[Kansanaanestys] Kollektiivikirjoitus, kolmas versio
anne.uotila at tyoterve.fi
anne.uotila at tyoterve.fi
Su Helmi 22 21:44:08 EET 2009
Pyrin huomioimaan alla olevassa Juhan esittämät näkökohdat, jkv myös tiivistin
kirjoitusta, pitäydyin kuntalaissa. Tiivistämistä/muuttamista kaivannee
lisääkin.
Anne U.
Anne U.
Miksi valtuuston enemmistö käänsi selkänsä turkulaisille?
Kuntalaki antaa mahdollisuuden neuvoa-antavaan kansanäänestykseen.
Äänestysten aiheita ei ole laissa mitenkään rajattu. Joulukuussa yli 13 000
äänioikeutettua turkulaista (lähes 9% kaikista) teki laissa myös mainitun
kansalaisaloitteen kansanäänestyksen järjestämisestä koskien toriparkin
mahdollista rakentamista.
Turun kaupunginvaltuuston enemmistö (sosiaalidemokraattien ja keskustan
valtuustoryhmät kokonaisuudessaan, kokoomuksen 19 ja lisäksi RKP:n kaksi ja
Vasemmistoliiton yksi valtuutettu) päätti 16.2., ettei kansanäänestystä
järjestetä. Vähemmistöön jäivät vihreät, kristillisdemokraatit,
perussuomalaiset, Suomenkansan sinivalkoiset ja yhdeksän Vasemmistoliiton
valtuutettua sekä yksi kokoomuslainen varavaltuutettu.
Valtuustossa voittaneen kaupunginjohtaja Pukkisen esityksen perusteet ovat
kestämättömät. Kunnallisvaalit eivät olleet toriparkkivaalit, sillä ennen
vaaleja oli yleisesti vallalla käsitys, että kaavamuutos ratkaistaan vielä
vanhan valtuuston aikana. Vaalien jälkeen useat kaupunginvaltuutetut ovat myös
muuttaneet julkisesti ilmaisemansa kantansa toriparkista. Koska kaupungin
johto ja turkulaiset valtapuolueet eivät ole tasapuolisesti tutkineet
vaihtoetoja toriparkille, kansanäänestys olisi ollut myös ainoa mahdollisuus
näiden vaihtoehtojen selvittämiselle. Jos demokratialle asetetaan hintalappu,
oheen olisi hyvä vertailun vuoksi asettaa esimerkiksi kauoungin
toriparkkiasiassa maksamat korvaukset konsulteille ja juristeille.
Valtuuston enemmistö torjui mahdollisuuden vahvistaa turkulaisten
kansalaisuutta ja sitouttaa heidät ja muut osapuolet mahdollisimman laajan ja
avoimen päätösprosessin kautta toriparkkiratkaisuun ja samalla koko kaupungin
kehittämiseen. Valtuuston enemmistö käänsi näin selkänsä turkulaisten
enemmistölle, jonka se tuomitsi pelkiksi hallintoalamaisiksi ja demokratian
sivustakatsojiksi. Kehittyneeseen yhteiskuntaan kuuluu mahdollisimman avoin
päätöksenteko ja hallinto. Edustuksellista demokratiaa ei palvele kansalaisten
oma-aloitteisen vaikuttamisen poissulkeminen vaan se kuunteleminen.
Valtuuston päätös syntyi muodollisesti lain mukaisesti ja laissa valtuustolle
annetun harkintavallan puitteissa. Poliittisesti ja moraalisesti päätös
merkitsee kuitenkin sitä, että toriparkista myöhemmin kaupunginvaltuustossa
tehtävä ratkaisu ei edusta turkulaisten enemmistön mielipidettä, eikä siksi
ole
tekotavaltaan hyväksyttävä.
Jos valtuusto päättää sallia toriparkin rakentamisen, päätöksen vastustaminen
kaikin rauhanomaisin ja laillisin keinoin on nyt vähintäänkin täysin
oikeutettua ja hyväksyttävää. Osallistavamman yhteiskunnan näkökulmasta se on
myös toivottavaa. Turussakin pyöritetyt erilaiset kaupunkilaisten
osallistamisohjelmat osoittautuivat nyt pelkäksi kulissiksi.
Toriparkkiasiassa turkulaiset
eivät saa tietää, mitkä tekijät päätöksiin todella vaikuttavat ja kenen etuja
ja tahtoa niissä toteutetaan.
Kansa on saanut kaksi muutakin opetusta. Ensiksi sen, että valtuustoon
kannattaa äänestää henkilöitä, jotka tarpeen tullen uskaltavat antaa päätöksen
tekemisen myös kuntalaisten vastuulle. Toinen opetus on se, että kuntalakia
tulee muuttaa. Kuntalaisten määräosalla (esim. 5%:lla) tulee olla oikeus
aloitteeseen, joka velvoittaa kansanäänestyksen järjestämisen. Yleensä hyvin
toimivaa edustuksellista järjestelmää ei tarvitse kyseenalaistaa, vaikka
myönnettäisiin, että suorempi demokratia voi palvella enemmistön tahtoa
paremmin yksittäisessä, kaupunkilaisille merkittävässä kysymyksessä.
Demokratiaa voidaan laajentaa ja syventää. Osallistavamman demokratian siemen
on Turussakin kylvetty!