KINFO: Lauantailätinät 11.5.

Jenni Lähdeniemi ajtlah at utu.fi
Su toukokuu 15 00:09:04 EEST 2016

Tässä numerossa:

1. TYY:n tapahtumat & Tyyali –viestit (voit tilata tyyali-sähköpostilistan itsellesi suoraan, ks. www.tyy.fi/fi/opiskelijalle/sahkopostilist
1.1 Kela tiedottaa
1.2 Kunnallsipoliittisen opiskelijakyselyn jälkimainigeista
1.3 Mitä Heinänokan jälkeen?
1.4 TYY tiedottaa
1.5 Yliopiston netissä
1.6 Kevään opiskelijoiden SM-kisoista

2. Tapahtumat
2.1 Lääkiksen pääsykoebileet 18.5. klo 22 @Lyni

3. Sekalaista
3.1 ABOAGORA – BETWEEN ART AND SCIENCES
3.2 Hae TYHE-opintoihin
3.3 Nyytin chatit toukokuussa
3.4 Genomieditoinnin mahdollisuudet - seminaari

4. Loppukevennys
1.1
Kela tiedottaa: Liiat opintotuet palautettava toukokuun loppuun mennessä
Tuen voi palauttaa helposti verkossa Kelan asiointipalvelussa. Jos liikaa maksettua opintotukea ei palauteta ajoissa, se peritään takaisin 15 prosentilla korotettuna.
http://tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/kela-tiedottaa-liiat-opintotuet-palautettava-toukokuun-loppuun-mennessa
1.2
Kunnallispoliittinen opiskelijakysely keräsi lähes 3000 vastausta
Turkulaisille korkeakouluopiskelijoille suunnattuun laajaan kunnallispoliittiseen kyselyyn vastasi lähes 3000 opiskelijaa. Kesän aikana tehdään tarkempi analyysi vastauksista, ja loppuvuodesta julkaistaan niiden pohjalta laadittu uusi opiskelijoiden kunnallispoliittinen ohjelma. Kiitos kaikille vastanneille!
http://tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/kunnallispoliittinen-opiskelijakysely-kerasi-lahes-3000-vastausta
1.3
Mitä Heinänokan jälkeen?
Infotilaisuus järjestöille
Onko sinulla tai järjestölläsi mielessä aktiviteetteja joita haluaisit toteuttaa kesän aikana turvapaikanhakijoiden kanssa? Mahdollista toimintaa voivat olla esimerkiksi urheiluvuorot, ruuanlaitto, kielipiirit ja läksykerhot. Tule kuulemaan lisää mahdollisuuksista Kampuskappeliin tiistaina 17.5. klo 16-17:30. Ilmoittautumiset 16.5. mennessä osoitteeseen tyy-kvsihteeri at utu.fi
http://www.tyy.fi/fi/toiminta/tapahtumakalenteri/mita-heinanokan-jalkeen-infotilaisuus-jarjestoille
1.4
1.5
https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/kampuksen-kasvot-voice-voittaja-ja-luokanopettajaopiskelija-suvi-%C3%A5kerman.aspx
https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/opiskelija-tule-kertomaan-lapsille-tieteesta.aspx
https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/peruskorjaus.aspx
https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/kirjasto-kesa-2016-palautukset.aspx
http://www.utu.fi/fi/Yliopisto/yliopisto-tyonantajana/avoimet-tehtavat/Sivut/home.aspx
*******************************************************************************************
1.6
Kevään Opiskelijoiden SM-kisoissa lähes 1000 osallistujaa
Kevään aikana on liikuttu vilkkaasti seitsemän eri Opiskelijoiden SM-kilpailun (OSM) merkeissä. OSM-kevät jatkuu vilkkaana toukokuussa järjestettävien frisbeegolfin ja Padelin OSM-kisoilla. Kesäkuukausina ovat vuorossa puolimaratonin, jalkapallon ja maratonin OSM-kisat.
https://www.facebook.com/osmkisat/?fref=ts
2.1
NYT SE ON OHI!
Ootko painanu aivan liian pitkää päivää? Tehny ylitöitä, valvonu pitkii öitä?
No, nyt laita nuppi kiinni, poppi päälle ja aivot narikkaan!

Perinteiset Lääkiksen Pääsykoebileet ovat taas täällä! Kerää kaverisi ja tule messiin juhlimaan luku-urakan loppumista ja kesän alkua! Bileisiin ovat tervetulleita pääsykokelaiden lisäksi kaikki muutkin ikään, sukupuoleen tai tiedekuntaan katsomatta. Sisään pääsee ilmaiseksi pääsykoepaikoilla jaettavilla rannekkeilla tai TLKS/THLKS/IVA -haalareilla. Muille juhlijoille sisäänpääsy kustantaa vaivaiset 3e Lynin ovelta.

Ja kun sä vihdoin pääset Lyniin
Niin sä oot ihan et
PARTY PAPIIDIPAADI

MITÄ: Lääkiksen pääsykoebileet
MISSÄ: Club Marilyn
MILLOIN: ke 18.5. 22:00
MIKSI: Ohi on, pakko ottaa!
3.1
ABOAGORA - BETWEEN ARTS AND SCIENCES
"Fate – Urðr"
June 15–17th 2016, Sibelius Museum, Turku, Finland
Registration until May 15th

Aboagora Symposium 2016, "Fate", will be held in Sibelius-museum, June 15-17 and discusses the multiple understandings of fate.

In Old Norse mythology the characters called Norns rule the destinies of both gods and humans. The eldest of these Norns is Urðr, the Norn of fate. In Norse mythology, humans were created as incomplete and without fate. It was only the actions of the Norns that gave humans fate and made them complete.

Inspired by these ancient Scandinavian beliefs, Aboagora wishes to examine how agency is understood in relation to the past. What possibilities do we humans have in our lives and how are we bound by the past? What does fate mean as an individual experience or from the perspective of our planet?

Keynote speakers and artists of the event are:
•	Pekka Haavisto, Member of Finnish Parliament
•	Topi Lehtipuu, tenor and Director of the Helsinki Festival, together with Hannu Salmi, Professor in Cultural History (University of Turku)
•	Virpi Lummaa, Academy Professor, Ecology and Evolutionary Biology (University of Turku)
•	Riem Spielhaus, Professor in Islamic Studies (Göttingen University)

Encounters between arts and sciences include workshop sessions and performances in collaboration with Science Café project, Kolmas Tila – Third Space multiarts group, AmosLAB/Amos Anderson Laboratory for Artful Making, IC-98 and the Centre for the Study of Storytelling, Experientiality and Memory (SELMA).

Registration for the Aboagora symposium is open and runs until May 15th: https://konsta.utu.fi/Default.aspx?tabid=88&tap=3242

The registration fee 40€ (20€ for students and doctoral candidates) includes participation in all workshops and lectures, coffees and Farewell Reception on Friday 17th June. Keynote lectures and Science Café session are open for public. The registration will be completed once the fee is paid. Registration period ends May 15th.

Preliminary programme of the symposium can be found here: http://aboagora.fi/programme/
Facebook: https://www.facebook.com/events/851766278262427/

The aim of the symposium is to generate discussion between arts and sciences and to develop productive dialogue on the theme of fate. The audience is welcomed to witness various encounters between arts and sciences, through the multidisciplinary programme.

Aboagora is a joint effort by the Department of Cultural History in the University of Turku, Donner institute (Åbo Akademi Foundation) and Åbo Akademi University.

On behalf on the organizing committee,

Heli Rantala

Coordinator

Aboagora - Between Arts and Sciences
Falling Walls Lab Turku
http://aboagora.fi/

3.2
Tiedätkö?

·    Mitkä ovat työelämän pelisäännöt?
·    Mitä työsopimus sisältää?
·    Miten palkka määräytyy?
·    Miten toimit ristiriitatilanteissa?
·    Miksi työhyvinvointi kannattaa?

Jos haluat vastauksia mm. näihin kysymyksiin,
HAE TYHE-OPINTOIHIN!

Haku avoinna NYT
2.5.- 20.5.2016

Opintoihin voi hakea kun tutkinnosta on suoritettu 120 op.

http://www.utu.fi/tyhe/
3.3
Nyytin chatin toukokuussa:
Torstai 19.5. klo 18 – 20.00: Opintojen päättyminen ja työllistyminen
Opinnoista valmistuminen on aina myös siirtymä uuteen elämänvaiheeseen. Millaisia kysymyksiä tulevaisuus, opintojen päättyminen ja työllistyminen herättävät? Tule mukaan vaihtamaan ajatuksia valmistumisesta ja työnhausta. Chatissa mukana ovat myös Helsingin yliopiston Urapalveluiden Leena sekä Nyytin Päivi.

Torstai 26.5. klo 18 - 20.00: Raha-asiat solmussa
Mietityttääkö rahasasiat? Pohditko miten opiskelijabudjetin saisi riittämään kaikkeen oleelliseen ja miten omaa taloutta voisi hallita paremmin? Tule mukaan puhumaan rahasta, taloudenhallinnasta ja kaikesta siihen liittyvästä. Mukana juttelemassa ovat myös Mun talous -verkoston Henri sekä Nyytin Leena.

Nyyti ry on opiskelijoiden mielen hyvinvointia ja elämänhallintaa edistävä valtakunnallinen yhdistys. Lisätietoa toiminnastamme: www.nyyti.fi. Löydät meidät myös somesta: Instagram (@nyytiry), Twitter (@nyyti_ry) ja Facebook (nyytiry).
3.4
AVOIN SEMINAARI
Genomieditoinnin mahdollisuudet
Järjestäjä: Suomalainen Tiedeakatemia
Aika: Keskiviikko 18.5.2016 klo 14.15-16.00
Paikka: BioCity Turku, Ministeri-sali, Tykistökatu 6 A, 20520 Turku
Huomaa salimuutos.
Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Tervetuloa!

Geenimuuntelu voi olla terminä tuttu, mutta mitä on genomieditointi? Genomieditointi on jo mullistanut geenien tutkimisen ja muokkaamisen. Suomalaisen Tiedeakatemian Turussa järjestettävässä seminaarissa ”Genomieditoinnin mahdollisuudet” kuullaan kolmen suomalaisen huippututkijan näkökulma genomieditointiin. Seminaarissa luodaan katsaus genomieditoinnin menetelmiin ja editoinnin etiikkaan sekä pohditaan genomieditoinnin tarjoamia mahdollisuuksia niin luonnontieteissä kuin ihmistieteissä.
 OHJELMA
Tilaisuuden puheenjohtajana Suomalaisen Tiedeakatemian esimies, professori Kirsi Tirri

-Tilaisuuden avaus: Rehtori Kalervo Väänänen, Turun yliopisto
 -Suomalaisen Tiedeakatemian puheenvuoro: Esimies, professori Kirsi Tirri
 -Molekyylitason syöpätutkimus ja geenieditoinnin mahdollisuudet: Akatemiaprofessori Johanna Ivaska, Turun yliopisto
 -Genomieditoinnin edut kasvitutkimukselle ja kasvinjalostukselle: Akatemiaprofessori Eva-Mari Aro, Turun yliopisto
-Synteettinen biologia, etiikka ja bioturvaaminen: Dosentti Marko Ahteensuu, Turun yliopisto, Royal Institute of Technology (KTH), Ruotsi
-Keskustelua seminaarin teemasta
-Tilaisuuden päätös: Tilaisuuden puheenjohtaja, professori Kirsi Tirri
4. Loppukevennys

Juhannusfestarisimulaattori

1. Nauhoitetaan kasetillinen jotain musiikkia, Klamydiaa, Yötä jne. radiosta.
Nauhoituksen laadulla ei ole mitään väliä, kukaan ei lähde festareille kuuntelemaan
musiikkia.

2. Hommataan Alkosta paljon viinaa. Jos on kotitekoista, mielellään keskeneräistä
viiniä, sitä otetaan lisukkeeksi, jotta päänsärky ja vatsatauti olisi
taattu. Kaikki viinas juodaan suoraan pullossa. Pakataan myös teltta, sadevarusteita
ei ehdottomasti oteta, eikä ruokaa!

3. Lähdetään autolla matkalle festaripaikalle. Jos matka on lyhyt, pysäköidään
auto aurinkoon ja odotellaan ikkunat ja ovet suljettuina muutama tunti,
Tämä simuloin juhannuksen liikennettä. Pidetään moottori käynnissä ja
lämmitys päällä.

4. Festaripaikalla jätetään autoon valot. Samaa kasettia soitetaan ehdottomasti
koko ajan, ja niin kovaa kuin stereoista lähtee. Tästä lähtien aletaan
juomaan viinaa jokaisessa numeroidussa kohdassa ja niiden välissäkin.

5. Pystytetään teltta. Mielellään ilman kiiloja tai naruja, jotta olisi tarpeellisen
lysähtänyt jo valmiiksi. Juodaan viinaa.

6. Sovitaan, missä on mukamas esiintymislava. Sen eteen tehdään sankoketjuilla
tai puutarhaletkulla mutakuoppa, jossa kieriskellään. Samalla tässä
vaiheessa kastellaan teltta, makuupussit ja muut varusteet, myös kamera.
Tällä simuloidaan kesäistä sadetta. Juodaan viinaa.

7. Seuraavaksi heitellään kaikki vähänkin arvokas tavara niin pitkälle
metsään, kuin vain lähtee. Mukaan pannaan lompakot, rahat, kortit, kamerat,
auton- ja kotiavaimet sekä mikä tahansa muu vähänkin arvokas. Osa
vaatteista voidaan paiskata myös menemään. Festareilla tapahtuu aina
varkauksia ja tavaroita häviää. Juodaan viinaa.

8. Rikotaan pulloja mutakuoppaan ja sen viereen, kieriskellään myös niissä.
Jokainen esiintyy vuorollaan lavalla karaoketyyppisesti kasetin säestyksellä,
mutta kukaan ei kuuntele. Juodaan viinaa.

9. Simuloidaan poliisia ja tylyjä järkkäreitä hakkaamalla päätä mäntyyn ja
kaatamalla puolet viinasta maahan. Jos joku vielä pystyy, voi hän hutkia myös
toisia. Juodaan viinaa.

10. Oksennetaan telttaan, toisten ja auton päälle. Jatketaan ryyppäämistä.
Mikäli kunto antaa myöten, lyödään autosta ainakin peilit irti ja viillellään
kyljet terävillä esineillä. Antenni katkaistaan. Jos joku pysyy vielä pystyssä,
potkitaan autoa.

11. Tämän jälkeen tehdään nuotio ja kieriskellään myös siinä. Yritetään
sytyttää telttaa tuleen ja myöskin osaa vaatteista. Juodaan viinaa. Laitetaan
joku sisään telttaan ja kävellään sen yli. Oksennetaan telttaan lisää.

12. Sammutaan metsään. Nyt ei enää juoda viinaa. Aamulla hengissä olevat
kärsivät kankkusta, yhtään viinaa ei oteta. Mennään autoon kolmeksi tunniksi
simuloimaan paluumatkaa ruuhkassa. Ikkunat kiinni ja auringossa.
Lopulta työnnetään auto käyntiin ja mennään kotiin. Sanotaan toisille, että oli
tosi rautaisen kivat festarit, ja että ensi vuonna uudestaan. Uskotaan muiden
sanomisia ja ollaan samaa mieltä.

Terveisin
Jenni Lähdeniemi
Lauantailätinöiden päätoimittaja