[H-verkko] Helsinki, Suomen kirkkohistoriallisen seuran helmikuun uuden tutkimuksen ilta teemana 1800-luvun kansanihmiset uskonnollisten tekstien tuottajina

agricola at utu.fi agricola at utu.fi
Ke Tammi 20 10:19:02 EET 2016

Agricolan tapahtumakalenteriin on lähetetty uusi ilmoitus:

Suomen kirkkohistoriallisen seuran helmikuun uuden tutkimuksen ilta teemana
1800-luvun kansanihmiset uskonnollisten tekstien tuottajina

Helsinki
1.2.2016 klo 17:15

Suomen kirkkohistoriallisen seuran Uuden tutkimuksen ilta

maanantaina 1.2.2016 kello 17.15

Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan tiedekuntasalissa (Vuorikatu 3, 5B
krs.).

dosentti Anna Kuismin

Virret, saarnat, unet ja muistelmat: 1800-luvun kansanihmiset uskonnollisten
tekstien tuottajina

”Tämän olen minä sitäw warten kiriotanu että usiammat miehistä owat
naininet että työläs on waimoin tulla autuaxi.” Näin kirjoitti
noormarkkulainen talonemäntä Kaisa Juhantytär vuonna 1831. Kaisa on yksi ns.
kansankirjoittajista, joiden tekstejä on nostettu esiin arkistoista ja
unohtuneista julkaisuista Kansanihmiset ja kirjallistuminen 1800-luvun Suomessa
-verkoston piiriissä. Anna Kuismin esittelee tätä aineistoa ja sen
herättämiä tutkimuskysymyksiä.

Uuden tutkimuksen illat ovat kaikille avoimia esitelmätilaisuuksia, joihin
seura toivottaa lämpimästi tervetulleeksi niin Suomen kirkkohistoriallisen
seuran jäsenet, yliopistolaiset kuin kaikki muut esitelmien aiheista
kiinnostuneet.

Tiedustelut: Sanna Supponen, sihteeri, Suomen kirkkohistoriallinen seura
(info[at]skhs.fi)
Tämä ilmoitus on luettavissa Agricola-verkossa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/ajankohtaista/tapahtumakalenteri/