[H-verkko] Helsinki, Historiakonferenssi Venäjän tiede-ja kulttuurikeskuksessa

agricola at utu.fi agricola at utu.fi
Mon Maalis 24 11:40:56 EET 2014

Agricolan tapahtumakalenteriin on lähetetty uusi ilmoitus:

Historiakonferenssi Venäjän tiede-ja kulttuurikeskuksessa

Helsinki, Nordenskiöldinkatu 1
7.4.2014 klo 10:30 – 9.4.2014 klo 15:00

Российский центр науки и культуры в
Хельсинки

Venäjäntiede-ja kulttuurikeskusHelsingissä

Кафедра истории Нового и новейшего времени

Исторического факультета

Санкт-Петербургского государственного
университета

Pietarin valtion yliopiston Historian tiedekunnan

Uuden ja uusimman ajan historian laitos

                  III-ямеждународная
научная конференция

KOLMAS KANSAINVÄLINEN TIEDEKONFERENSSI

Россия

и страны Северной Европы:

от национальных государств к единой Европе
–  проблемы европейской интеграции в Новое
и новейшее время

VENÄJÄ JA POHJOIS-EUROOPAN MAAT:

Kansallisvaltioista yhtenäiseen Eurooppaan – Euroopan yhtenemisen ongelmia
Uudelta ajalta nykyaikaan

7-9 апреля 2014 г.

7.-9.huhtikuuta 2014

ПРОГРАММА

OHJELMA

Хельсинки

HELSINKI

Российский центр науки и культуры в
Хельсинки

Venäjän tiede- ja kulttuurikeskus Helsingissä

                (Норденшёлдинкату 1)

(Nordenskiöldinkatu 1)

7 апреля

7. huhtikuuta

  Регистрация участников конференции

Konferenssin osallistujien ilmoittautuminen

 (10.00-10.30)

Открытие конференции

KONFERENSSIN AVaus

[...]

(10.30)

Медведев Сергей Александрович, директор
Российского центра науки и культуры в
Хельсинки

Вступительное слово

Medvedev Sergei Aleksandrovich,Venäjän tiede- ja kulttuurikeskuksen johtaja

            Avaussanat

Барышников Владимир Николаевич, д.и.н.,
профессор Санкт-Петербургского
государственного университета

Вступительное слово

BaryshnikovVladimirNikolaevich,hist.toht., prof., Pietarin valtion yliopisto

            Avaussanat

Первое пленарное заседание

Ensimmäinen yleisistunto

Люди и события в истории интеграции на
севере Европы в Новое время:

взгляды и оценки

Ihmiset ja tapahtumat Uuden ajan integraatiohistoriassa
Pohjois-Euroopassa: näkemykset ja arviot

 (11.00-13.00)

(руководители  заседания профессор
Барышников В. Н., Васара В.-Т.)

(istuntoa johtavat prof. Baryshnikov V.N. ja Vasara V.-T.)

д.и.н., профессор Возгрин Валерий
Евгеньевич(Санкт-Петербургский
государственный университет)

           Германское и голландское
влияние на шведскую культуру XVII в.

hist.toht., prof. Vozgrin Valeri Jevgenevich(Pietarin valtion yliopisto)

            Saksan ja Hollannin vaikutus 1600-luvun ruotsalaiseen
kulttuuriin

д.и.н., профессор Кротов Павел
Александрович(Санкт-Петербургский
государственный университет)

Моряки-иностранцы в Балтийском флоте Петра
Великого

hist.toht., prof. Krotov Pavel Aleksandrovich(Pietarin valtion yliopisto)

            Ulkomaalaiset merimiehet Pietari Suuren Baltian
laivastossa

д.н. Плат Тильман(Грайфсвальдский
университет им. Эрнста Морица Арндта)

Внутренняя или внешняя колонизация? Цели и
меры: торговая политика России в XVIII в.

hist.toht. Plat Tilman(Greifswaldin yliopisto, Saksa)

Sisäinen vai ulkoinen kolonisaatio?  Tavoitteet ja keinot: Venäjän
kauppapolitiikka 1700-luvulla

д.н., доцент Сеппинен Тапио
Илкка(Университет Хельсинки)

Три России, три Финляндии. От конечного
периода Великого княжества к мирному
сосуществованию

VTT, dos. Seppinen Ilkka Tapio (Helsingin yliopisto)

Kolme Venäjää, kolme Suomea. Suuriruhtinaskunnan loppuvaiheesta
rauhanomaiseen rinnakkaiseloon

дискуссия

keskustelu

кофейный перерыв

kahvitauko

 (13.00-13.30)

Второе пленарное заседание

Toinenyleisistunto

[...]

 (13.30- 15.00)

 (руководители  заседания профессор
Веригин С. Г., лиц. филос. Калиничев А. А.)

(istuntoa johtavat prof. S.G. Verigin, FL Kalinitchev A.A.)

д.н. доц. Каллейнен Кристиина(Университет
Хельсинки)

Объединяющее влияние минералогии. Контакты
директора Горного департамента Финляндии
Нилса Норденшёльда с Россией во первой
половине XIX в.

VTT, dos. Kalleinen Kristiina (Helsingin yliopisto)

Mineralogian yhdistävä vaikutus. Suomen vuorilaitoksen yli-intendentti Nils
Nordenskiöldin yhteydet Venäjälle 1800-luvun ensimmäisen puoliskon aikana

д.и.н., профессор Пашков Александр
Михайлович (Петрозаводский
государственный университет)

Выборгская губерния в сочинении князя М. М.
Щербатова «Статистика в рассуждении
России»

hist.toht., prof. Pashkov Aleksandr Mihailovich(Petroskoin valtionyliopisto)

Viipurin lääni ruhtinas M.M. Shcherbatovin teoksessa ”Tilastot Venäjän
tutkimuksessa”

лиц. филос. Калиничев Андрей
Альфеевич(Университет Турку)

Миграции финского лютеранского населения
приграничного района во второй половине XIX
в.

FL Kalinitchev Andrei Alfejevich (Turun yliopisto)

Suomalaisen luterilaisväestön muuttoliike raja-alueella 1800-luvun toisella
puoliskolla

Арзамасцева Елизавета
Николаевна,(Санкт-Петербургский
государственный университет)

Освещение «финляндского вопроса» в
англоязычной прессе начала XX века

Arzamascheva Jelizaveta Nikolaevna(Pietarin valtionyliopisto)

”Suomen kysymyksen” käsittely englanninkielisessä lehdistössä 1900-luvun
alussa

дискуссия

keskustelu

8 апреля

8. huhtikuuta

Российский центр науки и культуры в
Хельсинки

Venäjän tiede- ja kulttuurikeskus

             (Норденшёлдинкату 1)

(Nordenskiöldinkatu 1)

Третье пленарное заседание

Kolmas yleisistunto

Люди и события в истории интеграции на
севере Европы на переломе эпох

Ihmiset ja tapahtumat Uuden ajan integraatiohistoriassa Pohjois-Euroopassa
aikakausien murroksessa

 (10.00- 12.30)

 (руководители  заседанияпрофессор Пашков
А. М.., Катцова М.А.)

(istuntoa johtavat prof. Pashkov A.M., Katchova M.A.)

Лобанова Дарья  Ростиславовна
(Санкт-Петербургский государственный
университет)

Гражданская война в Финляндия в 1918 г.: ее
отражение в зарубежной периодической
печати того времени

Lobanova Darija Rostislavovna (Pietarin valtionyliopisto)

Suomen v. 1918 kansalaissodan kuvaus sen ajan kansainvälisessä
aikakauslehdistössä

Ляхтеенкорва Пекка(Архив Урхо Кекконена)

Материалы Архива министерства иностранных
дел Финляндии и Ассоциации частных архивов
как источник изучения русско-финских
отношений

Lähteenkorva Pekka (U.K. Kekkosen arkisto)

Ulkoministeriön sekä yksityisten keskusarkistojen käyttö
suomalais-venäläisen historian tutkimuksessa

АнттилаЮхани (International Academy for Quality (IAQ))

К вопросу о возможностях достижения т.н.
«общества качества»

Anttila Juhani(International Academy for Quality (IAQ))

Näkökulmia mahdollisuuksistamme laatuyhteiskuntaan

Песонен Антти (председатель Партии
независимости)

Возвращение политики нейтралитета –
будущая линия политики безопасности
Финляндии в свете истории

Pesonen Antti(Itsenäisyyspuolueen
puheenjohtaja)

Puolueettomuuspolitiikan paluu – Suomen turvallisuuspolitiikan tuleva linja
historian valossa

дискуссия

keskustelu

кофейный перерыв

kahvitauko

(12.30-13.00)

Четвертое пленарное заседание

Neljäs yleisistunto

Люди и события в истории интеграции на
севере Европы на переломе эпох

Ihmiset ja tapahtumat Uuden ajan integraatiohistoriassa Pohjois-Euroopassa
aikakausien murroksessa

 (13.00- 15.00)

(руководители  заседания профессор Возгрин
В. Е., д.н. Плат Т.)

(istuntoa johtavat prof. Vozgrin V.Je., hist. toht. Plat T.)

к.и.н. Кангаспуро Лариса
Викторовна,(Университет Хельсинки)

Уголовный кодекс Финляндии 1889 г. как
законодательный источник европейской
интеграции

hist.kand. Kangaspuro Larisa Viktorovna(Helsingin yliopisto)

           Suomen v. 1889 rikoslaki eurooppalaisen integraation
lainsäädännöllisenä lähteenä

Васара Виена-Туyли(Санкт-Петербург)

Освещение деятельности финских крайне
правых сил в советской публицистике
межвоенного периода

Vasara Viena-Tuuli (Pietari)

Suomalaisen äärioikeiston toiminnan käsittely maailmansotien välisen ajan
neuvostojulkaisuissa

д.и.н., профессор Барышников Владимир
Николаевич(Санкт-Петербургский
государственный университет)

К вопросу о роли финляндско-германских
экономических переговоров в мае 1940 г. для
формирования последующего тесного
военно-политического сотрудничества двух
стран

hist. toht., prof. Baryshnikov Vladimir Nikolaevich(Pietarin valtion yliopisto)

Suomen ja Saksan välisten toukokuun 1940 taloudellisten neuvotteluiden
merkityksestä tiiviin sotapoliittisen yhteistyön muodostumiselle

д.и.н., профессор Веригин Сергей
Геннадьевич(Петрозаводский
государственный университет)

Особенности проявления коллаборацонизма
на оккупированной территории Карелии в
1941-1944 гг.

hist.toht., prof. Verigin Sergei Gennadjevich (Petroskoin valtion yliopisto)

            Vihollisen kanssa tehdyn yhteistyön erityispiirteet
miehitetyssä Karjalassa 1941-1944

дискуссия

keskustelu

9апреля

9. huhtikuuta

Российский центр науки и культуры в
Хельсинки

Venäjän tiede- ja kulttuurikeskus

  (Норденшёлдинкату 1)

(Nordenskiöldinkatu 1)

Пятое пленарное заседание

Viidesyleisistunto

(руководители  заседания профессор Кротов
П.А.,Михалкова Т. К.)

(istuntoa johtavat prof. Krotov P.A., Mihalkova T.K.)

Люди и события в истории интеграции на
севере Европы: путь к новому подходу

 Ihmiset ja tapahtumat Uuden ajan integraatiohistoriassa Pohjois-Euroopassa:
kohti uusia lähestymistapoja

(9.30- 12.30)

Сиика-ахоАнтти(Хельсинки)

Значение личных отношений для
советско-финляндских государственных
отношений

Siika-aho Antti (Helsinki)

Henkilösuhteiden merkitys suomalais-neuvostoliittolaisissa
valtioidenvälisissä suhteissa

Кочеткова Елена Алексеевна (Высшая школа
экономики, Санкт-Петербург,
Александровский институт, Университет
Хельсинки)

Советско-финляндское научно-техническое
сотрудничество в 1955-1964 гг.

Kochetkova Jelena Alekseevna(Pietarin talouskorkeakoulu,
Aleksanteri-instituutti)

           Neuvostoliiton ja Suomen välinen tieteellistekninen
yhteistyö 1955-1964

Катцова Мария
Андреевна(Санкт-Петербургский
государственный университет)

«О Спорт, ты - Мир!» Олимпийские игры 1952 г. в
Хельсинки в контексте начала «холодной
войны»

Katchova Marija Andreevna(Pietarin valtionyliopisto)

”Oi Urheilu, sinä olet Rauha!” Helsingin v. 1952 Olympialaiset kylmän
sodan alun yhteydessä

к.иск. Михалкова Татьяна Кирилловна,
(Санкт-Петербургская государственная
академия театрального искусства)

«Секреты России» в музее Киасма (Хельсинки)
и институте Финляндии (Петербург)

tait.kand. Mihalkova Tatiana Kirillova(Pietarin teatteritaiteen akatemia)

”Venäjän salaisuudet” Kiasmassa ja Suomen instituutissa Pietarissa

Торвинен Вейкко(Хельсинкское народное
училище)

Философская основа, развитие и проблема
гражданского воспитания в либеральной,
просветительской работе в Финляндии

Torvinen Veikko(Helsingin kaupungin suomenkielinen työväenopisto)

Suomen vapaan sivistystyön filosofinen perusta, kehityskertomus ja
kansalaiskasvatuksen haaste

дискуссия

keskustelu

кофейный перерыв

kahvitauko

 (12.30-13.00)

 13.00

Представление новых  книг

изданных в Санкт-Петербурге по истории
скандинавских стран и Финляндии

Uusien Pietarissa julkaistujen Skandinavian ja Suomen historiaa käsittelevien
kirjojen esittely

- Сборник материалов пятнадцатой
международной конференции
«Санкт-Петербург и страны Северной Европы».
СПб., 2014. - с. 328.

Сборник содержит научные статьи,
подготовленные на основе материалов
докладов пятнадцатой международной
научной кон­ференции «Санкт-Петербург и
страны Северной Европы».

- Viidennentoista kansainvälisen konferenssin ”Pietari ja Pohjois-Euroopan
maat”materiaaleja. Pietari, 2014. – S. 328.

Kokoelma sisältää tieteellisiä artikkeleita, jotka on koottu 15.
kansainvälisen tiedekonferenssin ”Pietari ja Pohjois-Euroopan maat”
esitelmien pohjalta.

- Барышников Н. И., Лайдинен Э. П.Избранное. Из
истории советско-финляндских отношений.
СПб., 2013. – С. 495.

В книгу включены избранные работы двух
известных историков России: доктора
исторических наук, профессора Николая
Ивановича Барышникова (Санкт-Петербург) и
кандидата исторических наук, научного
сотрудника Эйнара Петровича Лайдинена
(Петрозаводск), посвященные сложным и
противоречивым этапам
советско-финляндских отношений 1920–1950-х
годов и написанные на основе широкой
документальной базы. Включенные в книгу
научные статьи этих авторов, а также главы
монографий и выступлений на конференциях
вызвали не только большой научный интерес,
но и общественный резонанс как в России, так
и в Финляндии.

- Baryshnikov N.I., Laidinen E.P. Valitut teokset. Neuvostoliiton ja Suomen
välisten suhteiden historiasta. Pietari, 2013. – S. 495.

Kirjaan on koottu kahden tunnetun venäläisen historiantutkijan valittuja
töitä: historian tohtorin, professori Nikolai Ivanovich Baryshnikovin
(Pietari) ja historiallisten tieteiden kandidaatin, tutkija Einar Petrovich
Laidisen (Petroskoi), jotka käsittelevät vaikeita ja ristiriitaisia vaiheita
Neuvostoliiton ja Suomen välisissä suhteissa 1920-1950 –luvuilla. Työt
perustuvat laajaan asiakirjamateriaaliin. Kirjan osana olevat tieteelliset
artikkelit, tieteellisten teosten luvut ja konferenssiesitelmät herättivät,
eivät ainoastaan tieteellistä mielenkiintoa, mutta myös yhteiskunnallista
vastakaikua sekä Venäjällä että Suomessa.

- Кротов П. А. Гангут. Сражение и корабли. СПб,
2013. - с.323.

Книга посвящена истории первой большой
победы российского флота при мысе Гангут в
1714 г. В работе подробно рассматривается
подготовка на Балтике военно-морских сил
России для их перехода к мысу Гангут в 1714 г.,
а также российско-шведского морского
сражения. Кроме того в работе содержится
анализ флотоводческого искусства Петра I.

- KrotovP.A.Hanko.Taistelujalaivat.Pietari, 2013. – S. 323.

Kirja käsittelee Venäjän laivaston ensimmäistä suurta voittoa Hangon
niemessä 1714. Teoksessa tarkastellaan yksityiskohtaisesti Baltian laivaston
valmistautumista ja siirtymistä Hangon niemeen 1714, kuin myös Venäjän ja
Ruotsin välistä meritaistelua.

Представление новых  книг

участников конференции

Konferenssin osallistujien uusien kirjojen esittely

- Возгрин В. Е. История крымских татар.
Очерки этнической истории коренного народа
Крыма. СПб., 2014. Т 1-4.

В четырехтомнике представлена этническая
история татарского населения Крыма с
древнейших времен до 1940-х гг. Исследование
опирается на опубликованные источники и
материалы ряда российских и зарубежных
архивов, а также на труды, посвященные
истории Крыма и отчасти стран, входивших с
ним в отношения различного характера.

- Vozgrin V.Je. Krimin tataarien historia. Kirjoituksia Krimin
alkuperäisväestön etnisestä historiasta. Pietari, 2014. Osat 1-4.

Neliosaisessa teoksessa kerrotaan Krimin tataariväestön etninen historia
muinaisista ajoista 1940-luvulle saakka. Tutkimus perustuu julkaistuihin
lähteisiin, useiden venäläisten ja ulkomaisten arkistojen aineistoihin sekä
teoksiin, jotka käsittelevät Krimin ja osittain muidenkin maiden historiaa,
joilla on ollut erilaisia yhteyksiä Krimiin.

- Веригин С. Г. Предатели или жертвы войны:
Коллаборационизм в Карелии в годы Второй
мировой войны 1939-1945 гг.Хельсинки, 2014.

Монография посвящена слабо изученной в
отечественной историографии проблеме –
коллаборационизму на территории Карелии в
годы Второй мировой войны. Автор
рассматривает факты сотрудничества
финского гражданского населения и
военнопленных с советскими органами власти
в период Зимней войны 1939-1940 гг. и
сотрудничества советских людей и
военнопленных Красной Армии с финской
оккупационной администрацией в годы
оккупации территории Советской Карелии
(1941-1944 гг.). Излагаются основные направления
коллаборационизма: политический,
административно-хозяйственный, военный и
культурный. Книга подготовлена на базе
широкого круга источников, основу которого
составили архивные документы из фондов
государственных и ведомственных архивов
России и Финляндии. Многие архивные
документы впервые водятся в научный оборот.

- Verigin S.G. Pettureita vai sodan uhreja: Yhteistyö vihollisen kanssa
Karjalassa Toisen maailmansodan vuosina 1939-1945. Helsinki, 2014.

Tutkimus on omistettu venäläisessä historiankirjoituksessa vähän
käsitellylle ongelmalle – yhteistyölle vihollisen kanssa Karjalan alueella
Toisen maailmansodan vuosina. Kirjoittaja tarkastelee suomalaisen
siviiliväestön ja sotavankien yhteistyötä neuvostojohdon kanssa talvisodan
1939-1940 aikana, sekä neuvostoväestön ja Puna-armeijan sotavankien
yhteistyötä suomalaisen miehitysvallan kanssa miehitetyssä
Neuvosto-Karjalassa (1941-1944). Kirjassa esitellään tärkeimmät yhteistyön
muodot: poliittinen, hallinnollis-taloudellinen, sotilaallinen ja kulttuurinen.
Kirja perustuu laajaan lähdemateriaaliin, jonka perusta ovat asiakirjat
Venäjän ja Suomen valtiollisissa ja hallinnollisissa arkistoissa. Monet
näistä asiakirjoista ovat ensimmäistä kertaa tieteellisen tutkimuksen
materiaalina.

Подведение итогов работы

Konferenssin työskentelyn yhteenvetoja

Регламент работы конференции:

- Доклад до20 минут

- Выступление по докладу до 5 минут

- Дискуссия по докладу до 10 минут

Ohjeistus koskien puheenvuorojen kestoa:

Esitelmä – enintään 20 min.

Esitelmän kommentointi – enintään 5 min.

Puheenvuoro keskustelun puitteissa – enintään 10 min.

Tiedustelut: Viena-Tuuli Vasara (viena-tuuli at skinsaw.com), puhelin +79112712503;
+358503579978
Tämä ilmoitus on luettavissa Agricola-verkossa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/ajankohtaista/tapahtumakalenteri/