[H-verkko] Agricolan kirja-arvostelut: \"Jos haluamme ymmärtää roomalaisia, meidän on ymmärrettävä heidän uskonnollisuuttaan\". Onnistunut johdatus roomalaisten monimimuotoiseen uskonelämään

agricola at utu.fi agricola at utu.fi
To Kesä 27 14:08:43 EEST 2013


Agricolaan on lähetetty uusi kirja-arvostelu:
---------------------------------------------------------
Katariina Mustakallio <katariina.mustakallio at uta.fi> FT, Institutum Romanum
Finlandiae
---------------------------------------------------------
Arvosteltavana:
Hänninen, Marja-Leena; Kahlos, Maijastina; Lehtonen, Ulla: Uskonnot antiikin
Roomassa. Teos, 2012. 399 sivua.


"Jos haluamme ymmärtää roomalaisia, meidän on ymmärrettävä heidän
uskonnollisuuttaan". Onnistunut johdatus roomalaisten monimimuotoiseen
uskonelämään
---------------------------------------------------------

Marja-Leena Hännisen, Maijastina Kahloksen ja Ulla Lehtosen teos osoittaa,
miten pitkällinen spesialistien yhteistyö voi tuottaa lähes saumattoman
tuloksen, joka avaa ikkunoita roomalaisen uskonelämän monimuotoiseen
kokonaisuuteen systemaattisesti ja samalla elämänläheisesti. Uskonnon
keskeisyys roomalaisessa maailmassa tulee selvästi esiin heti teoksen alusta
lähtien. Ei ollut mitään elämän aluetta, jossa rituaalit olisi voitu
unohtaa. Poliittiset päätökset, oikeusistuntojen toiminta, sotaan lähtö,
sopimusten solmiminen, ja monet yksityiselämään liittyvät toiminnot, olivat
kaikki sidoksissa uskontoon, jumalten lähettämien enteiden seurantaan ja
niiden tulkintaan.

Roomalainen perinteinen uskonto vaikutti kaikilla elämänalueilla ja vaati
valppautta. Koko yhteisön puolesta tätä vartiointitehtävää hoitivat
lukuisat papit, jotka suorittivat uhriseremonioita tarkkojen sääntöjen mukaan
ja olivat jatkuvassa sakraalissa vuorovaikutuksessa korkeampien voimien kanssa.

Teos jakautuu temaattisesti kuuteen lukuun, jotka on rakennettu kronologisesti.
Ensimmäinen luku, Roomalainen jumalmaailma, tutustuttaa meidät roomalaisten
suhteeseen korkeampiin voimiin ja eroihin mm. kreikkalaisen pantheonin ja
jumalkäsityksen kanssa. Tämä luku on ilman muuta yksi tärkeimpiä, koska se
ottaa heti kantaa pitkää käytyyn keskusteluun siitä, missä määrin
roomalaiset kopioivat kreikkalaista uskontoa. Tärkeä kysymys uskonnon
käytöstä poliittisen manipulaation välineenä käsitellään myös tässä
luvussa. Keisarikultti uutena innovaationa nousee esiin hyvänä esimerkkinä
roomalaisen uskonnon joustavuudesta.

Seuraavaksi tekijät  ottavat vastaan haasteen tulkita roomalaisten omia
käsityksiä uskonnostaan. Ongelma on tietenkin polttavimpia kaikessa
menneisyyden tutkimuksessa: emme voi haastatella roomalaisia, eikä meillä
ole yksityistä kirjallista materiaalia riittävästi, jotta saisimme kuvan
heidän ajattelustaan. Voimme kuitenkin päätellä yhtä ja toista erilaisia
lähdeaineistoja kombinoimalla. Tekijät ottavat rohkeasti haasteen vastaan ja
tuloksena on  tasapainoinen pohdinta, jossa käydään sekä antiikin
kirjailijoiden että tutkijoiden erilaisia käsityksiä ja painotuksia lävitse.

Varsinaista leipätekstiä elävöittävät pienemmät case-studyt, joissa
päästään lähelle roomalaista mentaliteettia ja ihmistä. Erinomainen
esimerkki on tarina Reguluksesta ja valan velvoituksesta. s. 30-31.

Antiikin Rooman uskonnon kenttää käsittelevät teokset jättävät usein
kristinuskon vaille tarkempaa analyysiä. Kristinuskoa pidetään jotenkin niin
itsestään selvänä ja tuttuna, ettei sen ominaispiirteitä ja
kehitystä yleensä analysoida tämäntyyppisissä teoksissa samalla
kriittisellä tasolla kuin meille vieraampia polyteistisen uskonnon muotoja.
Tällä kertaa kristinusko saa ansaitsemansa tutkivan tarkastelun osana antiikin
uskonnollista ajattelua. Varsinkin alaluku Kilpailu uskonnollisesta ajasta
myöhäisantiikissa avaa uusia näkökulmia "pakanallisen" ja
kristillisen ajattelun suhteeseen.

Teoksen temaattinen rakenne saa aikaan sen, että kun lukija luulee jo olevansa
myöhäisantiikissa, palataankin käsittelyssä takaisin tasavallan aikaan
ja roomalaisen "pakanallisen" valtionuskonnon toimijoihin, pappeihin ja
papittariin. Teoksessa voisi olla esimerkiksi sisäisiä viitteitä, joiden
avulla myös teosta kronologisesti lukemaan pyrkivä voisi saada
kuvan uskonnollisten ilmiöiden historiallisista konteksteista.

Teos on hyvin toimitettu ja laaja hakemisto,hyvä kuvitus ja 
kirjallisuusluettelo ohjaavat lukijaa ottamaan lisää selvää roomalaisten
rikkaasta uskonnollisesta maailmasta. Soisin, että Uskonnot antiikin Roomassa
kuluisi niin asiasta innostuneiden opiskelijoiden kuin eri alojen tutkijoidenkin
käsissä!    

---------------------------------------------------------
Tämä arvostelu on luettavissa ja kommentoitavissa Agricolan
arvostelujulkaisussa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/