[H-verkko] Agricolan kirja-arvostelut: Pietarin myyttien äärellä

agricola at utu.fi agricola at utu.fi
To Kesä 14 11:50:43 EEST 2012


Agricolaan on lähetetty uusi kirja-arvostelu:
---------------------------------------------------------
Stranius, Pentti  Venäjä-tutkija (FL), freelance-toimittaja, Lieksa
---------------------------------------------------------
Arvosteltavana:
Volkov, Solomon: Pietari. Eurooppalainen kulttuurikaupunki.
Kääntänyt Seppo Heikinheimo. Otava, 2011. 635 sivua.


Pietarin myyttien äärellä
---------------------------------------------------------

Solomon Volkovin Pietari on kirja, jonka Venäjä-intoinen lukija
ahmii hetkessä, vaikka sivuja on runsaasti. Hienoa, että 15 vuotta
sitten ilmestyneestä teoksesta on otettu jo kolmas painos, sillä
myyttinen Pietari kiinnostaa yhä uusia lukijoita eikä kirjakaan ole
menettänyt arvostaan tippaakaan. Volkovin teksti on suorastaan
häkellyttävän kulttuuritietoista ja suomentaja, musiikkimies Seppo
Heikinheimo on nerokas kielenkäyttäjä hänkin.


Pietari. Eurooppalainen kulttuurikaupunki -teos on rautaisannos
kulttuurihistoriaa 300 vuoden aikajanalla. Pietarin kaupunki
rakennettiin Suomenlahden pohjukkaan suojaamaan Venäjää
Pohjansodassa suurvalta-asemansa menettäneeltä Ruotsilta. Neva-joen
suisto, suo ja sumu sekä Vasilin saaren kärki kietoutuvat yhteen
Aleksandr Pushkinin ja Vaskiratsastaja-runon kanssa. Myös Gogol ja
Dostojevski kummittelivat aikalaisten mielessä romaaniensa
henkilöhahmojen kautta. Tshaikovski, Ahmatova ja Shostakovits
kutoivat kaupungin ylle salaperäisen mystisen musiikin ja runouden
kaavun. Rasputin, tsaarit, Lokakuu 1917 ja 900 päivän piiritys
tekevät kaupungista ikimuistoisen - myös vastakkainasettelun ja
vallankumouksen kehdon.

Euroopassa ei ole montaa suurkaupunkia, joka voisi ylpeillä Pietarin
tavoin niin mittavalla kulttuurihistorialla, omintakeisella
arkkitehtuurilla ja aivan poikkeuksellisella kohtalolla. Silti
rähjäinen ja 'Toinen Pietari' on myös se maailma, joka kiinnostaa
niin 2000-luvun rokkareita kuin avantgarde-taiteilijoitakin. Tämä
Pietarin vaihtoehtoinen kulttuuri jää jokseenkin syrjään Volkovin
kirjassa, vaikka kaikenlainen muu 'toisinajattelu' kyllä tekstistä
välittyy. (Uudemman ajan rock-kulttuurin historiaa valottaa muuten
Tomi Huttusen mainio Pietari on rock-kirja, johon pitänee palata
myöhemmin...)

Solomon Volkovin Pietarin suurimmat ansiot ovat kirjailijoiden,
runoilijoiden, taiteilijoiden, teatterintekijöiden,
elokuvaohjaajien, muusikoiden ja muiden intelligenttien
henkilökuvat. Volkov tuntee aiheensa, henkilönsä ja Pietarinsa
niin perinpohjaisesti, että lukija välillä haukkoo henkeä, kun
saa tietää yhä vain uusia ja uusia detaljeja kaupungin
kulttuurielämästä ja taiteilijoiden yksityiselämästä.

Upea on myös se tyyli, jolla Volkov sitoo yhteen kaupungin
poliittisen historian ja kulttuurin. Hän ei unohda sitäkään,
että Pietari on ollut niin vallankumouksen kuin poliittisten
juonittelujen kehto. Moni intelligentti ja poliitikko on saanut
maistaa myös Moskovan päättäjien vihan ja kateuden. Moskova ja
Pietari ovat aina olleet tukkanuottasilla. Jos tuossa kilvoittelussa
pitäisi valita puolensa, asetun silmää räpäyttämättä
pietarilaiskulttuuria ja elämäntyyliä puolustamaan. Moskovan
Kremlissä istuvat yhä sensorit ja vallanpitäjät, Pietarin
rantakaduilla vaeltaa vapaa oppositio. Olkoonkin, että muuan
Vladimir Vladimirovits on kotoisin Pietarista...

 



---------------------------------------------------------
Tämä arvostelu on luettavissa ja kommentoitavissa Agricolan
arvostelujulkaisussa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/