[H-verkko] Agricolan kirja-arvostelut: Ei mitään uutta Marilyn Monroesta
agricola at utu.fi
agricola at utu.fi
Pe Heinä 29 14:11:26 EEST 2011
Agricolaan on lähetetty uusi kirja-arvostelu:
---------------------------------------------------------
Suvi Leppämäki FM, Helsingin yliopisto
---------------------------------------------------------
Arvosteltavana:
Havers, Richard; Evans, Richard: Marilyn sanoin, kuvin ja sävelin
(Marilyn in Words, Pictures and Music). Kääntänyt Ari Ahola.
Gummerus, 2010. 192 sivua.
Ei mitään uutta Marilyn Monroesta
---------------------------------------------------------
Marilyn Monroen (1926-1962) kesken jääneestä elämästä on
vuosikymmenien ajan kirjoitettu lukuisia teoksia, niin huolella
laadittuja elämäkertoja kuin hutaistuja paljastuskirjojakin, faktaa
ja fiktiota. Marilyn sanoin, kuvin ja sävelin kertoo maailman
tunnetuimman elokuvatähden elämäntarinan visuaalisesti näyttävästi
mutta yllätyksettömästi.
Marilyn Monroe (1926-1962) on lähes puoli vuosisataa kuolemansa
jälkeen ehkä suurempi tähti kuin koskaan. Jokin hänen hahmossaan -
yhtä aikaa arvoituksellisessa ja avoimessa, tavoittamattomassa ja
koskettavassa - edelleen vetoaa. Ja myös myy, minkä todistaa
pysähtymätön Monroe-aiheisten kirjojen virta. Marilyn sanoin, kuvin
ja sävelin -teoksen tekijät Richard Havers ja Richard Evans toki
tiedostavat tämän esipuheessaan: 'Marilynin 36 elinvuodesta on
kirjoitettu lukuisia kirjoja; ne kaikki pyrkivät selvittämään syitä
Marilynin vetovoimaan ja ymmärtämään hänen elämäänsä.' Samalla
odottaisi heidän kuitenkin myös perustelevan, miksi he ovat nähneet
tarpeelliseksi kirjoittaa vielä yhden kirjan. Hyvin samantyyppisiä,
näyttävälle kuvitukselle ja löyhästi kerrotulle elämäntarinalle
perustuvia teoksia on kuitenkin Monroesta tälläkin hetkellä
saatavilla useita.
Toisaalta viime vuosina on ilmestynyt myös monta huomattavasti
huolellisemmin laadittua ja kiinnostavammasta näkökulmasta
rakennettua Monroe-kirjaa: elämäkertojen parhaimmistoon kuuluva
Michelle Morganin Marilyn Monroe: Private and Undisclosed (2007); J.
Randy Taraborrellin mielenkiintoinen joskin kiistelty The Secret Life
of Marilyn Monroe (2009); Sarah Churchwellin erilaisia
Monroe-tulkintoja luotaava The Many Lives of Marilyn Monroe (2004,
suomeksi Marilyn Monroen monta elämää, 2006); sekä ehdottomasti
mielenkiintoisimpina ja antoisimpina Monroen omiin teksteihin -
runoihin, kirjeisiin, muistiinpanoihin - keskittyvät Fragments (2010,
suomeksi Välähdyksiä, sirpaleita, 2010) ja Lois Bannerin loistelias MM
- Personal. From the Private Archive of Marilyn Monroe (2011). Marilyn
sanoin, kuvin ja sävelin tuntuu tässä seurassa jotenkin
vanhanaikaiselta, vaikkei se omassa sarjassaan olekaan huonoimmasta
päästä.
Monroen jatkuvaa vetovoimaa selittää ehkä osaltaan hänen hahmonsa
ristiriitaisuus. Isätön, työväenluokkainen tyttö, josta tuli maailman
kuuluisin filmitähti. Amerikkalaisen unelman ilmentymä, jolla oli
vasemmistolainen maailmankatsomus. Lukutoukka ja seksisymboli, yhtä
aikaa provosoiva ja haavoittuvainen, mielenterveydeltään hauras
nainen, jonka rautainen tahto vei kuitenkin läpi harmaan kiven.
Marilyn sanoin, kuvin ja sävelin kertoo Monroen tarinan varsin
tavanomaisin painotuksin, runsain sitaatein maustettuna. Monroen
kuolemaan liittyvä spekulointi on rajattu tietoisesti teoksen
ulkopuolelle: Havers ja Evans tahtovat sen sijaan 'iloita hänen
elämästään'. Varsinaista uutta tutkimustyötä tai lähdeaineiston
uudelleenarviointia teoksesta ei löydy - kirjoittajat ovat valinneet
monista aiemmista tulkinnoista omansa ja rakentaneet tekstinsä
muutaman perusteoksen varaan.
Tarkkaa lähdeluetteloa ei ole, mutta tekijät esittävät kirjan lopussa
suppean listan omista kirjasuosikeistaan. Listalta löytyvät aiemmin
mainitut, varsin tuoreet Churchwellin ja Taraborrellin kirjat sekä
vanhemmasta tutkimuskirjallisuudesta nyttemmin varsin kritisoitu
Anthony Summersin Goddess. The Secret Lives of Marilyn Monroe (1985,
suomeksi Jumalatar Marilyn Monroe, 1988) - muttei yllättäen Summersia
vastaan asettunutta Donald Spoton elämäkertaa Marilyn Monroe. The
Biography (1993, suomeksi Marilyn Monroe, 1993), joka oli pitkään
yksi luotetuimmista Monroe-biografioista. Kirjalistan oheen tekijät
ovat laatineet linkkilistan parhaista Monroe-aiheisista
nettisivuista. Näiltä pääosin fanien ja keräilijöiden ylläpitämiltä
sivustoilta löytyvätkin useimmiten ajantasaisimmat ja
asiantuntevimmat Monroeta koskevat tutkimustulokset.
Teos lupaa kertoa Monroesta sanojen lisäksi 'kuvin ja sävelin'.
Kirjan mukana on CD-levy, johon on koottu aikajärjestyksessä lähes
kaikki Monroen levyttämät laulut. Tämän lisäksi itse teokseen olisi
voinut lisätä enemmän asiaa Monroesta laulajana, mikä olisi tuonut
kirjalle sen tarvitsemaa omaperäisyyttä. Teoksen kuvitus sitä vastoin
on sangen huolella suunniteltu. Oli yleisesti tunnustettua jo Monroen
omana aikana, että kamera rakasti häntä poikkeuksellisen paljon.
Ohjaajat ja valokuvaajat ovat toistuvasti muistelleet, kuinka Monroe
ikään kuin syttyi kameran käydessä ja kuinka hänestä oli lähes
mahdotonta ottaa huonoa kuvaa. Oman kokoelmani kirjoista kuvien
suhteen kiinnostavimpia ovat mielestäni yhden valokuvaajan kuviin
keskittyvät teokset - vaikkapa Andre de Dienesin, Milton Greenen tai
Eve Arnoldin Monroe-kuvien kokoelmat - eivät tällaiset
yleiskuvateokset, joita usein tuntuu leimaavan kiire ja
huolimattomuusvirheet. Käsillä olevan kirjan kuvat ovat kuitenkin
hyvälaatuisia ja isoja, usein koko aukeaman kokoisia, ja kaikkein
kulunein Monroe-kuvasto on vältetty. Kirjan kiinnostavimmat ja
omaperäisimmät kuvat eivät silti yllättäen olekaan Monroesta vaan
maailmasta hänen ympärillään. Kuvissa näyttäytyy 1900-luvun
ensimmäisen puoliskon Los Angeles, Monroen syntymäkaupunki, jossa hän
nousi tähdeksi ja jossa hän myös kuoli. Samoin tekstiä elävöittävät
esimerkiksi kuvat elokuvajulisteista tai Joe
DiMaggio-keräilykorteista.
Ympäröivää maailmaa hahmottavan kuva-aineiston lisäksi Havers ja
Evans ovat pyrkineet liittämään Monroen elämää sen historiallisiin
kehyksiin myös kirjallisesti. Pyrkimys näkyy etenkin kirjan
alkupuoliskolla, Monroen perhetaustaa ja lapsuutta käsittelevissä
luvuissa, joista yksi on omistettu 1930-luvun lamalle,
'epärehelliselle vuosikymmenelle'. Monroen elämän ankkuroiminen sen
ajallisiin yhteyksiin on ajatuksena ansiokas, mutta ajatus jää tässä
teoksessa varsin ohueksi. Kirjan loppupuoliskolla ympäröivään
maailmaan ja yhteiskuntaan viitataan vain ohimennen, eikä
alkupuoliskonkaan historiallisia teemoja sidota Monroen
elämäntarinaan riittävän tiukasti. Miten Monroen lapsuus lama-aikana
häneen vaikutti? Muokkasiko se myöhemmin esimerkiksi hänen
poliittisia näkemyksiään? Miten toinen maailmansota muutti
naisihannetta ja miten tämä näkyi Monroen elokuvissa? Myös
esimerkiksi kylmän sodan ajan kommunistivainot koskettivat Monroen
elämää, olihan hänen kolmas aviomiehensä vasemmistolainen
näytelmäkirjailija Arthur Miller, jota Monroe julkisesti puolusti ja
vaaransi samalla oman uransa. Näkökulmia esittää Monroe oman aikansa
taustaa vasten olisi lukuisia, mutta Havers ja Evans jättävät ne
valitettavasti käyttämättä. Sisällön ohuutta korostavat teoksen
rakenteen poukkoilevuus ja suomennoksen silmiinpistävä
huolittelemattomuus.
---------------------------------------------------------
Tämä arvostelu on luettavissa ja kommentoitavissa Agricolan
arvostelujulkaisussa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/