KINFO: Kysely aineenopettajien koulutuksesta (FI)

TYK ry tiedotus tiedotus at tykry.fi
Pe Heinä 1 08:38:37 EEST 2022


Hyvä Turun yliopiston kollega!

Toimin Turun yliopistossa aineenopettajakoulutuksen kehittämisryhmän varapuheenjohtajana. Ryhmässä ovat edustettuna yliopistomme ne tiedekunnat, jotka tarjoavat aineenopettajaopiskelijoille opetettavan aineen opinnot ja pedagogiset opinnot. Myös opiskelijajärjestöillä on edustus ryhmässä Turaus ry:n muodossa. Turun normaalikoulu on luonnollisesti myös edustettuna.

Kartoitamme aineenopettajakoulutuksen malleja ja niiden eri vaihtoehtoja. Esitämme webropol-kysymyslomakkeella (linkki alla) kysymyksiä, joihin pyydämme teitä vastaamaan oman tiedekunnan/oppiaineen/järjestön/koulun näkökulmasta ja siltä osin, kuin asia koskee teidän työkenttäänne. Kysymme, miten aineenopettajan pedagogiset opinnot sijoittuvat perustutkinto-opiskelijoiden opintojen aikatauluun ja onko laitoksellanne tai tiedekunnassanne aineenopettajuutta tukevaa opetusta. Meitä kiinnostaa myös, miten näette, että jokin nykyisestä poikkeava järjestely olisi hyvä aineenopettajien koulutuksessa. Kyselyn tavoite on muodostaa yleiskuva aineenopettajakoulutuksen erilaisten organisatoristen ratkaisujen eduista ja heikkouksista.

Toivomme, että lähetätte vastauksenne oheisella webropol-lomakkeella 26.8.2022 mennessä. Lähetämme myöhemmin kyselyn muihin aineenopettajakoulutusta tarjoaviin yliopistoihin Suomessa. Jos haluatte lukea kartoituksen tuloksista, jaamme ne mielellään kanssanne (ks. kyselylomake).

Linkki webropol-kyselyyn:

https://link.webropolsurveys.com/S/58AC343FD49D8E70

Tähän jakeluun on pyritty keräämään kattavasti ao-koulutuksen äärellä olevia henkilöitä. Voitte mielellään ohjata kysymyksen ja webropol-linkin myös muille henkilöille, joilla on ao-koulutuksen järjestlmiseen läheisiä kytkentöjä.

Yhteistyöterveisin ja hyvän kesän toivotuksin,

Jan Löfström
apulaisprofessori
Opettajankoulutuslaitos
Turun yliopisto





Jan Löfström, PhD
Historiallis-yhteiskunnallisen kasvatuksen apulaisprofessori
Associate Professor in History and Social Studies Education
Turun yliopisto I University of Turku
Gästprofessor i historia, med inriktning mot didaktik
Visiting Professor in History Education
Linnéuniversitetet I Linnaeus University


Recent publications:
N. Ammert, S. Edling, J. Löfström & H. Sharp (2022) Historical and moral consciousness in education: Learning ethics for democratic citizenship education. London: Routledge.
https://www.routledge.com/Historical-and-Moral-Consciousness-in-Education-Learning-Ethics-for-Democratic/Ammert-Edling-Lofstrom-Sharp/p/book/9780367621438
S. Edling, J. Löfström, H. Sharp & N. Ammert (2021) Mapping moral consciousness in research on historical consciousness and education. Journal of Curriculum Studies, 54(2), 282-300.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00220272.2021.1970817
J. Löfström (2021) Political good-will, moral lessons, historical justice? Upper secondary school students on the motives and effects of historical apologies. In, M. Keynes, H. Åström Elmersjö, D. Lindmark & B. Norlin (eds) Historical justice and history education. Palgrave Macmillan.  https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-70412-4_19
J. Löfström, N. Ammert, H. Sharp & S. Edling (2021) Advances in ethics education in the history classroom. International Journal of Ethics Education, 6(2), 239-252.  https://doi.org/10.1007/s40889-020-00116-w





**************************************
Viestin välitti:
Jasmin Toukoniemi
Tiedotusvastaava, TYK ry
tiedotus at tykry.fi
-------------- seuraava osa --------------
HTML liite on siirretty...
URL: <http://lists.utu.fi/pipermail/kinfo/attachments/20220701/7f44aa1a/attachment.html>


Lisätietoja postituslistasta Kinfo