<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css" style="display:none;"><!-- P {margin-top:0;margin-bottom:0;} --></style>
</head>
<body dir="ltr">
<div id="divtagdefaultwrapper" style="font-size:12pt;color:#000000;font-family:Calibri,Helvetica,sans-serif;" dir="ltr">
<p><font size="2"><span style="font-size:10pt;">Hyvä Turun yliopiston kollega!<br>
<br>
Toimin Turun yliopistossa aineenopettajakoulutuksen kehittämisryhmän varapuheenjohtajana. Ryhmässä ovat edustettuna yliopistomme ne tiedekunnat, jotka tarjoavat aineenopettajaopiskelijoille opetettavan aineen opinnot ja pedagogiset opinnot. Myös opiskelijajärjestöillä
 on edustus ryhmässä Turaus ry:n muodossa. Turun normaalikoulu on luonnollisesti myös edustettuna.<br>
<br>
Kartoitamme aineenopettajakoulutuksen malleja ja niiden eri vaihtoehtoja. Esitämme webropol-kysymyslomakkeella (linkki alla) kysymyksiä, joihin pyydämme teitä vastaamaan oman tiedekunnan/oppiaineen/järjestön/koulun näkökulmasta ja siltä osin, kuin asia koskee
 teidän työkenttäänne. Kysymme, miten aineenopettajan pedagogiset opinnot sijoittuvat perustutkinto-opiskelijoiden opintojen aikatauluun ja onko laitoksellanne tai tiedekunnassanne aineenopettajuutta tukevaa opetusta. Meitä kiinnostaa myös, miten näette, että
 jokin nykyisestä poikkeava järjestely olisi hyvä aineenopettajien koulutuksessa. Kyselyn tavoite on muodostaa yleiskuva aineenopettajakoulutuksen erilaisten organisatoristen ratkaisujen eduista ja heikkouksista.<br>
<br>
Toivomme, että lähetätte vastauksenne oheisella webropol-lomakkeella 26.8.2022 mennessä. Lähetämme myöhemmin kyselyn muihin aineenopettajakoulutusta tarjoaviin yliopistoihin Suomessa. Jos haluatte lukea kartoituksen tuloksista, jaamme ne mielellään kanssanne
 (ks. kyselylomake).<br>
<br>
Linkki webropol-kyselyyn:<br>
<br>
<a href="https://link.webropolsurveys.com/S/58AC343FD49D8E70" target="_blank" rel="noopener noreferrer" id="LPlnk436316" previewremoved="true">https://link.webropolsurveys.com/S/58AC343FD49D8E70</a><br>
<br>
Tähän jakeluun on pyritty keräämään kattavasti ao-koulutuksen äärellä olevia henkilöitä. Voitte mielellään ohjata kysymyksen ja webropol-linkin myös muille henkilöille, joilla on ao-koulutuksen järjestlmiseen läheisiä kytkentöjä.<br>
<br>
Yhteistyöterveisin ja hyvän kesän toivotuksin,<br>
<br>
Jan Löfström<br>
apulaisprofessori<br>
Opettajankoulutuslaitos<br>
Turun yliopisto<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
Jan Löfström, PhD<br>
Historiallis-yhteiskunnallisen kasvatuksen apulaisprofessori<br>
Associate Professor in History and Social Studies Education<br>
Turun yliopisto I University of Turku<br>
Gästprofessor i historia, med inriktning mot didaktik<br>
Visiting Professor in History Education<br>
Linnéuniversitetet I Linnaeus University<br>
<br>
<br>
Recent publications:<br>
N. Ammert, S. Edling, J. Löfström & H. Sharp (2022) Historical and moral consciousness in education: Learning ethics for democratic citizenship education. London: Routledge.<br>
<a href="https://www.routledge.com/Historical-and-Moral-Consciousness-in-Education-Learning-Ethics-for-Democratic/Ammert-Edling-Lofstrom-Sharp/p/book/9780367621438" target="_blank" rel="noopener noreferrer" id="LPlnk851839" previewremoved="true">https://www.routledge.com/Historical-and-Moral-Consciousness-in-Education-Learning-Ethics-for-Democratic/Ammert-Edling-Lofstrom-Sharp/p/book/9780367621438</a><br>
S. Edling, J. Löfström, H. Sharp & N. Ammert (2021) Mapping moral consciousness in research on historical consciousness and education. Journal of Curriculum Studies, 54(2), 282-300.<br>
<a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00220272.2021.1970817" target="_blank" rel="noopener noreferrer" id="LPlnk158905">https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00220272.2021.1970817</a><br>
J. Löfström (2021) Political good-will, moral lessons, historical justice? Upper secondary school students on the motives and effects of historical apologies. In, M. Keynes, H. Åström Elmersjö, D. Lindmark & B. Norlin (eds) Historical justice and history education.
 Palgrave Macmillan.  <a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-70412-4_19" target="_blank" rel="noopener noreferrer">
https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-70412-4_19</a><br>
J. Löfström, N. Ammert, H. Sharp & S. Edling (2021) Advances in ethics education in the history classroom. International Journal of Ethics Education, 6(2), 239-252. 
<a href="https://doi.org/10.1007/s40889-020-00116-w" target="_blank" rel="noopener noreferrer">
https://doi.org/10.1007/s40889-020-00116-w</a><br>
<br>
<br>
</span></font><br>
</p>
<p><br>
</p>
<div id="Signature">
<div id="divtagdefaultwrapper" dir="ltr" style="font-size: 12pt; color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Helvetica, sans-serif, "EmojiFont", "Apple Color Emoji", "Segoe UI Emoji", NotoColorEmoji, "Segoe UI Symbol", "Android Emoji", EmojiSymbols;">
<div name="divtagdefaultwrapper" style="font-family:Calibri,Arial,Helvetica,sans-serif; font-size:; margin:0">
<div><font face="Arial, Helvetica, sans-serif"><br>
</font></div>
<div>
<div style="font-size:16px; background-color:rgb(255,255,255)"><span style="font-size:10pt"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif">**************************************</font></span></div>
<div style="font-size:16px"><span style="font-size:10pt; background-color:rgb(255,255,255)"><font style="" face="Arial, Helvetica, sans-serif">Viestin välitti:</font></span></div>
<div style="font-size:16px"><span style="font-size:10pt; background-color:rgb(255,255,255)"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif">Jasmin Toukoniemi</font></span></div>
<div style="font-size:16px"><span style="font-size:10pt; background-color:rgb(255,255,255)"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif"><span class="highlight" id="0.3731697024215854" name="searchHitInReadingPane" style="">Tiedotus</span>vastaava, TYK ry</font></span></div>
</div>
<div style="font-size:16px"><span style="font-size:10pt; background-color:rgb(255,255,255)"><font style="" face="Arial, Helvetica, sans-serif">tiedotus@tykry.fi</font></span></div>
</div>
</div>
</div>
</div>
</body>
</html>