KINFO: Lauantailätinät

Jenni Lähdeniemi ajtlah at utu.fi
La Apr 2 23:52:23 EEST 2016

Tässä numerossa:

1. TYY:n tapahtumat & Tyyali –viestit (voit tilata tyyali-sähköpostilistan itsellesi suoraan, ks. www.tyy.fi/fi/opiskelijalle/sahkopostilist
1.1 TYY hakee tapahtumatuottajia
1.2 Opiskelen – siis köyhdyn
1.3 Opintotuen kohtalosta päätetään pian
1.4 Yliopiston netissä
1.5 Kansainvälistä järjestöäsi tänä keväänä
1.6 Seksismi ja sukupuolen moninaisuus järjestötoiminnassa -koulutus
1.7 Ryhmä 40000 lausui Kauppatorin ympäristön uudistamisesta
1.8 TYYn kanslian uusi osoite ja aukioloajat

2. Tapahtumat
2.1 Rehtoriraatin vierailu 5.4, klo14-16 @ARC1
2.2 Turvaseksibileet ja -sitsit 7.4. at Shoukkari
2.3 Lääkiksen synttärit 13.4. @Shoukkari, lipunmyynti alkanut

3. Sekalaista
3.1 Osalllistu käännöstutkimukseen
3.2 Satoja kesätyöpaikkoja kuntarekry.fi:ssä
3.3 Teekkarispeksi 9.4.
3.4 Nyytin ryhmächatit
3.5 Wappupasseja saa taas Digitin toimistolta
3.6 Neuroviisut

4. Loppukevennys
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/hae-tuottamaan-campussitseja
Haku päättyy 3.4.
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/tyy-hakee-tapahtumatuottajaa-tai-tapahtumatuottajaparia-jarjestamaan-0
Haku päättyy 3.4.
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/tyy-hakee-tapahtumatuottajaa-tai-tapahtumatuottajaparia-jarjestamaan
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/tyyn-kehitysyhteistyoviikko-etsii-toteuttajiaan-tule-mukaan-vapaaehtoiseksi
1.2
Opiskelen, siis köyhdyn
Opintotukivaikuttamiseen on tehty kovasti panostuksia opiskelijaliikkeessä, joten on hyvä hetki pysähtyä katsomaan missä ollaan tällä hetkellä ja mihin ollaan menossa.
http://www.tyy.fi/fi/medialle/blogi/2016/03/opiskelen-siis-koyhdyn
1.3
Opintotuen kohtalosta päätetään pian – Nyt on aika vaikuttaa!
Seuraa tiedotusta TYYn verkkosivuilla sekä sosiaalisessa mediassa ja osallistu.
http://www.tyy.fi/fi/medialle/uutisarkisto
1.4
Yliopiston netissä
http://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/Kampuksen-kasvot-Arkeologian-opiskelija-Ilari-Aalto-.aspx
http://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/Oletko-kadottanut-jotakin.aspx
http://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/video-support-your-local-scientist.aspx
1.5
Kansainvälistä järjestöäsi tänä keväänä
TYY tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia kansainvälistyä tänä keväänä. Osallistu TYYn kv-oppaiden päivittämiseen ja tule mukaan kansainvälisen vapun viettoon 29.4.
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/kansainvalista-jarjestoasi-tana-kevaana
1.6
Seksismi ja sukupuolen moninaisuus järjestötoiminnassa -koulutus 11.4. klo 16
TYYn saavutettavuustyöryhmä järjestää jokaiselle järjestötoimijalle hyödyllisen koulutuksen. Osallistumalla opit entistä paremmin huomioimaan oman järjestösi jäsenten moninaisuuden ja viestimään tapahtumista välttäen pahimmat stereotypioiden sudenkuopat.
http://www.tyy.fi/fi/toiminta/tapahtumakalenteri/seksismi-ja-sukupuolen-moninaisuus-jarjestotoiminnassa-koulutus

1.7
Ryhmä 40 000 lausui Kauppatorin ympäristön uudistamisesta
Ryhmä 40 000 lausui Turun kaupungin ympäristötoimialalle uudistuksista, joita Kauppatorin ympäristöön on suunniteltu. Ryhmä piti hyvänä kävelyn ja pyöräilyn lisäämistä keskustassa, mutta näki vielä kehitettävää erityisesti pyöräilyreiteissä ja torin esteettömyydessä. Kummeksuntaa herätti suunnitelman vaihtoehdottomuus maanalaisen parkkihallin rakentamisen suhteen.
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/ryhma-40-000-lausui-kauppatorin-ympariston-uudistamisesta

************************************************************************************

1.8
TYYn kanslian uusi osoite ja aukioloajat
TYYn kanslia on muuttanut Ylioppilastalo A:n remontin ajaksi Turun yliopiston päärakennuksen opiskelija- ja hakijapalveluihin Yliopistonmäelle.
Kanslia palvelee ma–pe klo 12–14.
Seuraa TYYn muuton ajankohtaisia tiedotteita:
tyy.fi/muutto

**********************************************************************'
2.1
Rehtoraatti vierailee laitoksella ja mahdollisimman monen olisi hyvä osallistua tilaisuuteen. Yritämme käyttää molempia kieliä,

Tervetuloa

Jyrki Heino
–------------------------------

The rector and the vice-rectors will visit the department (5.4. at 14.00, Arc1). We try to use both languages. You are all welcome,

Regards

Jyrki Heino
***************************************************************************************
2.2
Tervetuloa vuoden seksikkäimpiin bileisiin! Turvaseksibileet iskee taas 7.4. Showroomin mystisessä maailmassa klo 22 alkaen! Luvassa turvallisia kilpailuja sekä seksikästä hauskanpitoa. Sisäänpääsy 3€, sisältää mahtavan haalarimerkin! Teemana toimii PORNO, pukeudu siis teeman mukaan niin pääset sisään jopa 2€. Ennen bileitä on myös loistava tilaisuus päästä tuhmaakin tuhmemmille PORNOsitseille, joille ilmo alla:
http://www.digit.fi/enrol.php?v=event&id=670

Bileiden facebook-tapahtuma:

Bileet tarjoaa TSTS, Digit sekä Asteriski.
Menossa mukana myös Kaalimato.com
TL;DR:

Mitä: Turvaseksibileet
Missä: Showroom Bar&Club Turku
Milloin: 7.4. klo 22 alkaen
Mitä maksaa: 2€/3€

Konsta Sinisalo
Vapaa-ajanvastaava, Digit ry
koossi at utu.fi
2.3
​Turun lääkis täyttää 70 vuotta ja kutsuu kaikki viettämään synttäribileitä Showroomin katon alle KE 13.4. Kansaa on viihdyttämässä puumahunter STIG, joka tunkee hymyn myös happamimpien sitruunoiden naamalle. Lipunmyynti bileisiin alkaa 30.3. klo.12 osoitteessa shop.tlks.fi ja kustantaa 8 euroa (ovelta 10e). Tapahtuman voitot lahjoitetaan PIPARI-keskostutkimukselle.

Tervetuloa!

English: Turku medicine students have 70th birthday party on 13th of april in bar Showroom. The main act STIG is world famous pumahunter from finland and he will make even the most sour citrons sweet again.

Tickets are available on 30th of march 12 o´clock in shop.tlks.fi and costs 8 euros (at the door 10e). Part of the ticket price will be donated to study of premature born infants.

sincerely,
Leo Lehto
TLKS ry 70. juhlavuosivastaava
0405287632
3.1
Luitko huvittavan hotellikuvauksen netistä tai olisiko elokuvien tekstityksissä mielestäsi parantamisen varaa?
Opiskelen Turun yliopistossa ranskan käännösviestinnän opintopolulla ja teen kyselytutkimusta suomalaisten käsityksistä käännöksiin ja tekstityksiin liittyen. Kerään tietoa ensisijaisesti muiden kuin kieliaineiden parissa opiskelevien tai työskentelevien näkemyksistä, mutta kaikki vastaukset otetaan erittäin mielellään vastaan. Kysely on suomeksi eikä vastaamiseen vaadita mitään erityiskielitaitoa.
Kyselyyn pääsee täältä: https://www.webropolsurveys.com/S/9F98D572AEA46544.par

Tarkemmat ohjeet ovat kyselyn alussa ja vastausaikaa on 31.3.2016 asti.
Paljon kiitoksia vastauksistasi!

Ystävällisin terveisin
Liisa Manninen
likama at utu.fi
*********************************************************''
3.2

Satoja kesätyöpaikkailmoituksia Kuntarekry.fi:ssä
Nyt on hyvä aika nuorille hakea kesätyöpaikkaa, sillä työpaikkojen tarjonta on runsaimmillaan.Kuntarekry.fi -palvelu kokoaa suomalaisten kuntien ja kaupunkien avoimia työpaikkoja, ja tähän aikaan kevättä palvelussa on eniten kesätyöpaikkoja auki. Työtä on tarjolla sekä opiskelijoille että nuorille, joilla ei vielä ole ammatillista koulutusta tai työkokemusta. Tällä hetkellä Kuntarekryssä on yli 300 kesätyöpaikkailmoitusta. Itse työpaikkoja on tätäkin enemmän, sillä kuntatyönantajat hakevat yhdellä ilmoituksella monia – jopa kymmeniä – kesätyöntekijöitä. Kesätöiden ohella Kuntarekryssä on tarjolla runsaasti lyhyt- ja pidempiaikaisia sijaisuuksia, jotka sopivat työksi opintojen oheen. Näin etsit kesätyötä Kuntarekrystä: https://www.kuntarekry.fi/kesatyopaikat

Selaa avoimia kesätyöpaikkoja Tai hae kesätöitä seuraavasti: Avaa Avoimet työpaikat -lomake, valitse täsmennä hakua, valitse Kesätyö kohtaan Millaista työtä etsit?, valitse muita haluamasi hakukriteerejä kuten kunta, maakunta, työtehtävä, jne.

Kesätöitä ympäri Suomen
Kesätyöpaikkoja löytyy Kuntarekrystä kautta maan. Kuntarekry.fi-palvelua käyttää rekrytoinnissaan yli 200 kuntaa, kaupunkia, kuntayhtymää tai kuntien omistaa yritystä Hangosta Utsjoelle. Kesätyöpaikkoja löytyy monipuolisesti kaikilta eri aloilta kuten sosiaali- ja terveysalalta, kulttuurialalta, tekniseltä alalta, erilaisissa hallinnon tehtävissä sekä nuorisotyön ja matkailun parissa.

Hae useampaa kesätyöpaikkaa nopeasti sähköisellä hakulomakkeella
Rekisteröitymällä työnhakijaksi Kuntarekryyn kesätyöhaku nopeutuu.  Rekisteröitymällä ja ensimmäistä työpaikkaa hakemalla CV-tiedot tallentuvat järjestelmään. Tämän jälkeen hakulomakkeilla on helppoa ja nopeaa hakea muita kesätyöpaikkoja.

Lisätietoja
Maija Jokiniemi, viestinnän suunnittelija, FCG Kuntarekry, maija.jokiniemi at fcg.fi, puh. 044 7745075

Kuntarekry.fi
Kuntarekry.fi on Suomen ainoa työnhakupalvelu, joka on räätälöity kunta-alan työpaikkojen hakemista varten. Palvelua käyttää yli 1,5 miljoonaa aktiivista työnhakijaa vuosittain. Se kattaa noin 3000 avointa työtehtävää jatkuvasti eri puolilta Suomea. Työpaikkoja julkaisevat Kuntarekryn asiakasorganisaatiot, joita on yli 200. Kunnille, kaupungeille, kuntayhtymille ja kuntien omistamille yrityksille Kuntarekry tarjoaa myös muita rekrytoinnin ohjelmisto- ja asiantuntijapalveluja. Kuntarekry.fi -palvelun tuottaa FCG Kuntarekry Oy, joka on osa Suomen Kuntaliiton omistamaa Finnish Consulting Group -konsernia.

3.3
Teekkarispeksi tulee tänäkin vuonna Turkuun kiertueelle! Turun näytös 9.4. Sigyn-salissa. Teekkarispeksillä on jo pitkät perinteet, eikä tätä koko illan spektaakkelia kannata jättää välistä! Liput ja lisätiedot: http://teekkarispeksi.fi/.

Facebook: https://www.facebook.com/events/1020254221372779/

Tervetuloa kevään 2016 Teekkarispeksin mukana vuoteen 1860 Britannian rannikolle! Eristyneellä saarella asuvassa kyläyhteisössä pelätään Jumalaa, haaveillaan Lontoosta ja rakennetaan rautatiesiltaa mantereelle. Pienen kylän rauha alkaa rakoilla, kun mystisiin oppeihin vihkiytynyt madame Blavatsky ilmestyy saarelle ja nostattaa Atlantis-hurmoksen. Kenen usko on oikea? Kuka jää ja kuka lähtee? Löytyykö myyttinen Atlantis?

26 toimintavuotensa aikana Teekkarispeksi ry on kasvanut itsenäiseksi ja monenkirjavaksi teatteriyhdistykseksi. Mukana on vuosittain reilusti yli satapäinen joukko opiskelijoita ja valmistuneita niin Aalto-yliopistosta kuin muistakin pääkaupunkiseudun yliopistoista, ja esityksiä käy katsomassa musiikista, komediasta, improvisaatiosta ja elinvoimaisesta teatterista nauttivia kulttuurin ystäviä laidasta laitaan. Vuosittain Teekkarispeksin näkee yli 4000 katsojaa ympäri Suomen.

Speksit ovat täysiverisiä koko illan musikaaleja, joissa näyttelijät, tanssijat, orkesteri ja tekniset taustajoukot loihtivat näyttämölle viihdyttävän ja vilpittömän esityksen, josta ei puutu teknistä laatua. Speksien tärkeimpänä täkynä on kuitenkin yleisön osallistuminen: kun omstart-huuto kuuluu yleisöstä, näyttelijä improvisoi kohtauksen uudelleen, heittää tilanteeseen liittyvän vitsin tai vaikka puhkeaa lauluun, palaten sen jälkeen juoneen ja käsikirjoitukseen. Myös orkesteri, tanssijat ja tekniikka osallistuvat improvisointiin. Omstarteja ei ole harjoiteltu, vaan ne syntyvät hetkessä. Jokainen esitys on erilainen. Jos et usko, tule katsomaan ja kokeile itse!
3.4
Tule mukaan chattailemaan!
Nyytin ryhmächateissa voit jutella erilaisista opiskelijan elämää koskettavista asioista hyvässä seurassa ja rennolla otteella. Voit jakaa omia ajatuksia, kuulla toisten kokemuksia ja saada tukea erilaisiin mieltäsi askarruttaviin asioihin.  Jos siis olet juttuseuraa vailla ja ajatusten vaihto kiinnostaa, niin liity mukaan keskusteluun. Mukana juttelemassa on aina Nyytin työntekijä sekä välillä asiantuntijoita eri aloilta. Chatin löydät Nyytin nettisivuilta: www.nyyti.fi, kuten myös kevätkauden kaikkien chattien tarkemmat ajankohdat ja aiheet. Huhtikuussa chattaillaan seuraavilla ajankohdilla ja aiheilla:

Torstai 7.4.2016 klo 18 – 20.00: Opiskelun ja perheen yhteensovittaminen
Oletko perheellinen opiskelija? Haastaako perhearki ajoittain opiskelua tai toisin päin? Kaipaatko vinkkejä opintojen ja perheen yhteensovittamiseen sekä arjen sujumiseen . Tule mukaan juttelemaan näistä aiheista yhdessä toisten kanssa.

Torstai 21.4.2016 klo klo 18 - 20.00: Elämää sinkkuna
Mitä sinkkuna oleminen sinulle merkitsee? Millaisia mietteitä se herättää? Tule chattailemaan sinkkuudesta ja siihen liittyvistä ajatuksista, kokemuksista ja fiiliksistä.

Tervetuloa mukaan!
3.5
Hellurei ja hellät tunteet!

Wappu alkaa taas, ja jo perinteeksi muodostuneet Wappupassit tulevat myyntiin sitä vauhdittamaan. Passeja voi ostaa kevyellä 3€ hinnalla Digit ry:n kiltahuoneelta Agoran kellarista. Tule siis hakemaan omasi pois ja liity vapun karkeloihin!

Mikäli et tiedä, mikä wappupassin idea on, tässä pieni selvitys:

Wappupassi sekä toimii muistutuksena Digitin ja Nucleuksen järjestämistä wapputapahtumista että antaa omistajalleen mahdollisuuden ansaita Wappuputki-haalarimerkkejä. Idea on, että jokaisessa passiin merkityssä tapahtumassa voit osallistumalla saada paikan päällä itsellesi passiin merkinnän ja kolmea merkintää kohti saat kiltahuoneelta lunastaa pyöreään 0€ hintaanWappuputkimerkin! Tapahtumia passista löytyy huimat 14 (maksimissaan siis 4 MERKKIÄ)!

Hauskaa Wappua!

koossi at utu.fi
3.6
HARD ROCK HALLELUJAH….Neuroviisut on taas täällä!

Nyt on taas se aika vuodesta, kun kilpaillaan Turun parhaan laulajan tittelistä. Miltä opiskelijayhdistykseltä löytyy vuoden 2016 kultakurkku?

TOY ry voitti viime vuoden viisukamppailun, joten tänä vuonna on meidän vuoro järjestää kilpailu teille, rakkaat opiskelijatoverit. Tämän vuoden voittaja saa palkintonsa lisäksi myös saman kunnian ensi vuodelle. Näin ollen varmistamme perinteen jatkuvan.

Kuka sitten voi osallistua ja miten toimitaan?
1. Sinun täytyy olla jonkun turkulaisen opiskelijayhdistyksen jäsen (AMK tai yliopisto)
2. Saavu paikalle Lyniin 12.4 ja ilmoittaudu kisaan ennen klo 23.30!

Nopeimmat ilmoittautuneet pääsevät mukaan taistoon Turun (karaoke)herruudesta. Ilmoittautuminen kilpailuun päättyy klo 23.30. Tämän jälkeen arvovaltainen tuomaristomme valitsee 2-3 parasta ja seuraava kierros voi alkaa. Voittaja ratkaistaan huutoäänestyksellä (ota siis kannustusjoukot mukaan!). Voittajan pitäisi olla selvillä viimeistään klo. 00.30 ;) Lauluthan meillä alkaa heti Lynin avauduttua, joten keittotiistain antimista kannattaa tulla nauttimaan heti silloin.

Ja vielä vähän tapahtumatietoja:

Eli lämpimästi tervetuloa tämän vuoden Neuroviisuihin joko laulamaan tai nauttimaan kurkun kostukkeista!

Terveisin
TOY ry:n hallitus
4. Loppukevennys

Toimittajien kielikukkasia:

Jollei haudasta oteta yhteyttä, hautaa hoidetaan 25 vuotta veloituksetta.
(Turkulainen )

Väkivalta parisuhteessa on asia, jonka eteen kannattaa tehdä töitä.
(Vantaan Sanomat )

Mies löi liikuntarajoitteista miestä pankkiautomaatilla.
(Otsikko Koti-Kajaanissa )

Rattijuoppo kaahasi sataa poliisia karkuun.
(Otsikko Warkauden Lehdessä)

Olutrekka ojaan Iissä. Alkoholilla ei ollut osuutta turmassa.
(Helsingin Sanomat )

Linja-autossa oli yli 50 ihmistä. Mukana oli myös kolme opettajaa.
(Helsingin Sanomat )

Eliel Saarisen tien tunneli on kaikkiaan yli puoli kilometriä pitkä. Umpitunnelissa kuljetaan 350 metrin matka.
(Helsingin Sanomat )

Oravan löytyminen ei vielä tarkoita sitä, että niitä pesisi lähistöllä. Se tarkoittaa vain, että kuollut yksilö on liikuskellut alueella.
(Savon Sanomat )

Hakijaryntäys Espoon hautausmaille.
(Otsikko Espoon seurakuntasanomat Essessä)

Ne, jotka ovat päivittäin jutelleet vainajan kanssa, selviävät tablettilääkityksellä.
(Savon Sanomat )

Malmin hautausmaan liikenne yksisuuntainen.
(Ilmoitus Helsingin Sanomissa )

Vuodepotilaan syöminen voi olla hankalaa.
(Otsikko Sydän-Satakunnassa )

Etelä-Karjalan ensimmäinen krematorio tuotantokäyttöön.
(Otsikko Etelä-Saimaassa )

Mika Lahti kaatoi keilat naisia paremmin.
(Otsikko Helsingin Sanomissa )

Työkaverinsa rintoja kähminyt sai jättikorvauksen.
(Otsikko Ilta-Sanomien lööpissä )

Kauppiaan sydän on lihatiskillä.
(Otsikko Kauppalehdessä )

Huonokuuloisten maailmankongressissa huippupuhujia.
(Kuulonhuoltoliiton tiedotteen otsikko)

Eurot näytettiin etukäteen vain sokeille.
(Otsikko Aamulehdessä )

Eläkeläiset tekevät puista lentokonetta mielisairaalan vintillä
(Otsikko Helsingin Sanomissa)

Oppilaiden tasapuolinen kohtelu epäkohta peruskoulussa ja lukiossa.
(Otsikko Itäväylässä )

Äkillinen tulva vaikeutti autojen kulkua Vammalan Kävelykadulla.
(Tyrvään Sanomat )

Kokenut metsästäjä ei huomannut vaimoaan ampuessaan tiheässä taimikossa riekkoa.
(Ilta-Sanomat )

Lahdessa kuollut ampui poliiseja.
(Otsikko Pohjalaisessa )

Liian pienissä liiveissä rinnat pursuavat kupin reunan yli ja liukuvat ylöspäin selässä.
(Iltalehti Online )

Myydään 2 langatonta lankapuhelinta.
(Ilmoitus Helsingin Sanomissa )

Hän on joutunut mielisairaalaan, koska tappoi 12-vuotiaan äitinsä ja tämän rakastajan.
(Kansan Uutiset )

Ikaalisten Ampujat panostaa nuoriin.
(Otsikko Pohjois-Satakunnassa )

Sairaankuljettajan arkeen kuuluu väkivallalla uhkaaminen eri muodoissaan.
(Pohjolan Sanomat )

Kymmenen hevosen emäntä myös ravaa itse ja onpa voittanut Suomen mestaruudenkin.
(Itä-Häme )

Alkosta halutaan piristystä Pöytyän liike-elämään.
(Otsikko Auranmaan Viikkolehdessä)

Miehet ovat tavallisen näköisiä nuoria miehiä. Havainnoista voi ilmoittaa lähimmälle poliisille.
(Helsingin Sanomat vankikarkureista )

Nainen kestää heikosti peräänajoa.
(Otsikko Aamulehdessä )

Terveisin