KINFO: Maanantaimutinat 14.3.2016

Jenni Lähdeniemi ajtlah at utu.fi
Mon Maalis 14 14:40:36 EET 2016

Tässä numerossa:

1. TYY:n tapahtumat & Tyyali –viestit (voit tilata tyyali-sähköpostilistan itsellesi suoraan, ks. www.tyy.fi/fi/opiskelijalle/sahkopostilist)
1.1 Turkulaiset joukolla mukana suurmielenosoituksessa
1.2 TYS 50 vuotta –valokuvakilpailu
1.3 Yo-talo A:n remontti lähestyy
1.4 TYY rekrytoi
1.5 TYY myöntää järjestöille toiminta-avustuksia
1.6 Yliopiston netissä
1.7 Turun kaupunki suunnittelee uutta yleiskaavaa

2. Sekalaista
2.1 Veritas Forum: Are Human Rights for All?
2.2 Valtsikan speksi 2016
2.3 Osallistu tutkimukseen
2.4Osallistu poliisikuulustelu-tutkimukseen
2.5 Särkän märkä 2016
2.6 Homoglobiini

3. Loppukevennys
1.1
Turkulaiset opiskelijat joukolla mukana suurmielenosoituksessa opintotuen puolesta
Helsingissä järjestettiin keskiviikkona 9.3. suomalaisten opiskelijajärjestöjen yhteinen mielenilmaus, johon osallistui tuhansia opiskelijoita.
1.2
TYS 50 vuotta -valokuvakilpailu
Kuvaa opiskelija-asumista – voita kamera!
1.3
Yo-talo A:n remontti lähestyy
Turun yliopiston ylioppilaskunnan eri toiminnot muuttavat kevääksi ja kesäksi evakkoon Ylioppilastalo A:n remontin tieltä.
1.4
TYY rekrytoi
Haku päättyy 14.3.
1.5
TYY myöntää järjestöille toiminta-avustuksia
Toiminta-avustusta haetaan sähköisellä lomakkeella 31.3. mennessä. Hakemukset käsitellään huhtikuun aikana.
1.6
Yliopiston netissä
1.7
Turun kaupunki suunnittelee uutta yleiskaavaa
Näytä sinäkin kartalta, mitä paikkoja kaupungissa pitäisi kehittää. Kysely on auki ti 15.3. saakka
2.1
Veritas Forum: Are Human Rights for All?
at the University of Turku on Tuesday 15.3.

Debaters: lawyer, legal theorist, dr. David McIlroy (London) and professor Kevät Nousiainen (Turku). Doctoral student Elina Todorov as a moderator. The theme: "Are Human Rights for All?"

Do all human beings have human rights? Why? Can we resolve all our moral dilemmas using the idea of human rights? Can we rely on human rights as a sufficient framework for our common life?

Welcome to listen and participate in public discussion! Free admission. The event is held in English.

WHEN? Tue 15.3. at 2:15 pm
WHERE? Publicum 1, University of Turku (Assistentinkatu 7)

Arranged by: Veritas Forum Finland and OPKO

More info:
www.veritasforum.fi
Event in Facebook: www.facebook.com/events/947554945282463/

www.tyy.fi/en/activities/calendar-events/veritas-forum-are-human-rights-all
2.2
“Täällä kaikki on joko tai. Musta on mustaa ja valkoinen on valkoista. Missä ovat harmaan sävyt?”

Valtsikan speksi 2016 ylpeänä esittää: Yhteistä on vain raja. Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan 16. speksi sai ensi-iltansa helmikuussa Pop-jazz konservatorion Arabia-salissa. Loppuunmyytyjen näytösten ja suuren suosion ansiosta Valtsikan speksi 2016 matkaa maaliskuussa myös ilahduttamaan yleisöä Turkuun. Tervetuloa katsomaan, kun Yhteistä on vain raja räjähtää ilmoille Logomossa torstaina 24.3. klo 19 Logi 3 -salissa (Köydenpunojankatu 14). Lippukauppa on auki ja löytyy osoitteesta:
http://www.lippu.fi/yhteistae-on-vain-raja-turku-Lippuja.html?affiliate=ADV&doc=artistPages%2Ftickets&fun=artist&action=tickets&key=1591745%247410601&jumpIn=yTix&kuid=517442&from=erdetaila

Seuraa produktiota sosiaalisessa mediassa:
Facebook: käy tykkäämässä Valtsikan Speksi ry:stä
FB-eventti: Valtsikan Speksi 2016: Yhteistä on vain raja GOES TURKU
(https://www.facebook.com/events/921446021306913/)
Instagram: valtsikanspeksi
Snapchat: valtsikanspeksi
Youtube: Valtsikan Speksi
Nettisivut: http://www.valtsikanspeksi.com/speksi16/

2.3
Osallistu Åbo Akademin psykologian alan tutkimukseen, jossa mitataan
työmuistia ja
ansaitse itsellesi elokuvalippu! Osallistuminen tapahtuu internetin
välityksellä ja kestää 70 minuuttia. Koska kielelliset
työmuistitehtävät ovat suomeksi, testin
suorittaminen edellyttää, että äidinkielesi on suomi ja että tulet
yksikielisestä
perheestä.

Varsinainen työmuistitesti koostuu viidestä osatestistä. Ennen
työmuistitestejä
suoritetaan kielitesti, jolla varmistetaan, että kielitaito on
riittävä. Jos kielitaitosi ei ole riittävä, saat tästä ilmoituksen
kielitestin jälkeen, etkä voi osallistua varsinaiseen testiin.
Testin tuloksia käytetään parempien työmuistitestien kehittämiseen.

Klikkaa linkkiä saadaksesi lisää tietoa sekä osallistuaksesi testiin:
http://soile.braintrain.fi/experiment/7143bce7-5eec-4690-b5bd-6e482ffe549c
2.4
Osallistu tutkimukseen, jossa tutkitaan poliisikuulusteluissa käytettyjä
haastattelutekniikoita, ja voita elokuvaliput! Tilaisuus pidetään
psykologian laitoksella Åbo Akademissa Turussa. Voit osallistua
suomeksi tai ruotsiksi.

Tutkimuksessa saat ensin tietoa fiktiivisestä terroristiryhmästä ja
kuvittelet, että sinulla on suhteita tähän ryhmään. Fiktiivinen
poliisi haastattelee sinua tiedonantajana puhelimitse koskien
terroristiryhmän suunnitelmaa. Lopuksi saat vastata muutamaan
kyselylomakkeeseen liittyen kokemukseesi haastattelusta.

Tutkimuksen tulosten avulla voimme tieteellisin argumentein
perustella, minkälaisia haastattelutekniikoita oikeissa
poliisikuulusteluissa olisi käytettävä. Osallistuminen tutkimukseen
kestää n. 45-60 minuuttia. Tutkimuksen yhteydessä arvotaan 30
elokuvalippua.

Kysymykset ja ilmoittautuminen: Sara Rantamäki, srantama at abo.fi
2.5
Särkän Märkä 2016: Tuplasti enemmän laitteita, tuplasti isompi alue ja tietenkin tuplasti märempi!

Tampere laitetaan sekaisin juuri ennen vappua, kun tuhannet opiskelijat ympäri Suomea saapuvat kevään kovimpaan tapahtumaan! Särkän Märkä ottaa paikkansa THE poikkitieteellisenä vapputapahtumana Tampereen ytimessä torstaina 28.4.2015. Klo 16 Särkänniemen ovet aukeavat haalarikansalle ja opiskelijat pääsevät hurvittelemaan vain ja ainoastaan tapahtumaan osallistujille varatulle alueelle  ja sen parhaissa avoinna olevissa laitteissa. Laitteiden lisäksi tapahtumassa on erilaista hauskaa ohjelmaa, DJ porukka Spinni Allstars vauhdittaa menoa kahdella eri lavalla ja tietenkin opiskelijahintaisia ruokaa ja juomaa on saatavilla koko illan ajan. Päivä ei todellakaan lopu tähän, vaan klo 21 bussit kuljettavat juhlakansan eeppisille jatkoille.

Viihdemaailma Ilonassa: Kunkku Pähkinä & Setä Tamu

Unionissa: Kasmir

Bricksissä: Reino Nordin

Fat Ladyssa: Spekti
Tapahtuman hinta on ainoastaan 15 € sisältäen pääsyn Särkänniemen alueelle, avoinna oleviin laitteisiin, kyydityksen jatkoille, huippuartistien tahdittamat jatkobileet sekä tietenkin haalarimekin. Tapahtuma löytyy Facebookista osoitteesta www.facebook.com/sarkanmarka ja Instagramista @sarkanmarka sekä osoitteesta www.sarkanmarka.fi

Lipunmyynti tapahtumaan on 25.3 osoitteessa liput.sarkanmarka.fi, mutta 20.3. asti voi tilata ”pöydän alta” lippuja vastaamalla tähän viestiin ja ilmoittamalla lippumäärät, ja mihin jatkoille haluatte. Minimitilaus on 10-lippua ja näitä lippuja on niin kauan kuin ”pöydän alta lippuja” riittää
eli ole nopea ja lunasta lippusi kevään huikeimpaan tapahtumaan!!

Särkän Märkään Särkän Märkään!

Märin vapputerveisin,

Joonas Ryynänen

2.6
Hyvä TYYn alajärjestöjen jäsen,

Homoglobiini haluaa toivottaa sinut tervetulleeksi lähiajan tapahtumiinsa. Homoglobiini on Turun alueen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia opiskelijoita kokoava yhdistys. Jos koet yhdistyksen toimintaidean itsellesi kuuluvaksi, olet enemmän kuin tervetullut mukaan toimintaan.

Lähiaikana meillä on seuraavat tapahtumat:

1. Melodifestivalen-viisukatsomo 12.3. klo 20 - 04 Turun seudun Setan toimistossa,os. Eerikinkatu 22b B 20.

Tarjoamme kaikille euroviisuista kiinnostuneille mahdollisuuden katsoa mukavassa seurassa Ruotsin euroviisukarsinnan isolta näytöltä. Tiedossa on popcorneja, mutta ota muuten omat eväät ja pullot mukaan. Facebook-tapahtuman linkki: https://www.facebook.com/events/1065051120203338/

2. Jäsenilta 21.3. klo 17 - . Cafe Fontana, os. Aurakatu 1.

Tule katsomaan, mitä mukavaa on järjestetty jäseniltaan! Ole sellainen kuin olet ja tapaa mukavia ihmisiä. Luvassa on hyvää keskustelua.

3. Huhtikuussa laivaristeily jonnekin

Kartoitamme huhtikuuksi suunniteltua risteilyä kyselyn avulla. Mikäli risteily todella kiinnostaa, niin laita viestiä puheenjohtaja Jukka Väisäselle, sp. jtvais at utu.fi, niin saat kyselyyn linkin .

4. Muuta

Jos haluat lisätietoa yhdistyksen toiminnasta ja haluat tulla mukaan, niin ota yhtettä puheenjohtajaan, sp. jvais at utu.fi .

Ystävällisin terveisin,

Jukka Väisänen
puheenjohtaja
Homoglobiini ry.
www.homoglobiini.fi
3. Loppukevennys

15 asiaa, joita tehdä ilman älypuhelinta (allekirjoittaneelle ajankohtainen teema):

1. Maalaa tai piirrä jotain
Nykyisin myös älypuhelimeen saa sovelluksia, joilla pystyy piirtämään, mutta ottamalla kynän tai pensselin oikeasti käteen voi koettaa helpottaa stressiä ja ahdistusta. Lapsena tehdystä hauskanpidosta voi siis olla erilaista iloa aikuisena.
2. Käytä herätyskelloa puhelimen herätyksen sijaan
Tutkimukset ovat Huffington Postin mukaan osoittaneet, että jos nukut puhelin tyynysi alla, voivat unesi häiriintyä.
3. Anna aikaa lemmikillesi lemmikkivideoiden katsomisen sijaan
Tuoreen tutkimuksen mukaan 20 prosenttia eläinten omistajista valitsisi älypuhelimensa lemmikin hellimisen sijaan. Lemmikin omistamisen on kuitenkin kerrottu vähentävän stressiä,  joten jos omistat lemmikin, anna sille aikaasi ja huomiotasi ja pistä puhelin syrjään välillä.
4. Mene ulos vaeltelemaan ilman karttasovellusta ja ota avuksesi vanha kunnnon paperinen kartta
Varmista vain, että osaat lukea karttaa, joka ei anna suoraan reittiohjeita, jotta et eksy.
5. Mene ulos syömään ystäviesi kanssa
Ruokaa kuuluu syödä, ei kuvata Instagramiin. Seuraavan kerran, kun olet ystäviesi kanssa ulkona syömässä, tehkää diili: se, joka ensimmäisenä katsoo puhelintaan, maksaa laskun.
6. Pelaa älypelejä paperilla
Flash-pohjaisten pelien sijaan osta kaupasta vaikka ristikkolehti ja täyttele sitä aikasi kuluksi. Se voi saada sinusta jopa tuotteliaamman ja tehostaa luovuuttasi.
7. Valitse oikea kirja e-kirjan sijaan
Lukemisella on lukuisia etuja. Hyvän tarinan vietävissä oltua stressi voi vähentyä, saatat nukkua paremmin ja muuttua empaattisemmaksi.
8. Selaa vanhoja valokuva-albumeita
Ei, ei niitä, jotka on Facebookissa vaan ihan oikeita albumeita. Tutkimusten mukaan nostalgisointi on hyvästä ja menneisyyden muistelu voi tehostaa optimismia tulevaisuuden suhteen.
9. Vaihda konsolipelien soittimet oikeisiin
Rock Bandin pelaaminen voi olla hauskaa, mutta voit tehdä ihmeitä hyvinvoinnillesi ottamalla käsiisi esimerkiksi oikean kitaran. Soittamaan oppiminen voi vähentää stressiä ja auttaa pitämään muistisi paremmassa kunnossa. Etkö osaa soittaa? Ei huolta, aina voi yrittää ja opetella!
10. Katso auringonnousu tai -lasku ilman, että koetat ikuistaa sen
Se on itse asiassa paljon kauniimpi, kun katsot sen omin silmin etkä puhelimen näytön läpi koettaessasi ottaa siitä kivaa kuvaa.
11. Unohda Spotify ja mene keikalle
Keikat ovat ihan oma kokemuksensa, jollaista ei saa kuuntelemalla livelevyjä tietokoneelta.
12. Tee leikekirja
Älypuhelimessasi on kuvia (tai sitten ne on siirrettynä tietokoneelle), joten miksi et teettäisi niitä oikeiksi kuviksi, jotta voit vanhana muistella niitä käsin? Tietokoneet ja muutkin tekniset laitteet eivät kestä ikuisesti ja myöhemmin voi harmittaa, jos kuviksi tallennettuja muistoja ei ole enää missään katsottavissa.
13. Unohda netin käännössivustot ja koeta opetella uutta kieltä
Yhä kansainvälistyvämmässä maailmassa ei koskaan ole pahitteeksi osata muita kieliä edes muutamaa lausetta.
14. Tuijottele tähtiä
Tähtitaivas on kaunis ja sitä voi katsella ja ihailla omin silminkin. Haasta myös muistiasi ja koeta muistella, mikä tähtikuvio on mikäkin.
15. Kasaa palapeli
Palapelin kasaamisesssa on ihan erilainen haasteensa kuin netin palikkapeleissä, joissa täytyy yhdistää kolme tai useampi samanvärinen palikka.

Terveisin
Jenni Lähdeniemi
Lauantailätinöiden päätoimittaja
ajtlah at utu.fi