KINFO: Lauantailätinät 20.2.

Jenni Lähdeniemi ajtlah at utu.fi
La Helmi 20 21:03:26 EET 2016

1. TYY:n tapahtumat & Tyyali –viestit (voit tilata tyyali-sähköpostilistan itsellesi suoraan, ks. www.tyy.fi/fi/opiskelijalle/sahkopostilist
1.1 TYY hakee tiedottajaa määräaikaiseen työsuhteeseen
1.2 VR laskee junalippujen hintoja
1.3 Opintotuen suurista leikkauksista päätetään kuluvan kevään aikana
1.4 Yliopiston netissä
1.5 Futsal- ja salibandyturnausten ilmoittautuminen on auki
1.6 Hae opiskelijatuutoriksi

2. Tapahtumat
2.1 Raksabileet 24.2. @ Lyni
2.2 PIKKU-2 BILEET ¾ 9.3. @Showroom

3. Sekalaista
3.1 LEX SPEX 2016 – PEIKKOMETSÄN PAKOLAISET
3.2 TLKS Speksi 2016

4. Loppukevennys
********************************************************************************'
1.1
TYY hakee tiedottajaa määräaikaiseen työsuhteeseen
Tervetuloa yhteisöön, jossa räväkkyys on normaalitila!
Turun yliopiston ylioppilaskunta hakee tiedottajaa kokopäiväiseen, määräaikaiseen työsuhteeseen.
Työ alkaa 7.3. tai mahdollisimman pian ja päättyy 31.12.2016.
Tarjoamme sinulle mielenkiintoisen työpaikan opiskelijamaailmasta, haastavia ja monipuolisia työtehtäviä sekä hyvät mahdollisuudet oman osaamisesi kehittämiseen.
Tiedottajan toimenkuvaan kuuluvat
-ylioppilaskunnan tiedotustoiminnasta vastaaminen suomeksi ja englanniksi
-sisäisen ja ulkoisen viestinnän suunnittelu ja organisointi
-viestinnän sisällöntuottamiseen osallistuminen
-painetun materiaalin toimittaminen, taitto ja graafinen suunnittelu
-TYYn nettisivujen ja somekanavien päivittäminen
-PR-toimintaan osallistuminen.
Edellytämme sinulta
-kokemusta viestintään liittyvistä tehtävistä, erityisesti verkkoviestinnästä
-erinomaista suomen ja englannin kielen kirjallista ja suullista taitoa
-Photooshopin ja Indesignin hyvää hallintaa
-sosiaalisen median alustojen hyvää tuntemusta ja kokemusta some-viestinnän suunnittelusta
-yhteistyö- ja organisointikykyä sekä aloitteellisuutta ja järjestelmällisyyttä.

Haku päättyy 28.2.2016.
Lue tehtävästä lisää:
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/tyy-hakee-tiedottajaa-maaraaikaiseen-tyosuhteeseen
Muista myös nämä avoimet tehtävät
Hae mukaan vapputiimiin
http://www.tyy.fi/fi/toiminta/opiskelijakulttuuri/vappu/hae-mukaan-vapputiimiin
Haku päättyy 21.2.

Haetaan järjestöä TYYn toimiston muuttoon
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/haetaan-jarjestoa-tyyn-toimiston-muuttoon
Haku päättyy 21.2.

TYY hakee tapahtumatuottajaa järjestämään Aprillirockia
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/tyy-hakee-tapahtumatuottajaa-jarjestamaan-aprillirockia-0
Haku päättyy 28.2.

TYY hakee jäseniä 95-vuosijuhlatoimikuntaan
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/tyy-hakee-jasenia-95-vuosijuhlatoimikuntaan
Haku päättyy 13.3.

***********************************************************************'
1.2
VR laskee junalippujen hintoja - myös opiskelijalippuihin alennuksia
Opiskelijajärjestöt ja VR ovat sopineet yhteistyöstä opiskelijoiden junamatkustuksen lisäämiseksi. VR:n laskiessa pysyvästi hintojaan myös opiskelijoiden junaliput halpenevat.
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/vr-laskee-junalippujen-hintoja-myos-opiskelijalippuihin-alennuksia
1.3
Opintotuen suurista leikkauksista päätetään kuluvan kevään aikana
Vuoden 2015 hallitusohjelma toi mukanaan huonoja uutisia opiskelijoiden toimeentulon kannalta. Sipilän hallitus päätti rajuista säästötavoitteista, jotka tulisi toteuttaa opintotukijärjestelmää uudistettaessa.
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/opintotuen-suurista-leikkauksista-paatetaan-kuluvan-kevaan-aikana
Koulutusleikkausten todellisuus yliopistolla - tilannekatsaus
"Yliopistoleikkauksien karua todellisuutta on eletty toista kuukautta. Turun yliopiston perusrahoitus romahti yli 7,5 miljoonaa euroa tänä vuonna", kirjoittaa TYYn koulutuspoliittinen asiantuntija Joni Kajander.
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/koulutusleikkausten-todellisuus-yliopistolla-tilannekatsaus
1.4
Yliopiston netissä

1.5
Futsal- ja salibandyturnausten ilmoittautuminen on auki
Turun yliopistoliikunta järjestää karsintaturnaukset futsalissa sekä salibandyssa. Turnausten kaksi parasta joukkuetta pääsevät edustamaan Turun yliopistoa Turun korkeakoulujen väliseen turnaukseen.
 http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/futsal-ja-salibandyturnausten-ilmoittautuminen-auki
1.6
Hae opiskelijatuutoriksi - haku käynnissä 29.2.2016 asti
Tuutori tutustuttaa uudet opiskelijat oppiaineen, tiedekunnan ja yliopiston arkeen. Opiskelijatuutorina saat arvokasta kokemusta, opintopisteitä ja rahallisen korvauksen.
 http://tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/hae-opiskelijatuutoriksi-haku-kaynnissa-2922016-asti

2.1
Teekkarispeksi tulee taas ja on aika bailata! Raksabileiden nimeä tänä vuonna kantavat partyt ovat 24.2. osoitteessa Nightclub Marilyn. Sisäänpääsy maksaa 2€, mutta speksilipulla ilmaiseksi. Luvassa on myös raksa-aiheisia kilpailuja, eikä asianmukaista pukeutumistakaan tarvitse katua!

"Kun silta on valmis, työmies ottaa oluen"- Vanha viidakon sananlasku

Facebook: https://www.facebook.com/events/1782260432001965/
2.2
PIKKU-2 BILEET ¾  juhlitaan loistokkaassa Showroomissa 9.3. Tule juhlimaan kanssamme kevään sulattamia heikkoja jäitä ja kerämään puuttuvast palaset upeaan kakkosmerkkiin! Tapahtuman sisäänpääsy on 3 euroa, jonka lisäksi tapahtumaa edeltävien sitsien merkin voi lunastaa itselleen euron lisähinnalla. Myymme sisäänpääsyn yhteydessä myös edellisten bileiden jäljelle jääneitä merkkejä euron hintaan / kpl.
Tapahtuman järjestää yhteistyössä Digit, Savo-Karjalainen Osakunta, Katko sekä Kääntöpiiri.

BIleitä edeltävät jälleen huikeat sitsit, joten pysy kuulolla ilmottautumisohjeista ja varmista paikkasi myös tässä poikkitieteellisessä pöytäjuhlassa.

DRESSCODE: Haalarit tai jotain lapsellista pikku2 teemaan sopien

3.1
LEX SPEX 2016 - PEIKKOMETSÄN PAKOLAISET aloittaa speksikevään Turussa!

Peikkometsässä sattuneen ydinonnettomuuden jälkeen Albert ja Ruben lähtevät etsimään uuden elämän alkua Byroslavian suunnalta. Byroslaviassa he joutuvat opettelemaan uusille tavoille pyrkiessään paikallisen väestön jäseniksi. Uuden edessä vanhat siteet saattavat katketa ja uusia tuttavuuksia solmitaan. Omaa identiteettiään voi joutua pohtimaan, jos suunnitelmat eivät menekään niin kuin ensiksi ajateltu. Mikä vaikutus Albertin elämään on uudella kämppiksellä Suvilla, ja miten vanhojen tapojen noudattaminen ei olekaan aina helppoa vieraassa ympäristössä?

Lex Spexin viidennessä spexissä oikeustieteen opiskelijat tuovat teatterin lavalle tanssin, laulun ja improvisaation, kun tulevat juristit heittäytyvät näyttämötaiteen vietäviksi. Luvassa on aimo annos hulluttelua ja naurua.

ESITYKSET

Turku
Köysiteatteri
ti 23.2. klo 19 - ENSI-ILTA
to 25.2. klo 19 - II näytös
pe 26.2. klo 19 - III näytös
su 28.2. klo 14 - IV näytös
su 28.2. klo 19 - V näytös
ma 29.2. klo 19 VI näytös

Helsinki
Gloria
10.3. klo 19

LIPUNMYYNTI: opiskelijat 13€ / muut 15€

Lipunmyynti osoitteessa http://www.lex.fi/toiminta/spex/liput​
Lisätietoa löydät osoitteesta http://www.lex.fi/toiminta/spex
Tapahtuman FB -sivu:https://www.facebook.com/events/1552149048375029/?fref=ts

Tervetuloa nauttimaan spexistä ja huutamaan ”Omstart” !
**********************************************''
3.2
Vuoden 2016 TLKS Speksi on täällä. Näytökset ovat viime vuoden tapaan Turun konservatorion Sigyn-salissa.

Tänä vuonna Speksi vie yleisön 50-luvun sveitsiläiseen alppihotelliin, Edelweissiin. Talousvaikeuksissa olevan hotellin henkilökunta yrittää kaikin keinoin miellyttää vieraaksi saapunutta hotellitarkastajaa. Edelweissin kohtalo on veitsen terällä. Kätketty salaisuus menneisyydestä sytyttää toivon kipinän ahdingon keskelle. Meneillään oleva tarkastus keskeytyy odottamattomien tapahtumien johdosta ja pöytä on katettu herkulliselle mysteerille.

Näytösajat:
Pe 4.3. klo 19
La 5.3. klo 19
Su 6.3. klo 14 ja 19
Ti 8.3. klo 19
Ke 9.3. klo 19
To 10.3. klo 19

2.4 Tampere
3.4 Pori
5.4 Kuopio
6.4 Helsinki

Lippukauppa auennut osoitteessa http://turkuspeksi.com/lipunmyynti/  torstaina 18.2. klo 12. Älä missaa tätä spektaakkelia, vaan suuntaa suoraan lippukauppaan lunastamaan paikkasi!

Ystävällisin terveisin ja hyvää alkavaa kevättä,
TLKS Speksin lipunmyyntivastaava
Eveliina Nousiainen
*************************************************************************'
3.3
Turun yliopiston Julkisen valinnan tutkimuskeskuksen PCRClab etsii jälleen uusia koehenkilöitä.

Turun yliopiston opiskelija, oletko koskaan pohtinut, miten yhteiskunnallisia tutkimuksia tehdään käytännössä? Haluatko mukaan tutkimuksiin? Rekisteröidy, osallistu tutkimuksiin ja ansaitse rahaa!

PCRClab kaipaa jälleen uusia henkilöitä mukaan päätöksentekokokeisiin. Rekisteröitymällä koehenkilöksi ja osallistumalla kokeisiin pääset näkemään käytännössä, kuinka päätöksentekotutkimuksia tehdään.

Rekisteröidy koehenkilöksi ja pääset mukaan mielenkiintoisiin kokeisiin, joista lisäksi maksetaan aina palkkio, joka vaihtelee muutamasta eurosta useaan kymmeneen euroon. Tutkimukset järjestää Julkisen valinnan tutkimuskeskus (PCRC).

Nyt kevättalvella on tehty jo lukuisia kokeita, mutta jäljellä on yhä useita ajankohtia, lähimpänä viikon 8 (24.2. ja 25.2) koetilaisuudet, joista voit vapaasti valita itsellesi sopivan.

Miksi rekisteröityä ja mitä seuraavaksi?
1. Rekisteröitymällä saat automaattisesti kutsun sähköpostiisi aina, kun kokeita järjestetään. Osallistuminen on aina vapaaehtoista.
2. Pääset mukaan osaksi mielenkiintoisia yhteiskuntatieteellisiä tutkimuksia. Tutkimuksen järjestetään PCRC:n laboratoriossa Turussa (PharmaCity, Itäinen Pitkäkatu 4).
Kokeet tehdään anonyymisti tietokoneiden välityksellä.
3. Osallistumisesta maksetaan aina rahallinen korvaus, joka riippuu kokeessa tehtävistä valinnoista ja sattumasta.
4. Kokeet eivät vaadi osallistujilta erityisiä tietoja tai taitoja, joten kokeet soveltuvat erinomaisesti kaikille opiskelualasta riippumatta.
5. Mitä siis seuraavaksi? Rekisteröidy alla olevan linkin kautta ja kutsu toverisikin mukaan päätöksentekokokeisiin!

Rekisteröi itsesi mukaan täällä: http://pcrclab.utu.fi/public/index.php

PCRClabin FB-sivut: https://www.facebook.com/Paatoksentekokoe

PCRClabin puolesta,
Olli Lappalainen/tal.tiede
lisätietoja: oljula at utu.fi
4. Loppukevennys

Lasten suusta:

Tytär (4v.) katseli televisiosta Anne Mattilan laulavan. Hetkisen kuluttua hän kertasi kuultua laulaen: "Perutaan häät, perutaan yhteinen kaatopaikka..."

Sini oli ensimmäisellä luokalla. Hän oli oppinut jonkin verran lukemaan. Lainasimme kirjastosta sopivan kirjan. Sini luki aamun, illan ja taas seuraavan aamun, jolloin hän innoissaan huusi huoneestaan: "Äiti, minä olen jo kolmannella rivillä!"

Mira (4v.) kyseli:" Koska on taas lauantai, onko se jo ensi keskiviikkona?" -Ritva

Olin liittynyt Painonvartijoihin. Luin ohjetta, jossa oli kuvin verrattu nakki- ja kevyemmän salaattiannoksen pistemääriä. Otto (7v.) katsoi olkani yli ja sanoi: "Nakit voitti!" -Iloa elämään

Satu (2,5v.) ei tainnut oikein pitää uudesta tulokkaasta. Kun vauva oli juuri tullut kotiin ja parkaisi ensimmäisen kerran, Satu meno opastamaan vauvaa ja sanoi tiukasti:"Kuule! Täällä ei saa huutamalla mitään!"

Posti toi lelujen esittelykirjan, jota Oona (3v.) tarkasti lueskeli. "Haluan tuon ja tuon..." hän sanoi äidilleen. Äiti ehdotti, että kirjoitetaan joulupukille ja kerrotaan hänelle toiveet. Oona mietti hetken ja vastasi: "Lähetetään koko kirja."

Satu (10v.) osti isänpäivälahjaksi konvehteja, jotka ovat molempien herkkua. Isänpäiväaamuna hän hetti suklaarasian isän eteen keittiön pöydälle ja tokaisi:"Ne eivät sitten kaikki ole sinulle!"

Antti ihmetteli kesken syntymäpäivänsä viettoa: -Enkö mä ole enää kaks vuotta? Isä vastaa: Et, nyt olet jo kolme. Antti hiukan epävarmana: -Vieläkö mä oon Antti?

Nelivuotias Matias riiteli äitinsä kanssa. Hän suuttui oikein kovasti ja häneltä pääsi: -Sä oot tyhmä! Äiti kysyi, että kuinkas oikein tuli sanottua? Matias löysi ratkaisun: -Se oli vain äitikulta englanniksi.

Minna 8v. laittoi hiuksiani ja kehui kampauksen tehtyään: "Olet aivan ihanan näköinen, ihan kuin prinsessa. Ei tarvi kuin kruunu päähän ja ajatella, ei tarvi laittaa ollenkaan meikkejä kun sinulla on niin keltaiset hampaat".

Olimme autoajelulla. Poliisi pysäytti ja pyysi puhaltamaan. Puhallettuani poliisi totesi, että kaikki on OK. Siihen tyttäreni takapenkiltä: "Niin kyll' nyt, mutta tulepas illalla kotiin puhalluttamaan!"

Terveisin
Jenni Lähdeniemi
Lauantailätinöiden päätoimittaja
ajtlah at utu.fi