[H-verkko] Arvostelu: Taidetta ”kaiken maallisen kritiikin” yläpuolelta

Agricola - Suomen humanistiverkko no-reply at agricolaverkko.fi
Pe Syys 2 10:46:53 EEST 2022

Agricolaan on lähetetty uusi arvostelu:
Taidetta ”kaiken maallisen kritiikin” yläpuolelta
9.3.2018 | Iiris Sarmas
Taidehistorioitsija Hanna-Reetta Schreck kertoo kirjassa Minä maalaan kuin jumala kuvataiteilija Ellen Thesleffin (1869–1954) tarinan. Thesleffiä pidetään yhtenä maamme ensimmäisistä ekspressionisteista ja yhtenä merkittävimmistä pohjoismaalaisista maalareista. Kirja on johdatus Thesleffin taiteeseen. Hanna-Reetta Schreck on ensimmäinen, joka on perehtynyt koko Thesleffin laajaan kirjeenvaihtoon. Siitä on mielenkiintoisia esimerkkejä läpi kirjan kerronnan.
Schreck, Hanna-Reetta: Minä maalaan kuin jumala - Ellen Thesleffin elämä ja taide. Teos, 2017. 401 sivua. ISBN 978-951-851-739-2.

Kirjoittaja:
Iiris Sarmas, FM, Tampere, iirissarmas at hotmail.com

Tämä ilmoitus on luettavissa Agricola-verkossa osoitteessa https://agricolaverkko.fi/review/taidetta-kaiken-maallisen-kritiikin-ylapuolelta/