[H-verkko] Arvostelu: Äidittömät ja lapsettomat

Agricola - Suomen humanistiverkko no-reply at agricolaverkko.fi
Ti Heinä 20 13:37:05 EEST 2021

Agricolaan on lähetetty uusi arvostelu:
Äidittömät ja lapsettomat
20.7.2021 | Pentti Paavolainen
Teatteriohjaaja Liisa Isotalo on kirjoittanut hienon ja järkyttävän faktio-romaanin "Jostakin olen tullut" (2020). Saatuaan yllättäen tietää olevansa adoptoitu hän pala palalta kohtaa lapsuutensa, biologisen äitinsä, adoptio-äitinsä, sukulaisia molemmista suvuista, näiden pysyviä ja tilapäisiä miessuhteita ja välillä maailmalle lähteneen tyttärensä. Romaanin kieli on lyhyttä ja täsmällistä. Teos on myös mikrohistoriaa sosiaalitoimen ja sukupuolimoraalin välisistä jännitteistä. Kirjassa ajaudutaan monen henkilön kannalta tuskallisiin elämäntilanteisiin, joita kirjailija tarkkanäköisesti havainnoi.
Isotalo, Liisa: Jostakin olen tullut. Basam Books Oy , 2020. 285 sivua. ISBN 978-952-7337-35-6.

Kirjoittaja:
Pentti Paavolainen, dos., FT (HY), dosentti (teatteritiede, HY), vapaa tutkija , pentti.paavolainen at kolumbus.fi

Tämä ilmoitus on luettavissa Agricola-verkossa osoitteessa https://agricolaverkko.fi/review/aidittomat-ja-lapsettomat/