Helsinki, Väitös: Utopioiden arkipäivää - Osallistumisen ja muutoksen paikkoja nykytaiteessa 1980-2011

agricola at utu.fi agricola at utu.fi
Pe Tammi 19 12:06:49 EET 2018


Agricolan tapahtumakalenteriin on lähetetty uusi ilmoitus:
---------------------------------------------------------

Väitös: Utopioiden arkipäivää - Osallistumisen ja muutoksen paikkoja
nykytaiteessa 1980-2011

Helsinki, Fabianinkatu 33
26.1.2018 klo 12:00
---------------------------------------------------------

FM Riikka Haapalainen väittelee 26.1.2018 kello 12 Helsingin yliopiston
humanistisessa tiedekunnassa aiheesta "Utopioiden arkipäivää - Osallistumisen
ja muutoksen paikkoja nykytaiteessa 1980-2011". Väitöstilaisuus
järjestetään osoitteessa Päärakennus, Auditorium XII, Fabianinkatu 33.

Vastaväittäjänä on yliopistonlehtori Leena-Maija Rossi, Lapin yliopisto, ja
kustoksena on professori Kirsi Saarikangas.

Väitöskirja on myös elektroninen julkaisu ja luettavissa E-thesis
-palvelussa.

 

**
Moni osallistavan taiteen prosessi on määritelmän mukaan utooppinen: toivon
ilmaus jostain ihmiset liikkeelle saavasta paremmasta. Toivo voi ilmetä
esimerkiksi välittämisenä ja avunantona, ilmaisena ruokana ja palveluina tai
yllättävinä lahjoina – aivan kuten väitöstutkimukseni teosesimerkeissä.
Tutkimukseni tarkastelee tapoja, joilla taideteos kuljettaa osallistujansa
osaksi arjen muutosta ja jaettua yhdessäoloa – huokoisia utopioita. Usein
osallistavalta taiteelta puuttuu selkeä muoto ja teosluonne, minkä takia sitä
on pidetty haasteellisena kritiikille ja käsitteellistämiselle. Siksi tutkimus
kysyy, miten ymmärtää ja käsitteellistää osallistavan taiteen muutosta ja
suhteita luovia sisältöjä? Tutkimusaineiston muodostavat kuusi nykytaiteen
teosta, joilla on keskenään hyvin erilainen suhde osallistumiseen: Sophie
Callen Suite vénitienne (1980), John Baldessarin Your Name in Lights (2011),
Minna Heikinahon Ilmainen aamiainen (1994), Superflex-taiteilijaryhmän Free
Shop (2011), Copenhagen Free University (CFU, 2001–2007) sekä Francis Alÿsin
When Faith Moves Mountains (2002). Lisäksi palaan tarkastelussani
säännöllisesti 1900-luvun alun eurooppalaisen avantgarden
toimintastrategioihin ja 1960-luvun taiteen kokeelliseen ilmapiiriin.
Osallistavan taiteen muutosta luovat prosessit eivät synny irrallaan niiden
paikkaerityisistä konteksteista. Siksi teosluennan pohjana ovat teosten
urbaanit tapahtumapaikat: ’katu’, ’kahvila’, ’kauppa’, ’koulu’,
’katedraali’ ja ’koti’. Pohdin ’katua’ arjen julkisena
toteutumispaikkana kahden erilaisen teoksen ja kaupunkirakenteen kautta: Suite
vénitiennen keskiaikaisten katujen labyrinttimäisyys rinnastuu Your Name in
Lightsin moderniin ja kaupalliseen katutilaan. Ilmainen aamiainen esittelee
’kahvilan’, jossa keskeistä on julkinen yhdessäolo ja vieraanvaraisuus.
Free Shop –’kauppa’ tuo taiteen tarkasteluun rahan välittämät ihmis- ja
esinesuhteet. ’Koulussa’ pohdin CFU:n instituutiokriittistä toimintaa,
jossa aktualisoituvat kysymykset tiedosta, koulutuksesta ja representaatiosta.
’Katedraali’ on When Faith Moves Mountains –teosprosessissa hetkellisesti
synnytetty keskus, joka avaa tilaa yhteisöllisyydelle ja yhteisölliselle
kuvittelulle. Lopuksi tuon tutkimukseni teemat ’kotiin’. Tärkeäksi
teemaksi nousee vastikkeeton jakaminen: radikaali vieraanvaraisuus ja
kohdentumaton lahja. Tämä kohdentumattomuus johtaa myös yhteisön
ymmärtämiseen yhdessäolona, ei ryhmien kuvauksena. Tällöin, tutkimuksessani
osoitan, osallistava taide voi synnyttää toisin kuvittelemista ja toisin
olemista – arkipäivän utopioita.


---------------------------------------------------------
Tämä ilmoitus on luettavissa Agricola-verkossa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/ajankohtaista/tapahtumakalenteri/


Lisätietoja postituslistasta H-verkko