[H-verkko] Agricolan kirja-arvostelut: Sukellus parfyymien maailmaan

agricola at utu.fi agricola at utu.fi
Mon Marras 19 16:40:33 EEST 2015


Agricolaan on lähetetty uusi kirja-arvostelu:
---------------------------------------------------------
Riikka-Maria Pöllä <riikka-maria.polla at helsinki.fi> FM, kirjailija,
jatko-opiskelija
---------------------------------------------------------
Arvosteltavana:
Fairlay, Josephine; McKay, Lorna: Parfyymien salat. Historia,
valmistusmenetelmät ja 100 tärkeintä tuoksua (The Perfume Bible).
Kääntänyt Nelli Iivanainen. Minerva Kustannus Oy, 2015. 192 sivua.


Sukellus parfyymien maailmaan
---------------------------------------------------------

Jopsephine Fairlayn ja Lorna McKeyn teoksen vaaleanpunainen kansi, jossa nainen
suihkauttaa parfyymiä kaulalleen silmät suljettuina, lupaa esteettistä
nautintoa sekä kattavaa ymmärrystä parfyymien saloihin. Toisin sanoen
täydellistä läpileikkausta tuoksujen huumaavaan maailmaan ja niiden
historiaan. Teos ei kuitenkaan aivan täytä näitä odotuksia.

 

Yhdyn teoksen johdantoon, jossa todetaan:

”Häivähdys äidin hajuveden tuoksua ohikulkijan huivissa vie hetkessä
takaisin hämärään lastenhuoneeseen ja rakkaus tulvii sydämeen, kun tuntee
äidin hyvänyönsuukon otsallaan.” 

Tuoksuilla on väkevä vaikutus, ne pureutuvat muistiin, vievät takaisin
muistoihin, jopa vuosikymmenten takaisin, ne luovat hetkellisiä nautintoja,
tarjoavat kauniiden pullojen muodossa myös visuaalista nautintoa sekä
mainosten kautta luovat mielikuvia niiden kautta saavutettavissa olevasta
maailmasta. Lisäksi niiden valmistaminen lähentelee taidetta ja tuoksujen
historia on vähintäänkin mielenkiintoinen. Nämä ajatukset sekä odotukset
mielessäni ryhdyn lukemaan kirjaa, joka lähtökohtaisesti on kuin
minunlaiselleni parfyymeja rakastavalle kaupunkilaiselle naiselle luotu.

Tuoksujen historiaa ja kepeää leikittely

Jo vuosisatojen ajan tuoksut ovat olleet osa ihmisten elämää esimerkiksi
uskonnollisiin toimituksiin tai ihmisten omaksi iloksi käytettynä. Tekijät
toteavat, että pelkästään tuoksujen historiasta voisi kirjoittaa oman
kirjan. Tämä lause sisältääkin heti alussa koko teosta vaivaavan ongelman:
se on iso läpileikkaus kaikkeen mahdolliseen, jonka vuoksi Parfyymien salat.
Historia, valmistusmenetelmät ja 100 tärkeintä tuoksua –kirjan lukujen
sisällöt jäävät seitin ohueksi: noin 190 sivun teokseen on ahdettu yli
kaksikymmentä lukua. On kuitenkin ymmärrettävää, että kirjoittajat eivät
ole halunneet pureutua johonkin tiettyyn asiaan perinpohjaisesti, vaan he ovat
halunneet tarjota monipuolisen katsauksen mahdollisimman moneen parfyymeihin
liittyvään asiaan.

Tästä huolimatta esimerkiksi kirjan historiaosioon jää kaipaamaan lisää
tietoa, vaikka se tarjoaakin pieniä – herkullisiakin – yksityiskohtia
parfyymien historiasta: Kleopatra määräsi päällystämään laivojensa
purjeet  aromaattisilla öljyillä, Julius Caesarin sotavoittojen jälkeen
hajuvesipulloja heiteltiin kansalle, Ranskan suuri vallankumous ei vaikuttanut
ainoastaan ylimystön heikkenevään asemaan, vaan myös parfyymikauppiaisiin,
ensimmäinen designer hajuvesi oli Paul Poiret’n luomus 1900-luvun alussa,
toisen maailman sodan jälkeen hajuvedestä tuli jokapäiväinen nautinto,
sillä saatavilla oli myös edullisempia tuoksuja ja 2000-luvulla puolestaan
luotiin kulttituoksut.



Kuva: Paul Poiret toi ensimmäisenä markkinoille signeeratut hajuvedet 1911,
Parfums de Rosine oli nimetty hänen tyttärensä mukaan.

Puutteista huolimatta kirja tarjoaa myös positiivisia yllätyksiä. Kuinka moni
meistä on todella miettinyt tuoksua valitessa, mitä muita ominaisuuksia
tuoksun on täytettävä kuin omat mieltymykset? Kirja vertaa tuoksuja hauskasti
ja osuvasti kenkiin: kuka todella käyttää aina ja joka tilanteessa samoja
jalkineita? Hajuvesi on kuin pukeutumista, se on viestintää henkilöstä
itsestään, se on kuin pukeutumista täydentävä tai siitä puuttuva osa.
Ehkä yleisempää on miettiä tuoksujen vaihtamista työpäivän jälkeen
täyteläisempään ja vahvempaan illalla, mutta harvemmin ehkä tulee
ajateltua, että eri vuodenaikoina olisi hyvä miettiä tuoksun vaihtamista:
esimerkiksi talvea varten suositellaan metsäisempiä, mausteisempia ja
hedelmäisempiä tuoksuja. Samoin kirjoittajat – jotka epäilemättä ovat
intohimoisia tuoksujen käyttäjiä – suosittelevat leikkimään hajuvesillä
lomalla sekä tutustumaan matkoilla paikallisiin hajuvesiin. Kuitenkin tärkein
neuvo on: tuoksun tai tuoksujen hankinnassa sekä käytössä luota omiin
vaistoihisi.

Parfyymien valmistaminen ja nenät

Moni tuoksujen käyttäjä tuskin ajattelee kuinka laajalta alueelta tuoksujen
eri ainesosat kootaan. Tekijöiden sanoin ”jokainen hajuvesi on pohjimmiltaan
pullollinen maailmaa,” sillä parfyymeihin ja tuoksuihin tarvittavia ainesosia
viljellään ympäri maailmaa. Myös raaka-aineiden poimintaan liittyvä
tarkkuus ja optimaalinen ajoittaminen ovat seikkoja, joita harvemmin tulee
ajateltua tuoksua valitessa tai käytettäessä. Ainesosilla onkin sunnaton
merkitys parfyymien ja tuoksujen lopputuloksen saavuttamisessa. Tavallisen
ihmisen on mahdotonta koostaa sitä yhdistelmää mitä parfyymeihin on
käytetty, mutta parfymöörien eli nenien (tästä nimitykset he itse eivät
pidä) hajuaisti, äärimmäinen lahjakkuus, vuosikymmenten koulutus takaavat
sen, että monimutkaiset tuoksut aukeavat ja juuri he kykenevät luomaan yhä
uusia, jännittäviä ja vietteleviä tuoksuja. Parfymööreille tuoksut eivät
ole vain työtä, sillä kuten kirjan kirjoittajat asian ilmaisevat, se on
ammattilaisille elämäntapa. Tuoksuja ei vain haistella, ne ovat
kokonaisvaltaisempia: niitä voi syödä, juoda, niitä ajatellaan – ja
niistä jopa nähdään unia. Lisäksi Fairley ja McKey huomauttavat
aiheellisesti, että niin monet muut alat ovat muuttuneet teknologian kehityksen
myötä, mutta ”hajuvedet luodaan edelleen samaan tapaan kuin satoja vuosia
sitten.”

Tuoksuja, hajuvesiä ja parfyymejä on tarjolla monessa hintaluokassa, brändit
haluavat erottua toisistaan ja kuluttajat voivat hankkia oman suosikkinsa
runsaasta valikoimasta, mutta mikä edustaa parfyymien kohdalla ylellisyyden
huippua? Yksilöllisyys on muotia monella elämänalueella ja runsaasta
tarjonnasta huolimatta jotkut kuluttajat voivat kokea oman suosikkituoksun
löytämisen mahdottomaksi. Parfymöörit voivat kuitenkin auttaa myös tässä.
Heidän avullaan vaativa parfyymien käyttäjä voi tilata juuri itselleen
sopivan, räätälöidyn haute couture tuoksun. On arvattavissa, että tämä ei
ole edullisin vaihtoehto parfyymien hankinnassa, mutta yllättävää on että
esimerkiksi lontoolainen Lyn Harris veloittaa räätälöidystä tuoksusta
vähintään 15 000 euroa. Lyn Harrisin haastattelu avaa yksilöllisten
luksustuoksujen maailmaa. Asiakkaat muodostuvat yleensä ihmisistä, joilla on
jo kaikkea – tai aviomies haluaa antaa mitä ihastuttavimman lahjan. Itse
tuoksun luomisprosessi on pitkä ja se muistuttaa hetkittäin psykologilla
käyntiä, sillä asiakkaan tuoksumaailman kartoitus aloitetaan äidin,
isoäidin tai ensirakkauden käyttämistä tuoksuista: tärkeää on kartoittaa
ja tutustua asiakkaaseen perinpohjin, jotta räätälöidystä tuoksusta
muodostuu täydellinen.

Tuoksujen maailma näyttäytyy kirjassa pitkälti naisten valtakuntana, vaikka
hyvä tuoksu ja niistä pitäminen ei ole sukupuolisidonnainen asia. Varsinkin
kun huomioidaan seikka, että alun perin miesten ja naisten tuoksuja ei eroteltu
toisistaan. Kirja avaakin muutaman sivun verran miehille suunnattujen tuoksujen
maailmaa Chanelin Pour Monsieur’sta Yohjin Homme–tuoksuun.



Kuva: Avon Cosmetics -mainos 1957

Kirjan kuvitus

Parfyymit eivät ole ainoastaan tuoksuja, jotka johdattelevat menneisyyteen
sekä muistorikkaisiin hetkiin tai tekevät joistakin tilanteista erityisiä.
Niihin liittyy myös vahva estetiikka, joka näkyy tuoksujen mainostaiteena
sekä korostuu erityisesti parfyymipullojen ulkonäössä ja muotoilussa. Kirjan
luku Top 100 hajuvettä ei tee ainoastaan läpileikkausta kirjoittajien
suosikkeihin kirjallisen kuvauksen kautta, vaan jokaisen tuoksun sisäänsä
sulkeva pullo on kuvattu sitä kuvaavaa taustaa vasten. Vai onko sittenkään?
Kuten jo alleviivasin tuoksut ovat myös visuaalinen ilmentymä, mutta
Parfyymien salat. Historia, valmistusmenetelmät ja 100 tärkeintä tuoksua
–kirjan kuvitusta vaivaa ääretön estetiikan puute. Kuvitus ei ole linjassa,
värimaailma on ristiriitainen ja piirrokset sekä valokuvat sinkoilevat
sivuilla ilman johdonmukaisuutta. Kauniin kannen alle on onnistuttu luomaan
kuvallinen sekamelska, vaikka aiheen pohjalta olisi ollut mahdollisuus toteuttaa
suorastaan äärimmäisen kaunis ja esteettinen tietopaketti myös kuvien
avulla. Kirjan kuvituksen puolesta todettakoon kuitenkin se seikka, että
muutamien kuvien ja värimaailmojen sekä tunnelmien yhdistäminen on ollut
ansiokasta.

Kaikki mitä olet halunnut tietää tuoksuista

Kaikki mitä olet halunnut tietää tuoksuista on kirjan viimeinen luku, jossa
käsitellään yleisimpiä hajuvesiin, parfyymeihin ja tuoksuihin liittyviä
kysymyksiä. Tämä lopetus kirjalle on ollut varmasti kirjoittajien kannalta
perusteltu, mutta samaan aikaan se jättää jälkeensä naistenlehtimäisen
tunnelman. Tämä samainen ajatus on vaivannut minua läpi koko kirjan, vaikka
se on hetkittäin tarjonnut mielenkiintoisia yksityiskohtia. Valitettavasti
odottamani upea ja räätälöity parfyymi ei koskaan syntynyt kirjan muodossa,
vaan sen maailmassa muodostui enemminkin liian monimutkainen ja halvasti
toteutettu kokonaisuus. Mikä sinänsä on harmillista, sillä aiheen kannalta
tässä olisi ollut mahdollisuus kehittää jotain upeaa ja ylellistä. Luulen,
että aiheiden karsiminen sekä tarkempi paneutuminen ulkoasuun olisivat tehneet
kirjasta huomattavasti mielenkiintoisemman. Ehkäpä kirjoittajien olisi tullut
tehdä kokonainen muutaman teoksen sarja. Tällaisena Parfyymien salat.
Historia, valmistusmenetelmät ja 100 tärkeintä tuoksua – kirja jää
puutteelliseksi, mutta siitä huolimatta teoksen avulla voi oppia jotain ja
luulen sen jättävän lukijaan muistijäljen, jonka avulla oma suosikkituoksu
on lukukokemuksen jälkeen helpompi valita.

---------------------------------------------------------
Tämä arvostelu on luettavissa ja kommentoitavissa Agricolan
arvostelujulkaisussa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/