[H-verkko] Agricolan kirja-arvostelut: Kansainvälistä kauneutta ajan virrassa

agricola at utu.fi agricola at utu.fi
Pe Apr 19 10:19:46 EEST 2013


Agricolaan on lähetetty uusi kirja-arvostelu:
---------------------------------------------------------
Iiris Sarmas <iirissarmas at hotmail.com> FM, Tampere
---------------------------------------------------------
Arvosteltavana:
Gutman, Laura (toim.) ; Luojus, Susanna (toim.): Art deco ja taiteet. SKS, 2013.
180 sivua.


Kansainvälistä kauneutta ajan virrassa
---------------------------------------------------------

Art deco ja taiteet liittyy samannimiseen näyttelyyn, joka on juuri esillä
Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä. Näyttelykirja herättää ajatuksia
taidesuunnan ajoituksesta ja merkityksestä suomalaisessa taidekentässä, mutta
etenkin taiteen historian kirjoituksesta; mitä otetaan  mukaan, mitä
jätetään pois.

Amos Andersonin taidemuseon näyttely Art deco ja taiteet jatkaa Designmuseon
muutama vuosi sitten esittelemän Art deco – 1918-1939: modernia eksotiikkaa
-näyttelyn jäljillä. Näyttelyn ajatuksena on tuoda esille suomalaisia
kytköksiä art decoon ja esitellä tuttuja taiteilijoita (mm. Eero Järnefelt,
Wäinö Aaltonen, Yrjö Ollila, Venny Soldan-Brofeldt) arvostettujen
ranskalaisten esikuvien rinnalla osana kansainvälisiä virtauksia.
Näyttelyssä on haluttu korostaa erityisesti kytköksiä teatteriin ja
tanssiin, mikä näkyy myös kirjan teksteissä. Art deco ja taiteet
–näyttelykirja on kaunista ja rauhallista katseltavaa. Teoksessa kootaan art
decon olemusta niin eri taiteenalojen kuin taideteollisuudenkin näkökulmasta
ja laajennetaan siten kokonaisuutta vastaamaan paremmin taide-elämän
silloista, art decon syntyajankohdan todellisuutta.

Art deco syntyi 1900-luvun alun Ranskassa. Se korosti klassistisia perinteitä
eri taidemuotojen parissa, tarkoituksella modernin vastaisesti. Suomalaisten
taiteilijoiden ja kulttuurielämän vaikuttajien tiiviit kontaktit ja
opintomatkat Eurooppaan pitivät meidät ajan virtauksissa kiinni. Niinpä
tyylisuunta esiintyi meillä lähes samanaikaisesti kuin Ranskassakin.
Eräältä tällaiselta matkalta Eero Järnefelt kirjoitti kuulumisia:
”Mestarien teosten katseleminen alkaa olla meidän suurin liikutuksemme ja
ainoa virkistys väsyneille aisteillemme” s.23

Art deco heijastui myös kalliiden ja ylellisten materiaalien käyttämisenä
sisustustaiteessa, tästä esimerkkinä kirjassa toimivat muutamat Atlas-pankin
säilyneet kalusteet. Ranskalaisen muotoilun esimerkkeinä näyttelyyn on
lainattu ylellisiä huonekaluja ja esineitä Pariisin Arts Décoratifs –museon
kokoelmasta.

Artikkeleiden teksti on taitettu rinnakkain suomeksi ja ruotsiksi, joten sitä
lukee nopeasti. Teoksen lopussa on myös englanninkieliset tiivistelmät
artikkeleista. Tekstit on kuvitettu loistokkaasti ja hyvin tekstiä
valaisevasti. Näyttelyn teoksiin ja aihepiiriin on näin mukava tutustua
syvemmin kaikessa rauhassa. Teos lienee ehdokkaana Vuoden kaunein kirja
–kisassa.

Teoksen mielenkiintoisin anti tuo esille tunnetuimpien nimien lisäksi
vähemmän tunnettuja taiteilijoita ja muotoilijoita ja heidän tuotantoaan,
kuten Nikolai Kaarion maalauksia, Arttu Brummerin kalusteita, Eva Gyldénin
veistoksia ja kameekoruja ja Greta Lisa Jäderholm-Snellmanin taidekeramiikkaa.
Heistä jokaisesta on oma kuvitettu artikkelinsa. Myös Juho Rissasen Villa
Hackmaniin, Viipuriin toteuttaman kuusiosaisen seinäkoristelusarjan säilyneet
pastellityöt oli hieno uusi näkökulma Rissasen tuotantoon.



Näyttelyluettelon kansikuvassa Nikolai Kaarion maalaus Masquerad, 1927. Turun
taidemuso.

---------------------------------------------------------
Tämä arvostelu on luettavissa ja kommentoitavissa Agricolan
arvostelujulkaisussa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/