[H-verkko] Agricolan kirja-arvostelut: Pussy Riot puhuttaa yhä
agricola at utu.fi
agricola at utu.fi
Ke Apr 17 12:11:09 EEST 2013
Agricolaan on lähetetty uusi kirja-arvostelu:
---------------------------------------------------------
Pentti Stranius <pentti.stranius at telemail.fi> FL, tutkija-toimittaja, Lieksa
---------------------------------------------------------
Arvosteltavana:
(Toimittajaa ei ole mainittu): Pussy Riot! Punkrukous vapauden puolesta (Pussy
Riot! A Punk Prayer for Freedom). Kääntänyt Kirsi Luoma. Like Kustannus,
2013. 148 sivua.
Pussy Riot puhuttaa yhä
---------------------------------------------------------
Venäläinen punkperformanssiryhmä Pussy Riot puhuttaa yhä. Feminismi on
erityisesti Venäjän ortodoksisen kirkon piirissä lähimain kirosana ja
naisliike "vaarantaa yhteiskuntarauhaa". Viimeksi näitä moraalikysymyksiä
käsitteli patriarkka Kirill huhtikuun alkupuolella. Venäjällä hyväksyttiin
myös 9.4.2013 (alustavasti) laki, jonka mukaan uskonnon loukkaaminen
rinnastetaan rikokseksi. Näin siis jälkikäteen voidaan myös kuitata
hyväksytyiksi Pussy Riot -ryhmän saamat vankeustuomiot elokuulta 2012. Pussy
Riot! -niminen artikkelikokoelma on nyt ilmestynyt myös suomeksi.
Venäjällä hyväksyttiin 9.4.2013 (alustavasti) laki, jonka mukaan uskonnon
loukkaaminen rinnastetaan rikokseksi. Samaan aikaan ortodoksikirkon päämies,
patriarkka Kirill tuomitsi feminismin ”erittäin vaaralliseksi ilmiöksi”
Venäjällä, koska se tarjoaa naisille ”vapauden illuusion”.
Patriarkka , siviilinimeltään Vladimir Gundjajev, tunnetaan sympatioistaan
presidentti Vladimir Putiniin ja antipatioistaan naisliikkeeseen. Hän on myös
Kremlin ”moraalipolitiikan” näkyvä takapiru. Huhtikuun alussa hän
julisti:
”Mies suuntautuu ulospäin. Hänen pitää käydä töissä, tehdä rahaa. Sen
sijaan naisen on keskityttävä lapsiin ja kotiin. Jos naisen erittäin tärkeä
rooli tuhotaan, seurauksena kaikki tuhoutuu – perhe ja kotimaa...”
Patriarkka Kirill tuli julkisuuteen myös melko tarkalleen vuosi sitten kun hän
vaati Pussy Riot -performanssiryhmän naisille rangaistusta moskovalaisessa
kirkossa tehdystä Putin-vastaisesta esiintymisestä ja niin sanotusta
”punkrukouksesta”. Kolme ryhmän jäsentä pidätettiin helmikuussa 2012 ja
heidät tuomittiin 2 vuodeksi vankeuteen uskonnonvastaisesta huliganismista
elokuussa 2012.
Patriarkka mainittiin myös Pussy Riotin performanssissa. Punkkarit lauloivat
Kirillin uskovan Putiniin, mutta toivoivat, että hänen pitäisi mieluummin
uskoa Jumalaan. Kirillistä he käyttävät tekstissään patriarkan
siviilisukunimen diminutiivia - ”Gundjaita”, mikä oli tuomarien mielestä
rienausta sekin...
Punkrukous vapauden puolesta
Pussy Riot! Punkrukous vapauden puolesta -tekstikokoelma ilmestyi vuoden 2013
alussa suomeksi. Sen tekstit on käännetty sekä englannista että
venäjästä. Kirjan toimittajaa ei ole mainittu, mutta suomentaja on Kirsi
Luoma. Pussy Riot! -esipuheen on laatinut amerikkalainen feministi Amy Scholder
ja useiden tekstien takana lienee Feminist Press. Se on julkaissut 2012 lukuisia
venäläisen performanssiryhmän artikkeleita ja lausuntoja englanniksi.
Kuuluisa punkrukous Kristus Vapahtajan Katedraalissa Moskovassa (21.2.2012)
kesti 40 sekuntia eikä sen teksti suomeksi kuulosta erityisen
vallankumoukselliselta, rienaavalta toki:
”Jumalanäiti, Pyhä Neitsyt, häädä Putin
Häädä Putin, häädä Putin!
…
Jumalanäiti, Pyhä Neitsyt, ala feministiksi
…
Paska, paska, pyhä paska!
...
Patriarkka Gundjai uskoo Putiniin
Paskapää, uskoisi ennemmin Jumalaan
Neitsyt Marian vyö ei korvaa mielenosoituksia
Pyhä Neitsyt on kanssamme kaduilla!
…
Maaliskuussa 2012 Pussy Riot -ryhmän jäsenet antoivat julkilausuman, jonka
mukaan performanssi kirkossa oli tarkoituksellinen ”poliittinen ele, joka
kritisoi Putinin hallinnon ja Venäjän ortodoksisen kirkon sulautumista
yhteen”. Venäläisessä (virallisessa) julkisuudessa tämä kritiikki on
jäänyt lähes näkymättömiin. Eräissä todistajalausunnoissa
performanssiryhmän kolmikon, nuorten naisten (Marija, Nadezhda ja Jekaterina),
katsottiin toimineen ”riivaajan vallassa” ja olleen siis Saatanan, ei
Jumalan palveluksessa.
Pussy Riot! -kokoelman tekstit koostuvat kolmikon kirjeistä vankeusaikana,
oikeudenkäyntipuheenvuoroista, julistuksista ja runoista. Kirjeiden joukkoon
kuuluvat muun muassa vetoomukset patriarkka Kirillille sekä silloiselle
presidentille, Medvedeville. Ne todistavat vakaumuksesta ja valmiudesta ottaa
myös vastuu teosta kirkon alttarilla. Asianajaja Nikolai Polozovin
loppulausunto niittaa yhteen perusasiat. Hän vetoaa kansalaisvapauksiin ja
Venäjän lakeihin ja toteaa naiskolmikon syyttömäksi. Polozov pitää
nimenomaan Putin-kritiikkiä todellisena syynä nuorten naisten koviin
tuomioihin.
Pussy Riot! -runot ja mietteet ovat, ainakin tämän kokoelman mukaan, usein
lapsenmielisen hauskoja ja feministisen kärkkäitä. Siksipä monet
kansainväliset naisryhmät ovat ottaneet tapauksen johdosta kantaa Venäjän
sananvapauteen. Kirjaan on liitetty muun muassa Yoko Onon, Justin Bondin ja
Eileen Mylesin tervehdykset. Paras kokoelman runo - ”Me olemme Pussy Riot” -
kuuluu kuitenkin amerikkalaiselle performanssitaiteilijalle, Karen Finleylle.
Ohessa otteita siitä:
Neitsyt Maria on Pussy Riot
Ilmestyksineen
Jumalattaren poika syntyi hänen mirristään
Eeva, ensimmäinen nainen, on ehta Pussy Riot
…
Kleopatra on Pussy Riot
…
Orleansin Neitsyt kuulee ääniä
…
Kuulostaa Pussy Riotilta, jos mikä
…
Frida Kahlo
Hänen häpeämätön luovuutensa
…
Gertrude Stein
Mirri on mirri on mellakka
…
Josephine Baker on Pussy Riot
Tanssi banaanihameessa Pariisissa
Ettäs kehtasi !
…
Wirginia Woolf kirjaa kaiken
Sanoo niin kuin asia on tai ei ole
Joskus Pussy Riot toimii niin
…
Georgia O ´Keeffe maalasi mirriä
Vailla vertaa
Terälehtiämme ja kaariamme
Elinvoimaa meissä
Mirriluontomme ydintä
...
Ehkäpä Pussy Riotin kolmikolla on vielä matkaa yllä mainittuihin naisiin,
heidän luovaan ja taiteelliseen toimintaansa, mutta ryhmän ympärillä reilun
vuoden jatkunut häly ja korostetun ”putinilainen näytösoikeudenkäynti”
on saanut monet miettimään suhtautumistaan Venäjän vallanpitäjiin. Siksikin
Pussy Riot! Punkrukous vapauden puolesta on tärkeä kirja.
Se sisältää paitsi omintakeista punkrunoutta, myös vakavanhauskaa
yhteiskuntakritiikkiä.
---------------------------------------------------------
Tämä arvostelu on luettavissa ja kommentoitavissa Agricolan
arvostelujulkaisussa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/