[H-verkko] Agricolan kirja-arvostelut: Vieläkö jaksaa Elvis kiinnostaa?

agricola at utu.fi agricola at utu.fi
Ti Marras 25 21:00:33 EEST 2011


Agricolaan on lähetetty uusi kirja-arvostelu:
---------------------------------------------------------
Toivonen, Timo  prof. (emer.), Turun yliopisto
---------------------------------------------------------
Arvosteltavana:
Heatley, Michael; Leonard, Deke:  Elvis  (Elvis). Kääntänyt Pasi
Rakas Jääskeläinen. Gummerus, 2011. 192 sivua.


Vieläkö jaksaa Elvis kiinnostaa?
---------------------------------------------------------

Elviksestä on ilmestynyt ja ilmestyy yhä valtavat määrät
kirjallisuutta. Myös suomalaiset Elvis-tutkijat ja -ystävät ovat
julkaisseet useita teoksia. Näiden lisäksi Suomessa on ilmestynyt yli
26 vuoden ajan The Official Elvis Presley Fan Club of Finlandin lehti,
The King. Millainen on siis uusi Elviksestä tehty kirja ja voiko se
kertoa vielä jotakin uutta?


Heti aluksi on sanottava, että kirjaa leimaavat monet puutteet ja
virheet. Kirjan mukana tulevalla levyllä on koottuna kansitekstin
mukaan 'Elviksen suosituimmat rock 'n' roll -kappaleet'. Huomiota
positiivisessa mielessä kiinnittää se, että mukana ovat Hound Dogin,
Jailhouse Rockin, It's Now or Neverin ynnä muiden ennustettavien
suosikkien lisäksi Long Tall Sally ja Rip It Up. Kirjaan kuuluu myös
valikoitu diskografia, mutta se ei yllättäen sisällä viimeksi
mainittuja kappaleita. Tämä johtuu siitä, että diskografia sisältää
ainoastaan ne yksittäiset kappaleet, jotka ovat ilmestyneet
singleinä.

Kirjan tekijöille myös albumi For LP Fans Only näyttää olevan
tuntematon, sillä sivuilla 88-89 puhutaan 'pöydällä Elviksen olevasta
valokuvasta' ja sivulla 95 'Priscilla soittaa yhtä Elviksen
albumeista', kun kyseessä on mainitun albumin takakansikuva.
Varsinainen kardinaalimunaus on sitten klassisen Elvis-kappaleen I
Want You, I Need You, I Love You nimeäminen Jerry Leiberin ja Mike
Stollerin tekemäksi.

Teoksen kuvateksteissä esiintyy jonkin verran virheitä. Esimerkiksi
kuvan, jossa ovat eversti Parker, Eddy Arnold, Elvis ja Steve Sholes,
kerrotaan otetun Elviksen viimeisen levytyksen aikaan, ennen kuin tämä
liittyi armeijaan 10.3.1958. Kuitenkin kuva on otettu New Yorkissa
1.12.1955 eli niihin aikoihin, kun Elvis solmi kuuluisan
levytyssopimuksen RCA:n kanssa. Suurempi virhe on kuvassa, jossa
Elvis hoilaa kitapurjeet lepattaen, silmät puoliummessa ja kitaraansa
rämpyttäen. Sen sanotaan olevan konsertista vuodelta 1956. Kuitenkin
tämä kuva, joka on Elviksen ensimmäisen LP:n kannessa ja siten yksi
tunnetuimmista Elvis-kuvista, on otettu jo 31.7.1955 (Tampa,
Florida). 

Kirjassa esiintyy myös liioittelua. Hyvänä esimerkkinä voidaan
mainita väite, jonka mukaan Elvis, kitaristi Scotty Moore ja basisti
Bill Black 'olivat juuri kehittäneet rockabillyn'(24) äänitettyään
Elviksen ensimmäisen kaupallisen levyn That's All Right Maman. Väite
tuskin pitää paikkaansa, sen paremmin kuin sekään, että Elviksen
bluestiedot olisivat olleet 'ensyklopediset' (102). Viimeksi mainittu
ajatus on ilmeisesti peräisin Peter Guralnickin massiivisen
kaksiosaisen Elvis-elämäkerran ensimmäisestä osasta Last Train to
Memphis (406), missä Mike Stoller muistelee Jerry Leiberin ja hänen
ensitapaamistaan Elviksen kanssa. Mitään viittauksia Guralnickiin tai
muihinkaan lähteisiin ei Heatleyn ja Leonardin teoksessa ole. Stoller
sanoo tapaamisesta, että hän oli yllättynyt, koska arveli, että muut
valkoiset kuin hän ja Jerry eivät bluesista mitään tiedä. Mutta
sitten hän jatkaa Elviksestä: 'He knew all kinds of stuff'.

Kirjan suomentajan, Pasi Rakas Jääskeläisen, käännöstä voi useassa
kohdassa vain ihmetellä. Mitä ovat esimerkiksi 'jälkikareet'? Tai
mitä on 'aseväki' (armeija, asevoimat, sotaväki)? Myös tunnettu
lausahdus: 'Elvis has just left the building' on kirjassa käännetty
'Elvis on poistunut rakennuksesta' ja se tuntuu jotenkin kankealta.
Tavallisesti se kun jätetään kääntämättä. Mielenkiintoinen tieto sen
sijaan on, että ensimmäisen kerran kyseistä sanontaa olisi käyttänyt
Horace Logan 15.12.1956. Tosin tämäkin on jo aiemmin tiedetty seikka.

Kummastusta herättää, että suomalaista Elviksen fanien kerhoa ei
mainita kirjassa missään, ei edes kappaleessa 'Elvis Presley
Internetissä'. Kuitenkin The Official Elvis Presley Fan Club of
Finland (OEPFC of Finland) on ilman muuta yksi maailman
aktiivisimmista ihailijakerhoista, joka siis julkaisee lehteä The
King ja joka useaan kertaan on valittu maailman parhaaksi Elvis Fan
Clubiksi. Ja olisipa syytä ollut mainita myös kerhon
monikymmenvuotinen puheenjohtaja Hannu Ignatius.

Onko kirjassa sitten mitään hyvää? Kyllä siinä jotakin on. Ensinnäkin
kirja on kuvakirjamaiseksi Elvis-elämäkerraksi laaja ja paikoin
mielenkiintoisesti kirjoitettu. Tästä esimerkkinä luku, jossa
kerrotaan Elviksen ja presidentti Nixonin tapaamisesta. Teoksessa on
myös harvinaisiksi luokiteltavia kuvia Elviksestä. Yhdessä niistä
Elviksen vastanäyttelijä Dolores Hart King Creole ja Loving You
-elokuvista sytyttää Elviksen sikaria. Elvishän ei virallisesti
polttanut (ja ilmeisesti myös todellisuudessa hyvin harvoin). Mukavaa
on myös se , että tärkeät Elviksen lauluntekijät kuten Jerry Leiber ja
Mike Stoller sekä Mort Shuman on huomioitu oikein kuvan kanssa.
Joissain kohdin suomennos osuu naulan kantaan. Esimerkiksi kappaleet
In the Ghetto ja Suspicious Minds Elvis levytti kirjan mukaan 'täynnä
arvovaltaa'. Termi kuvaa hyvin kypsän Elviksen (1960-luvun lopun ja
1970-luvun) parhaita levytyksiä.


Teosta ei voi verrata esimerkiksi Peter Guralnickin kirjoittamaan
Elvis-elämäkertaan. Eikä sitä voi verrata edes Suomessa tuotettuun
laadukkaaseen Elvis-kirjallisuuteen, kuten Petri Rekalan Elvis
Presley. Elämä ja musiikki -teokseen (1991). Kaiken syvällisyyden
puutteen voisi antaa anteeksi, kun muistetaan teoksen populaari
lähestymistapa. Tarkoitus ei varmasti olekaan ollut tehdä
Elvis-tutkimusta, vaan suurelle yleisölle suunnattu kuva- ja
tietoteos Elviksen urasta. Mutta sanalla sanoen karkeat virheet
pilaavat ulkoasultaan upeaa Elvis-kirjaa. Käännöksen tarkistuttaminen
suomalaisella Elvis-tuntijalla olisi varmasti auttanut asiaa.

 

 

 

 



---------------------------------------------------------
Tämä arvostelu on luettavissa ja kommentoitavissa Agricolan
arvostelujulkaisussa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/