[H-verkko] Arvosteltavaksi: Nuorten tutkijoiden kokemuksia ja Vesitettyä skolastiikkaa
Tapio Onnela
tapio.onnela at utu.fi
To Joulu 15 10:31:36 EET 2011
Agricola - Suomen historiaverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi
Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun (ISSN 1796-704X) Jos haluat saada
kirjasta arvostelukappaleen, lähetä sähköpostia osoitteeseen: <agricolan.arvostelut at gmail.com
>, jossa ilmoitat kirjan nimen ja kustantajan sekä postiosoitteesi
(maaposti!). Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle
kirjan. Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella
kyseisen kirjan.
*****
Kirjeitä nuorelle tutkijalle – kannanottoja nuoren tutkijan arjesta
Suomalaisen Tiedeakatemian kannanottoja 3
NUORET TUTKIJAT - KOKEMUKSIA, ODOTUKSIA JA NEUVOJA
Kirja sisältää juuri väitöskirjansa tehneiden nuorten tutkijoiden
kokemuksia ja odotuksia tutkijan työstä nyky-Suomessa. Kirjoittajina
on sekä luonnontieteilijöitä että humanisteja. Suomessa, ja muuallakin
maailmassa, on julkaistu varsin vähän nuorten tutkijoiden kokemuksia
tieteenteosta uusien haasteiden keskellä.
”Kirjeitä nuorelle tutkijalle” kuvaa realistisesti väitöskirjan ja
tieteenteon vaikeuksia. Se sisältää myös käytännön neuvoja ja sopii
luettavaksi jokaiselle väitöskirjaa ja tutkijan uraa suunnittelevalle.
Kirja on julkaistu Suomalaisen Tiedeakatemian Kannanottoja-sarjassa.
*****
Salmela Sauli
Vesitettyä skolastiikkaa? Varhaismodernin subjektikäsityksen
aristoteelisesta perustasta. Tuomas Akvinolaisen ja John Locken
kognitioteorioiden vertailua
Acta Universitatis Tamperensis; 1665
Laajuus: 306 s.
Julkaisuvuosi: 2011
Kustantaja: Tampere University Press. TUP
Filosofiaan on alusta lähtien kuulunut kasvatuksellinen pyrkimys, ja
kasvatusteoria on filosofian osa. Kasvatusteorian keskeisin käsite on
subjektin käsite, jota viimeisen vuosisadan ajan on tulkittu lähinnä
oppimispsykologisessa viitekehyksessä. Samaan aikaan postmodernin
filosofian piirissä subjektin määrittelemisen mahdollisuus on
kyseenalaistettu. Tämä on johtanut sietämättömään tilanteeseen, sillä
yleistä kasvatusteoriaa ei voi esittää, jos kasvatettavan
määriteltävyys kiistetään. Kasvatustiede onkin paljolti redusoitunut
empiiriseksi sosiaalipoliittiseksi ja sosiologiseksi tutkimukseksi tai
oppimispsykologiaksi ja neurofysiologiaksi. Reduktion hintana on
kasvatustieteen historiallisen ja teoreettisen itseymmärryksen
katoaminen. Nykyisyyden ymmärtämiseksi ja muuttamiseksi on
selvitettävä, miten nykyiseen on päädytty. Tutkimus selvittää, milloin
ja miten opetettavasta tulee oppimisen subjekti eikä pelkkä
opettamisen objekti, ja miten ylipäänsä tietämistapahtuma kuvataan.
Tutkimus osoittaa, että John Locken (1632-1704) filosofiasta
rekonstruoitavaan varhaismodernin subjektikäsitykseen sisältyy monia
piirteitä, joiden synty tai huomattava kehitteleminen ajoittuu
skolastiikkaan. Skolastiikan paradigmana käytän Tuomas Akvinolaisen
(1224-74) uusplatonisesti sävyttyneen Aristoteleen metafysiikan ja
sieluteorian varaan rakentuvaa kognitioteoriaa. Aristoteles on monessa
mielessä Akvinolaisen ja Locken yhteinen nimittäjä, vaikka
jälkimmäistä pidetäänkin lähinnä nominalistisen, erityisesti
okkamistisen filosofian kannattajana.
Kasvatus on prosessi, jolla on suunta ja päämääriä, ja päämäärien
arvioiminen on filosofian tehtävä. Antiikista saksalaiseen
romantiikkaan moraalisen hyveen kehittäminen on nähty kasvatuksen
tärkeimmäksi tehtäväksi. Intellektuaaliset hyveet ovat arvokkaita
sikäli kuin ne edistävät hyvettä, ja hyveellisyys on kasvatetun järjen
ohjaamaa elämää eli sivistyneisyyttä. Viime vuosisadalta alkaen
arvojen objektiivisuutta on kiistetty. Hyvettä ei enää
opetussuunnitelmissa mainita, vaan kasvatuksen korkein arvo on
taloudellinen, mitattava tehokkuus, jonka edistämiseksi kasvatus
suunnitellaan. Samalla kasvatukseen liittyvä keskustelu ja
argumentointi sivistyksellisistä ihanteista ovat latistuneet oppimista
mittaavien testien laatimiseksi ja standardiosaajia tuottavan
prosessin seurantaindikaattorien tulosten tilastomatemaattiseksi
tarkasteluksi. Kasvatuksesta on tullut standardiosaamista tilaajan
tarpeisiin tuottava talouden ja politiikan instrumentti.
Locken filosofia on saksalaisen Bildung- ja amerikkalaisen curriculum-
tradition yhteinen lähtökohta. Nämä huomattavimmat
kasvatusteoreettiset paradigmat ovat vaikuttaneet maailmanlaajuisesti,
myös Suomessa. Erityisesti Locken empirismiin,
assosiaatiopsykologiaan, epikurolaisen mielihyvämoraalin
rehabilitoimiseen, individualistiseen ihmiskäsitykseen sekä
tiedollisesti autonomiseen järkeen liittyvät näkemykset ovat nykyisen
kasvatusajattelun filosofisia lähtökohtia. Locken filosofian
tutkiminen on tarpeellista kasvatustieteen itseymmärryksen kannalta.
Metodologisesti tutkimus perustuu Locken ja Akvinolaisen
primaarilähteistä abstrahoituihin kognitioteorioiden historiallisiin
ja rationaalisiin rekonstruktioihin, joita suhteutetaan toisiinsa
mutta myös Aristoteleen filosofiaan ja aristoteeliseen traditioon
yleensä.
Lockelainen subjektikäsitys on luettavissa jo Akvinolaisen
filosofiassa, mutta tietyin tärkein varauksin. Locken käsitykseen
sisältyy esimerkiksi jumalapostulaattiin, havaitsijasta riippumattoman
ulkomaailmaan, korrespondentiaaliseen totuuskäsitykseen sekä muutoksen
ja kvaliteettien alla konstanttina pysyväksi oletettuun substraatti-
subjektiin liittyviä, jo Akvinolaisen esittämiä ontologisia
perusratkaisuja. Locke suhtautui metafysiikkaan karsaasti, mutta
hänenkin filosofiansa – kaiken filosofian tavoin – perustuu
ontologisten premissien varaan. Niitä ei voi demonstroida, mutta
niiden puolesta tai niitä vastaan voi esittää retorisia eli
dialektisia argumentteja. Logiikka ja empirismi eivät voi oikeuttaa
itseään omien menetelmiensä varassa. Akvinolaisen tavoin Locke olettaa
kognition subjektin tiedollisesti autonomiseksi, selittää kognition
naturaaliseksi, kausaaliseksi prosessiksi, kieltää myötäsyntyisen
tiedon ja edustaa aristoteeliseen tapaan empirismiä. Molempien
tiedonmuodostuskäsitystä voi perustellusti tulkita
representatiiviseksi realismiksi, mihin liittyen molemmat selittävät
ymmärryksen toimintaa sen kykyjä ja akteja analysoimalla. Locken
terminologia ja käsitteistö periytyvät skolastiikasta, paljolti
jesuiittojen tomistista aristotelismia edustaneiden oppikirjojen
välityksellä. Usein Locke kuitenkin tulkitsee käsitteitä eri tavoin,
mitä eksplikoin melko laajasti.
Tutkimus esittää selkeän jatkumon Aristoteleen filosofiasta
Akvinolaisen kautta Locken filosofiaan, mistä antiikista periytyviä
ideoita on siirtynyt nykyisiin kasvatusteorioihin. Vaikka tutkimuksen
ensisijainen tarkastelukulma on epistemologinen ja ontologinen, niin
kasvatuksen arvoihin liittyvä moraalifilosofinen aspekti kulkee
kiinteästi mukana. Näkemys kreikkalaisesta filosofiasta ja paideiasta
länsimaisen sivistyksen prinsiippinä saa jälleen vahvistusta.
******
HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat
vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, jos et
saa arvosteluasi kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale
Agricolan toimitukseen jotta sitä voitaisiin tarjota uudelleen
arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista lisäksi muussakin
julkaisussa ja muualla julkaistun arvostelun voi julkaista myös
Agricolassa.
Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen
Agricolan sivulle: http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/
josta se lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja
julkaisee arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen H-verkko ja Kultut-
listan tilaajille sähköpostina. Arvostelu tallentuu "Agricolan kirja-
arvostelut" julkaisun sivulle: http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-
arvostelut/.