[H-verkko] Agricolan kirja-arvostelut: Germania ennen ja nyt
agricola at utu.fi
agricola at utu.fi
Mon Syys 7 08:56:38 EEST 2009
Agricolaan on lähetetty uusi kirja-arvostelu:
---------------------------------------------------------
Timo Kopomaa dosentti, Helsingin yliopisto
---------------------------------------------------------
Arvosteltavana:
Hentilä, Marja Liisa; Hentilä, Seppo : Berliiniin. Retkiä
lähihistoriaan. Kirjapaja, 2008. 262 sivua.
Germania ennen ja nyt
---------------------------------------------------------
Berliiniin-kirjan tavoite on ohjata etsimään yhteisen lähihistoriamme
jälkiä. Historiasta Berliinissä on aina huolehdittu, ja kun valta on
vaihtunut, on sitä pöyhitty uuteen uskoon, siksikin kerroksia ja
kerrottavaa riittää. Oppaan tarinat kuljettavat lukijansa Preussin
kuningaskunnan, Saksan keisarikunnan, Weimarin tasavallan, Kolmannen
valtakunnan, DDR:n, Länsi-Berliinin ja nykyisen yhdistyneen Saksan
historiassa painottamatta suuresti kronologista aikajärjestystä.
Lähes kaikki kirjassa esitellyt kohteet jäävät noin kahden
kilometrin säteen sisään, joten päivämatkaa jalanliikkuvalle tulisi
enimmillään suunnilleen tuplasti tuo matka.
Kaupunkitutkijalle on tuttua, että matkakirjat ovat oivallista
luettavaa vertailevan kaupunkitutkimuksen valossa. Hentilöiden
pariskunnan Berliini-teoksen takakannessa luvataan, että kirja sopii
niin matkaevääksi Berliiniin matkustaville kuin tuhdiksi annokseksi
historiannälkäisille nojatuolimatkailijoille. Selvitetäänpä löytyykö
tälle mainoslauseelle vastinetta?
Berliini on meidän Turkumme ikäinen kaupunki. Vanhin
asiakirjamaininta on vuodelta 1237 ja se on Spreen länsirannalle
perustetusta Cöllnistä. Tuota vuotta pidetään Berliinin
perustamisvuotena. Joen itärannalle perustetusta sisarkaupungista
'Berlin' löytyy ensimmäinen maininta vuodelta 1244. Tämä selvisi
kirjan liitteestä. Liitteenä on esitetty paitsi vuosilukuja Berliinin
historiasta, myös käytetyt lyhenteet, lähdekirjallisuus,
verkkosivuja, henkilö- ja paikkahakemistot. Kirjassa on joukko
laatikkotekstejä ja mustavalkovalokuvia sekä Berliinin ympäristön ja
keskustan eli Mitten suurpiirteiset kartat.
Museoita riittää, niin sanotulla Museo-saarella niitä on nykyään
viisi. Museoilla on tehty myös kovaa politiikkaa, kun itä ja länsi
ovat kilpailleet keskenään kansallisesta historian perinnöstä
jaetussa Berliinissä ja Saksassa. Kun yhdistyminen tapahtui,
kaupungissa oli kaikkea kaksinkertaisesti. Ikuisuusongelmaksi on
osoittautunut kiistely kolmen oopperatalon ylläpidosta. Näkyvintä
jaetun Berliinin maisemaa oli tietysti muuri, josta ei ole jäljellä
nykyisin kuin pieni kappale ja kaksitoista korvaavaa info-pilaria.
Turvallisuuden tunnettakin tarjonnut muuri murtui ennakoimattomasti
9.11.1989. Berliinin muurin rajavyöhykkeellä oli ollut useampia
sektoreita. Varsinaisen muurin etupuolella oli niin sanottu
takamaaston muuri (Hinterlandmauer), ja parinkymmenen metrin päässä
siitä oli varsinainen muuri. Välissä oli avoin hiekkakenttä, niin
sanottu kuolemanvyöhyke. Sen keskellä kulki muurin suuntaisesti
kapea asfaltoitu tie, jota pitkin rajajoukkojen patrullit ajoivat
maastoautoillaan vartiotornilta toiselle. Kun muuri halkaisi
kaupungin vuonna 1961, eräskin 'hautausmaa jäi
kuolemanvyöhykkeelle'. Myöhemmin löydetyt hautakivet tuotiin
takaisin ja hautausmaa osittain entisöitiin. Tämä lienee esimerkki
eräänlaisesta pyhän tilan palautuksesta.
Aalto-yliopiston aikana on kiinnostava muistaa, että Humboldtilaisen
yliopistomallin kulmakivenä on ollut opetuksen ja tutkimuksen yhteys:
tieteellisen opetuksen tuli perustua tieteelliseen tutkimukseen. Tämä
sivistysyliopiston kantava ajatus omaksuttiin 1800-luvulla laajasti
yliopisto opetukseen Euroopassa, myös Suomessa. Helsingin yliopiston
kehittämisen keskeisenä mallina toimi nimenomaan Berliinin
Friedrich-Wilhelm-yliopisto.
Berliinissä paikalliset asukkaat ovat nimenneet kutsumanimillä
paikkoja ja kohteita uudelleen leikkisään ja kriittiseenkin sävyyn.
Kaupunkilaisten tunnetulla teräväkielisyydelläkin on oma nimensä,
'Berliner Schnauze' - berliiniläiset ovat hyviä suustaan. Ainakaan
äkkiseltään en muista, että esimerkiksi Kiasma olisi saanut jotain
lempinimeä meikäläisten puheessa. 'Makkara-talo' meillä toki on,
entä muita? Ehkä kutsumanimen saavat kohteet, jotka ovat erottuvia
ja skaalaltaan huomiota herättäviä. On ironisoitu esimerkiksi
rakennusten mahtipontisuutta. Berliinistä kirjattuja nimityksiä ovat
'Koirasilta', 'Nukkesilta', 'Spreen Ateena', 'Paluukyyti-patsas',
'Nukkekatu', 'Kulta-Elsa', 'Tuhannen ikkunan talo', 'Raskaana oleva
osteri', 'Asunnottomat-patsas', 'Kulkurit-patsas', 'Kanslerin
pesukone', 'Elefantin vessa', 'Kansojen ystävyys'. Lukijalle
tiedoksi, että tässä listassa vain yksi nimityksistä on virallinen,
mutta mikä? Nimistön tutkijalle Berliini olisi varmasti aarreaitta.
Hitler suunnitteli Berliinistä uutta 'Germaniaa', mahtipontista
maailman pääkaupunkia. Ajatus oli, että Germaniasta oli tehtävä niin
luja, että sen rauniotkin kestäisivät tuhansia vuosia. Antiikin
Rooman tapaan ihmiset voisivat ihailla Saksan valtakunnan suuruutta.
Mutta toisin kävi. Vai kävikö? Berliinistä tuli Saksan pääkaupunki
vuonna 1991, mistä lähtien se on ollut Euroopan suurin
rakennustyömaa. Maisemaa on värittänyt sankka nostokurkien metsä.
Potsdamer Platzista tuli kaupungin halutuin rakennuskohde. Sinne
luotiin 21. vuosisadan hypermodernia, ehkäpä 'tokiomaista',
Berliiniä. Nyt Euroopan unionin itälaajentumisen ansiosta entinen
kylmän sodan etulinjan kaupunki on uudelleen muotoutuvan Euroopan
keskiössä.
Kirjassa kerrotaan, että aseiden vaiettua toisen maailmansodan
jälkeen berliiniläiset valtasivat jokaisen vapaan maatilkun ja
kasvattivat niillä perunaa. Valtiopäivätalon edustan aukio oli
1945-1946 yksi Berliinin suurimmista perunamaista. Muurien kaaduttua
erinäiset joutomaat ja tyhjät tontit ja talot on voitu ottaa
tilapäiseen käyttöön. Paikoin on kukoistanut vaihtoehtoinen
elämäntapa, nuorten vapaa-ajan paikat tai taitelijayhteisöt. Jo
muurin ympäröimästä Länsi-Berliinistä tuli 1960-luvulla
kansallisuuksien ja kulttuurien sulatusuuni. Koska kaupungissa ei
ollut yleistä asevelvollisuutta, hakeutui sinne runsaasti
aseistakieltäytyjiä. Antiautoritaarinen, perinteiset arvot hylkäävä,
vaihtoehtoinen ja 'autonominen' elämäntapa löysi tuosta otollisen
kasvupohjan. Tämä näkyy selvästi myös tämän päivän kaupunkikuvassa,
etenkin kun siirrytään historiallisen keskustan ulkopuolelle.
Kolmannen valtakunnan funktionalismia edustaa yli 100 000
katsojapaikan Olympiastadion ja Tempelhofin lentokentän terminaali.
Neuvostotyyliin rakennettua ja avaruusajan ihanteita kuvastelee
Alexanderplatz, joka valmistui 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa. Se
oli DDR:n pääkaupungin monumentaalikeskus, jossa esittäytyi
sosialistinen kaupunkiutopia edustavimmillaan. Tunnusmerkki on
vuonna 1969 valmistunut 365 metrin korkuinen televisiotorni.
Läheisten betonielementeistä rakennettujen korkeiden laatikkomaisten
kerrostalojen on sanottu edustavan kaikkein radikaaleinta
formalismia. Ehkäpä juuri tuolla voi parhaiten vaalia DDR:n
kaipuutaan, ostalgiaa.
Vuoden 1936 olympiakisoja varten rakennettua urheilukeskusta
suunniteltaessa otettiin huomioon myös liikennejärjestelyt.
Ensimmäisen kerran katsojat pääsivät olympia-alueelle joko
kaupunkijunalla (S-Bahn) tai maanalaisella (U-Bahn). Kisat olivat
maailmanlaajuinen mediatapahtuma ja ne televisioitiin Berliinin
elokuvateattereihin. Se oli aikansa näyttävää screen-tekniikkaa
jalkakäytävätasolla. Kesän 2006 jalkapallon MM-kisoja yleisö saattoi
seurata jättikokoisilta kuvaruuduilta, joita löytyi avoimelta,
aidatulta alueelta. Väkeä oli paikalla Berliinin fanmeilella
Tiergartenissa välillä jopa puoli miljoonaa henkeä.
Berliinissä on säilynyt runsaasti puistoja, kun mahdollisuutta
kesämökeille vetäytymiseen ei ole ollut. Kaupungista löytyy järviä
ja metsiä. Esimerkiksi Tiergarten, jossa on lukuisia puistoja, on
ollut monien virallisten ja arkisempien tapahtumien näyttämö.
Yleisöennätystä pitänee hallussaan 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa
useina vuosina Berliinissä järjestetty teknomusiikin harrastajien ja
tapahtumaa seuraamaan tulleiden uteliaiden turistien Love Parade.
Siihen osallistui enimmillään 1,5 miljoonaa henkeä.
Lukaisin Hentilöiden matkaoppaan ennen Berliinin matkaani ja se
auttoi orientoitumaan kaupunkimatkaan ja kaupunkiin. Turisteja
kaupungissa käykin vuosittain yli kuusi miljoonaa henkeä. Kävimme
tutustumassa useisiin kirjan mainitsemiin kohteisiin. Ehkä
jännittävimmät vaiheet ja tunnelmat koettiin sattumanvaraisella
bussikyydillä, mikä ei liene yllätys kenellekään kaupunkituristille.
Tällaiseen suunnittelemattomaan etsintään kaupunkiin tutustujaa voisi
hyvinkin kannustaa ja antaa sitä varten myös joitakin suurpiireisiä
koordinaatteja.
---------------------------------------------------------
Tämä arvostelu on luettavissa Agricola-verkossa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/
Kommentoi arvostelua Agricolan keskustelufoorumilla osoitteessa
http://agricola.utu.fi/keskustelu/