[H-verkko] Agricolan kirja-arvostelut: Kuvitettu museo-opas länsimaiseen taiteeseen

agricola at utu.fi agricola at utu.fi
Ke Joulu 30 15:28:38 EET 2009


Agricolaan on lähetetty uusi kirja-arvostelu:
---------------------------------------------------------
Heini Ynnilä  jatko-opiskelija, Lontoo
---------------------------------------------------------
Arvosteltavana:
Cumming, Robert: Taide (Eyewitness Companion: Art). Kääntänyt Räihä,
Ilona. WSOY, 2009. 512 sivua.


Kuvitettu museo-opas länsimaiseen taiteeseen
---------------------------------------------------------

Robert Cummingin Taide on ulkomuodoltaan helposti tunnistettavissa
kuuluvaksi matkaoppaista tunnettuun Kaupunkikirjat (Eyewitness Travel
Guides) sarjaan. Kirja esittelee kohteita sarjan tapaan kuvin ja kuvan
eri kohtiin osoittavin selityksin. Rakenne toimii karttojen ja
perspektiivipiirustusten sijaan yhtä hyvin taideteosten kohdalla, ja
on museo-oppaaksi suunnatun kirjan parasta antia.


Alkusanoissaan Cumming tähdentää tavoitteekseen antaa
henkilökohtainen näkemys länsimaiseen taiteeseen, valiten joukon
taiteen merkkihenkilöitä ja teoksia, ja vastata kokemuksensa mukaan
museoyleisön yleisimpiin kysymyksiin teosten sanomasta ja tyylistä,
hinnasta ja taiteen laadusta. Ennen kaikkea teos kuitenkin käsittelee
taiteen katsomista ja kokemista itse taideteosten edessä. Täten kirja
on tarkoitettu oppaaksi matkalle mukaan, museokierroksille eri
maihin. Se soveltuu huonosti kahvipöydän koristeeksi tai
nojatuolimatkalle, sillä suuri osa kuvista on melko pieniä,
tekstipätkät tiiviitä, lauseet lyhyitä ja usein kömpelöitä. Kappaleet
on suunniteltu luettaviksi teosten edessä, jolloin tarkoitus on
katsoa, ei lukea pitkiä ja monimutkaisia selostuksia. Museokierrosta
helpottamaan kirjan takaa löytyy myös sanahakemisto, mikäli
taidetermistö (mm. frottage, bisteri) on jäänyt unohduksiin tai ei
ole koskaan selväksi tullut.

Cummingin rohkealle yritykselle koota länsimaisen taiteen kehitys,
tyyli tyyliltä, kivikauden kalliotaiteesta tämän päivän
käsitetaiteeseen vajaassa 500 sivussa, antaa valmiuksia hänen
laaja-alainen toimintansa kulttuurimaailmassa. Hän on työskennellyt
museo-oppaana, taidekriitikkona, historioitsijana,
näyttelykuraattorina, luennoitsijana, konsulttina, kirjailijana,
tv-toimittajana, viinikauppiaana, ChristieŽs Education -instituutin
puheenjohtajana sekä nykyisin yliopiston dekaanina. Cumming ei epäröi
esittää näkemyksiään. Hän esimerkiksi lainaa identifioimatonta
lähdettä jonka mukaan Francisco de Zurbarán on 'Merkittävin maalari
Velázquezin ja Murillon välissä' ja toteaa tämän siten Žhyväksi
muttei loistavaksi` (s. 185), sekä kysyy, ovat  ko Tracey Eminin työt
taidetta vai avunhuuto, ja voiko avunhuuto yksinään toimia taiteena
(s. 476).

Suomalaista lukijaa kiinnostanee tieto siitä, että Cumming ei ole
kelpuuttanut mukaan ainuttakaan suomalaistaiteilijaa; Thorvaldsen,
Zorn, Munch ja Larsson kyllä löytyvät. Myöskään aivan uusia
taidemaailman tähtiä ei kirjan sivuilla näy. Jos Cumming kirjoittaisi
teoksensa nyt, voisi joukossa olla muun muassa graffittitaiteilija
Banksy. Taidemarkkinoiden hinnoittelusta huonosti perillä oleville
lukijoille tarjoavat annetut, valtavat hintaerot pohdittavaa. Jos
esimerkiksi tarkastellaan barokin mestareita, Rubensin töistä
maksettu korkein hinta (68,4 miljoonaa dollaria vuonna 2002) on
Velázquezin töiden huippuhintaa (8,1 miljoonaa dollaria vuonna 1999)
monia kertoja kalliimpi, puhumattakaan erosta mainittuihin alle sadan
tuhannen dollarin töihin. Mahdollisia selityksiä, kuten esiteltävien
taiteilijoiden teosten kokonaismäärää, liikkuvuutta tai keräilijöiden
ja kuraattoreiden mieltymysten suhdetta ei Cumming valitettavasti sen
syvällisemmin pohdi, vaikka johdannossa sivuaa taiteen arvottamisen
perusteita ja instituutioiden merkitystä taiteen arvostuksessa.


Opas mukaan ja maailmalle

Koska teos on nimenomaan tarkoite  ttu museovisiitille mukaan,
testasin sen toimivuutta Madridin Pradossa ja Carmen
Thyssen-Bornemiszassa, sekä Lontoon National Galleryssä. Opas
onnistuukin, tarjoamalla kiinnostavia taiteilijan elämään tai
aikakauteen liittyviä faktoja, huomioita teosten ominaispiirteistä ja
luonnehdintoja taiteilijan tyylistä, pysäyttämään museoiden runsauden
keskellä helposti hämmentyvän kulkijan valittujen taiteilijoiden ja
taideteosten eteen. Cumming ei yritä selittää kaikkea vaan rohkaisee
katsomaan, kiinnittämään huomiota. Vaikka opas perustuu Cummingin
henkilökohtaisiin mielipiteisiin taiteesta ja sen arvottamisesta, on
ote lempeän autoritäärinen, jolloin lukijalle jää tilaa omiin
arvoihin, lopullisen tulkinnan muodostaminen ja mahdollisuus
vasta-argumentteihin. Näin esimerkiksi Pradossa sijaitsevaan
Velázquezin Hovinaisiin ja National Galleryssa Turnerin The Fighting
Téméraireen (käännetty Urheaksi Téméraireksi) ensi kertaa paikan
päällä tutustuminen jätti vahvan mielikuvan siitä, että olin nähnyt
töissä enemmän kuin valokuvista konsanaan. Nämä näkemykset olivat
Cummingin edesauttamia -eivät sanelemia.

Oppaan käytössä on myös haasteensa. Paikan päällä pitkällistä
selailua ja etsintää helpottamaan olisi kipel;sti tarvittu
museokohtainen hakemisto kirjassa esiteltävistä teoksista ja
taiteilijoista. Lisäksi perinteinen jako tyyleihin tarkoittaa sitä,
että muun muassa Picasson esittely on hajautettu modernismin osiossa
usean eri tyylilajin alle. Se vaikeuttaa oppaan käyttöä. Totta toki
on, että näin laajan aihepiirin edessä vaikeilta valinnoilta ja
rajanvedoilta ei voi välttyä. Minkä tahansa jaottelun sitten
valitseekin, taide ja taiteilijat eivät aina mahdu annettuihin
lokeroihin. Käyttökokeilun jälkeen jäinkin pohtimaan, olisiko
toisella tavalla toteutetuille oppaille kysyntää, etenkin kun museot
ovat viime aikoina yhä enemmän irrottautuneet tyylin, ajan, tai
maantieteellisen alueen mukaan tehtävästä jaosta ja koonneet
näyttelyitään teemojen ympärille. Perusoppaaksi Cummingin valitsema
kronologinen ja tyylillinen jako on luontevin.

Kaiken kaikkiaan opas on oivaa matkaseuraa Euroopan ja Yhdysvaltojen
suurkaupunkien museoissa. Se on suunnattu taidetta harrastavalle
museokävijälle, joka haluaa tietää enemmänkin kuin teoksen vieressä
esillä olevat tiedot tekijästä, tekoajankohdasta, nimestä,
tekniikasta ja omistussuhteista. Se kilpailee etenkin museoiden omien
äänioppaiden kanssa. Toisaalta monet taiteilija- ja teosesittelyt
jäävät lyhyeksi, taiteen suurkuluttajalle se ei välttämättä riitä.



---------------------------------------------------------
Tämä arvostelu on luettavissa Agricola-verkossa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/
Kommentoi arvostelua Agricolan keskustelufoorumilla osoitteessa
http://agricola.utu.fi/keskustelu/