[H-verkko] Arvosteltavaksi: Nykykulttuuria, matkakuvauksia Suomesta, TUP uutuuksia
Tapio Onnela
taonnela at utu.fi
Ti Marras 21 11:24:32 EEST 2008
Agricola - Suomen historiaverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi
Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun (ISSN 1796-704X)
Jos haluat saada kirjasta arvostelukappaleen, lähetä sähköpostia
osoitteeseen: <agricolan.arvostelut at gmail.com>, jossa ilmoitat kirjan
nimen ja kustantajan sekä aina myös postiosoitteesi (maaposti!).
Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle kirjan.
Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella kyseisen
kirjan.
HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat
vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, jos et
saa arvosteluasi kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale
Agricolan toimitukseen jotta sitä voitaisiin tarjota uudelleen
arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista lisäksi muussakin
julkaisussa ja muualla julkaistun arvostelun voi julkaista myös
Agricolassa.
Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen
Agricolan sivulle: http://agricola.utu.fi/nyt/arvos/ josta se
lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja julkaisee
arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen H-verkko ja Kultut-listan
tilaajille sähköpostina. Arvostelu tallentuu pysyvästi "Agricolan
kirja-arvostelut" julkaisun sivulle: http://agricola.utu.fi/nyt/
arvos/. Älä postita arvosteluasi suoraan sähköpostilistoille vaan
aina verkkolomakkeen kautta.
HUOMAA MUUTTUNUT SÄHKÖPOSTIOSOITE!
*****
Nykykulttuurin julkaisusarjan syksyn 2008 satoa.
Sukupuoli soi Nykykulttuurin uutuudessa!
Kai Åberg & Lotta Skaffari (toim.) Moniääninen mies -
maskuliinisuuden kulttuurinen rakentuminen musiikissa (2008)
Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 95.
Artikkelikokoelma Kai Åberg & Lotta Skaffari (toim.) Moniääninen mies
- maskuliinisuuden kulttuurinen rakentuminen musiikissa (2008) avaa
keskustelua mieheyden rakentumista äänimaailmassa. Nykykulttuurin
tutkimuskeskuksen ja Suomen etnomusikologisen seuran yhteistyössä
julkaisema artikkelikokoelma käsittelee mieheyttä moninaisesti.
Rockin maskuliinisuudesta siirrytään romanien perinnemusiikin
teemoihin. 1970-luvun Finnhitsien kautta tarkastellaan maskuliinisia
parisuhdestrategioita Metsämökin tontusta Jerry Cottoniin. Katseen
kohteena on niin lyyrinen maskuliinisuus ja psyykkinen vampyrismi
Verenpisara-yhtyeen sanoituksissa kuin miesäänen käyttö suomalaisessa
televisiomainonnassa. Ei-tanssiva mies musiikkivideoissa kohtaa
tanssivan Antti Tuiskun ja maskuliinit perinteet toisensa Tuntematon
sotilas-elokuvien musiikkivalinnoissa.
Teoksen artikkelit muodostavat moniäänisen, sukupuolittavaa toimintaa
analysoivan kuvauksen, joka syventää tietämystä erilaisista ja eri
tavoin rakentuvista mieheyden tavoista. Tällaisena se on myös enemmän
kuin ajankohtainen, monitieteinen miestutkimuksen kommentti. Myöskään
musiikki-ilmiöt eivät ole muusta maailmasta irrallisia, vaan
syntyvät, elävät ja tulevat tulkituiksi kontekstissa.
Kirjoittajat:
Antti Ville Kärjä, Turun yliopiston musiikkitieteen lehtori ja
Tampereen yliopiston audiovisuaalisen mediamusiikin tutkimuksen dosentti
Atte Oksanen, Tampereen yliopiston sosiaalipsykologian dosentti
Lotta Skaffari, toiminnanjohtaja ja tanssintutkija
Jarna Soilevuo Gronnero, Oslon yliopiston sosiaalipsykologian
laitoksen tutkijatohtori
Heikki Uimonen, Tampereen yliopiston Musiikintutkimuksen laitoksen
tutkijatohtori
Susanna Välimäki, Helsingin yliopiston musiikin ja äänellisen
kulttuurin tutkija
Kai Åberg, kontiolahtelainen tutkija ja muusikko
***
Jokaisella on mielipiteensä taiteesta
Tuuli Lähdesmäki: Kuohahdus Suomen kansan sydämestä.
Henkilödokumentti diskursiivisena ilmiönä 1900-luvun lopun Suomessa
(2008) Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 94.
Suomeen pystytettiin vuosien 1989–2000 välisenä aikana lähes
yhdeksänkymmentä henkilömonumenttia tai -muistomerkkiä. Osa näistä
teoksista aiheutti julkista keskustelua, eräät hyvinkin kiivaita
debatteja, joissa sanailtiin muun muassa monumentin sopivasta
muodosta, oikeasta tulkinnasta, menneisyyden tapahtumien "oikeista"
ja "vääristä" muistoista ja erilaisista historian näkemyksistä.
Tuuli Lähdesmäen kirja Kuohahdus Suomen kansan sydämestä pureutuu
monumenttien herättämien keskustelujen kautta niille julkisuudessa
tuotettuihin merkityksiin. Kirja avaa diskurssianalyysin menetelmällä
monumenttikirjoittelun sisältämiä valtarakenteita ja erilaisia tapoja
ymmärtää ja jäsentää monumentteja taideteoksina, paikkoina, muistelun
välineinä ja yhteisöllisyyden merkitsijöinä. Näin monumenttien
monimerkityksisyys, merkitysten muodostuminen ja muodostaminen sekä
niihin liittyvät valtahierarkiat, ideologiat, arvot ja kulttuurinen
muisti tulevat näkyviksi.
Tekijä, tekijät, tekijyys – uusia kysymyksiä
Eeva Haverinen, Erkki Vainikkala & Tuomo Lahdelma (toim.) Tekijyyden
ulottuvuuksia (2008) Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 93.
Tekijyys on palannut taiteentutkimuksen ydinkysymysten joukkoon.
Tiukasta teoskeskeisyydestä on etäännytty ja intention ja affektin
käsitteet ovat saaneet osakseen lisääntyvää huomiota. Myös
kontekstien korostuminen ja teknologian vaikutukset ovat herättäneet
uusia kysymyksiä tekijästä.
Tekijyyden käsittäminen on muuttunut singulaarisesta pluraaliseksi:
tekijä ei ole yksin eikä yksiselitteinen, kuten tämän kirjan
artikkelit osoittavat. Tekijä voi olla tietämättömyyden sanansaattaja
ja toisaalta myös se, jonka intentiot ovat tärkeitä tutkittaessa
taiteen kykyä kantaa ja luoda merkitystä vastaanottajan, tekijän ja
tutkijan käsissä. Kirjan puheenvuorot nostavat esiin sekä ikuisia
että ajankohtaisia kysymyksiä kirjallisuuden-, kuvataiteen- ja
musiikintutkimuksen alueilta.
****
Minkälaista oli matkustaa Etelä-Suomessa 200 vuotta sitten?
Englanninkieliset matkaajat kertovat omin sanoin.
"You must not forget to take your own harness. Travel Reports from
Southern Finland, between Eckerö and Viipuri: including Descriptions
of Post-Houses, And Everything Interesting; Written in English
1774-1863; Selected for this publication by Kaisa Kyläkoski"
Kuvaus:
"How did travelers get from Stockholm to Turku before steamships and
icebreakers? What was it like to drive in a carriage across Southern
Finland 200 years ago? What was the countryside like, how small the
towns? What did foreign visitors pay attention to? What was their
assessment of Finns and Finland?
Painovuosi: 2008
ISBN: 9789524981286
Kieli: Monikielinen
Sivuja: 376
Tuotemuoto: Kovakantinen, sidottu tai koteloitu
Mitat (leveys x korkeus cm): 14 x 3
*****
Kivioja Pasi
Iltapäivälehdet mediakentän ja yhteiskunnan muutoksessa
Tiedotusopin laitos
Laajuus: 245 s.
Julkaisuvuosi: 2008
Kustantaja: Tampereen yliopiston laitosten julkaisut
Median murros pakottaa iltapäivälehdet hakemaan uutta roolia
lukijoiden arjessa. Iltapäivälehtien erottautumiskeinoja muihin
tiedotusvälineisiin nähden ovat muun muassa uutisoinnin suuri
volyymi, yksityiskohtaisuus, tapahtumien aiheuttamista
tunnereaktioista kertominen ja enenevässä määrin arjen hyötytieto
lukijoille.
Verkon ansiosta iltapäivälehdet ovat palanneet juurilleen nopeina
tiedonvälittäjinä, mutta aikaetu muihin välineisiin nähden on
kiristynyt muutamiin minuutteihin.
Tutkimuksessa analysoitiin Ilta-Sanomien ja Iltalehden sisältöjä
määrällisin ja laadullisin menetelmin vuosilta 1985–2007.
Laadullisessa tarkastelussa kohteena olivat perhesurma- ja politiikan
uutisointi, joista jälkimmäisessä analysoitiin uusien hallitusten
nimitysuutisia ja ministereiden avioeroja koskevaa lehtikirjoittelua.
Lisäksi tutkimuksessa analysoitiin pohjoismaisten iltapäivälehtien
viihdejournalismin ominaispiirteitä.
****
Välimäki Susanna
Miten sota soi?
Sotaelokuva, ääni ja musiikki
Laajuus: 332 s.
Julkaisuvuosi: 2008
Kustantaja: Tampere University Press. TUP
Elokuvat ovat soivia teoksia. Musiikki ja äänisuunnittelu luovat
elokuvassa merkityksiä siinä missä kuva ja vuorosanatkin. Myös sota
soi: sodalla on oma äänimaisemansa aina taistelun melusta
rintamaradioihin. Miten sota soi? avaa kuulokulmia sotaelokuvaan ja
elokuvaan yleensä. Kirjassa tarkastellaan, miten sotaelokuvan
musiikki ja äänisuunnittelu soittavat sodalle, väkivallalle ja
kuolemalle erilaisia merkityksiä. Tutkimus keskittyy kriittisiä
viestejä rakentaviin toisen maailmansodan taisteluelokuviin aina
Tuntemattomasta sotilaasta Veteen piirrettyyn viivaan. Toinen
maailmansota on elokuvien perussota, jonka avulla neuvotellaan myös
tämän päivän maailmasta ja nykysotien oikeutuksesta. Miten sota soi?
haastaa kuuntelemaan elokuvia uusin korvin ja siten myös näkemään
enemmän. Samalla kirja valaisee musiikin ja äänen toimintaa
elokuvassa ja nykykulttuurissa yleensä.
Susanna Välimäki (FT) on Helsingin yliopistossa toimiva
musiikintutkija, joka on keskittynyt länsimaiseen taide-, populaari-
ja elokuvamusiikkiin, äänellisen kulttuurin tutkimukseen sekä tieteen
yleistajuistamiseen. Välimäki tunnetaan myös Yleisradion
konserttimusiikkia esittelevästä Kausikortti-televisio-ohjelmasta.
****
Kuusinen Iiris
Naisen yksilöityminen suomalaisessa kirjallisuudessa 1950-luvulta
lähtien
Acta Universitatis Tamperensis; 1343
Laajuus: 274 s.
Julkaisuvuosi: 2008
ISBN: 978-951-44-7436-1
Kieli: fin
Kustantaja: Tampere University Press. TUP
Väitöskirjassa "Naisen yksilöityminen suomalaisessa kirjallisuudessa
1950-luvulta lähtien" tarkastellaan fiktiivisesti kuvattua naisen
yksilöitymistä psykoanalyyttisestä ja yhteiskunnallisesta
näkökulmasta. Tutkimuskohteena on Marja-Liisa Vartion, Eila Pennasen,
Eeva Kilven, Anu Kaipaisen, Märta Tikkasen, Kerttu-Kaarina Suosalmen,
Annika Idströmin, Anna-Maija Ylimaulan, Orvokki Aution, Raija
Siekkisen, Sari Malkamäen, Anna-Leena Härkösen ja Anja Snellmanin
vuosina 1957-2007 ilmestyneitä romaaneja (21 kpl) ja novelleja (2 kpl).
Yksilöitymisen käsite pohjautuu tutkimuksessa sveitsiläisen
psykoanalyytikon C. G. Jungin teoriaan, jota hyödynnetään
kirjallisuudentutkimuksessa sanataiteen symbolikielen tulkinnassa
sekä kirjailijoiden luomisprosesseissa. Yksilöitymisellä eli
individuaatiolla Jung tarkoittaa yksilön tietoisen ja
tiedostamattoman eli piilotajunnan jäsentymistä ja yhdentymistä,
jonka päämääränä on henkinen harmonia eli itseys. Saavuttaakseen
itseyden ihmisen on tunnistettava itsessään kieltämänsä ominaisuudet
eli jungilaisittain varjonsa ja animansa tai animuksensa. Nämä
tiedostamattomassa olevat arkkityypit ilmenevät tietoisuudessa unien,
fantasioiden ja projektioiden kautta symbolikuvina, joita
väitöskirjassa on analysoitu tutkimuskohteista. Tutkimuksessa on
käytetty myös Annis Prattin kaunokirjallisuuteen luomaa
uudestisyntymismatkan arkkityyppistä mallia, joka pohjautuu Jungin
teoriaan.
***
Lähde Ville
Rousseau's Rhetoric of 'Nature'
Acta Universitatis Tamperensis; 1344
Laajuus: 225 s.
Julkaisuvuosi: 2008
Kustantaja: Tampere University Press. TUP
’Nature’ is one of the most problematic and complex words of our
culture. Its meaning diverges both in everyday and specialist use,
but certain dominant meanings also create expectations as to the
meaning of the word. Often ‘nature’ is understood as the nonhuman
environment. Nevertheless, in the same context the meaning of the
word may alter, directing the whole discussion to another direction.
The diversity of meanings on the one hand, and the central cultural
role of the word itself afford possibilities to take advantage of
changes of meaning. Such problems with ‘nature’ are apparent in a
multitude of contemporary debates over issues like gene technology,
explanations of human behavior, sexuality or climate change.
Naturalness and unnaturalness of these phenomena are everyday forums
for struggles of definition. The problem of ‘nature’ is thus
inevitably linked to questions of values, norms and power. The main
aim of this study is to develop and test tools that might aid us in
understanding the multiple meanings of ‘nature’ and their application.
***