[H-verkko] Arvosteltavaksi: Nykykulttuuria, matkakuvauksia Suomesta, TUP uutuuksia

Tapio Onnela taonnela at utu.fi
Ti Marras 21 11:24:32 EEST 2008


Agricola - Suomen historiaverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi  
Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun (ISSN 1796-704X)

Jos haluat saada kirjasta arvostelukappaleen, lähetä sähköpostia  
osoitteeseen: <agricolan.arvostelut at gmail.com>, jossa ilmoitat kirjan  
nimen ja kustantajan sekä aina myös postiosoitteesi (maaposti!).  
Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle kirjan.  
Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella kyseisen  
kirjan.

HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat  
vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, jos et  
saa arvosteluasi kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale  
Agricolan toimitukseen jotta sitä voitaisiin tarjota uudelleen  
arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista lisäksi muussakin  
julkaisussa ja muualla julkaistun arvostelun voi julkaista myös  
Agricolassa.

Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen  
Agricolan sivulle: http://agricola.utu.fi/nyt/arvos/ josta se  
lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja julkaisee  
arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen H-verkko ja Kultut-listan  
tilaajille sähköpostina. Arvostelu tallentuu pysyvästi "Agricolan  
kirja-arvostelut" julkaisun sivulle: http://agricola.utu.fi/nyt/ 
arvos/. Älä postita arvosteluasi suoraan sähköpostilistoille vaan  
aina verkkolomakkeen kautta.

HUOMAA MUUTTUNUT SÄHKÖPOSTIOSOITE!

*****
Nykykulttuurin julkaisusarjan syksyn 2008 satoa.

Sukupuoli soi Nykykulttuurin uutuudessa!
Kai Åberg & Lotta Skaffari (toim.) Moniääninen mies -  
maskuliinisuuden kulttuurinen rakentuminen musiikissa (2008)  
Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 95.

Artikkelikokoelma Kai Åberg & Lotta Skaffari (toim.) Moniääninen mies  
- maskuliinisuuden kulttuurinen rakentuminen musiikissa (2008) avaa  
keskustelua mieheyden rakentumista äänimaailmassa. Nykykulttuurin  
tutkimuskeskuksen ja Suomen etnomusikologisen seuran yhteistyössä  
julkaisema artikkelikokoelma käsittelee mieheyttä moninaisesti.  
Rockin maskuliinisuudesta siirrytään romanien perinnemusiikin  
teemoihin. 1970-luvun Finnhitsien kautta tarkastellaan maskuliinisia  
parisuhdestrategioita Metsämökin tontusta Jerry Cottoniin. Katseen  
kohteena on niin lyyrinen maskuliinisuus ja psyykkinen vampyrismi  
Verenpisara-yhtyeen sanoituksissa kuin miesäänen käyttö suomalaisessa  
televisiomainonnassa. Ei-tanssiva mies musiikkivideoissa kohtaa  
tanssivan Antti Tuiskun ja maskuliinit perinteet toisensa Tuntematon  
sotilas-elokuvien musiikkivalinnoissa.

Teoksen artikkelit muodostavat moniäänisen, sukupuolittavaa toimintaa  
analysoivan kuvauksen, joka syventää tietämystä erilaisista ja eri  
tavoin rakentuvista mieheyden tavoista. Tällaisena se on myös enemmän  
kuin ajankohtainen, monitieteinen miestutkimuksen kommentti. Myöskään  
musiikki-ilmiöt eivät ole muusta maailmasta irrallisia, vaan  
syntyvät, elävät ja tulevat tulkituiksi kontekstissa.

Kirjoittajat:
Antti Ville Kärjä, Turun yliopiston musiikkitieteen lehtori ja  
Tampereen yliopiston audiovisuaalisen mediamusiikin tutkimuksen dosentti
Atte Oksanen, Tampereen yliopiston sosiaalipsykologian dosentti
Lotta Skaffari, toiminnanjohtaja ja tanssintutkija
Jarna Soilevuo Gronnero, Oslon yliopiston sosiaalipsykologian  
laitoksen tutkijatohtori
Heikki Uimonen, Tampereen yliopiston Musiikintutkimuksen laitoksen  
tutkijatohtori
Susanna Välimäki, Helsingin yliopiston musiikin ja äänellisen  
kulttuurin tutkija
Kai Åberg, kontiolahtelainen tutkija ja muusikko
   ***
Jokaisella on mielipiteensä taiteesta

Tuuli Lähdesmäki: Kuohahdus Suomen kansan sydämestä.  
Henkilödokumentti diskursiivisena ilmiönä 1900-luvun lopun Suomessa  
(2008) Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 94.
Suomeen pystytettiin vuosien 1989–2000 välisenä aikana lähes  
yhdeksänkymmentä henkilömonumenttia tai -muistomerkkiä. Osa näistä  
teoksista aiheutti julkista keskustelua, eräät hyvinkin kiivaita  
debatteja, joissa sanailtiin muun muassa monumentin sopivasta  
muodosta, oikeasta tulkinnasta, menneisyyden tapahtumien "oikeista"  
ja "vääristä" muistoista ja erilaisista historian näkemyksistä.
Tuuli Lähdesmäen kirja Kuohahdus Suomen kansan sydämestä pureutuu  
monumenttien herättämien keskustelujen kautta niille julkisuudessa  
tuotettuihin merkityksiin. Kirja avaa diskurssianalyysin menetelmällä  
monumenttikirjoittelun sisältämiä valtarakenteita ja erilaisia tapoja  
ymmärtää ja jäsentää monumentteja taideteoksina, paikkoina, muistelun  
välineinä ja yhteisöllisyyden merkitsijöinä. Näin monumenttien  
monimerkityksisyys, merkitysten muodostuminen ja muodostaminen sekä  
niihin liittyvät valtahierarkiat, ideologiat, arvot ja kulttuurinen  
muisti tulevat näkyviksi.

Tekijä, tekijät, tekijyys – uusia kysymyksiä
Eeva Haverinen, Erkki Vainikkala & Tuomo Lahdelma (toim.) Tekijyyden  
ulottuvuuksia (2008) Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 93.
Tekijyys on palannut taiteentutkimuksen ydinkysymysten joukkoon.  
Tiukasta teoskeskeisyydestä on etäännytty ja intention ja affektin  
käsitteet ovat saaneet osakseen lisääntyvää huomiota. Myös  
kontekstien korostuminen ja teknologian vaikutukset ovat herättäneet  
uusia kysymyksiä tekijästä.

Tekijyyden käsittäminen on muuttunut singulaarisesta pluraaliseksi:  
tekijä ei ole yksin eikä yksiselitteinen, kuten tämän kirjan  
artikkelit osoittavat. Tekijä voi olla tietämättömyyden sanansaattaja  
ja toisaalta myös se, jonka intentiot ovat tärkeitä tutkittaessa  
taiteen kykyä kantaa ja luoda merkitystä vastaanottajan, tekijän ja  
tutkijan käsissä. Kirjan puheenvuorot nostavat esiin sekä ikuisia  
että ajankohtaisia kysymyksiä kirjallisuuden-, kuvataiteen- ja  
musiikintutkimuksen alueilta.

****
Minkälaista oli matkustaa Etelä-Suomessa 200 vuotta sitten?
Englanninkieliset matkaajat kertovat omin sanoin.

"You must not forget to take your own harness. Travel Reports from
Southern Finland, between Eckerö and Viipuri: including Descriptions
of Post-Houses, And Everything Interesting; Written in English
1774-1863; Selected for this publication by Kaisa Kyläkoski"

Kuvaus:
"How did travelers get from Stockholm to Turku before steamships and
icebreakers? What was it like to drive in a carriage across Southern
Finland 200 years ago? What was the countryside like, how small the
towns? What did foreign visitors pay attention to? What was their
assessment of Finns and Finland?

Painovuosi: 2008
ISBN: 9789524981286
Kieli: Monikielinen
Sivuja: 376
Tuotemuoto: Kovakantinen, sidottu tai koteloitu
Mitat (leveys x korkeus cm): 14 x 3

*****
Kivioja Pasi
Iltapäivälehdet mediakentän ja yhteiskunnan muutoksessa
Tiedotusopin laitos
Laajuus: 245 s.
Julkaisuvuosi: 2008
Kustantaja: Tampereen yliopiston laitosten julkaisut

Median murros pakottaa iltapäivälehdet hakemaan uutta roolia  
lukijoiden arjessa. Iltapäivälehtien erottautumiskeinoja muihin  
tiedotusvälineisiin nähden ovat muun muassa uutisoinnin suuri  
volyymi, yksityiskohtaisuus, tapahtumien aiheuttamista  
tunnereaktioista kertominen ja enenevässä määrin arjen hyötytieto  
lukijoille.

Verkon ansiosta iltapäivälehdet ovat palanneet juurilleen nopeina  
tiedonvälittäjinä, mutta aikaetu muihin välineisiin nähden on  
kiristynyt muutamiin minuutteihin.

Tutkimuksessa analysoitiin Ilta-Sanomien ja Iltalehden sisältöjä  
määrällisin ja laadullisin menetelmin vuosilta 1985–2007.  
Laadullisessa tarkastelussa kohteena olivat perhesurma- ja politiikan  
uutisointi, joista jälkimmäisessä analysoitiin uusien hallitusten  
nimitysuutisia ja ministereiden avioeroja koskevaa lehtikirjoittelua.  
Lisäksi tutkimuksessa analysoitiin pohjoismaisten iltapäivälehtien  
viihdejournalismin ominaispiirteitä.

****
Välimäki Susanna
Miten sota soi?
Sotaelokuva, ääni ja musiikki
Laajuus: 332 s.
Julkaisuvuosi: 2008
Kustantaja: Tampere University Press. TUP

Elokuvat ovat soivia teoksia. Musiikki ja äänisuunnittelu luovat  
elokuvassa merkityksiä siinä missä kuva ja vuorosanatkin. Myös sota  
soi: sodalla on oma äänimaisemansa aina taistelun melusta  
rintamaradioihin. Miten sota soi? avaa kuulokulmia sotaelokuvaan ja  
elokuvaan yleensä. Kirjassa tarkastellaan, miten sotaelokuvan  
musiikki ja äänisuunnittelu soittavat sodalle, väkivallalle ja  
kuolemalle erilaisia merkityksiä. Tutkimus keskittyy kriittisiä  
viestejä rakentaviin toisen maailmansodan taisteluelokuviin aina  
Tuntemattomasta sotilaasta Veteen piirrettyyn viivaan. Toinen  
maailmansota on elokuvien perussota, jonka avulla neuvotellaan myös  
tämän päivän maailmasta ja nykysotien oikeutuksesta. Miten sota soi?  
haastaa kuuntelemaan elokuvia uusin korvin ja siten myös näkemään  
enemmän. Samalla kirja valaisee musiikin ja äänen toimintaa  
elokuvassa ja nykykulttuurissa yleensä.

Susanna Välimäki (FT) on Helsingin yliopistossa toimiva  
musiikintutkija, joka on keskittynyt länsimaiseen taide-, populaari-  
ja elokuvamusiikkiin, äänellisen kulttuurin tutkimukseen sekä tieteen  
yleistajuistamiseen. Välimäki tunnetaan myös Yleisradion  
konserttimusiikkia esittelevästä Kausikortti-televisio-ohjelmasta.

****
  Kuusinen Iiris
Naisen yksilöityminen suomalaisessa kirjallisuudessa 1950-luvulta  
lähtien
Acta Universitatis Tamperensis; 1343

Laajuus: 274 s.
Julkaisuvuosi: 2008
ISBN: 978-951-44-7436-1
Kieli: fin
Kustantaja: Tampere University Press. TUP

Väitöskirjassa "Naisen yksilöityminen suomalaisessa kirjallisuudessa  
1950-luvulta lähtien" tarkastellaan fiktiivisesti kuvattua naisen  
yksilöitymistä psykoanalyyttisestä ja yhteiskunnallisesta  
näkökulmasta. Tutkimuskohteena on Marja-Liisa Vartion, Eila Pennasen,  
Eeva Kilven, Anu Kaipaisen, Märta Tikkasen, Kerttu-Kaarina Suosalmen,  
Annika Idströmin, Anna-Maija Ylimaulan, Orvokki Aution, Raija  
Siekkisen, Sari Malkamäen, Anna-Leena Härkösen ja Anja Snellmanin  
vuosina 1957-2007 ilmestyneitä romaaneja (21 kpl) ja novelleja (2 kpl).

Yksilöitymisen käsite pohjautuu tutkimuksessa sveitsiläisen  
psykoanalyytikon C. G. Jungin teoriaan, jota hyödynnetään  
kirjallisuudentutkimuksessa sanataiteen symbolikielen tulkinnassa  
sekä kirjailijoiden luomisprosesseissa. Yksilöitymisellä eli  
individuaatiolla Jung tarkoittaa yksilön tietoisen ja  
tiedostamattoman eli piilotajunnan jäsentymistä ja yhdentymistä,  
jonka päämääränä on henkinen harmonia eli itseys. Saavuttaakseen  
itseyden ihmisen on tunnistettava itsessään kieltämänsä ominaisuudet  
eli jungilaisittain varjonsa ja animansa tai animuksensa. Nämä  
tiedostamattomassa olevat arkkityypit ilmenevät tietoisuudessa unien,  
fantasioiden ja projektioiden kautta symbolikuvina, joita  
väitöskirjassa on analysoitu tutkimuskohteista. Tutkimuksessa on  
käytetty myös Annis Prattin kaunokirjallisuuteen luomaa  
uudestisyntymismatkan arkkityyppistä mallia, joka pohjautuu Jungin  
teoriaan.
***
Lähde Ville
Rousseau's Rhetoric of 'Nature'
Acta Universitatis Tamperensis; 1344
Laajuus: 225 s.
Julkaisuvuosi: 2008
Kustantaja: Tampere University Press. TUP

’Nature’ is one of the most problematic and complex words of our  
culture. Its meaning diverges both in everyday and specialist use,  
but certain dominant meanings also create expectations as to the  
meaning of the word. Often ‘nature’ is understood as the nonhuman  
environment. Nevertheless, in the same context the meaning of the  
word may alter, directing the whole discussion to another direction.  
The diversity of meanings on the one hand, and the central cultural  
role of the word itself afford possibilities to take advantage of  
changes of meaning. Such problems with ‘nature’ are apparent in a  
multitude of contemporary debates over issues like gene technology,  
explanations of human behavior, sexuality or climate change.  
Naturalness and unnaturalness of these phenomena are everyday forums  
for struggles of definition. The problem of ‘nature’ is thus  
inevitably linked to questions of values, norms and power. The main  
aim of this study is to develop and test tools that might aid us in  
understanding the multiple meanings of ‘nature’ and their application.
***