[Kansanaanestys] vastineista
Anne Uotila
anne.uotila at turuntyoterveysry.inet.fi
To Tammi 15 07:46:11 EET 2009
Kiitokset Maunolle ja ylelle eilisestä ( ja Kjisikillekin, joka vähän
sekoitti pakkaa) !
Lybeckin mielipidekirjoitus vaatii todella kunnon vastineen/vastineita.
Oma eilen TS:aan lähettämäni ei ole sellainen, koska halusin laittaa
siihen kommenttini myös maanantaisesta keskustelutilaisuudesta ja
monesta piti 2000 merkissä tinkiä. Em. keskustelutilaisuudessa ymmärsin
Seppo Lehtisen alustuksesta, että jos valtuusto tekee toriparkin
suhteen myönteisen päätöksen nopeasti, tori ehdittäisiin samaan
pinnaltaan kuntoon vuoteen 2011, vaikka rakennustyöt muuten
jatkuisivatkin (?). Lehtinen esitti myös, että kaupungin ja Toriparkki
Oy:n sopimus on edelleen kehitteillä ja siitä tehdään sellainen, että
kaupunki ei maksumieheksi joudu. Eri asia omasta mielestäni on, onko
sellainen ylipäätään mahdollista.
Anne U.
Tämän tekstini lähetin TS:n mielipiteisiin
Toriparkki ja kestävä kehitys
Turun Toriparkin puolustajat pitävät keskustan kehittämisen tärkeimpänä
lähtökohtana keskustan saavutettavuutta omalla autolla. He puolustavat
toriparkkia muista kaupungeista saaduilla hyvillä kokemuksilla. Näissä
kaupungeissa ei ole kuitenkaan Louhen kaltaista parkkihallia, josta
löytyy tilaa ruuhkaisena joulunalusaikanakin.
Haja-asutusalueilla asuvat ja liikuntaesteiset tarvitsevat välttämättä
omaa autoa ja toiset tarvitsevat sitä myös työnsä vuoksi. Me muut
kaupunkilaiset voisimme kuitenkin vähentää oman auton käyttöä ja turvata
näin paremmat elinolosuhteet nykyisille ja varsinkin tuleville sukupolville.
Christian Lybeck visioi (TS 14.1.), että maakunnan kauppakeskuksista
autoilevat asiakkaat poikkeaisivat vielä Turkuunkin ostoksille, mitä
tuskin tapahtuisi. Markettien parkkipaikathan ovat ilmaisia. Lybeck
korostaa myös sitä, että kustannuksista vastaa Turun Toriparkki Oy eikä
kaupunki. Lopuksi lasku kuitenkin perittäisiin meiltä turkulaisilta
kuluttajilta kohonneina tuotteiden ja palveluiden hintoina. Arvion
mukaan toriparkin autopaikka maksaisi kolminkertaisesti Louhen
laajennuspaikan verran ja todennäköisesti enemmänkin, koska kaikkia
rakennusteknisiä ongelmia ei ole toistaiseksi selvitetty, vaikka Lybeck
niin uskookin.
Turun Työnantajain yhdistyksen tilaisuudessa 12.1.
apulaiskaupunginjohtaja Virtanen markkinoi Turun toriparkkia kestävänä
kehityksenä ja ekologisena vaihtoehtona, koska siinä autot viedään maan
alle! Myös Aleksi Randell ja Seppo Lehtinen ilmaisivat olevansa
huolestuneita ilmastonmuutoksesta. Pelkkä huolestuminen ei kuitenkaan
riitä, vaan tarvitaan tekoja. Elämäntapamme vaikutukset ilmastoon
osoitettiin vastaansanomattomasti jo 70-luvulla. Jos edelleen ummistamme
silmämme siltä, joudumme tulevaisuudessa autojen sijaan itse karkaamaan
maan alle säätyyppien ääri-ilmiöiden yleistyessä. Myöskään ihmisen
terveydelle ei ole hyväksi kehittää arjen ympäristöä aina vain
fyysisesti helpommaksi. Tämä on tullut minulle valitettavan selväksi
lähes 30-vuotisessa yleis- ja työterveyslääkärin työssäni.
Jos me turkulaiset ymmärtäisimme ilmastonmuutoksen torjumisen
välttämättömyytenä, ymmärtäisimme myös vähentää yksityisautoilua, ja
tällöin Turun keskusta luonnostaan saisi automarketeilta takaisin
entisen asemansa kaupunkimme tärkeimpänä kauppakeskuksena.