KINFO: Helmikuun terveiset Hybridiltä ja Technicalta

TYK ry tiedotus tiedotus at tykry.fi
Ke Maalis 1 08:56:49 EET 2023

[https://mcusercontent.com/16681d4fa82aa7e43a482c157/images/91a53127-ceca-1353-923f-c3249c1a5be1.png]

HELMIKUU / FEBRUARY 2023

Hulppeaa helmikuuta!

Ikuisen Vapun bileistä on ehkä jo toivuttu, ja on aika suunnata katse kohti maaliskuun tapahtumia, samoin kuin vilkaista vähän, mitä hallitus puuhasteli helmikuun aikana.

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan perustutkintokoulutukseen haetaan varajäsentä, ja haku on auki 5.3. asti (kohta 3.1)! Myös tuutorihaku (kohta 3.2) on auki 28.2. asti, eli vielä ehtii hakea opiskelijatuutoriksi!

Parhain terveisin,
Tiedottaja Emilia Jaakkola

--

Fantastic February to all!

If you have already recovered from the Eternal Mayday party, don't worry – there is a lot happening in March as well! We might also like to look back on what the board has been doing this past February.

The education committee of the Faculty of Science is looking for an administration student representative, and you can apply until 5.3. (more info at 3.1)! The tutor application period (more info at 3.2) ends on 28.2., so there's still time to apply for student tutor as well.

Best regards,
Communications responsible Emilia Jaakkola

SISÄLLYSLUETTELO / CONTENTS

1. HALLITUKSEN TERVEISET / THE BOARD'S REGARDS
    1.1 Hallituksen tapaamiset ja päätökset / The board's meetings and decicions

2. TAPAHTUMAT / EVENTS

3. MUUT INFOVIESTIT JA MAINOKSET / OTHER INFORMATION AND ADVERTS
    3.1 (FI/EN) Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan perustutkintokoulutuksen kehittämisryhmään haetaan edustajaa / The education committee of the Faculty of Science is looking for a student representative
    3.2 (FI/EN) Tuutorihaku on auki / Apply for student tutor
    3.3 (FI) Hae mukaan tukiopiskelijaksi Mielen päällä -toimintaan 3.3. mennessä!
    3.4 (FI/EN) Latvia-aiheinen stipendi opiskelijalle
    3.5 (FI) Yliopistonmäen Shakkikerho
    3.6 (FI) Vapaaehtoiseksi Tukenasi ry:n toimintaan?
    3.7 (FI) Teemakirjoituspyyntö: Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset opiskelijoihin

1.1. Hallituksen tapaamiset ja päätökset / The Board's meetings and decicions

Hallitus tapasi helmikuun aikana neljä kertaa (koko vuoden tapaamisia siis tähän mennessä kahdeksan). Lisäksi tapahtumavastaavat tapasivat 15.2 ja tuutorivastaavat 21.2.

Tapahtumiin liittyen päätettiin seuraavaa:

- Grilli & Kyykkä pidetään keskiviikkona 26.4.
- Kolmen tähden bileet (Hybridi, Index ja Humanitas) pidetään torstaina 27.4.

Muita tehtyjä päätöksiä:

- Hyväksyttiin Asklepio ry Hybridi Turku ry:n kannatusjäseneksi
- Hyväksyttiin Statistika ry Hybridi Turku ry:n kannatusjäseneksi

--

The board met four times in February (the total number of meetings this year is eight right now). The Event Responsibles held a meeting on 15.2 and the Tutoring Responsibles on 21.2.

Regarding events, decisions were made as follows:

- Grilli & Kyykkä is to be held on Wednesday 26.4.
- Three Stars' Party (Hybridi, Index and Humanitas is to be held on Thursday 27.4.

Other decisions that were made:

- Asklepio ry was accepted as a supporting member of Hybridi Turku ry
- Statistika ry was accepted as a supporting member of Hybridi Turku ry

3.1 Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan perustutkintokoulutuksen kehittämisryhmään haetaan edustajaa / The education committee of the Faculty of Science is looking for a student representative

FI: Hei, matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan perustutkintokoulutuksen kehittämisryhmään haetaan edustajaa varajäsenen muodossa. Kausi kestää 31.12.2023 asti. Hakuaikaa pestiin on alustavasti 5.3.2023 asti. Kehittämistyöryhmän tehtävänä on tiedekunnan perustutkintokoulutukseen ja sen kehittämiseen liittyvien asioiden suunnittelu ja valmistelu sekä stipendilautakunnan tehtävät perustutkintokoulutuksen osalta. Kokouksia pidetään noin kerran kuukaudessa.

Mikäli sinulla herää kysymyksiä pestiin liittyen, voit olla yhteydessä Hybridi Turku ry:n koulutuspoliittiseen vastaavaan Hilla Niemiseen (hianie at utu.fi) tai oman ainejärjestösi koulutuspoliittiseen vastaavaan.

Linkki hakulomakkeeseen: https://forms.office.com/e/YPX672wFuS<https://us17.mailchimp.com/mctx/clicks?url=https%3A%2F%2Fforms.office.com%2Fe%2FYPX672wFuS&xid=297d9d5725&uid=186248346&iid=11586469&pool=template_test&v=2&c=1677571841&h=8252323b433c4dcab8129d143306bcd4ffe971a548435548a7f633f7f22a95fe>

EN: Hi. We're looking for a administration student representative to work in the education committee of the Faculty of Science. This position requires sufficient skills in the Finnish language. The form closes on 5.3.2023.

[...]

Kouluttavin terveisin / Best regards
Hilla Nieminen
Koulutuspoliittinen vastaava ja halloped-koordinaattori
Hybridi Turku ry

--

3.2 Tuutorihaku on auki / Apply for student tutor

Opiskelijatuutori on uusille opiskelijoille tärkeä tuki opintojen sujuvan ja mukavan alun varmistamisen kannalta!
Tuutorina saat monella tavalla palkitsevan ja arvokkaan kokemuksen sekä opintopisteitä ja rahallisen korvauksen

Hakuaika on 01.-28.2.2023 eli hakulomakkeet ovat auki!

Voit hakea
> kotimaisten opiskelijoiden tuutoriksi oman tiedekuntasi lomakkeella ja/tai
> kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden tuutoriksi yhteisellä lomakkeella ja/tai
> kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden tuutoriksi yhteisellä lomakkeella.

Enemmän tietoa jokaisen tuutorin tehtävistä ja hakulomakkeet löydät osoitteesta: https://intranet.utu.fi/fi/sivustot/tuutoriksi
________
A student tutor is an important support for new students in terms of ensuring a smooth and comfortable start to their studies!
As a tutor, you get rewarding and valuable experience in many ways, as well as study points and financial compensation

The application period is 01.-28.02.2023, so the application forms are open!

You can apply to be a tutor for
> international degree students using a common application form and/or
> international exchange students using a common application form.

You can find more information about each tutor's duties and application forms at intranet.

--

3.3 Hae mukaan tukiopiskelijaksi Mielen päällä -toimintaan 3.3. mennessä!
Hae mukaan tukiopiskelijaksi Mielen päällä -toimintaan! (Turku, Rauma, Pori)

Mielen päällä -tukiopiskelijatoiminta on hyvinvointia edistävää vertaistukitoimintaa opiskelijalta opiskelijalle, jota toteutetaan esimerkiksi antamalla kahdenkeskistä vertaistukea kanssaopiskelijalle, edustamalla toimintaa opiskelijatapahtumissa, olemalla mukana opiskelijoille suunnatussa ryhmätoiminnassa, kehittämällä ainejärjestöyhteistyötä tai tekemällä sisällöntuotantoa eri viestintäkanaviin.

Tehtävään voi hakea vuosikurssista, tiedekunnasta ja kampuksesta riippumatta. Tukiopiskelijana pääset Mielenterveyden ensiapu 2 -koulutukseen sekä saat vaikuttaa siihen, millaisen tukiopiskelijaroolin otat.

Kiinnostuitko? Tukiopiskelijahaku on auki pe 3.3. asti! Hakijat haastatellaan etänä ke 8.3. ja pe 10.3., perehdytyskoulutukset järjestetään huhtikuussa.

Lisätietoa hausta sekä linkin hakulomakkeeseen löydät intrasta: Hae Mielen päällä -tukiopiskelijaksi 13.2.-3.3.! (utu.fi)<https://us17.mailchimp.com/mctx/clicks?url=https%3A%2F%2Fintranet.utu.fi%2Ffi%2Fajankohtaista%2Fuutiset%2FSivut%2FHae-Mielen-p%25C3%25A4%25C3%25A4ll%25C3%25A4--tukiopiskelijaksi-13.2.-3.3.%21-.aspx&xid=297d9d5725&uid=186248346&iid=11586469&pool=template_test&v=2&c=1677571841&h=10f1fbf572c843a095799c9e86e96c7bf75efafe9cac1a10d21f3c680e515f89>

Jos teille herää kysymyksiä tai muita lisätarpeita, laitattehan viestiä!

Ystävällisin terveisin,

Heidi Vuoristo
Projektisuunnittelija, Mielen päällä
Hyvinvointipalvelut
Turun yliopisto
+358 29 450 2623 /+358 50 303 8922
heivuor at utu.fi<mailto:heivuor at utu.fi>

--

3.4. Latvia-aiheinen stipendi opiskelijalle

Rozentāls-seura, valtakunnallinen Suomi-Latvia-ystävyysseura, julistaa haettavaksi 500 euron apurahan opinnäytetyön tekijälle. Työn aiheen on liityttävä Latviaan tai suomalais-latvialaisiin suhteisiin. Apurahaa voivat hakea kaikki suomalaisessa korkeakoulussa tutkintoa suorittavat
henkilöt.

Rozentāls-seura on Suomi-Latvia-ystävyysseura, joka toimii koko Suomessa. Sen tarkoituksena on toimia Suomen ja Latvian kulttuurisuhteiden ja muun yhteistyön kehittämiseksi sekä Latvian historian ja yhteiskunnallisen, taloudellisen ja sivistyksellisen elämän tuntemuksen levittämiseksi ja syventämiseksi Suomessa. Apurahan jakamisella pyritään edistämään seuran toiminnan tarkoitusta.

Apurahan rahoittaa Rozentāls-seura yhteistyössä yksityisen lahjoittajan kanssa: tänä ensimmäisenä vuonna osuuden apurahasta lahjoittaa aiempi Latvian Suomen-suurlähettiläs Kristīne Našeniece.

Apurahaan liittyy vaatimus esitelmöidä Rozentāls-seuran järjestämässä tilaisuudessa opinnäytteen aiheesta. Tilaisuuden ajankohta ja paikka sovitaan yhdessä apurahan saajan kanssa.

Hakemuksia otetaan vastaan ympäri vuoden. Vapaamuotoiset hakemukset on lähetettävä sähköpostitse osoitteeseen info at rozentals-seura.fi.
Hakemuksen tulee sisältää
- tutkimussuunnitelma, max. 5000 merkkiä
- tutkimussuunnitelman tiivistelmä, max. 500 merkkiä välilyönteineen.
- tieto siitä, missä oppilaitoksessa hakija opiskelee
- yhteystiedot

Apurahan saajan nimi sekä tutkimussuunnitelman tiivistelmä voidaan julkaista Rozentāls-seuran viestintäkanavissa.

Hakuilmoitus seuran kotisivuilla:
https://www.rozentals-seura.fi/karuselli/opinnaytetyon-tekijan-stipendi-haettavana/<https://us17.mailchimp.com/mctx/clicks?url=https%3A%2F%2Fwww.rozentals-seura.fi%2Fkaruselli%2Fopinnaytetyon-tekijan-stipendi-haettavana%2F&xid=297d9d5725&uid=186248346&iid=11586469&pool=template_test&v=2&c=1677571841&h=64d13185670cfa6860d5841c2b4f23bf042643d7b30f20a0f5c61fa02f229e36>

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Jenni Kallionsivu
jenni at rozentals-seura.fi
+358 45 105 881 5

--

3.5 Yliopistonmäen shakkikerho

Tervehdys!

Oletko kiinnostunut shakin peluusta tasoisiesi yliopistotyyppien kanssa? Ovatko YouTube-algoritmit suositelleet sinulle GothamChessin videoita, ja haluaisit oppia uhraamaan tornisi kuten Magnus Carlsen? Vai oletko huomannut kavereidesi puhuvan jatkuvasti shakista, ja haluaisit liittyä keskusteluihin?

Olemme huomanneet kasvavan kiinnostuksen shakkiin opiskelijoiden keskuudessa, mutta Turussa ei ole yliopisto-opiskelijoille suunnattua shakkikerhoa. Haluamme ratkaista tämän ongelman.

Järjestämme kahden viikon välein shakkitapahtuman kaikentasoisille; juuri aloittaneista kokeneisiin konkareihin. Ajankohta kerhon tapahtumille on parittomien viikkojen keskiviikot klo 18.00 eteenpäin. Ensimmäinen tapahtuma on 15. helmikuuta eli jo ensiviikon keskivikkona! Sijaintina toimii Quantumin XVI luentosali (aulan kupeessa).

Lisätietoa yksityiskohdista kiinnostuneille:
Pelit ovat keskipitkiä (ajattelimme alkuun 10min pelejä 5s lisäyksellä), ja niitä pelataan omantasoisia pelaajia vastaan. Tarjoamme tilan, välineet ja halukkaille pääsyn omaan rating-järjestelmäämme. Et tarvitse mukaasi kuin juomapullon, mutta voit halutessasi tuoda oman laudan ja nappulat.

Tervetuloa pelailemaan, tai ainakin kokeilemaan shakinpeluuta!

Terveisin,
Kimmo Pyyhtiä, Santeri Salomaa ja Elias Ervelä
Yliopistonmäen Shakkikerho

--

3.6  Vapaaehtoiseksi Tukenasi ry:n toimintaan?
Moikka!

Turun ja lähikuntien nuoret aikuiset tarvitsevat apuasi ❤
Nuoret kaipaavat vapaaehtoisten tukea itsenäistymiseen sekä opiskelu- ja työelämään liittyvissä asioissa. Tukenasi ry:n TUAS-toiminta (tukea asumiseen) ja Oma Koutsi auttavat vapaaehtoistyön keinoin nuoria aikuisia jo ennalta ehkäisevässä vaiheessa, jotta ongelmat eivät ehtisi kasaantua.
Lisätietoa vapaaehtoistyön mahdollisuuksistamme löydät tästä linkistä<https://us17.mailchimp.com/mctx/clicks?url=https%3A%2F%2Ftukenasi.fi%2Fvapaaehtoistyo%2F&xid=297d9d5725&uid=186248346&iid=11586469&pool=template_test&v=2&c=1677571841&h=55aa78b79ac95be4253c48b15ff486c4d5398e6593f0e549a91cbbf90806d0f9> ja kerromme toiminnastamme aktiivisesti myös IG-tilillä @tukenasi
Vapaaehtoiskoulutukset alkavat jo maaliskuussa, joten ota rohkeasti yhteyttä ja lähde mukaan!
Tätä viestiä saa jakaa vapaasti kaikissa foorumeissa, kiitos!

TUASin vapaaehtoinen tukihenkilö on rinnalla kulkija, jonka kanssa tehdään itsenäistymiseen liittyviä juttuja.
Näitä voivat olla esimerkiksi kodinhoidolliset asiat, ruoanlaitto yhdessä, talouden hallinnan harjoittelu,
omasta hyvinvoinnista huolehtiminen tai vaikka mielekkään vapaa-ajantekemisen löytäminen.
Ilmoittaudu mukaan!
paivi.tuki at tukenasi.fi<mailto:paivi.tuki at tukenasi.fi>
040 139 8928

Oma Koutsi on vapaaehtoinen, joka tukee nuorta kohti tutkintoa, työelämää ja omia unelmia.
Koutsin kanssa voidaan tehdä vaikka työhakemuksia, etsiä uutta opiskelupaikkaa, aikatauluttaa opintoja,
tarttua vaikeaan koulutehtävään etsiä työharjoittelupaikkaa tai tutustua uusiin harrastuksiin.
Ilmoittaudu mukaan!
kaisa.orblin at tukenasi.fi<mailto:kaisa.orblin at tukenasi.fi>
040 867 7884

--
3.7 Teemakirjoituspyyntö: Venäjän hyökkäyssodan uutisoinnin vaikutukset opiskelijoihin

Hei!

Tervetuloa vastaamaan kyselyyni pro gradu -tutkielmaani varten.
Tämä on kirjoituspyyntö tekeillä olevaa tutkielmaani varten. Kerään aineistoa Venäjän hyökkäyssodan uutisoinnin ja median sisältöjen vaikutuksista Turun yliopiston opiskelijoihin ja heidän arkeensa sekä kokemusmaailmaansa. Olen etnologian maisteriopiskelija kulttuurien tutkimuksen tutkinto-ohjelmasta, ja opiskelen Turun yliopistossa.

Olen kiinnostunut kuulemaan sinun kokemusmaailmastasi koskien Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainaan. Sodasta uutisoidaan ja siitä on paljon erilaisia sisältöjä median alustoilla, kuten sosiaalisessa mediassa. Haluaisin vastauksissa kuulla, miten nämä sisällöt vaikuttavat sinuun, kokemusmaailmaasi sekä elinympäristöösi? Minkälaisia ajatuksia ja tunteita sota herättää sinussa? Teemakirjoituspyyntö on vapaamuotoinen ja -mittainen kyselyvastaus, jonka tueksi olen laatinut kuusi kysymystä.
Vastaaminen tapahtuu Webropolilla (linkki tämän sähköpostin lopussa). Olet tervetullut vastaamaan kirjoituspyyntöön, mikäli;

-opiskelet Turun yliopistossa,

-sinulla on hetki aikaa kirjoittaa vastauksesi,

-osallistut kyselyyn vapaaehtoisesti ja hyväksyt vastausten tallentamisen sekä jatkokäyttöön luovuttamisen,

-voit vastata kyselyyn tietokoneella tai mobiililaitteella.

Vastaukset tallennetaan Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen arkistoon (HKTL-arkisto) pysyvästi ja ne voidaan luovuttaa jatkokäyttöön tutkimus-, opetus- ja museokäyttöön sekä tapauskohtaisesti harkinnanvaraisesti muuhun käyttöön. Aineistot ovat HKTL-arkistossa käytettävissä arkiston käyttösääntöjen mukaisesti. Kyselyssä kerätään taustatietoja, kuten ikä, tiedekunta ja kotipaikkakunta. Vastauksia käsitellään tutkimusjulkaisussa niin, ettei vastaaja ole suoraan tunnistettavissa.

Huomioithan kyselyn keskittyvän raskaisiin teemoihin. Tarvittaessa voit tallentaa ja jatkaa vastaamistasi myöhemmin.

Linkki kyselyyn: https://link.webropolsurveys.com/S/9A1C49C660AC0D8E<https://us17.mailchimp.com/mctx/clicks?url=https%3A%2F%2Flink.webropolsurveys.com%2FS%2F9A1C49C660AC0D8E&xid=297d9d5725&uid=186248346&iid=11586469&pool=template_test&v=2&c=1677571841&h=8f49a8a38abfd8b8c87cdb99ab7735a3546066ea13ffbec2d7d88991b4730ea9>

Tutkielmaan liittyvissä kysymyksissä minuun voi olla yhteydessä sähköpostiosoitteeseen hlsalo at utu.fi. Tutkielman ohjaajana toimii Helena Ruotsala (helruo at utu.fi).

Terveisin,
Henna Salonen
hlsalo at utu.fi

[https://mcusercontent.com/16681d4fa82aa7e43a482c157/images/abc4e26b-86f8-5801-4622-70780ba22f77.jpg]

[Hybridi Turku ry]<https://us17.mailchimp.com/mctx/clicks?url=https%3A%2F%2Fhybridi.utu.fi%2F&xid=297d9d5725&uid=186248346&iid=11586469&pool=template_test&v=2&c=1677571841&h=5ca4d30c704c7ffc0fc921c7f10a1b9bb4157df8063de2e3fa1435404dc9cdda>

[hybridiry]<https://us17.mailchimp.com/mctx/clicks?url=https%3A%2F%2Fwww.instagram.com%2Fhybridiry%2F%3Fhl%3Dfi&xid=297d9d5725&uid=186248346&iid=11586469&pool=template_test&v=2&c=1677571841&h=10f948be39443f5c3c9b0e57ed12b6b4e6c55e1a42a3f0218f9c71984808f384>

[Hybridi ry]<https://us17.mailchimp.com/mctx/clicks?url=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FHybridi.ry%2F&xid=297d9d5725&uid=186248346&iid=11586469&pool=template_test&v=2&c=1677571841&h=bfc1c9095711a7a2a755e68e064170cb025639635d1dcd171b99689f3437404a>

Helmikuun Technican terveiset

1. Hae yliopistokollegioon
Turun yliopiston kollegioon haetaan yhtä varajäsentä 31.12.2023 päättyvälle kaudelle. Turun yliopiston yliopistokollegioon kuuluu 30 jäsentä, joilla on henkilökohtaiset varajäsenet. Jäsenistä 10 edustaa opiskelijoita.
Opiskelijajäsenen haku alkaa keskiviikkona 22.2.2023. Ehdokkaaksi asettuminen tapahtuu täyttämällä TYYn verkkosivuilta löytyvä sähköinen lomake (www.tyy.fi<http://www.tyy.fi/>) maanantaihin 6.3.2023 klo 23.59 mennessä.
► Lue lisää<https://www.tyy.fi/fi/node/11754>
► Täytä hakemus yliopistonkollegioon<https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/98d87ec4-139f-4fdd-b89d-e3c23d65ab3b?displayId=Fin2758909>

2.     Muutosneuvottelujen vaikutukset teknilliseen tiedekuntaan
Muutosneuvottelut tulivat päätökseen 10.2.2023 ja Yliopiston hallitus päätti kokouksessaan 14.2.2023 toimenpiteistä, joilla edistetään Turun yliopiston talouden tasapainottamisohjelmaa. Päättyneiden muutosneuvotteluiden ei pitäisi vaikuttaa teknillisessä tiedekunnassa opetuksen järjestämiseen.

Suoraan teknillistä tiedekuntaa koskevat päätökset olivat:

  *   Namibian kampuksen toimintojen lakkauttaminen 1.10.2024 lukien
  *   Tilaohjelman käynnistäminen, jonka tavoitteena on vähentää yliopiston käytössä olevia kokonaisneliöitä 10 %:lla eli noin 20 000 m2:llä.

Lisätietoa aiheesta:
https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/turun-yliopiston-hallitus-paatti-saastoista-ja-lisatulojen-hankkimisesta.aspx

--------

Viestin välitti / Message was forwarded by:

Maisa Pikkarainen
Tiedottaja / Publicist
Turun Yliopiston Kemistit TYK ry
tiedotus at tykry.fi