KINFO: Maanantaimutinat 12.9.

Jenni Lähdeniemi ajtlah at utu.fi
Ma Syys 12 23:12:06 EEST 2016

Tässä numerossa:

1. TYY:n tapahtumat & Tyyali –viestit (voit tilata tyyali-sähköpostilistan itsellesi suoraan, ks. www.tyy.fi/fi/opiskelijalle/sahkopostilistat)

2. Tapahtumat
2.1 Osakuntien Pilttibileet 22.9. klo 22 @ The Monkey
2.2 Perinnesitsit 29.9. klo 18 o-talo B (Ilmo 13.9. klo 12)

3. Sekalaista
3.1 Nyytin chatit
3.2 Hae mukaan Opiskelu ja perhe -nettiryhmään
3.3 Asia Exchangen haku on käynnissä
3.4 Suomen UN WOMENIN uusien jäsenten ilta
3.5 Hae mukaan Oma koutsi -ohjelmaan

4. Loppukevennys
2.1
SHO, SKO ja TPO isännöivät jälleen kerran legendaarisia Pilttibileitä, tänä vuonna The Monkeyssa 22.9.
Piltit, fuksit, puput yms. opiskelunsa aloittaneet mussukat, jotka ovat tuutoriensa kanssa käyneet B-talolla tuutorikierroksella, pääsevät sisään ilmaiseksi kuten myös heidän tuutorinsa, muille sisäänpääsy kustantaa vaivaiset 3€.

Tuutorikierroksia (eli ilmaisia sisäänpääsyjä) ehtii vielä varaamaan arkipäiville ennen Pilttibileitä. Tuutorikierrosten varaaminen tapahtuu lähettämällä sähköpostia osoitteeseen sosis-tuutorit at utu.fi.

Päätapahtuman ovet aukeavat ja bileet alkavat kello 22.00! Nähdään siis The Monkeyssa!

FB-tapahtuma löytyy osoitteesta: https://www.facebook.com/events/1757034861181358/
2.2
Onko sitsietiketissäsi aukkoja? Eikö Turkulainen juomalaulu taivu? Ja mitäs siellä Keravalla tapahtuikaan? Ei hätää toverit, apu on lähellä! Perinteiset Perinnesitsit pelastaa tilanteen päivämäärällä 29.9.

Illan aikana opitaan käytänteitä isoilta kyliltä ja kokemuksia kuullaan vuosien varrelta. Jos olet kiinnostunut sitsikulttuurista, tai vain sitsaamisesta, tänne kannattaa saapua! Saatat ohimennen muistaa loistavan conversation startterin tuleviin sitsikoitoksiin tai vain viettää muuten ikimuistottoman illan Hyvässä Seurassa(tm). Vaikka ilta saattaa viedä mukanaan, niin näillä sitseillä Käyttädytään isolla K:lla, vaikkei K:lla yleensä ole väliä.

Sitsit keventävät kukkaroa vain indeksinmukaisen 12 äyrin verran ja tuolla hinnalla kuittaat itsellesi tukkukuormalliset sitsitietoutta sekä maittavan kolmen ruokalajin illallisen ja ruokajuoman sekä kahvin kyytipoikineen.
Näiden tietoiskusitsien ensimmäiset takertelevat aasinsillat lauotaan seren toimesta klo 18.00, jota ennen on tietenkin hyvissä ajoin saavuttu paikalle ja ehditty tutustumaan pöytäseurueeseen. Sanat eivät päädy kuuroille korville, sillä nämä kaiut aistitaan tietenkin pitkät perinteet omaavassa Osakuntasalissa, Yo-talo B:ssä. Dresscodena toimii perinteisesti smart casual.

Ilmoittautuminen löytyy osoitteesta http://digit.fi/enrol.php?v=event&id=707 ja se aukeaa 13.9. tiistaina klo 12.00.
3.1
Ajatusten vaihtoa ja vertaistukea netissä - tuu mukaan!
Syyslukukauden startatessa pyörähtää käyntiin myös Nyyti ry:n nettitoiminta. Alta löydät tietoa syksyn 2016 chateista, nettiryhmistä, foorumikeskusteluista sekä Opi elämäntaitoa -materiaalista. Tuu mukaan vaihtamaan ajatuksia, kokemuksia ja fiiliksiä yhdessä toisten kanssa osoitteessa: www.nyyti.fi.

Hyppää mukaan chattiin
Ryhmächatissa vaihdetaan ajatuksia mukavassa seurassa, rennolla otteella. Välillä jutellaan ennalta sovitusta teemasta, toisinaan keskustelun aihe on vapaa. Mukana juttelemassa on aina Nyytin työntekijä ja usein asiantuntijoita eri aloilta. Chattejä järjestetään joka toinen torstai klo 18 – 20.00.

Syyskuun chatit ovat:
•	to 8.9. klo 18 - 20: Raha-asiat solmussa
•	to 22.9. klo 18 - 20: Stressistä rentoon oloon
Nettiryhmissä pohditaan pienemmällä porukalla
Nettiryhmissä voit pohdiskella asioita pienemmällä porukalla tiettyyn teemaan syventyen. Ryhmien tarkoituksena on vertaistuen jakaminen sekä uusien näkökulmien, välineiden ja ratkaisujen löytyminen.

Syksyn ryhmiä ovat:
•	Opiskelu ja perhe -nettiryhmä (3.10. – 28.10.2016)
•	Elämäntaitokurssi verkossa (10.10. – 2.12.2016)
•	Stressi balanssiin -nettiryhmä (1.11. – 2.12.2016)
Osallistu ajatusten vaihtoon foorumilla
Keskustelufoorumilla voit ihmetellä elämää, parantaa maailmaa tai vaikkapa tuulettaa tunteita yhdessä toisten kanssa. Voit saada ja antaa vertaistukea sinulle tärkeistä ja mieltäsi askarruttavista asioista, kuten opintojen aloittamisesta, työnhausta, yksinäisyydestä, tutustumisesta tai vaikkapa opinnoissa jaksamisesta. Hyppää mukaan keskusteluun!

Vinkkejä ja välineitä elämäntaitojen vahvistamiseen
Nettisivujemme Opi elämäntaitoa -osiosta löydät välineitä oman hyvinvoinnin ja elämäntaitojen vahvistamiseen. Saat tietoa hyvän arjen perusteista sekä vinkkejä ajankäyttöön ja stressin hallintaan. Opit tunnistamaan omia ajatuksia, arvoja, tunteita, tarpeita ja toiveita. Osiosta löydät myös tietoa Elämäntaitokurssi-toiminnasta.

Kaiken tämän ja paljon muuta löydät osoitteesta: www.nyyti.fi

Nyyti ry on opiskelijoiden mielen hyvinvointia ja elämänhallintaa edistävä valtakunnallinen yhdistys. Lisätietoa toiminnastamme: www.nyyti.fi. Löydät meidät myös somesta: Instagram (@nyytiry), Twitter (@nyyti_ry) ja Facebook (nyytiry).
3.2
Hae mukaan Opiskelu ja perhe -nettiryhmään

Tuntuuko opiskelun ja perhe-elämän yhdistäminen joskus haastavalta?  Kaipaatko tukea arjessa jaksamiseen? Entä haluatko jakaa kokemuksiasi ja löytää uusia ratkaisuja?

Tule mukaan Opiskelu ja perhe -nettiryhmään, jossa voit käsitellä opiskelun ja työn yhdistämiseen liittyviä haasteita yhdessä toisten samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Samalla voit löytää uudenlaisia näkökulmia ja ratkaisuja omaan arkeesi.

Opiskelu ja perhe -nettiryhmä alkaa 3.10. ja päättyy 28.10. Nyyti ry järjestää ryhmän yhdessä Väestöliiton sekä Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) kanssa. Ryhmä on tarkoitettu kaikille perheellisille opiskelijoille ja se on maksuton.

Ryhmä toteutetaan suojatussa ympäristössä (Perheaikaa.fi-palvelussa), eli keskusteluihin pääsevät osallistumaan vain ryhmän jäsenet. Ryhmässä esiinnytään nimimerkeillä. Ohjaajina toimivat Nyyti ry:n työntekijät. Mukana keskustelussa ovat myös asiantuntijat Väestöliitosta sekä SYL:stä.

Haku ryhmään on nyt käynnissä. Lisätietoa ryhmästä sekä hakulomake- ja ohjeet löydät Nyytin nettisivuilta:
https://www.nyyti.fi/keskustele-netissa/nettiryhmat/opiskelu-ja-perhe/

[...]

3.3
In English below

Jokaisen opiskelijan tulisi kansainvälistyä! Asia Exchangen haku on käynnissä seuraaviin Aasian vaihtokohteisiin vuodelle 2017:

HANKUK UNIVERSITY OF FOREIGN STUDIES (Soul, Etelä-Korea): Korean kansainvälisin yliopisto pääkaupungin sydämessä. HUFS on arvioitu QS:n rankingissa maailman kolmanneksi parhaaksi kieliä opettavaksi yliopistoksi (QS Rankings 2013).
http://www.asiaexchange.org/fi/vaihto-aasiassa/opiskelijavaihto-korea/
UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA (Kuala Lumpur, Malesia): Tämä monipuolisen opintotarjonnan yliopisto takaa unohtumattoman vaihtokokemuksen Kaakkois-Aasian sydämessä.
http://www.asiaexchange.org/fi/vaihto-aasiassa/opiskelijavaihto-kuala-lumpur/
KASETSART UNIVERSITY (Bangkok, Thaimaa): 55 000 opiskelijan yliopisto on Thaimaan parhaimmistoa. Tarjolla on esimerkiksi kaupan ja tekniikan alan kursseja.
http://www.asiaexchange.org/fi/vaihto-aasiassa/opiskelijavaihto-bangkok/
SIAM UNIVERSITY (Bangkok, Thaimaa): Yliopisto on tarjonnut jo 20 vuoden ajan mahdollisuuden suorittaa opintoja yhden tai kahden lukukauden tai vaikka koko tutkinnon edestä sekä kandidaatti- että maisteritasolla.
http://www.asiaexchange.org/fi/vaihto-aasiassa/opiskelijavaihto-bangkok/
PRINCE OF SONGKLA UNIVERSITY (Phuket, Thaimaa): Eteläisen Thaimaan ensimmäisen yliopiston opetus kerää lukukaudesta toiseen kiitosta. Tarjolla on kymmeniä kursseja erityisesti kaupan, hallinnon ja matkailun aloilta.
http://www.asiaexchange.org/fi/vaihto-aasiassa/opiskelijavaihto-phuket/
SHANGHAI UNIVERSITY (Shanghai, Kiina): Shanghai University sijaitsee aivan kaupungin ytimessä. Shanghai on erinomainen vaihtokohde esimerkiksi kansainvälisestä liiketoiminnasta kiinnostuneille opiskelijoille, mutta myös kaikille kiinan kielestä ja kiinalaisesta kulttuurista kiinnostuneille.
http://www.asiaexchange.org/fi/vaihto-aasiassa/opiskelijavaihto-kiina/
UDAYANA UNIVERSITY (Bali, Indonesia): Yliopisto on Indonesian parhaimmistoa ja kohde on suosittu mm. pohjoismaalaisten, saksalaisten ja yhdysvaltalaisten opiskelijoiden keskuudessa. Kursseja on tarjolla esimerkiksi kaupan, kulttuurin ja matkailun aloilta.
http://www.asiaexchange.org/fi/vaihto-aasiassa/opiskelijavaihto-bali/
UUSI VAIHTOKOHDE INDONESIASSA
MATARAM UNIVERSITY (Lombok, Indonesia): Mataram Universityn englanninkielisessä ohjelmassa voit opiskella kaupallisia aineita sekä kieli- ja kulttuuriopintoja. Alueen arvostetuimpiin yliopistoihin kuuluva instituutio sijaitsee Mataramin kaupungissa Lombokin länsirannikolla.
http://www.asiaexchange.org/fi/vaihto-aasiassa/opiskelijavaihto-lombok/

KUKA VOI HAKEA?
Asia Exchangen lukukausimaksulliset vaihdot ovat tarkoitettu freemovereille, jotka lähtevät oman yliopistonsa vaihtokohteiden ulkopuoliseen vaihtoon. Opetuskieli on englanti.

Lisätietoa hakumenettelystä:
http://www.asiaexchange.org/fi/ohjeet/hakumenettely/
http://www.asiaexchange.org/fi/ohjeet/kuka-voi-hakea/

Hakuajat: kevään 2017 lukukausien hakuajat päättyvät syys-lokakuussa 2016 ja syksyn 2017 lukukausien hakuajat huhti-toukokuussa 2017. Tarkat päivämäärät sivustollamme.

TYÖHARJOITTELUPAIKAT AASIASSA
 Asia Exchangen kautta voi hakea myös työharjoitteluun mm. Kiinaan, Thaimaahan ja Indonesiaan. Tarjolla on satoja paikkoja useiden eri alojen opiskelijoille. Lisätietoa ja haku: http://www.asiaexchange.org/fi/vaihto-aasiassa/tyoharjoittelu/
CALL FOR STUDY ABROAD AND INTERNSHIP APPLICATIONS – ASIA EXCHANGE
Hankuk University of Foreign Studies (Seoul, South Korea)
http://www.asiaexchange.org/study-abroad/study-in-korea/
Universiti Putra Malaysia (Kuala Lumpur, Malaysia)
http://www.asiaexchange.org/study-abroad/study-abroad-in-malaysia/
Kasetsart University (Bangkok, Thailand)
http://www.asiaexchange.org/study-abroad/study-in-bangkok/
Siam University (Bangkok, Thailand)
http://www.asiaexchange.org/study-abroad/study-in-bangkok/
Prince of Songkla University (Phuket, Thailand)
http://www.asiaexchange.org/study-abroad/study-in-phuket/
Shanghai University (Shanghai, China)
http://www.asiaexchange.org/study-abroad/study-in-china/
Udayana University (Bali, Indonesia)
http://www.asiaexchange.org/study-abroad/study-in-bali/
Mataram University (Lombok, Indonesia)
http://www.asiaexchange.org/study-abroad/study-abroad-lombok-indonesia/

Asia Exchange's study abroad and internship opportunities are for freemover students. The language of instruction is English. Application is done via Asia Exchange at www.asiaexchange.org.
The application deadline for Spring 2017 semester is in September-October 2016 and for Autumn 2017 semester in April-May 2017. More info on our website.

Asia Exchange offers internships in China, Thailand and Indonesia, for example. There are hundreds of places available for students from different fields of study. Learn more at http://www.asiaexchange.org/study-abroad/internships/

Terveisin,
Anna-Mari Pietikäinen, Asia Exchange
3.4
Suomen UN Womenin Turunmaan paikallistoimikunnan

Uusien jäsenten ilta keskiviikkona 14.9.2016 klo 17-19
(osoite: Uudenmaankatu 1, 2.krs)

Tarjolla pientä purtavaa ja mielenkiintoisia puheenvuoroja muun muassa Suomen UN Womenin toiminnasta Turussa, Suomessa ja maailmalla.

Lisäksi illan ohjelmassa:

Toimintakoordinaattori Katri-Maria Hirvonen esittelee DaisyLadies ry:n toimintaa sekä kertoo millaista vapaaehtoistyötä yhdistyksessä voi tehdä.

MSc Anni Alexander kertoo kokemuksiaan ihmiskaupan vastaisesta työstä. Anni on toiminut Keniassa Awareness against Human Trafficking (HAART) nimisessä kansalaisjärjestössä sekä kirjoittanut gradunsa aiheesta "intersektionaalisuus, sukupuoli ja ihmiskauppa Keniassa".

Tapahtumaan on vapaa pääsy, mutta tarjoilun riittävyyden varmistumiseksi toivomme ilmoittautumista tapahtuman Facebook-sivuilla tai sähköpostitse (riinaheinimaa at gmail.com).

Tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/355830628138429/
3.5
Koutsiksi työelämään siirtyvälle tai tukihenkilöksi itsenäisen elämän alkuun?

Oma Koutsi: Vapaaehtoiset koutsaavat nuoria aikuisia työelämään siirtymisessä, tulevaisuuden suunnittelussa ja opintojen tökkiessä. Koutsaukset kestävät nuoren tavoitteista riippuen 3-18 kk.

TUAS: Vapaaehtoiset tukevat nuoria itsenäisen elämän alkuun ja asumiseen liittyvissä asioissa. Tukisuhteeseen sitoudutaan noin vuodeksi kerrallaan.

Vapaaehtoisten koulutukset alkavat pian!
Lisätietoja: http://www.tukenasi.fi/106

4. Loppukevennys

"Miksi suomalainen mies on hiljaa?":

Minä tuntenut sinut monta vuotta. Minä sano nyt yksi asia luottamuksella: Minä tuli tämä maa viisi vuotta sitte. Kaikki naiset sano aina minulle: "Suomalainen mies huono mies, suomalainen mies on vaa hilja, suomalainen mies ei puhu se vaan mököttää".

Nelijä vuotta sitte minä tapasi minun vaimo. Hyvä nainen, minä rakasta sitä naista kovasti. Mutta ku meille tulee riita se yks helvetti. Jos minä sano niin, se sanoo näin. Jos minä sano että näin, se sanoo sinä sanoit äsken niin. Sanon minä mitä tahansa niin se pahenta asia. Ja sitte vaimo kaivaa kaikki ne nelijä vuosi ajan vanha erimielisyys sama pöytä, vaikka meillä riita nyt tämä yks asia.

Minä oppinu yks asia, jos meille tule riita, niin minä sano vaan yks kerta minu mielipide, sitte minä olla hilja. Jos riita jatkuu, minä mene makuuhuone, pane ovi kiini ja istu hilja. Minä mököttä. Minä oppinu, suomalainen mies on viisas mies.

Terveisin
Jenni Lähdeniemi
Lauantailätinöiden päätoimittaja
ajtlah at utu.fi