KINFO: Lauantailätinät 30.4.2016

Jenni Lähdeniemi ajtlah at utu.fi
La Apr 30 23:16:36 EEST 2016

Tässä numerossa:

1. TYY:n tapahtumat & Tyyali –viestit (voit tilata tyyali-sähköpostilistan itsellesi suoraan, ks. www.tyy.fi/fi/opiskelijalle/sahkopostilist
1.1 Vappu on täällä
1.2 Siisti vappu -kampanja
1.3 Kerro muistosi Proffan kellarista
1.4 TYY rekrytoi
1.5 Yliopiston netissä
1.6 Ehdota vuoden opintojaksoa ja opettajaa
1.7 Haluatko SuperTuutoriksi
1.8 Projekti- ja erillisavustushaku 2/2016
1.9 Hae Projektiässien kesävalmennukseen
1.10 TurkuLab Challenge Coaching
1.11 Sekalaista

2. Tapahtumat
2.1 VAPUNKANTOBILEET 1.5. @Shoukkari
2.2 Pikku-2-bileet 4/4 4.5. klo 22 @The Monkey

3. Sekalaista
3.1 Kutsu Suomalaisen Taideakatemian avoimeen seminaariin ke 18.5. @Biocity

4. Loppukevennys
1.1
Vappu on täällä
Vapun kaikki tapahtumat löydät TYYn verkkosivuilta. Muista myös vapun TYYlikkäin haalarimerkki. Sen saat omaksesi 3 euron hintaan TYYn kansliasta ja toimistolta.
http://www.tyy.fi/fi/toiminta/opiskelijakulttuuri/vappu
Lue myös Laura Aaltosen blogikirjoitus:
Opiskelijavappu Turussa
http://www.tyy.fi/fi/medialle/blogi/2016/04/opiskelijavappu-turussa
1.2
Keep calm and pick up your trash
Roskaamisen ehkäisemiseksi TYYn ympäristösiipi järjestää vapun aikana SiistiVappu-kampanjan, jonka tarkoituksena on muistuttaa opiskelijoita huolehtimaan ympäristön siisteydestä vappuna. Osallistu myös kuvakilpailun. Jaa siistit vappukuvasi Instagramissa hashtageilla
#siistivappu ja #siistiturku.
1.3
Kerro muistosi Proffan Kellarista
Ravintola Proffan Kellari, opiskelijan olohuone ja kampuksen sydän, lopettaa vappuaattona 2016. Koska Proffan sulkeminen herkistää itse kunkin muistelemaan, pyydämme, että tallentaisitte osan muisteluistanne kyselyyn. Kaipaamme muisteluita kaikenlaisilta asiakkailta, satunnaisesta kahvittelijasta vakiokalusteisiin asti.
Kerättyjä tietoja voidaan käyttää suunnitteilla olevaan Proffan Kellarin historiaan. Tiedot tallennetaan kulttuurihistorian oppiaineen arkistoon myös myöhempää tutkimuskäyttöä varten (esimerkiksi opinnäytetyöt). Kaikki aineisto käsitellään luottamuksellisesti. Kyselyn voi täyttää myös anonyymisti.
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/kerro-muistosi-proffan-kellarista
1.4
TYY rekrytoi
Turun ylioppilaslehti hakee järjestöjä jakajiksi. Haku päättyy 9.5.'
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/turun-ylioppilaslehti-hakee-jakajia
1.5
Yliopiston netissä
https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/tule-mukaan-yrittajyyspaivaan-2-5-ohjelmassa-muun-muassa-osuuskuntayrittajyyden-kaynnistyminen.aspx
https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/avoimessa-yliopistossa-voi-opiskella-myos-kesalla.aspx
https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/nuori-tutkija-tai-yrittaja-tervetuloa-falling-walls-lab-innovaatiokisaan.aspx
https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/yliopiston-hallintoa-esitetaan-keskitettavaksi.aspx
https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/alakampus-kirjastot-poistokirjoja.aspx
https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/Yliopistoliikunnan-kesäkausi-alkaa-2.5.2016.aspx
https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/Uusi-sähköinen-tenttitila-on-avattu-Agoraan.aspx
1.6
Hyvältä opintojaksolta saa hyödyllisiä taitoja
Nyt etsitään vuoden opintojaksoa 2016. Omaa ehdokasta pohtiessa voi tutustua viime vuonna palkittuun vuoden 2015 opintojaksoon. Lääketieteen tohtorikoulutettaville tarkoitettu ”English: Oral Presentation Skills” on vastuuopettaja Mike Nelsonin ja opiskelijoiden yhteinen projekti.
Ehdota vuoden 2016 opettajaa ja opintojaksoa
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/ehdota-vuoden-opettajaa-ja-opintojaksoa-2016
1.7
TYYn leikkimielinen tuutorisuunnistus ja illanvietto
Turun yliopiston ylioppilaskunnalla on suuri ilo ja kunnia kutsua kaikki vuoden 2016 tuutorit hulvattoman hauskaan ja opettavaiseen Haluatko Supertuutoriksi? -tapahtumaan maanantaina 9.5. klo 17.
http://www.tyy.fi/fi/toiminta/tapahtumakalenteri/haluatko-supertuutoriksi-tyyn-leikkimielinen-tuutorisuunnistus-ja
Vuoden toinen projekti- ja erillisavustushaku päättyy vapputunnelmissa 30. huhtikuuta. Avustusta voi hakea täyttämällä sähköisen lomakkeen TYYn nettisivuilla. http://www.tyy.fi/fi/projekti-ja-erillisavustusten-hakulomake
Aikaisemmat avustuspäätökset.: http://www.tyy.fi/fi/jarjestoille/avustukset/myonnetyt-avustukset
1.9
Hae Projektiässien kesävalmennukseen
Projektiosaamista, tiimityötaitoja ja paljon muuta on taas tarjolla Projektiässät-valmennuksessa. Kesävalmennus starttaa toukokuussa, haku on auki NYT.
http://www.projektiassat.fi/index.php?page=opiskelijahaku
1.10
TurkuLab Challenge Coaching
Joko sinulla hyvä idea? Vai pohditko vielä, miten oivalluksesta voi jalostaa valmiin kilpailutyön? Tule mukaan TurkuLabin valmennustilaisuuteen ja ota selvää, mihin ideasi riittää. Ensimmäinen valmennustilaisuus järjestetään 11.5. klo 9-12 Boostilla.
http://www.tyy.fi/fi/toiminta/tapahtumakalenteri/turkulab-challenge-coaching
1.11
ja voita lippu Ruisrockiin
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/vastaa-kunnallispoliittiseen-opiskelijakyselyyn-ja-voita-lippu-ruisrockiin

http://theshift.fi/contact/volunteers/shift-volunteer-application

http://www.utu.fi/fi/yksikot/kirjasto/ajankohtaista/uutiset/Sivut/kesan_aukioloaikoja_2016.aspx

http://www.utu.fi/fi/yksikot/kirjasto/loyda/opi/Sivut/Graduklinikat.aspx

https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/aanestä-Turun-yliopiston-vuoden-kielitekoa-2016.aspx

http://www.utu.fi/fi/Tutkimus/osallistu/Sivut/Haetaan-terveitä-vapaaehtoisia-miehiä-PET-tutkimukseen.aspx

https://www.lyyti.fi/reg_2016/omakoti
2.1
Hyvä vappukansa,

Vapun lähestyessä haluamme esitellä teille uuden, huiman konseptin joka antaa vappujuhlimiselle arvoisensa lopetuksen: VAPUNKAATOBILEET!

Vappuviikko on yhtä juhlaa, ja mikäs olisikaan parempi tapa päättää tämä juhlantäyteinen viikko kuin korkata viimeinen skumppapullo yhdessä kavereiden kanssa. Nyt sinulla on siihen mahdollisuus sillä TLKS, Trade ja MK keräävät voimansa ja järjestävät tänä vuonna huikean vapun huipentuman Showroomissa 1 toukokuuta!

Liput ennakkoon maksavat 2€ ja ovelta 3€! Lisätietoja Facebook-tapahtumasta:https://www.facebook.com/events/257916671221740/
2.2
Kuten valkeasta lumipeitteestä voi huomata, kesä lähestyy pikkuhiljaa ja niin myös Pikku-2-bilesarja loppuaan. Sarjan viimeistä osaa juhlitaan The Monkeyn tanssilattioilla keskiviikkona 4.5. klo 22 alkaen. Happy hour starttaa heti bileiden alkaessa ja kestää aina keskiyöhön saakka. Eikä siinä vielä kaikki, nimittäin kyseinen päivä sattuu olemaan helatorstain aatto, joten jätä tekosyyt sikseen ja tule viettämään unohtumatonta iltaa hyvässä seurassa!

Tapahtuman sisäänpääsy on 3 euroa, jonka lisäksi aiempia merkkejä voi lunastaa itselleen euron lisähinnalla lipunmyynnin yhteydessä. Haalarimerkkejä on rajallisesti, joten kannattaa todellakin olla nopea ja varmistaa itselleen se puuttuva palanen, viimeinen merkki!

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Kääntöpiiri, Digit, Savo-Karjalainen Osakunta ja Katko, joten tiedossa on jälleen monitieteelliset kekkerit.

Mitä: Pikku-2-sarjan huikea finaali!
Missä: The Monkey
Milloin: ke 4.5.2016
Mitä kustantaa: 3 € + vanhat merkit 1 €

https://www.facebook.com/events/215525595505009/​
*********************************************************''
3.1
KUTSU
Suomalainen Tiedeakatemia järjestää avoimen seminaarin keskiviikkona 18.5.2016 BioCity Turussa. Mukaan ovat erityisesti tervetulleet kaikki teemasta kiinnostuneet opiskelijat. Seminaarin on vapaa pääsy. Tervetuloa! Kutsua saa levittää eteenpäin kaikille kiinnostuneille.
AVOIN SEMINAARI
Genomieditoinnin mahdollisuudet

Järjestäjä: Suomalainen Tiedeakatemia
Aika: Keskiviikko 18.5.2016 klo 14.15-16.00
Paikka: BioCity Turku, Presidentti-auditorio, Tykistökatu 6 A, 20520 Turku

Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Tervetuloa!

Gm on terminä kaikille tuttu, mutta mitä on genomieditointi? Seminaarissa tutustutaan genomieditointiin, joka on jo mullistanut geenien tutkimisen ja muokkaamisen. Suomen Kuvalehti nimitti menetelmän vuoden 2015 tieteelliseksi läpimurroksi. Seminaarissa tutustutaan menetelmään ja sen etiikkaan sekä pohditaan menetelmän tarjoamia mahdollisuuksia niin luonnontieteissä kuin ihmistieteissä. Menetelmää ei Suomessa ole vielä käytetty, mutta sen käyttö leviää ympäri maailmaa.

OHJELMA

Tilaisuuden puheenjohtajana Suomalaisen Tiedeakatemian esimies, professori Kirsi Tirri

Tilaisuuden avaus
Rehtori Kalervo Väänänen, Turun yliopisto

Suomalaisen Tiedeakatemian puheenvuoro
Esimies, professori Kirsi Tirri

Molekyylitason syöpätutkimus ja geenieditoinnin mahdollisuudet
Akatemiaprofessori Johanna Ivaska, Turun yliopisto

Genomieditoinnin edut kasvitutkimukselle ja kasvinjalostukselle
Akatemiaprofessori Eva-Mari Aro, Turun yliopisto

Synteettinen biologia, etiikka ja bioturvaaminen
Dosentti Marko Ahteensuu, Turun yliopisto, Royal Institute of Technology (KTH), Ruotsi

Keskustelua seminaarin teemasta

Tilaisuuden päätös
Tilaisuuden puheenjohtaja, professori Kirsi Tirri

Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Tervetuloa!
---------------------------
Lisätietoja:
Suomalaisen Tiedeakatemia
pääsihteeri Pekka Aula, puh. 040 7030 952, sähköposti pekka.aula at acadsci.fi
toimisto, puh. 050 4620 890, sähköposti acadsci at acadsci.fi

Suomalainen Tiedeakatemia on vuonna 1908 perustettu yleistieteellinen seura, jonka tehtävänä on edistää tieteellistä tutkimusta sekä toimia korkeatasoista tiedettä edustavien tutkijoiden yhdyssiteenä. Tiedeakatemialla on yli 700 kotimaista jäsentä, jotka on kutsuttu jäseniksi tieteellisten ansioidensa perusteella. Se järjestää esitelmä- ja keskustelutilaisuuksia, kustantaa tieteellisiä julkaisuja ja tekee aloitteita ja antaa lausuntoja tiedettä ja tieteenharjoittajia koskevissa kysymyksissä. Suomalainen Tiedeakatemia jakaa vuosittain noin kaksi miljoonaa euroa apurahoja, erityisesti nuorille tutkijoille.
4. Loppukevennys

Vapuksi boolia:

Mansikkabooli: 1 litra kossua, 1 mansikka (sekoitetaan)
Vihannesbooli: 1 litra kossua, 1 HK:n Sininen lenkki (sekoitetaan)
Laihialaisbooli: 1 litra vettä, 1 jääpala (ei sekoiteta)
Talon siideri: 1 kori siideriä (juodaan heti)
Vichybooli: 1 litra kossua, 1 litra kossua (varaa aamuksi 2 litraa
vichyä)
Inkkaribooli: 1 litra kossua, 1 sulka (juodaan hevosen selässä)
Latinohurmuri: 1 cl kossua, 4 dl sokeria (juodaan nopeasti käsiä
samalla taputtaen)
Baijerin booli: 1 litra kossua, 1 nahkashortsit (juodaan samalla
jodlaten)
Pikku venäläinen: 1 litra kossua, 1 litra vodkaa (lisätään alkoholia
maun mukaan)
Huberiläinen: Tee kaivo pihalle.

Terveisin
Jenni Lähdeniemi