KINFO: Tiistaiturinat 12.4.

Jenni Lähdeniemi ajtlah at utu.fi
Ti Apr 12 16:46:06 EEST 2016

Tässä numerossa:

1. TYY:n tapahtumat & Tyyali –viestit (voit tilata tyyali-sähköpostilistan itsellesi suoraan, ks. www.tyy.fi/fi/opiskelijalle/sahkopostilist
1.1 Ehdota vuoden opettajaa ja opintojaksoa
1.2 TYY rekrytoi
1.3 Tyhjin puhein tulevaisuuteen
1.4 Assarin Ullakko sulkee ovensa remontin ajaksi
1.5 Yliopiston netissä
1.6 Turun ylioppilasteatterin ilmaisliput TYY:n jäsenille
1.7 Osallistu tutkimukseen
1.8 Tule mukaan chattailemaan
1.9 Wappu tulee, oletko valmis?

2. Tapahtumat
2.1 Summer Glow!- bileet 13.4.2016
2.2 Musta Aurinko nousee -bileet 14.4. @Silvermoon
2.4 Terapiabileet 14.4. @Showroom

3. Sekalaista
3.1 SOHON TORWIEN 65-VUOTISJUHLAKONSERTTI 23.4.
3.2 Kemian teollisuuden juttukilpailu
3.3 Cantus Mercurialisin kevätkonsertti 25.4.
3.4 Kyselytutkimus suomalaisten käsityksistä käännöksiin
3.5 Terkkuja Asia Exchangelta

4. Loppukevennys
1.1
Ehdota vuoden opettajaa ja opintojaksoa
Hyvä opetus ja ohjaus ovat yliopiston ydintehtäviä. Haemme ehdotuksia lukuvuonna 2015–2016 näissä tehtävissä ansioituneista opettajista ja hyvin toimineista opintojaksoista. Opiskelijoilta ja työkavereilta tuleva esitys on hieno kiitos ja arvostuksenosoitus ehdotetuille opettajille ja opintojaksoista vastanneille.
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/ehdota-vuoden-opettajaa-ja-opintojaksoa-2016
1.2
TYY rekrytoi
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/hae-tuottamaan-campussitseja
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/jarjestyksenvalvojia-tyylikkaaseen-vappuun-0
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/tyyn-kehitysyhteistyoviikko-etsii-toteuttajiaan-tule-mukaan-vapaaehtoiseksi
1.3
Tyhjin puhein tulevaisuuteen
"Talouden kentän supistaminen yhden velkaluvun tuijotteluksi on kovin, kovin kapeakatseista ajattelua. Putkinäköisyydessään yhtenäinen hallitus tekee vähän mitä sattuu, koska nyt pitää sattua."
http://www.tyy.fi/fi/medialle/blogi/2016/04/tyhjin-puhein-tulevaisuuteen
1.4
Assarin Ullakko sulkee ovensa remontin ajaksi
Suosittu opiskelijaravintola Assarin ullakko sulkee ovensa remontin ajaksi. Viimeisen aukiolopäivän 9.4. kunniaksi on tarjolla yllätysbuffetti.
Lisää lounasravintolavaihtoehtoja löytyy Unican sivuilta:
www.unica.fi
1.5
Yliopiston netissä
http://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/opinnaytteet-tiivistelmat.aspx
http://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/opiskelijoiden-it-tarpeita-kartoitetaan-kansainvalisella-kyselytutkimuksella.aspx
http://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/CIMOn-apurahoja-opiskeluun-tai-tutkimukseen-Kiinassa.aspx
http://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/katso-opasvideot-nain-kaytat-intran-palvelu-ja-asiahakemistoa.aspx
http://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/yliopistolle-yksi-yhteinen-tutkintotodistus.aspx
1.6
Turun ylioppilasteatterin ilmaisliput TYY:n jäsenille
Luvassa on jälleen ilmaisia teatterielämyksiä opiskelijoille, kun Turun ylioppilasteatteri jakaa yhtensä 60 vapaalippua Kuusi hahmoa etsii tekijää -esityksiin.
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/turun-ylioppilasteatterin-ilmaisliput-tyyn-jasenille
1.7
Osallistu tutkimukseen
Sähköisen median käyttö on lähivuosina yleistynyt ja sen vaikutuksista hyvinvointiin tarvitaan lisää tutkittua tietoa. Osallistu psykologian oppiaineen tutkimukseen, jossa selvitetään nukkumista ja sähköisen median käyttöä.
Tutkimukseen antamasi tiedot ovat täysin luottamuksellisia.
Kysely sekä lisätietoa tutkimuksesta
http://www.webropolsurveys.com/S/8BBCA339D6A37AC1.par
1.8
Tule mukaan chattailemaan
Nyytin ryhmächateissa voit jutella erilaisista opiskelijan elämää koskettavista asioista hyvässä seurassa ja rennolla otteella. Chatin löydät Nyytin nettisivuilta. Torstai 21.4.2016 klo klo 18–20.00: Elämää sinkkuna
1.9
Vappu lähestyy, oletko valmis?
Oi, vappu!  Odotettu, perinteinen, opiskelijan paras aika. Tarkista TYYn sivuilta, mitä tapahtuu vappuna ja edeltävinä päivinä.
http://www.tyy.fi/fi/toiminta/opiskelijakulttuuri/vappu
**********************************************************************'
2.1
Summer Glow!- bileet 13.4.2016

VASTAAVASTAA KAIKILLELÄHETÄ EDELLEEN
Merkitse lukemattomaksi

Laura Mäntylä
pe 18.3.2016 18:56
Näytä kaikki 57 vastaanottajaa
(English below)

Pitkän kylmän talven jälkeen on jo aika alkaa fiilistellä tulevaa kesää ja sen mukana saapuvia festareita! IVA, T-KLUBI ja KOMPLEKSI lyövät hynttyyt yhteen ja järjestävät kevään hohtavimmat kesänfiilistelybileet!
Ovella jaossa 200 huikean upeaa haalarimerkkiä sekä lisäksi sadalle ensimmäiselle glowstickit tuomaan lisähohtoa yöhön. Näitä bileitä et halua missata!

MITÄ: Summer Glowparty
MISSÄ: Night Club Marilyn
MILLOIN: 13.4.
MITÄ MAKSAA: 3€
DRESSCODE: Haalarit+festarit+kesä+GLOW

Linkki tapahtumaan facebookissa: https://www.facebook.com/events/972950579421243/

---

After a long, dark winter we are finally feeling the summer vibes again! The sun is shining and it gets warmer every day, so now it's the perfect time to get your festival swag on and come to party with IVA, T-Klubi and Kompleksi!
The first 200 get a glo(w)rious overall patch and there are also glowsticks for the first 100 to arrive.
You don't want to miss this!

WHAT: Summer Glowparty
WHERE: Night Club Marilyn
WHEN: 13.4.
HOW MUCH: 3€
DRESSCODE: Overalls+festival+summer+GLOW!

Link to the event on facebook: https://www.facebook.com/events/972950579421243/
***************************************************************************************
2.2
Musta Aurinko Nousee -opiskelijabileet 14.4. Paikalla on kuusi nuorten bändiä Turun Silvermoonissa Humalistonkadulla. Ovet avautuvat klo 21.00 ja sisäänpääsy on 5e sisältäen narikan. Sadalle ekalle haalarimerkki. Sponsorit jakamassa omia tuotteitaan.

2.3
Linkki fb: https://www.facebook.com/events/817843195028246/

Pyöriikö päässäsi outoja ajatuksia tai onko paras ystäväsi mielikuvituksesi tuotetta? Meneekö kielesi solmuun kuin mustan kissan paksujen poskien viikset? Vai onko sinulla sittenkin vain järjetön hinku huippubileisiin, koska vappu ei ole vielä tarpeeksi lähellä? Tähän kaikkeen ja mihin tahansa muuhun terapian tarpeeseen löytyy ratkaisu torstaina 14.4. saapuessasi Showroomin poikkitieteellisiin Terapiabileisiin! Luvassa ainakin huhtikuun ellei koko kevään huikeimmat bileet, kun Turun yliopiston ja Åbo Akademin psykologit ja logopedit yhdistävät voimansa tämän vauhdikkaan ja muistikatkoja aiheuttavan terapiatuokion järjestämisessä. Mutta ei hätää! Näissä bileissä kukaan ei kuitenkaan lue ajatuksiasi tai kiinnitä huomiota r-vikaasi! Tule siis pulmiesi kanssa hakemaan bileterapiaa ongelmiisi tai juhlimaan torstaita hyvässä seurassa.

MITÄ? Terapiabileet 2016
MISSÄ? Showroom
MILLOIN? 14.4.2016
DRESSCODE? Haalarit + terapia
PALJON MAKSAA? 3€ (haalarimerkki ensimmäisille 100:lle!)
Är ditt huvud proppfullt med konstiga tankar eller är din bästa vän en produkt av fantasi? Har du tungan på sned som pappa när hans kappsäck packas? Eller har du bara ett enormt behov att festa loss eftersom vappen ännu är så långt borta? Allt det här och mycket mer går att bota med rätt terapi! Kom till Showroom torsdagen 14.4 på tvärvetenskapliga Terapiabileet! Den vildaste festen i april, om inte under hela våren, går av stapeln när Åbo akademis och Turun yliopistos logopeder och psykologer tillsammans ordnar detta fartfyllda terapitillfälle. Minnesstörningar utlovas. Var inte rädd! På denna tvärvetenskapliga fest kommer ingen att läsa dina tankar eller märka ditt r-problem! Så ta med dig dina svårigheter till Terapiabileet för att få bot på dem.

VAD? Terapiabileet 2016
VAR? Showroom
NÄR? 14.4.2016
DRESSCODE? Haalare + terapi
PRIS? 3€.( haalarmärke till 100 första)
Do weird thoughts preoccupy your mind? Is your best friend a product of your imagination? Did the cat get your tongue? Or do you just have an urge for an awesome party since the First of May isn’t close enough? For this and any other needs for therapy a solution has been found when you arrive on Thursday 14.4 to Showroom’s interdisciplinary Therapy Party! So welcome to the most awesome party of the Spring when the psychologists and the logopedists of Turun Yliopisto and Åbo Akademi bring together their forces in organizing this eventful and blackouts causing therapy session!

WHAT? Terapiabileet 2016
WHERE? Showroom
WHEN? 14.4.2016
DRESSCODE? Overall + therapy
HOW MUCH? 3€ (a badge for the first 100!)
3.1
SOHON TORWIEN 65-VUOTISJUHLAKONSERTTI

Turun yliopiston ylioppilaskunnan puhallinorkesteri Sohon Torwet ilahduttaa yleisöään perinteisellä kevätkonsertillaan Sigyn-salissa (Linnankatu 60) lauantaina 23.4.2016. Orkesteri juhlii tänä vuonna 65-vuotista taivaltaan ja konsertin teemana on Sohon Torwet- 65 vuotta lavoilla. Konsertti alkaa tuttuun tapaan tarkalleen klo 16.04.
Konsertin ensimmäisellä, klassisesta musiikista koostuvalla puoliajalla orkesteri tulkitsee mieleenpainuvia teoksia Beethovenin Egmontista Tšaikovskin Joutsenlampeen. Orkesteri heittäytyy myös valssin pyörteisiin.
Toisella puoliajalla orkesteri uppoutuu kevyen musiikin maailmaan. Sohon Torwet laulusolisteineen virittäytyy juhlatunnelmiin tulkiten kappaleita muun muassa Elton Johnilta, Stevie Wonderilta ja Phil Collins Big Bandilta. Konsertissa kuullaan laulusolistien lisäksi flyygelitorvisolisti Timo Mansikka-ahon taiturointia.
Tämän vuoden mieleenpainuvan juhlakonsertin johtaa kapellimestari Samuli Nieminen.
Ennakkoliput: Sohon Torwet, SHO:n päivystys, Proffan Kellari, levykauppa Ars Musica.
Lippujen hinnat: ennakkoon 8 / 13 €, ovelta 13 /18 €.

Lisätietoja
Aino Yrttiranta
puheenjohtaja
+358 40 702 0227
info at sohontorwet.com
*********************************************************''
3.2
Kemianteollisuuden juttukilpailu journalismista kiinnostuneille opiskelijoille

Kemianteollisuus ry järjestää journalismista kiinnostuneille opiskelijoille juttukilpailun, joka kannustaa pureutumaan kemian kiinnostavimpiin ilmiöihin ja tarinoihin sekä arjen että yhteiskunnan näkökulmasta.

Haastamme sinut mukaan tutkimaan, kyseenalaistamaan ja ottamaan kantaa johonkin seuraavista teemoista:

1. Arjen kemiaa – Elämää ei ole ilman kemiaa. Kemia on mukana kaikessa, mitä näemme ja koemme tai tunnemme ympärillämme ja itsessämme. Mitä uusia näkökulmia löydät siihen, miten kemia vaikuttaa arjessamme?
2. Kemian innovaatiot – Kemianteollisuus tekee laajaa soveltavaa tutkimusta ja kehitystä uusien tuotteiden ja tuotantomenetelmien kehittämiseksi. Mitä vaikuttavia kasvutarinoita, ideoita ja yrityksiä kemianteollisuuden alalta löytyy?
3. Kemia globaalien haasteiden ratkojana – Voiko kemia auttaa ratkaisemaan yhä nopeammin kasvavan väestön haasteita ravinnon, puhtaan veden ja terveyden suhteen? Entä mitä kemia voi tarjota taistelussa ilmastonmuutosta ja resurssipulaa vastaan?

Kaikki kilpailuun osallistuneet kutsutaan kesäkuussa palkintogaalaan, jossa julkistetaan voittajat. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota journalistiseen laatuun, asiaosaamiseen sekä luovuuteen. Voittajalle on luvassa 1 500 euroa, toiseksi tulleelle 500 euroa ja kolmannelle kunniamaininta. Parhaimmat jutut voidaan julkaista Lännen Median lehdissä, jolloin jutuista maksetaan myös erillinen juttupalkkio.

Osallistu kilpailuun ja lähetä työsi 30.4.2016 mennessä.
Lue lisää www.kemianteollisuus.fi/fi/kilpailu/
3.3
Turun kauppakorkeakoulun kuoro Cantus Mercurialis järjestää jälleen kevätkonsertin vapun alla. Tule kuulemaan kuoron kevään ohjelmistoa!
Konsertti on maanantaina 25.4. klo 19. Paikalle voit tulla jo klo 18 nauttimaan kuorolaisten järjestämästä kahvituksesta.
Konsertin hinta on 10/7 €, alle 12-vuotiaat pääsevät ilmaiseksi.
Tule tunnelmoimaan vappua kanssamme!

Facebook-tapahtuma: https://www.facebook.com/events/1715827945298815/

Cantus Mercurialis, the choir of Turku School of Economics, holds once again its spring concert just before May Day. Come to listen the choir's spring themed repertoire.
The concert is held on Monday 25th of April at 7 pm. However, if you come earlier, at 6 pm, you can enjoy of coffee and some bakery for a small fee.
The price of the concert is 10 €, for students 7 € and children under 12 for free.
Come and enjoy spring with us!

Facebook-event: https://www.facebook.com/events/1715827945298815/

Ystävällisin terveisin
Anni Hakanen
tiedottaja
Cantus Mercurialis ry
3.4
Hei! Teen kyselytutkimusta suomalaisten käsityksistä käännöksiin ja tekstityksiin liittyen. Kyselyyn voivat vastata kaikki suomenkielentaitoiset henkilöt. Ensisijaisesti kaivattaisiin vielä muiden kuin kieliaineiden parissa opiskelevien tai työskentelevien näkemyksiä. Vastaamiseen menee noin 10–15 minuuttia ja kyselyyn pääsee täältä: https://www.webropolsurveys.com/S/9F98D572AEA46544.par
Tarkemmat vastausohjeet ovat kyselyn alussa. Vastausaikaa on 15.4.2016 saakka. Kiitos vastauksestasi!

Ystävällisin terveisin,
Liisa Manninen
likama at utu.fi
3.5
Keväiset terveiset Asia Exchangelta!

Vielä ehdit hakea uusimpaan vaihtokohteeseemme Shanghaihin syyslukukaudelle 2016. Haku on myös auki jo vuodelle 2017. Lue alta tärkeimmät pointit Shanghain vaihdosta, josta löydät paljon lisätietoa myös nettisivuiltamme.

Mitä? Voit nyt hakea Asia Exchangen kautta freemover-vaihtoon Shanghai Universityyn Kiinaan. Englanniksi suoritettavat opinnot soveltuvat erityisesti kansainvälisestä liiketoiminnasta kiinnostuneille opiskelijoille ja sisältävät kursseja kiinan kielen, kulttuurin, lainsäädännön ja liiketoiminnan aloilta. Opiskelijoita on useista eri maista. Missä? Opiskelet kansainvälisesti arvostetussa Shanghai Universityssä. Yliopistolla on kumppaneita ympäri maailmaa ja se on saavuttanut hyviä tuloksia eri rankingeissa (QS:n rankingissa Shanghai University on saavuttanut sijan 22 Kiinan tuhansien yliopistojen joukossa). Milloin? Syyslukukauden 2016 ajankohta on 12.9. - 2.12.2016. Haku päättyy 30.4.2016. Vuoden 2017 lukukausien alustavat aikataulut löydät täältä. Hinta? Asia Exchangen opiskelijat hyötyvät neuvottelemistamme alennuksista. Lukukausimaksu on 1590 EUR, mikä on huomattavasti edullisempi kuin esimerkiksi Shanghai Universityn Doing Business In China-ohjelma, joka kustantaa itsenäisesti vaihtoon lähtevälle opiskelijalle 1880 EUR. Miksi? Jokaisen opiskelijan tulisi kansainvälistyä ja tähän suosittu Shanghai University sekä yli 20 miljoonan asukkaan Kiinan ykköskaupunki ovat ensiluokkainen valinta. Lue lisää vastauksia Miksi-kysymykseen artikkelistamme. Heräsikö sinulla jotain kysyttävää? Vastaamme mielellämme niihin kaikkiin!

Mukavaa kevään jatkoa toivotellen,
Asia Exchangen Tiimi
4. Loppukevennys

Vapuksi viestittelyä:

Asiat eivät ole koskaan niin huonosti,
etteikö niitä voisi viinalla
vielä vähän pahentaa.

Vappuna suosittelen hauskan pitoa:
- Jos pää on tyhjä, se on helppo juoda täyteen.
- Parempi alkoholi aivoissa, kuin aivot alkoholissa.
- En minä juopottele, mitä nyt kännissä tulee otettua pari kaljaa.
- Vien rahani mieluummin Alkoon kuin pankkiin. Alkossa saa paremmat prosentit.
- Parhaiten säästää energiaa se, joka sammuu jo alkuillasta.
- Miten niin voi juoda liikaa? Viinahan loppuu aina kesken..!

Unohda työ, löysennä vyö, herkkuja syö. Ystävää halaa, muistoihis palaa, suukota salaa, kullanpalaa!

Vie 17 siideriä saunan taa ja 2 kossua aitan taa. Sieltähän sitä sitten saa, kun alkaa janottaa.

Taas toi kamala tiskivuari.
Ja villakoirii nurkis.
Kaik kalsari ja sukat ova likassii.
Mull o kaapis pullo punkkuu.
Rattosast menee hommat.
Huame o pää kipiä siivoamisest.
Karoliina Koskinen

Peilistä katsoo täydellinen nainen
naurava, viisas, itseensä luottavainen.
Ei tehoo tähän kehoon mitkään taudit,
kun pystypäin kuljet ja elämästä nautit.
Siis riemulla tielläs´ kohota jalkaa
tästä se vasta tosiVappu alkaa!

Raavas mies  ei kavereilleen hempeile,
siis jätetään akoille hommat ne.
Voinhan kuitenkin kaveria morjestaa
ja hauskaa Vappua toivottaa.

Vapun juomat: kaljoo konneeseen, kiniä kolotukseen, siiteriä suonenvettoon, votkoo vetämättömään olloon ja huomenna kossua kohmeloon.

Viinapulloihin saa jatkossa laittaa alkoholin haitoista ja vaaroista varoituksen. Hieman jo jännittää, laittaako ne niihin sun vai mun kuvan?

Hyvää joulua, vai mikä she oli? Juokee glögiä, vai mitä se oli? Tuuttako kokolle, vai minne se oli? Vai tehhäänkö heinät, vai miten se oli? Tais olla sima liian käynyttä, vai mitä se oli..

Lääkäri sanoo:
Kyllä olisi paras,
että jättäisitte viinan,
tupakan ja naiset.
Potilas kysyy:
Mikä olisi toiseksi paras vaihtoehto?

Kuu koirankakasta kesään,
puoli kuuta pultsareista,
vappuväestä vähäsen,
pussikaljaporukoista ei päivääkään.

Nytpä vapun aikaan nauti näistä:
hyvistä juomista ja ystävistä.
Mut muista vain, kun valmistuu shotti,
niin laita lasin reunalle papiljotti.
Ja kun tyhjä on lasi ja juoma juotu,
laita paplari päähän,
muistat juomien määrän.
Aamulla tietää, montako otti,
siitä muistuttaa papiljotti.
Ja vaikka aamulla krapula ois syvin,
niin onpahan ainakin tukka hyvin!

Minkä takia lopetit ryyppäämisesi?
– Mun oli ihan pakko.
– Mikä se sellainen pakko on?
– Mä rupesin näkemään mun anoppinikin kahtena.

Lehdessä luki: " Sisäisen rauhan löytääkseen ihmisen on saatettava päätökseen kaikki keskeneräinen, jonka on aloittanut. "Olen tänään vihdoin saanut tyhjennetyksi ginipullon, puolillaan lojuneen punkun ja kaksi valkkaria. 2 avattua karkkipussia, 2 pakettia Buranaa, vajaan laatikollisen suklaata, 1/2 l jäätelöä ja vajaan korillisen olutta. Theillä ei ole pieninthä aavishtusthakaan siithä, kuinka hhyvältä minustha nyt tuntuu! Hauskaa Wappua!

Minä täällä juon nakkeja
ja grillaan simaa,
niin kuin kunnon pääsiäiseen kuuluu.
Olen puhaltanut paljon selvin päin
ja aion olla ilmapallo.
Hyvää tuttua vapuille!

Klara vappen, bara vatten hela natten!
… tai sitten ei,
....men...
Hela vappen spara vatten, bara snapsen!!

Naisen Vappu: Usko on mennyt, Toivo on karannut, Voitto jättänyt, mutta vielä on sentään Otto päällä ja Yrjö tulossa.

Vappun ei sit ryypät. Juttuha o simmone, ettei juhlatunnelma ain tartte ryyppämist. Voi sitä pittä muutenki hauska: juara kaffet ja muistel mennei simmotto muute vaa. Jos KUITENKI ryypätä, ni iha vähä vaa. Jos KUITENKI ryypätä paljo, ei ainaka ruvet laulama. Jos KUITENKI ruveta laulama juavuksisa, ei laulet mittä härskei värssyi, eikä laulet nii kovi, et naapuri tule valittama ja syntty tappelui ja kaik mennee piäle. Jos mennee piäle, ens vappun ei ryypät sit.

Siskot! Tänään ei murehdita kiloja,
vaan etsitään suuria elämäniloja.
Mässätään kakkua, leivosta ihanaa,
kyytipojaksi juomaa raikasta, kuohuvaa.

Seisahda hetki ystävä hyvä,
rentoudu ja vedä henkäys syvä.
Anna nautinnon tulla hetkeen tähän,
Itseäs halaa ja hymyile vähän.

Venytä, venytä, jousta, jousta.
Kyykkyyn mene ja yritä nousta.
Heiluta peppua ja nosta jalkaa.
Siitä se vappurieha alkaa!

Kotityöt nyt jäädä saa - me vaan juodaan samppanjaa. Lauletaan ja tanssitaan, kun Vappua nyt juhlitaan. Hauskaa vappua!

Terveisin
Jenni Lähdeniemi
Lauantailätinöiden päätoimittaja
ajtlah at utu.fi