KINFO: Sunnuntaisupinat

Jenni Lähdeniemi ajtlah at utu.fi
Su Helmi 28 16:00:22 EET 2016

Tässä numerossa:

1. TYY:n tapahtumat & Tyyali –viestit (voit tilata tyyali-sähköpostilistan itsellesi suoraan, ks. www.tyy.fi/fi/opiskelijalle/sahkopostilist
1.1 Yo-talo A:n remontti lähestyy
1.2 TYY rekrytoi
1.3 Oikeusaputoimikunta ja neuvontalakimies antavat TYYläisille lakineuvontaa
1.4 Osallistu tutkimukseen
1.5 Yliopiston netissä
1.6 Hae opiskelijatuutoriksi

2. Tapahtumat
2.1 Tosi-tv-bileet 2.3. @Lyni
2.2  St. Patrick’s Day Party 16.3.2016 @ Nightclub Marilyn

3. Sekalaista
3.1 I/O-Speksi 2016 - Taivaan tähden lipunmyynti on alkanut!
3.2 Hae nyt kv-tuutoriksi lukuvuodelle 2016-2017!
3.3 Osallistu psykologian tutkimukseen
3.4 Osallistu aistinvaraiseen arviointiin
3.5 Asia Exchange
3.6 Biotieteilijöiden tapaaminen
3.7 KY-speksi Turkuun

4. Loppukevennys
********************************************************************************'
1.1
Yo-talo A:n remontti lähestyy - Turku-sali ja TYYn sauna remontin ajan pois käytöstä
Turun yliopiston ylioppilaskunnan eri toiminnot joutuvat kevääksi ja kesäksi evakkoon Ylioppilastalo A:n remontin tieltä.
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/yo-talo-remontti-lahestyy-turku-sali-ja-tyyn-sauna-remontin-ajan-pois
1.2
TYY rekrytoi
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/tyy-hakee-tapahtumatuottajaa-jarjestamaan-aprillirockia-0

http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/tyy-hakee-jasenia-95-vuosijuhlatoimikuntaan

http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/tylkkari-hakee-toimittajaharjoittelijaa-ja-siviilipalvelushenkiloa
1.3
Oikeusaputoimikunta ja neuvontalakimies antavat tyyläisille lakineuvontaa
Muistithan: TYY tarjoaa jäsenilleen maksutonta lakineuvontaa tiistai- ja keskiviikkoiltaisin.
http://www.tyy.fi/fi/opiskelijalle/oikeusaputoimikunta-ja-neuvontalakimies-antavat-lakineuvontaa
1.4
Osallistu tutkimukseen
http://www.tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/oletko-tormannyt-etniseen-profilointiin-suomessa-osallistu-tutkimukseen

http://www.utu.fi/fi/Tutkimus/osallistu/Sivut/home.aspx
**********************************************************************************
1.5
Yliopiston netissä
https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/stipendeja-satama-ja-merenkulkualasta-graduaan-tekeville.aspx

https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/kaupunki-haastaa-visioimaan-tulevaisuuden-turkua.aspx

https://intranet.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/Sivut/yliopisto-suosittelee-tutkijoille-tutkimusaineistojen-avaamista.aspx
*******************************************************************************'
1.6
Hae opiskelijatuutoriksi - haku käynnissä 29.2.2016 asti
Tuutori tutustuttaa uudet opiskelijat oppiaineen, tiedekunnan ja yliopiston arkeen. Opiskelijatuutorina saat arvokasta kokemusta, opintopisteitä ja rahallisen korvauksen.
http://tyy.fi/fi/medialle/ajankohtaista/hae-opiskelijatuutoriksi-haku-kaynnissa-2922016-asti
2.1
Tosi-tv-bileet! 2.3.

Kevään hurjin ja puhutuin tosi-tv -ohjelma on täällä. Kaiken kirjavat haalarit täyttävät Lynin ja moni juoru saa alkunsa. Oletko sinä seuraava Bile-Dani tai Hottis-Martta vai kenties uusi Niko "Nevahööd" Saarinen? Tule selvittämään asiaa ja aiheuttamaan uusia ilmiöitä.

Mitä: Tosi-tv-bileet
Missä: Lyni
Milloin: 2.3
Liput: 3€ ja Opex 2€
2.2
Anglica and ESN Uni Turku are once again bringing you a spectacular St. Patrick’s Day party!

There’s no better way to begin the annual celebration of the Irish culture than having a whale of a time while enjoying jars of the black stuff together with friendly people. So put on your green clothes that you once bought but never dared to wear in public and make your way to Nightclub Marilyn. Be quick, since there’s a limited amount of beautiful overall patches available! The best outfit will be rewarded, and if you happen to find a shamrock lying around, be sure to take it to the ticket stand to claim your prize ;-)

Ready to show your Celtic spirit?

WHAT: St. Patrick’s Day Party 2016
WHERE: Nightclub Marilyn
WHEN: Wednesday, March 16th at 10pm
HOW MUCH: 3€
WHY: “There are no strangers here, only friends that have not yet met.” – W.B. Yeats, a famous Irish poet.
FB: https://www.facebook.com/events/189155274786504/
3.1
I/O-Speksi tekee odotetun paluun ja kurkistaa keväällä 2016 rakkauden, itsekkyyden ja yhteiskunnallisten ongelmien maailmaan. Aurinko paistaa vielä taivaalla, joten heittäydy mukaan! I/O-speksi on Indexin ja Opexin eli Turun yliopiston yhteiskunta- ja kasvatustieteiden opiskelijoiden oma speksi. Speksissä näytelmä, tanssi ja musiikki nivoutuvat yhteen huikeaksi kokonaisuudeksi, jonka pääosassa on improvisaatio! Speksin katsoja saa astua ohjaajan saappaisiin huutamalla omstart ja mullistaa siten tapahtumien kulun...

Esimakua tästä mahtavasta spektaakkelista saat trailerista:
https://www.youtube.com/watch?v=lTmveuy5vbk&feature=youtu.be

Näytösajat:
15.3. klo 19 ENSI-ILTA
16.3. klo 19 LOPPUUNMYYTY
17.3. klo 19
19.3. klo 14
21.3. klo 19
29.3. klo 19 HELSINKI

Lippuja voit ostaa osoitteesta https://holvi.com/shop/iospeksi/

Lippujen hinnat:: ryhmätilaukset 10€ / opiskelijat 12€ / normaali 15€

Lisätietoja facebooktapahtumassa https://www.facebook.com/events/123929907988621/

Tervetuloa!
**********************************************''
3.2
Haluatko saada ystäviä ympäri maailmaa, kartuttaa kielitaitoasi sekä oppia erilaisista kulttuureista?
Kansainvälisen vaihto-opiskelijoiden tuutoreiden tehtävänä on tutustuttaa Turun yliopistoon saapuvat vaihto-opiskelijat paikalliseen opiskeluympäristöön ja opiskelijaelämään sekä auttaa heitä sopeutumaan suomalaiseen kulttuuriin. Kv-tuutorit ovat korvaamaton apu käytännön asioissa ja he saavat tuutoroitavakseen 3-5 vaihto-opiskelijaa.
Toimi ripeästi, sillä tuutorihaku on käynnissä 29.2.2016 asti! Voit halutessasi tuutoroida joko syys- tai kevätlukukauden tai koko lukuvuoden.
Tuutoriksi haetaan osoitteessa intranet.utu.fi/tuutoriksi.
Tervetuloa mukaan kansainväliseen toimintaan!
LYHYESTI
Mitä? Kv-tuutorihaku lukuvuodelle 2016-2017
Koska? 29.2.2016 mennessä
Kuinka? intranet.utu.fi/tuutoriksi
Miksi? Koska kotikansainvälistyminen kannattaa aina!
--
Want to meet new people from all over the world, brush up your language skills and learn about different cultures?
Become a tutor for an international degree student in 2016-2017!
Your job as a tutor is to familiarise the student(s) to the University of Turku, the local student life and the Finnish way of life. You support the new students in the beginning of their academic studies and are of vital help with practical matters.
Apply now! The application period is open until 29 February 2016! You can apply for either autumn or spring semester or for the whole academic year.
Find the application form and more information at intranet.utu.fi/tutoring.
Welcome aboard!
IN SHORT
What? Become a tutor for an international degree student in 2016-2017
When? By 29 February 2016
How? intranet.utu.fi/tutoring
Why? Internationalisation on campus always pays off!
*************************************************************************'
3.3
Osallistu Åbo Akademin psykologian alan tutkimukseen, jossa mitataan
työmuistia ja ansaitse itsellesi elokuvalippu! Osallistuminen tapahtuu
internetin välityksellä ja kestää 70 minuuttia. Koska kielelliset
työmuistitehtävät ovat suomeksi, testin suorittaminen edellyttää, että
äidinkielesi on suomi ja että tulet yksikielisestä perheestä.

Varsinainen työmuistitesti koostuu viidestä osatestistä. Ennen
työmuistitestejä suoritetaan kielitesti, jolla varmistetaan, että
kielitaito on riittävä. Jos kielitaitosi ei ole riittävä, saat tästä
ilmoituksen kielitestin jälkeen, etkä voi osallistua varsinaiseen
testiin.
Testin tuloksia käytetään parempien työmuistitestien kehittämiseen.

Klikkaa linkkiä saadaksesi lisää tietoa sekä osallistuaksesi testiin:
http://soile.braintrain.fi/experiment/7143bce7-5eec-4690-b5bd-6e482ffe549c
3.4
Tervetuloa osallistumaan aistinvaraiseen arviointiin! Arviointi on osa Turun Yliopiston yritykselle tarjoamaa kuluttajatutkimusta ja syventäviä harjoitustöitäni. Arvioinneissa pyydämme sinua arvioimaan kuuden erilaisen smoothien aistittavia ominaisuuksia sekä kertomaan tekemistäsi havainnoista. Sinulla ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta aistinvaraisista arvioinneista, kiinnostuneisuutesi näytteiden maistamiseen riittää. Arviointi suoritetaan kerran. Arviointi on suoritettavissa suomen- tai englanninkielisenä.
Arvioinnit toteutetaan 3.-4.3.2016 ja 10.-11.3.2016 Elintarvikekehityksen aistinvaraisen arvioinnin laboratoriossa huoneessa 221 (Arcanum, 2 kerros, Vatselankatu 2) Biokemian laitoksella Turun Yliopistolla. Arviointiajat ovat klo 8:30 – 16:00 välisenä aikana. Arviointi kestää noin 30 minuuttia.
Ilmoittaudu lähettämällä sähköpostia osoitteeseen:
ouaule at utu.fi
Sähköpostiin olisi hyvä sisällyttää nimesi, sähköpostiosoitteesi sekö itsellesi sopivat päivät ja kellonajat. Saat vahvistusviestinä sinulle varatun ajan sähköpostiisi.
Mikäli sinulla on jotain kysyttävää, ota yhteyttä rohkeasti. Nähdään arvioinnissa!
Terveisin,
Outi Lehto (ouaule at utu.fi)

Welcome to participate in sensory evaluation! This evaluation is part of the consumer research for company and also my advanced laboratory exercises in Food Development. In this sensory evaluation we are asking you to evaluate six different smoothie samples. You don’t need to have prior experience in sensory evaluation to participate. This evaluation is carried out once and can be done in English or Finnish.
The sensory evaluation takes place from 3rd to 4th of March 2016 and from 10th to 11th of March 2016 at the Sensory Laboratory in room 221 (Arcanum, 2nd floor, Vatselankatu 2), Department of Biochemistry, University of Turku.  Evaluations are organized between 8:30-16:00. Evaluation will take approximately 30 minutes of your time.
Sign up for the evaluation by sending e-mail to this address:
ouaule at utu.fi
Please in the e-mail give your name, e-mail address, dates and times suitable for you. You will receive an e-mail to the given e-mail address to confirm the date and time that is reserved for you.
If you have anything to ask, don’t hesitate! See you at the evaluation!
Best regards,
Outi Lehto (ouaule at utu.fi)

3.5
AASIAN OPISKELIJAVAIHDOT JA TYÖHARJOITTELUT - Asia Exchangen hakuilmoitus
Jokaisen opiskelijan tulisi kansainvälistyä! Asia Exchangen haku on käynnissä seuraaviin Aasian vaihtokohteisiin lukukausille 2016-2017:
HANKUK UNIVERSITY OF FOREIGN STUDIES (Soul, Etelä-Korea): Opiskele Korean kansainvälisimmässä yliopistossa pääkaupunki Soulin sydämessä. Tarjolla on runsaasti laadukkaita opintoja niin kandi- kuin maisteritasonkin opiskelijoille.
UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA (Kuala Lumpur, Malesia): Opiskelu tässä monipuolisen kurssivalikoiman tarjoavassa yliopistossa takaa unohtumattoman vaihtokokemuksen Kaakkois-Aasian sydämessä.
KASETSART UNIVERSITY (Bangkok, Thaimaa): Opiskele Bangkokissa 60 000 opiskelijan yliopistossa, joka kuuluu Thaimaan parhaimmistoon. Laaja kurssitarjonta sisältää muun muassa liiketalouden ja insinööritieteiden kursseja.
SIAM UNIVERSITY (Bangkok, Thaimaa): Yliopisto on tarjonnut jo 20 vuoden ajan mahdollisuuden suorittaa opintoja yhden lukukauden tai vaikka koko tutkinnon edestä sekä kandi- että maisteritasolla.
PRINCE OF SONGKLA UNIVERSITY (Phuket, Thaimaa): Eteläisen Thaimaan ensimmäisen yliopiston opetus kerää lukukaudesta toiseen kiitosta. Tarjolla on kymmeniä kursseja erityisesti kaupan, hallinnon ja matkailun aloilta.
GUANGZHOU UNIVERSITY (Guangzhou, Kiina): Opiskele kiinan kielen lisäksi taloutta ja kulttuuria 120 000 opiskelijan kampuskeskittymässä modernissa Guangzhoussa.
UDAYANA UNIVERSITY (Bali, Indonesia): Opiskele liiketaloutta, matkailua ja kulttuuria Balin saarella. Nopeasti kehittyvä Indonesia on ainutlaatuinen kohde ulkomaanvaihdolle.
Asia Exchangen lukukausimaksulliset vaihdot ovat tarkoitettu freemovereille, jotka lähtevät oman yliopistonsa vaihtokohteiden ulkopuoliseen vaihtoon. Opetuskieli on englanti. Haku tapahtuu Asia Exchangen kautta: www.asiaexchange.fi
Asia Exchangen kautta vaihtoon lähtevien opiskelijoiden on mahdollista hakea Asia Exchangen myöntämää apurahaa. Apurahahakemus on avoinna nettisivuillamme 30.4.2016 saakka.
Hakuajat:
Syksyn 2016 lukukausien hakuajat päättyvät huhti-toukokuussa 2016 ja kevään 2017 lukukausien hakuajat elo-lokakuussa 2016. Tarkat päivämäärät sivustollamme.
Työharjoittelupaikat:
Asia Exchangen kautta voi hakea myös työharjoitteluun Kiinaan, Thaimaahan ja Indonesiaan. Tarjolla on satoja paikkoja useiden eri alojen opiskelijoille. Lisätietoa ja haku: www.asiaexchange.fi
------
CALL FOR STUDY ABROAD AND INTERNSHIP APPLICATIONS – ASIA EXCHANGE
- Hankuk University of Foreign Studies (Seoul, South Korea)
- Universiti Putra Malaysia (Kuala Lumpur, Malaysia)
- Kasetsart University (Bangkok, Thailand)
- Prince of Songkla University (Phuket, Thailand)
- Siam University (Bangkok, Thailand)
- Guangzhou University (Guangzhou, China)
- Udayana University (Bali, Indonesia)
Asia Exchange's study abroad and internship opportunities are for freemover students. The language of instruction is English. Application is done via Asia Exchange at www.asiaexchange.org
Application deadlines:
The application deadline for Autumn 2016 semesters is in April-May 2016 and for Spring 2017 semesters in August-October 2016. More info on our website.
Internships:
Asia Exchange offers internships in China and Indonesia. There are hundreds of places available for students from different fields of study. Learn more at www.asiaexchange.org
Ystävällisin terveisin,
Anna-Mari Pietikäinen, Asia Exchange
*************************************************************'
3.6
Hoi biotieteistä kiinnostuneet! BiTa 2016 järjestetään 21.-24.4.2016 Turussa ja nyt on aika ilmoittautua mukaan pitämään hauskaa myös muiden biotieteilijöiden kanssa. Tapahtumaan osallistujille kuuluu upea haalarimerkki, luentoja, kierroksia ja illanviettoja läpi BiTan! Osallistumismaksu pyritään pitämään n. 17€.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy Facebook-eventistä:

BiTaa ovat tänä vuonna järjestäneet synapsilaiset ja dendriticumilaiset, tervetuloa tutustumaan muihin biotieteilijöihin. Näitä pirskeitä ette halua jättää välistä. Ilmoittautuminen on sitova ja aikaa on 11.3.2016 asti.

ilmoittautumislinkki:
https://goo.gl/BMLkXE

Terkuin,
BiTa-tiimi 2016
3.7
KY-SPEKSI päättää loisteliaan kiertueensa, sekä koko näytöskautensa ihanaan Suomen Turkuun. Tule paikalle todistamaan, kuinka monien kuukausien työ saadaan päätökseensä ansaitsemallaan tavalla! Osta liput netistä osoitteesta https://kyspeksi.mycashflow.fi/product/48/kiertue-ky-speksi-2016-messias-protokolla---turku-532016 sekä tsekkaa FB osoitteessa https://www.facebook.com/events/870282423090974/.”
4. Loppukevennys

Päivän iskuvinkit
(HUOM! Allekirjoittanut ei vastaa vinkkien toimivuudesta.)

-Uskotko rakkauteen ensisilmäyksellä, vai kävelenkö ohitsesi uudelleen?

-Olisinko mä sen näköinen nainen/mies, että mun takia kannattaisi muuttaa toiseen kaupunkiin?

-Mies pienessä laitamyötäisessä: ” Anteekshi, mutta olemmeko joskus tavanneet?” Nainen: ”Olen vaimosi.”

-Haluaisitko tulla lepäämään sukuhautaamme?

-Sulla on kivannäköiset vaatteet, ja mä olen varma, että ne nöyttäis vielä paremmalta mun makuuhuoneen lattialla...

-Hukkasin puhelinnumeroni, voinko saada sinun?

-Kävitkö viime kesänä Japanissa? Ai et! En minäkään, meillä on paljon yhteistä!

-Käynkö mä usein täällä

-Onko sut tehty sokerista, kun oot noin makee?

-Minkä verran sun puhelinnumero maksaa, ja sisältyykö hintaan kuppi kahvia?

-Saanko luvan vai tanssitaanko ensin?

-Haluatko yöksi meille?

-Haluaisin olla suklaahippu piparissasi.

-Tulisitko katsomaan kanssani aamupiirettyjä?

-En tiennyt, että enkelit lentävät näin matalalla.

-Hei, katos ET: Edestä enkeli, Takaa täydellinen!

-Mennäänkö meille, ollaan alasti ja syödään pullaa?
Terveisin
Jenni Lähdeniemi
Lauantailätinöiden päätoimittaja
ajtlah at utu.fi