<html><body style="word-wrap: break-word; -webkit-nbsp-mode: space; -webkit-line-break: after-white-space; "><!--StartFragment--> <div class="MsoNormal"><!--StartFragment--> <div class="MsoPlainText">Agricola - Suomen historiaverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi <o:p></o:p></div> <div class="MsoPlainText">Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun (ISSN 1796-704X)<o:p></o:p></div> <div class="MsoPlainText"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoPlainText">Jos haluat saada kirjasta arvostelukappaleen, lähetä Agricolan<o:p></o:p></div> <div class="MsoPlainText">toimittajille<span style="mso-spacerun: yes">  </span>sähköpostia osoitteeseen:<o:p></o:p></div> <div class="MsoPlainText">&lt;<a href="mailto:agricolan.arvostelut@gmail.com">agricolan.arvostelut@gmail.com</a>>, Ilmoita kirjan nimi ja kustantajan sekä aina myös postiosoitteesi (maaposti!). Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle kirjan. Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella kyseisen kirjan.<o:p></o:p></div> <div class="MsoPlainText"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoPlainText">HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, jos et saa arvosteluasi kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale Agricolan toimitukseen, jotta sitä voitaisiin tarjota uudelleen arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista lisäksi muussakin julkaisussa ja muualla julkaistun arvostelun voi julkaista Agricolassa.<o:p></o:p></div> <div class="MsoPlainText"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoPlainText">Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen Agricolan sivulle: <a href="http://agricola.utu.fi/nyt/arvos/">http://agricola.utu.fi/nyt/arvos/</a> josta se lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja julkaisee arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen H-verkko ja Kultut-listan tilaajille sähköpostina. Arvostelu tallentuu<span style="mso-spacerun: yes">  </span><o:p></o:p></div> <div class="MsoPlainText">"Agricolan kirja-arvostelut" julkaisun sivulle: <a href="http://agricola.utu.fi/nyt/arvos/">http://agricola.utu.fi/nyt/arvos/</a>. <o:p></o:p></div> <div class="MsoPlainText"> <o:p></o:p></div> <span style="font-size:12.0pt;font-family:&quot;Times New Roman&quot;;mso-ansi-language: FI;mso-fareast-language:EN-US">HUOMAA MUUTTUNUT SÄHKÖPOSTIOSOITE!</span><!--EndFragment-->  </div><div class="MsoNormal"><font class="Apple-style-span" face="'Times New Roman'" size="4"><span class="Apple-style-span" style="font-size: 16px;"><br></span></font></div><div class="MsoNormal">************</div><div class="MsoNormal">GUMMERUS</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">***********************************</div> <div class="MsoNormal"> Larry Engelmann, Emily Wu</div> <div class="MsoNormal">KUIN HÖYHEN MYRSKYTUULESSA</div> <div class="MsoNormal">KIINALAISTYTÖN TARINA</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Pimeä ja mieletön aikakausi lapsen silmin</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Emily Wu syntyi epäonnekseen kulttuurivallankumouksen ajan Kiinaan. Maa oli kaaoksessa ja puolueen johtohenkilöt terrorisoivat kansaa mielivallallaan. Tässä teoksessa Wu muistelee kadotettua lapsuuttaan. Hän kertoo massatuhosta, vainosta ja väkivallasta – vallankumouksen ajan ilmiöistä, joista on enimmäkseen vaiettu historiankirjoissa. Emilyn kertomus kattaa 19 vuoden jakson hänen lapsuudestaan ja nuoruudestaan ja alkaa siitä, kun hän kolmivuotiaana tapasi isänsä keskitysleirillä. Emilyn isä oli tunnettu akateemikko ja amerikkalaisen kirjallisuuden kääntäjä, joka luokiteltiin kommunistisen puolueen silmissä äärioikeistolaiseksi ja koko hänen perheensä siten kirotuksi. Tapahtumat on kerrottu kirkkaasti lapsen näkökulmasta, suoraan ja tunteilematta. Emily Wu toivoo, että hänen äänensä kautta kuultaisiin myös niitä tuhansia muita lapsia, jotka eivät selvinneet vallankumouksen ajan terrorista.</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">”Keskitysleiri sijaitsee yhdeksän kilomerin päässä juna- semalta. Julkista liikennettä ei ole, vaan vierailijoiden on käveltävä leiriin. Nainen, joka kantaa minua, siirtää minut kylkeään vasten, kysyy, olenko mukavasti, ja lähtee liikkelle matkamme viimeiselle osuudelle. Nainen pysähtyy lepäämään. Yhtään penkkiä ei löydy, ei puita, ei ruohoa, ei edes rikkaruohoja. Ympärillämme on tylsä, eloton maisema musertavan ja armottoman auringon alla. On lauantai, kesäkuun 3. päivä vuonna 1961, minun kolmivuotissyntymäpäiväni. Olen matkalla tapaamaan isääni elämäni ensimmäistä kertaa.” </div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Noin 380 sivua</div> <div class="MsoNormal">Koko 155 x 214</div> <div class="MsoNormal">Alkuteos Feather in the Storm - a Childhood Lost in Chaos</div> <div class="MsoNormal">Suomennos Ari Ahola</div> <div class="MsoNormal">ilmestyy syyskuussa</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">***********************************</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Don Gulbrandsen</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">POHJOIS-AMERIKAN INTIAANIT</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Edward S. Curtisin ainutlaatuinen kuvakokoelma</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Edward Sheriff Curtisia pidetään yhtenä Yhdysvaltojen arvostetuimmista valokuvaajista. Hänen jättimäinen elämäntyönsä, kaksikymmenosainen teossarja The North American Indian, vei hänet 1900-luvun alkuvuosikymmeninä pitkille matkoille kaukaisimman pohjoisen inuitien alueilta hopi-intiaanien asuinsijoille Meksikon rajoille. Toisaalta tämä 30 vuotta kestänyt urakka särki hänen avioliittonsa ja turmeli hänen terveytensä. Tämä teos kertoo Curtisin elämästä ja hänen työstään, ja pääosassa ovat hänen ottamansa valokuvat. Kirja jakautuu kahteenkymmeneen lukuun, joissa esitellään valikoima kuvia Curtisin kirjasarjasta. Samalla tämä kokoelmateos on kunnianosoitus Edward S. Curtisin tekemälle työlle ja ennen kaikkea hänen valokuvaamilleen intiaaneille. Kiehtovinta lukijan kannalta lienee se, että nykyajalle tyypillisessä visuaalisten ärsykkeiden tulvassakin Curtisin yksinkertaisin välinein ottamat valokuvat onnistuvat intensiteetillään yhä lumoamaan katsojan.</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Pysäyttäviä kuvia menneestä maailmasta ”Veri-intiaanien sarvi-seura […] oli suosittu, ja vielä kuvaushetkelläkin [1927] siinä oli viitisenkymmentä aktiivista jäsentä. Perinteisesti seuran jäsenet olivat käyttäneet biisoninsarvipäähineitä, mutta koska biisonit olivat lähes kadonneet, he olivat korvanneet sarvet näädän hännillä. Esimerkkejä [sarviseuran uskonnollisen] kultin elämänohjeista: Rakasta jokaista, äläkä puhu pahaa kenestäkään. Älä katkaise eläimen selkärankaa, tai halvaannut itse. Ruokaa ei saa sekoittaa veitsellä, tai hampaat löystyvät ja putoavat.”</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">256 sivua, koko 297 x 210</div> <div class="MsoNormal">Alkuteos Edward S. Curtis - Visions of the First Americans</div> <div class="MsoNormal">Suomennos Ari Ahola</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">***********************************</div> <div class="MsoNormal">KARISTO OY</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Juhani Syrjä, Juho<o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Vuosisadan kattava sukukronikka<o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">18-vuotias Juho lähtee kotitorpasta kansalaissotaan, jotta hänen kunniansa kyläläisten joukossa ei kyseenalaistuisi. Hän osallistuu taisteluihin mm. Laitikkalassa ja jää Lahdessa valkoisten vangiksi.<o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Selvittyään vankileiriltä Juho palaa kotiin ja tarttuu taas talon töihin. Hän ei ota sodanjälkeistä vihanpitoa henkilökohtaiseksi asiakseen vaan säilyttää inhimillisyytensä ja keskittyy tienaamaan rahaa saadakseen itselleen oman paikan, missä voisi viljellä maata ja perustaa perheen. Juhon haave toteutuukin, mutta samalla hän menettää kaiken muun paitsi kasvavan perheensä.<o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Monologiromaanissaan Juhani Syrjä kertoo isänsä Juhon vaiheista. Neliosaisesta Juho-sarjasta koottu yhteisnide kattaa Juhon koko elämänkaaren, kehityksen nuoresta koltiaisesta perheelliseksi työmieheksi, lama-ajan palkkamieheksi ja lopulta sukunsa valloittavaksi patriarkaksi.<o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Romaanin keskipisteenä on alusta loppuun positiivinen mies, jota vastoinkäymiset eivät lannista. Syrjä kuvaa yksityisen ihmisen sukukronikan kautta Suomen historian ja kulttuurin vaiheita komeasti ja persoonallisesti. Kipeistäkin aiheista kirjoitettu romaani jättää tilaa monille tulkinnoille.<o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Alkuteos yhteisnide: Juho 18, Juho 19-33, Juho 34-63, Juho 63-84<o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">***********************************</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Juhani Niemi </div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">KISÄLLISTÄ KAUPPANEUVOKSEKSI </div> <div class="MsoNormal">Kirjankustantaja Arvi A. Kariston elämäkerta </div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Professori Juhani Niemen laatima kiintoisa elämäkerta vuonna 1879 syntyneestä Arvi A. Karistosta, joka vaatimat­tomista lähtökohdista ponnistaen loi pieneen maaseutu­kaupunkiin kustannusyrityksen, Hämeenlinnassa edelleen toimivan Karisto Oy:n. Kirjankustantamisen ohella Arvi A. Karisto toimi lukuisissa yhteiskunnallisissa luottamustehtä­vissä. Vuonna 2008 hänen kuolemastaan tulee kuluneeksi 50 vuotta. </div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">”Arvi Kariston aikakausi Suomen yhteiskunta- ja kulttuuri­historiassa sijoittuu vaiheeseen, johon liittyy voimakkaita jännitteitä ja konflikteja. Hänen työnsä kirjojen kustanta­jana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana tähtäsi suurelta osin näiden ristiriitojen purkamiseen…” kirjoittaa Niemi esipuheessaan. </div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">***********************************</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Avaruuden valloituksen yllättävä tarina</div> <div class="MsoNormal">Ilpo Lagerstedt</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">RAKETTIMIEHIÄ</div> <div class="MsoNormal">Kilpajuoksu Kuuhun</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Moni suomalainen muistaa edelleenkin, kuinka Neil Arm­strong astui ensimmäiset askeleensa Kuun kamaralla. Kylmän sodan sävyttämä jännitysdraama oli silloin saanut huipennuk­sensa – mutta millaisia olivat sen ensimmäiset näytökset?</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Tiedeaiheisiin erikoistunut toimittaja Ilpo Lagerstedt on kirjoittanut vetävän, kuvitetun historiikin Yhdysvaltain ava­ruusohjelmasta ja sen kilpailusta Neuvostoliiton avaruus­lentojen kanssa. Moni ei nykyään tiedä, että kuulentoihin johtaneen avaruusohjelman alku oli varsin vaatimaton. Vasta Sputnikin ja Juri Gagarinin lennot antoivat Yhdysval­loille arvovalta- ja propagandasokin, ja avaruuslentoihin alettiin suhtautua äärimmäisen vakavasti. Lagerstedt on koonnut avaruuden kilpajuoksun tarinan yksiin kansiin – ja pikemminkin ihmisiin kuin tekniikkaan keskittyen.</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Värikäs ja kiinnostava kuvaus avaruuslentojen varhaisajoista! </div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">***********************************</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Lentäjäsankareiden työkalut kaikkialta maailmasta</div> <div class="MsoNormal">Chris Chant</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">II MAAILMANSODAN LENTOKONEET</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Toisessa maailmansodassa toinen toistaan nopeammat, tehokkaammat, ketterämmät ja tulivoimaisemmat lentoko­neet mullistivat perusteellisesti sodan kulun. Niiden myötä kirjoitettiin ilmasodankäynnin historian huikeimmat luvut.</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Näppärä taskuopas esittelee aakkosjärjestyksessä ja väriku­vina 300 toisen maailmansodan lentokonetyyppiä mallihis­toriikkeineen ja ominaisuuksineen – menestyksekkäitä ja epäonnistuneita, ikimuistoisia ja unhoon jääneitä, edistyk­sellisiä ja vanhentuneita – kaikista sotaan osallistuneista maista. Tärkeimmistä konetyypeistä esitellään useita versioi­ta koko tuotantokauden ajalta. </div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Ehdoton käsikirja sotahistoriasta kiinnostuneille ja pienoismalliharrastajille!</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">II maailmansodan lentokoneet (Aircraft of World War II)</div> <div class="MsoNormal">Suom. Petri Kortesuo</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">***********************************</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Mauno J. Pyhtilä </div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">BALLADI KAUNIISTA PETRONELLASTA </div> <div class="MsoNormal">Lemmenjoen legenda </div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Kesän alussa 1949 saapui laivalla Turkuun hollantilainen Sylvia Petronella Antoinette van der Moer. Amerikkalais­lehden kirjeenvaihtajana esiintynyt tyylikäs kaunotar oli jonkin aikaa Helsingin seurapiirien suosikki, kunnes joutui etsimään turvapaikkaa pohjoisen Lapin erämaasta. Petronel­la pesi kultamiesten pyykit ja auttoi ruoanlaitossa, kunnes suojelupoliisi muutamaa kuukautta myöhemmin pidätti hänet Ivalossa. Helsingin hotellilaskut olivat maksamatta, ja lisäksi häntä epäiltiin vakoilijaksi. Petronella karkotettiin maasta, ja kultamiesten pyyteettömästä hengettärestä tuli kansainvälinen seikkailijatar – Lemmenjoen legenda. </div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Mauno J. Pyhtilä kertoo Petronellan tarinan. Samalla teos on ku­vaus Lapin lumosta, luonnosta ja suuren kultaryntäyksen ajasta. </div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">***********************************</div> <div class="MsoNormal">KIKIMORA PUBLICATIONS</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">RUSSIA FOREVER?</div> <div class="MsoNormal">TOWARDS WORKING PRAGMATISM IN FINNISH/RUSSIAN RELATIONS</div> <div class="MsoNormal">Edited by Helena Rytövuori-Apunen</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">The eastern enlargements of the EU and NATO have highlighted change in Russian/ European relations, which at the present time are the primary context for Finnish foreign, security and defence policies. Russia’s ‘perennial dilemma’ of contention and co-operation in her Northwestern rim again represents a trait of historical and conceptual continuity in</div> <div class="MsoNormal">Russian/European relations. It is also the essential feature in the specifically Finnish tradition of political distinction and foreign relations.</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">This book argues that understanding the interplay of continuity and change in a long-term perspective is essential in the contemporary political constellation in which Finland is part of the EU and European cooperation and seeks to maintain good bilateral relationships with Russia. In the methodological sense, the goal is to develop the pragmatist study of international relations and Russian studies.</div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Contributors: </div> <div class="MsoNormal"> <o:p></o:p></div> <div class="MsoNormal">Osmo Apunen</div> <div class="MsoNormal">Anni Kangas</div> <div class="MsoNormal">Kari Möttölä</div> <div class="MsoNormal">Arto Nokkala</div> <div class="MsoNormal">Sergei Prozorov</div> <div class="MsoNormal">Helena Rytövuori- Apunen</div> <!--EndFragment--> 
</body></html>