[H-verkko] Väitökset: Kajsa Dahlbäc­kin toh­to­rin­tut­kin­non tar­kas­tus­ti­lai­suus

Agricola - Suomen humanistiverkko no-reply at agricolaverkko.fi
Ti Loka 24 14:09:06 EET 2020


Agricolan tapahtumakalenteriin on lähetetty uusi tapahtuma:
--------------------------------------------
Kajsa Dahlbäc­kin toh­to­rin­tut­kin­non tar­kas­tus­ti­lai­suus

28.11.2020 klo 12:00 -  klo 15:00 R-talon Konserttisali, Sibelius-Akatemia  (suuri yleisö striimauksen kautta) https://www.google.com/maps/search/?api=1&query=Sibelius-Akatemia+R-talo%2C+Pohjoinen+Rautatiekatu%2C+Helsinki%2C+Suomi
--------------------------------------------
Taiteellinen osio: Den kvinnliga sopranen i barockrepertoaren.
Kirjallinen osio: Sjunga-i-världen – en fenomenologisk betraktelse över sångarens inre arbete

Tilaisuus on ruotsinkielinen.

Tapahtumassa ei ole saatavana vapaita yleisöpaikkoja. Se striimataan suorana Youtubessa (linkki tässä)

Jatkotutkintokonserteissaan Dahlbäck syventyi naissopraanon rooliin barokki-musiikkiohjelmistossa vuosina 1600–1750. Konserteissa kuultiin teoksia Euroopassa toimineiden vahvojen naislaulajien ohjelmistosta, muun muassa Händelin oopperamaailmasta ja italialaisista nunnaluostareista. Dahlbäck osoittaa, että 1600–1750 eli jo omana aikanaan merkittäviä ja näkyviä naislaulajia ja -säveltäjiä, joista monet ovat jääneet jokseenkin näkymättömiin länsimaisen musiikkihistorian kaanonissa. Ohjelmistossa näkyvä tiivis dialogi tekstin ja musiikin välillä sekä laulutekniset haasteet osoittavat kuitenkin, että niin laulajat kuin säveltäjätkin ovat olleet ansioituneita taiteilijoita. Laulajien taidokkuus ja kuuluisuus käy ilmi myös niissä kirjoituksissa, joita heistä kirjoitettiin heidän elinaikanaan.

Kirjallisessa tutkielmassaan ”Sjunga-i-världen – en fenomenologisk betraktelse över sångarens inre arbete” (”Maailmassalaulaminen – fenomenologinen tarkastelu laulajan sisäisestä työstä”) Dahlbäck käsittelee laulajan sisäistä työtä ottamalla lähtökohdikseen barokkimusiikkiin erikoistuneen laulajan työskentelytavat esimerkiksi barokkiyhtyeen muusikoiden välisessä vuorovaikutuksessa. Hän tarkastelee laulajan omaa kokemusta fenomenologisesta näkökulmasta pohjaten muun muassa Martin Heideggerin, Maurice Merleau-Pontyn ja Julia Kristevan teorioihin. Tutkielmassaan Dahlbäck on myös kehittänyt osin uutta terminologiaa, jonka tarkoitus on tehdä ammattilaulajan sisäistä työtä näkyväksi ja sanallistaa laulajan työprosessin eri tarpeita, vaiheita ja mahdollisuuksia myös muille kuin ammattilaulajille.

Lisätiedot
Kajsa Dahlbäck
kajsa.dahlbäck at uniarts.fi

Photo Jouni Harala


--------------------------------------------


Lisätietoja:
Markus Kuikka
markus.kuikka at uniarts.fi
https://www.uniarts.fi/artikkelit/uutiset/kajsa-dahlback-nostaa-valokeilaan-barokkiajan-naislaulajat-ja-saveltajat/

Tämä ilmoitus on luettavissa Agricola-verkossa osoitteessa https://agricolaverkko.fi/event/kajsa-dahlbackin-tohtorintutkinnon-tarkastustilaisuus/
--------------------------------------------
H-verkko - sähköpostilistaH-verkko at lists.utu.fihttps://lists.utu.fi/mailman/listinfo/h-verkko
--------------------------------------------
Agricolan ylläpitoAgricola at lists.utu.fihttps://lists.utu.fi/mailman/listinfo/agricola



Lisätietoja postituslistasta H-verkko