[H-verkko] Väitökset: Väitös: Musiikkifestivaalit kansallisen identiteetin rakentajina

Agricola - Suomen humanistiverkko no-reply at agricolaverkko.fi
Ke Kesä 5 09:20:54 EEST 2019


Agricolan tapahtumakalenteriin on lähetetty uusi tapahtuma:
--------------------------------------------
Väitös: Musiikkifestivaalit kansallisen identiteetin rakentajina

10.6.2019 klo 12:00 -  klo 16:00  Janus-sali, MINERVA, Kaivokatu 12, 20520, TURKU https://www.google.com/maps/search/?api=1&query=Sirkkalankatu+4%2C+20520+Turku%2C+Suomi
--------------------------------------------
Väittelijä selvitti musiikkifestivaalien ja kansallisen identiteetin ilmaisemisen välisiä kytköksiä
Turun yliopistossa väittelevä Jelena Gligorijević tarkasteli musiikkitieteen alaan kuuluvassa väitöstutkimuksessaan kansallisen identiteetin rakentumista Miloševićin jälkeisen ajan Serbiassa. Kahden musiikkifestivaalin tapausanalyysi osoitti, että musiikkifestivaalit ovat pitäneet pintansa kansallisen identiteetin esittämisen areenoina, mutta brändäys on tuonut siihen uusia vivahteita.
Gligorijević tarkasteli väitöstutkimuksessaan kahta merkittävää serbialaista musiikkifestivaalia kansallisen identiteetin esittämisen areenoina.

– Festivaaleilla kansallista identiteettiä sekä esitetään että siitä myös neuvotellaan. Globalisaatio ja monimuotoistumisen prosessit luovat tälle toiminnalle omat paineensa, samoin nykyajan sosiokulttuurisen elämän pirstoutuminen. Ehkä on niin, että festivaalit ovat juuri näistä syistä pitäneet pintansa identiteetin esittämisareenoina, Gligorijević pohtii.

Kaksi festivaalia, kaksi Serbiaa
Festivaaleista Exit keskittyy popmusiikkiin, Guča puolestaan pitää yllä serbialaisen torvisoittokuntamusiikin perinteitä. Molemmista on käyty vilkasta keskustelua koko 2000-luvun ajan.

– Asuessani 2000-luvulla Belgradissa vaikutuin keskustelun laajuudesta ja rajuudesta. Festivaalit asetettiin vastakkain sekä niihin liitetyn kulttuurisen että yhteiskunnallisen näkemyksen osalta. Exit nähtiin liberaalina globaalin popmusiikin airueena, kun taas Guča miellettiin perinteisen serbialaisen torvisoittokuntaperinteen suojelijaksi, Gligorijević kertoo.

Julkisessa keskustelussa Exit- ja Guča-festivaalien on katsottu edustavan kahta Serbiaa.

– Festivaalien välillä katsotaan olevan perustavanlaatuisia eroja. Ne pitävät yllä yleisesti hyväksyttyä näkemystä serbialaisen yhteiskunnan kahtiajakautumisesta moderniin ja perinteiseen, yleismaailmalliseen ja kansalliseen, länteen ja itään, Gligorijević sanoo.

Musiikkifestivaalit mikronationalistisina tiloina
Väittelijän mukaan kansallisen identiteetin ja festivaalikulttuurin nivoutuminen toisiinsa tiivistyy erityisesti kansallismielisen nationalismin elpyessä.

– Musiikkifestivaalit näyttävät olevan erityisen herkkiä poliittisille tekijöille, mikä johtuu niiden 1960-luvulta periytyvästä vastakulttuurin painolastista. Tästä syystä festivaalit nostavat näkyville poliittisia kysymyksiä esimerkiksi siitä, millaisessa yhteiskunnassa elämme tai haluaisimme elää, Gligorijević kuvailee.

Gligorijević pureutui etnografisen dokumentoinnin ja kriittisten kulttuurintutkimuksen teorioiden avulla niihin tapoihin, joilla Exit- ja Guča-festivaaleista keskusteltiin ja joita identiteettiä koskevien mielikuvien rakentamisessa käytettiin. Väittelijä analysoi festivaaleja mikrokansallisina tiloina.

– Analyysi osoitti, että Exit-festivaali rakennettiin vaihtoehtoisuuden periaatetta todentavaksi vastakulttuuriseksi tilaksi. Jokainen kerta, kun festivaali joutui keskustelussa konservatiivien tai oikeiston silmätikuksi, festivaalin vastakulttuurinen luonne vahvistui. Samalla vahvistuivat käsitykset maan muuttumisesta suuntaan, jota määrittivät nuoruus, tulevaisuus, muutos, kehitys, kosmopoliittisuus, länsi ja Eurooppa, Gligorijević kuvailee.

Guča-festivaali sen sijaan määrittyi orgaaniseksi tilaksi, jonka luonne hahmottui ruumiillisten käsitteiden avulla.

– Orgaanisen kansakunnan pää koostuu kansallisesta eliitistä, sielu kirkosta ja talonpoikaisesta kansankulttuurista ja ruumis yhtenäisestä kansasta, Gligorijević kertoo.

Balkanistinen diskurssi brändäyspuheen ytimessä
Väittelijän mukaan kaikilla kulttuurin ja yhteiskunnan alueilla lisääntynyt tuotteistaminen, brändäys, ulottuu myös tutkittuihin festivaaleihin. Festivaaleista on tehty kansallisia brändikokonaisuuksia.

– Brändäys on syönyt kummankin festivaalin alkuperäistä poliittista merkitystä kaventaen molemmat tarjoamaan eräänlaisen kulttuuristen resurssien menun, josta jokainen osallistuja voi sitten rakentaa minuutensa elämännäkemyksensä mukaan. Brändäyspuhe kuitenkin toistaa aiempaa balkanistista diskurssia Serbian häilyvästä asemasta lännen ja idän välillä tavalla, joka ei tarjoa vaihtoehtoisia näkemyksiä maan tulevaisuudesta, Gligorijević summaa.

* * *

FM Jelena Gligorijević esittää väitöskirjansa Contemporary Music Festivals as Micronational Spaces: Articulations of National Identity in Serbia’s Exit and Guča Trumpet Festivals in the Post-Milošević Era julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa maanantaina 10.6.2019 klo 12.00 (Turun yliopiston, Sirkkalan kasarmialue, Minerva, Janus-Sali, Kaivokatu 12, Turku).

Vastaväittäjänä toimii Dr Catherine Baker (University of Hull, Iso-Britannia) ja kustoksena professori John Richardson (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on musiikkitiede.

Väitöskirja on julkaistu sähköisesti


--------------------------------------------


Lisätietoja:
Jelena Gligorijević
jelena.gligorijevic at utu.fi


Tämä ilmoitus on luettavissa Agricola-verkossa osoitteessa https://agricolaverkko.fi/event/vaitos-musiikkifestivaalit-kansallisen-identiteetin-rakentajina/
--------------------------------------------
H-verkko - sähköpostilistaH-verkko at lists.utu.fihttps://lists.utu.fi/mailman/listinfo/h-verkko
--------------------------------------------
Agricolan ylläpitoAgricola at lists.utu.fihttps://lists.utu.fi/mailman/listinfo/agricola



Lisätietoja postituslistasta H-verkko