Agricolan kirja-arvostelut: Ymmärrä, mitä taiteessa näet

agricola at utu.fi agricola at utu.fi
To Loka 23 16:29:53 EET 2017


Agricolaan on lhetetty uusi kirja-arvostelu:
---------------------------------------------------------
Leena Rossi <leena.rossi at icloud.com> FT, KK, tietokirjailija, Turku
---------------------------------------------------------
Arvosteltavana:
Visnen, Liisa: Kuvan tuhat sanaa: Kuinka ymmrt kuvan kielt.
Kirjapaja, 2017. 158 sivua.


Ymmrr, mit taiteessa net
---------------------------------------------------------

Taiteentutkija Liisa Visnen opastaa taiteen ystvi lukemaan kuvia ja
syventmn siten taidekokemustaan. Hn kytt esimerkkeinn Genovan
Modernin taiteen museon kokoelmista valikoimiaan maalauksia ja rinnastaa niiden
piirteit erilaisista kohteista otettuihin valokuviin.



On ilahduttavaa, ettei Liisa Visnen kyt esimerkkeinn tunnettujen
taiteilijoiden läpikaluttuja teoksia, vaan poimii kohteikseen – ensi sijassa
1800- ja 1900-luvun italialaisten taiteilijoiden maalauksia – suurelle
yleislle jokseenkin tuntemattomia teoksia. Niit on kirjassa kaikkiaan puolen
sataa, ja niit voidaan luonnehtia lhinn realistisiksi. Vain yksi kirjan
maalaus on englantilaisen William Scottin ty (1957) ja yksi eurooppalaistuneen
kiinalaissyntyisen Zao Wou-Kin ty (1964). Lisksi kirjassa on yli 30
valokuvaa ja toistakymment piirrosta, joita Visnen kytt
havainnollistaessaan, mitk seikat vaikuttavat kuvien nkemiseen.

Kiire – taiteen suurin vihollinen

Vissen lhtkohta on, ett kuva on kieli, jota voi oppia, ja ett
jokaisella taideteoksella on sanoma, jonka taiteilija on tarkoittanut. Hnen
mielestn kaiken taiteen katselun suurin vihollinen on kiire. Sen vuoksi hn
kehottaa katsomaan kuvia rauhassa ja huomaamaan pieni mutta trkeit
yksityiskohtia. Rauhallinen havainnoiminen auttaa nkemn syvemmlle ja
ymmrtmn, mit taiteilija on teoksellaan todella halunnut kertoa.
Taiteen kieli ei kuitenkaan ole aina ja kaikkialla sama, vaan jokaisella ajalla
ja kulttuurilla on oma taiteensa ja jokainen taiteilija maalaa teoksiaan oman
aikansa silmin. Siksi kukin taideteos on arvioitava vain omaa aikaansa ja
kulttuuriaan vasten.

Koska meidn aikamme katsoja ei automaattisesti heti havaitse ja tajua, mit
menneiden aikojen taiteilijat ovat halunneet sanoa, hnen on tietoisesti
opeteltava nkemn teoksia niiden tekijiden silmin. Kirjassaan Vissen
neuvoo yksityiskohtaisesti, miten se tapahtuu. Ensin hn kuitenkin kertoo,
mit ja miten ihminen yleenskin nkee ja millaiset seikat nkemiseen
vaikuttavat, kun katsotaan kaksiulotteiselle pinnalle ”pakotettua”
kolmiulotteista todellisuutta. Havainnoinnin lakien lisksi hn ksittelee
lyhyesti kuvan aihetta ja sanomaa, nkkulmaa, tilaa, valoa, vrej,
liikett, linjoja, rajoja, rytmi ja sommitelmaa. Hn huomioi mys taidon ja
taiteen eron sek muistuttaa siit, ett kaunis ja ruma ovat
kulttuurisidonnaisia mutta aina mys henkilkohtaisia kokemuksia ja ett
rumuudellakin on oma estetiikkansa.



Kuva: Vincenzo Cabianca: Spiaggia di Viareggio, 1865, Galleria d’arte Moderna,
Genova.

Todellisuus ja nkeminen ovat eri asioita

Visnen jakaa tekstins edell mainittujen seikkojen mukaan muutaman sivun
mittaisiin ptkiin, joita hn havainnollistaa runsain kuvin. Kuvien koko
vaihtelee noin neljnnessivusta koko aukeamaan. Kirjan lopussa tekij ky
viel lpi kuvan lukemisen vaiheet, joiden lhtkohtana on materiaalin,
tekijn ja genren tunnistaminen. Sitten alkaa kuvaileva ja tulkitseva,
konnotatiivinen lukeminen. Teos sijoitetaan historialliseen ja kulttuuriseen
kontekstiinsa, siis yhteiskunnallisiin, poliittisiin uskonnollisiin
yhteyksiins ja taiteilijan ilmaisua pyritn tulkitsemaan. Kun viel
teoksen sisltmt symbolitkin on tulkittu, seuraa teoksen kokonaistulkinta
eli sanoman lukeminen. Viittaukset teosta edeltneeseen ja sen jlkeiseen
taiteeseen tydentvt kuvan lukemisen.

Jottei asia jisi pelkstn teorian tasolle, Visnen ottaa viel nelj
ljymaalausta esimerkeikseen. Hn analysoi Cagnaggio di San Pietron teoksen
Ilta (1913, 1923?), Cesare Andreonin teoksen Espanjan sota (1936), Filippo de
Pisisin teoksen Arkeologi (1928) sek Zao Wou-Kin teoksen Laiva ja meri
(1950-luku?). Ensin hn antaa jokaisesta maalauksesta perusinformaation
(tekij, teoksen nimi, maalausaika, sijainti, tekniikka ja genre) ja lukee sen
sitten kuvaillen ja tulkiten. Hn kertoo teoksen ilmaisevan struktuurin ja
sanoman sek esitt viimeiseksi alluusiot ja viitekehyksen. Kun tiet
kaiken tmn jostakin maalauksesta, katsoo sit aivan uudella tavalla.
Silloin myös ymmärtää, että ”todellisuus ja sen näkeminen ovat eri
asioita”, ”esteettinen ei ole sama kuin kaunis” ja ”oma maku on eri asia
kuin arvottaminen”.



Kuva: Cagnaggio di San Pietro, la sera (Ilta) 1923.

Vissen teos jatkaa luontevasti tekijns aikaisempien kirjojen
– Kristilliset symbolit: ikkuna pyhään(2011) ja Mitä symbolit
kertovat(2015, uudistettu painos, 2017) – kutsua taiteen ymmärtämiseen.

Kuvan tuhat sanaa kannattaa muistaa, kun valitsee joulun lahjakirjoja.



---------------------------------------------------------
Tm arvostelu on luettavissa ja kommentoitavissa Agricolan
arvostelujulkaisussa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/


Listietoja postituslistasta H-verkko