[H-verkko] Agricolan kirja-arvostelut: Saalista vai sotakorvauksia

agricola at utu.fi agricola at utu.fi
Ke Loka 22 16:41:33 EET 2017


Agricolaan on lhetetty uusi kirja-arvostelu:
---------------------------------------------------------
Lassi Saressalo <lassi.saressalo at elisanet.fi> dosentti, Turun yliopisto
---------------------------------------------------------
Arvosteltavana:
Takala, Hannu: Puna-armeijan sotasaalis. Karjalan kulttuuriomaisuuden ryst
1939-1941.. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017. 256 sivua.


Saalista vai sotakorvauksia
---------------------------------------------------------

Teos tarjoaa aineksia keskusteluun siit, miten sotien aikana vastustajan
omaisuus siirtyi voittajalle. Oliko kyse varkaudesta, anastuksesta, rystst
vai sotakorvauksista j lukijan harkittavaksi. Takala kuvaa tarkasti miten
talvisodan jlkeen miehitetylle alueelle jnyt suomalainen omaisuus siirtyi
sotasaalisvarastojen kautta mys Leningradin keskeisiin museoihin.



Hannu Takala on filosofian tohtori, joka tyskentelee Lahden museoiden
tutkimuspllikkn. Hn on lhtenyt selvittmn, mit tapahtui
Suomen luovuttamalle alueelle jneelle sota- ja siviilimateriaalille
talvisodan jlkeen. Hn on saanut mahdollisuuden kyd lpi niin Pietarin
Etnografisen museon kuin Eremitaasinkin arkistot ja hakea niiden kautta tietoja
niist arvotavaroista, jotka Neuvostoliitto otti haltuunsa miehittmiltn
Suomen alueilta, lhinn Karjalankannakselta, mutta mys Aunuksen Karjalasta.

Pitk johdatus sotasaaliin ksitteeseen

Ennen tt varsinaista tutkimustehtvns Takala hakee vauhtia
kohtalaisen kaukaa kertaamalla sodissa yleenskin voittajan saaliiksi jneen
omaisuuden historiaa. Kautta aikojen lienevt voittajat kyttneet
mahtiasemaansa ja rystneet tai kauniimmin sanottuna anastaneet voitettujen
omaisuutta – niin ihmisiä orjiksi kuin arvoesineitä palkinnoiksi tai
vallanpitjien kirstuihin. Muinoin oli tapa mys antaa valloitetut kaupungit
sotilaiden rystettvksi. Takala mietiskelee, mik olisi oikea termi, jolla
kuvata nit prosesseja. Hn hahmottaa anastamisen ja varastamisen vlist
nyanssieroa, mietiskelee saaliin ja sotasaaliin ottamisen ja rystn
semanttista suhdetta ja ptyy terminologisesti esittelemn Neuvostoliiton
Suomelta ottaman sotasaaliin muuntumista sotakorvaukseksi.

Vanhoista rystelyist Takala siirtyy kuvaamaan tunnettuja tapauksia, joissa
valloittaja on haalinut itselleen mieluista omaisuutta valloitetuilta alueilta.
Nist tunnetuimpia ovat ranskalaisten kokoelmiinsa kuljettamat muinaismuistot
Napoleonin sotaretkelt Egyptist yht hyvin kuin brittien anastukset
siirtomaistaan maailmanhistorian museoihin ”tallennettavaksi”. Toisen
maailmansodan alkuvuosina saksalaiset kunnostautuivat rystmll
jrjestelmllisesti ja suunnitellusti valtaamiensa alueitten museoita ja
taidekokoelmia, jotka sitten vietiin Saksan sydänalueille ”talteen”,
milloin eivt joutuneet valtaeliitin yksityiskokoelmiin. Mutta yht lailla
amerikkalaiset rahtasivat salaa tai julkisesti taideaarteita Atlantin yli.
Neuvostoliiton tekem totaalinen valtaamansa saksalaisalueen rystminen
”sotakorvauksena” piti sisällään paitsi taide-esineitä myös muuta
tarpeellista – WC-istuimista kokonaisiin tehtaisiin. Suomen maksamat
sotakorvaukset voidaan katsoa mys ernlaiseksi rystksi tai omaisuuden
anastamiseksi.



Kuva: ”Museon eteiseen kasattua tavaraa, jota ryssät ovat yrittäneet
evakuoida.” Äänislinna 1941.10.03. E.Manninen, kuva ja kuvateksti Sa-kuva.

Valtion tieteellinen It-Karjalan toimikunta

Mutta eivt suomalaisetkaan puhtoisia olleet. Jatkosodan aikana perustettiin
erityinen Valtion tieteellinen It-Karjalan toimikunta
https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtion_tieteellinen_It-Karjalan_toimikunta,
joka keskittyi nimens mukaisesti koordinoimaan valloitettuun alueeseen
liittyv tutkimusta, mutta joka samalla vanhan karelianismin hengess kokosi
yhteen historiallista materiaalia Karjalan kylist ja mm. Petroskoin museosta.
Tavoitteena oli toisaalta ”pelastaa” arvokas aineisto tuomalla se Suomeen ja
toisaalta rakentaa sen varaan uutta identiteetti valloitetulle alueelle.
Kansanperinneaineiston lisksi oltiin luonnollisesti kiinnostuneita
ortodoksisesta ikonitaiteesta ja muusta kirkollisesta esineistst, jota sek
koottiin luvallisesti ett mys salaa toimitettavaksi koti-Suomeen. Sodan
ptytty kyseinen evakuoitu aineisto tuli palauttaa Neuvostoliittoon, mutta
tm ei kaikilta osin koskaan toteutunut.

Tm kaikki toimii johdantona Takalan varsinaiselle tutkimustylle. Kun hn
viel tarkastelee luovutetun Karjalan vest- ja taloussuhteita,
pstnkin hiljalleen varsinaiseen asiaan. Karjalan vestn evakuointi
talvisodan alla ja alussa oli laaja prosessi, jonka aikana ihmiset, elimet ja
irtain omaisuus pyrittiin mahdollisuuksien mukaan evakuoimaan sotatoimialueen
ulkopuolelle Sis-Suomeen. Kaikkea ei kuitenkaan saatu viety, aikaa oli liian
vhn ja tavaraa liialti. Neuvostoliittolaiset joukot kohtasivat kyll melko
tyhjn alueen niin sotatoimiensa aikana kuin sitten vlirauhan tuomana
aluevoittona.

Sotatoimialueen kylt oli mahdollisuuksien mukaan poltettu ja tavarat
kuljetettu pois, mutta rintaman takaiset luovutetut alueet silyttivt oman
rakennuskantansa. Etenevt puna-armeijalaiset pyrkivt anastamaan jljelle
jnytt omaisuutta itselleen, vaikkakin tllainen rystely oli ainakin
tuossa vaiheessa viel ankarasti kielletty. Kuitenkin mm. Viipurissa
rintamajoukkojen suorittama rystely oli yleist haltuunoton jlkeisin
pivin.



Kuva:Torkkelinkatu 2 liike- ja asuinrakennus tammikuu 1940.

Neuvostoliiton sotasaalisvarastot

Neuvostoviranomaiset lhettivt Kannakselle ja Laatokan Karjalaan erityisen
tarkastuskomission suunnittelemaan jlleenrakennusta ja asuttamaan uutta
tarkoin valittua vest. Samalla aloitettiin jljelle jneen
siviiliomaisuuden luettelointi ja kokoaminen erityisiin sotasaalisvarastoihin.
Niss materiaali arvotettiin, trkein osa otettiin viranomaisten huostaan
edelleen muualle siirrettvksi ja osa, lhinn kytttavaramateriaali,
tarjottiin uusien asukkaiden ostettavaksi erityisist sotasaaliskaupoista tai
jaettiin tarpeeseen.



Kuva: Neuvostoliittolaiset varastoivat suomalaista kirjallisuutta talvisodan
jlkeen Viipurin pyren torniin. Museovirasto, Historian kuvakokoelma. CC
BY 4.0.

Kulttuurihistoriallisesti tai tadehistoriallisesti merkittv aineistoa
lytyi sitkin jossain mrin. Erityisesti oltiin kiinnostuneita koteihin ja
kirjastoihin jneest kirjallisuudesta, joka koottiin suuriin varastoihin,
mm. Pyren torniin, koska se sislsi neuvostoliittolaiseen maailmankuvaan
sopimatonta aineistoa. Kun sotasaalisvarastot oli perustettu, niihin
lhetettiin asiantuntijoita Leningradista arvioimaan ja valitsemaan pois
kuljetettava kansatieteellisesti tai taidehistoriallisesti mielenkiintoinen
materiaali. Puhuttiin ”historiallis-taiteellista arvoa ” omaavista
teoksista, jotka luetteloitiin tarkasti. Nm luettelot ovat olleet Takalan
kytss, ja niist selvivt taideteosten ja muun arvokkaan aineiston
olemus, sek se mihin materiaali sitten jlkeenpin tallennettiin. Hnen on
onnistunut lhes taideteos taideteokselta jljitt Viipurin, Sortavalan ja
Valamon, lisksi muutaman jljelle jneen kartanon taideomaisuuden tie
nykysijoilleen Eremitaasiin. Kirjan lopussa aineistoista on yksityiskohtainen
teosluettelo.

Mys etnografit olivat ahkeria. Leningradin Etnografinen museo jrjesti
asiantuntijaretkikunnan etsimn kansatieteellist aineistoa vietvksi
Leningradiin. Kaikki kiinnosti, tekstiilit, keramiikka, lasiesineet,
kotitaloustavarat ja irtaimisto, talonpoikaiset tykalut ja varusteet. Nykyisin
suuri osa Etnografisen osaston ”suomalaisaineistosta” on peräisin
Sortavalan museosta, joka oli jnyt evakuoimatta. Kaikkea taide- ja
kansatieteellist esineist ei kuitenkaan viety Leningradiin, vaan osa oli
tarkoitus sijoittaa Viipurin museoihin, taidemuseoon ja
historiallis-kansatieteelliseen museoon.




Kuva: Nurkkaus Petroskoin (nislinna) kaupungin kirjastosta, johon on koottu
suomalaista sotasaalista, lokakuu 1941, Esko Manninen, Sa-kuva.

Sotasaalisvarastojen perustaminen ja esineistn vieminen Leningradiin, sek
sen mahdollinen taltiointi jlleenrakennuskauden jlkeen valloitetun alueen
museoissa, palveli luonnollisesti ennen Suomelle kuuluneen alueen uusien
asukkaiden tarpeita. Samalla ne toimivat propagandavlineen. Erityisesti
sotilassotasaaliin esillpito erilaisissa nyttelyiss palveli tarinaa
voittamattomasta puna-armeijasta ja sen valloitustyst. Talonpoikaisen ja
teollisuustyvestn arkipivn esineistn kokoamisen tavoitteena oli
kertoa kahtia jakautuneesta Suomen kansasta. Samaan aikaan nostettiin esiin
joitakin venliseen kulttuuriperinteeseen kuuluvia kokonaisuuksia kuten
vaikkapa Ilja Repinin koti, kun taas ”valkoisen Suomen” muistomerkit
pyrittiin mahdollisimman tehokkaasti tuhoamaan.

Takalan tutkimuksessa on laaja ja tarkka viitteist ja erinomainen
lhdeluettelo niille, joita itse substanssi ja siihen liittyvt eettiset
kysymykset kiinnostavat.





---------------------------------------------------------
Tm arvostelu on luettavissa ja kommentoitavissa Agricolan
arvostelujulkaisussa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/


Listietoja postituslistasta H-verkko