[H-verkko] Oulu, Väitös: ”En mä oo mies enkä nainen. Mä oon toimittaja”. Sukupuoli ja suomalainen toimittajakunta 1960- ja 1970-luvulla

agricola at utu.fi agricola at utu.fi
Ke Elo 14 15:31:11 EEST 2013

Agricolan tapahtumakalenteriin on lähetetty uusi ilmoitus:

Väitös: ”En mä oo mies enkä nainen. Mä oon toimittaja”. Sukupuoli ja
suomalainen toimittajakunta 1960- ja 1970-luvulla

Oulu, Pentti Kaiteran katu 1
24.8.2013 klo 12:00

Filosofian maisteri Heidi Kurvisen historian alaan kuuluva väitöskirja ”En
mä oo mies enkä nainen. Mä oon toimittaja”. Sukupuoli ja suomalainen
toimittajakunta 1960- ja 1970-luvullatarkastetaan 24.8.2013 klo 12 Oulun
yliopiston Kaljusensalissa (KTK 112).

Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Tiina Kinnunen Jyväskylän
yliopistosta ja kustoksena professori Olavi K. Fält.

Väitöskirja julkaistaan Oulun yliopiston väitöskirjasarjassa Acta
Universitatis Ouluensis. Väitöskirjan URL:
http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-0170-2

***

Tiivistelmä:

Tutkimuksessa tarkastellaan toimittajan ammattia vuosikymmeninä, jolloin ala
koki useita erilaisia muutoksia. Toimitushierarkian kehittyminen ja siirtyminen
viisipäiväiseen työviikkoon lisäsivät toimittajien tarvetta ja
samanaikaisesti ammatillisten etujen ajaminen muutti alaa professionaalimpaan
suuntaan. Myös ammattikunnan sukupuolirakenne alkoi tasapainoistua, kun alalle
tuli aiempaa enemmän naistoimittajia.

Toimittajanaisten määrän kasvu vastasi lisääntyneen toimittajatarpeen
aiheuttamaan kysyntään, mutta muutos liittyi myös suomalaisessa
yhteiskunnassa tapahtuneeseen kehitykseen. 1960-luvun roolikeskustelussa
neuvoteltiin ennen kaikkea naisten työssäkäynnin mahdollisuuksista, ja
tasa-arvokeskustelun valtiollistuttua päähuomio kiinnittyi työelämän
sukupuolittuneisuuteen. Naiset siirtyivätkin 1970-luvulla työelämään
jäädäkseen.

Suomalainen työelämä säilyi kuitenkin eriytyneenä, ja toimittajan ammatti
oli yksi niistä harvoista aloista, joilla naiset ja miehet tekivät samaa
työtä. Tämä ei tarkoittanut kuitenkaan sitä, että ala olisi ollut
tasa-arvoinen. Toimittajanaisten asema oli miehiä heikompi niin palkkauksessa
kuin urakehityksessäkin. Sukupuoli näkyi myös toimitustyössä, jossa
erikoistoimittajan tehtävät menivät pääsääntöisesti miehille, kun taas
naiset työskentelivät ennen kaikkea uutistoimittajina. Myös ammatillinen
kulttuuri rakentui edelleen maskuliinisten piirteiden varaan.

Toimittajien muistelupuheessa ammattikunnan epätasa-arvoa tuottaneet
käytännöt peittyivät kuitenkin samanlaisuuspuheen alle ja ammatti
näyttäytyi tasa-arvoisena. Yhtäältä tämä selittyy suomalaisella
sukupuolikulttuurilla, joka ylläpitää ajatusta työelämän
sukupuolineutraaliudesta. Toisaalta taustalla on nähtävissä 1960- ja
1970-luvulla vallinnut tasa-arvokäsitys, joka korosti sukupuolten samuutta.
Sukupuolta peittivät tutkittavina vuosikymmeninä alleen myös muut
toimittajakuntaa erottaneet tekijät, joita olivat ikä, poliittinen tausta ja
koulutus.

Tutkimuksen lähdeaineisto koostuu muistitiedosta, aikalaisteksteistä ja
arkistoaineistoista. Eri aikoina syntyneitä lähteitä luetaan toisiaan vasten,
ja toimittajien kokemukset kiinnitetään 1960- ja 1970-luvun ajattelumalleihin.

Tiedustelut: Heidi Kurvinen (heidi.kurvinen at oulu.fi)
Tämä ilmoitus on luettavissa Agricola-verkossa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/ajankohtaista/tapahtumakalenteri/