[H-verkko] Prof. Matti Peltosen juhlakirja ja tabula gratulatoria

Tapio Onnela tapio.onnela at utu.fi
To Maalis 1 09:24:21 EET 2012

Prof. Matti Peltosen juhlakirja ja tabula gratulatoria

Professori Matti Peltosen juhlakirja ”Historical Knowledge: In Quest
of Theory, Method and Evidence” (toim. Susanna Fellman ja Marjatta
Rahikainen, 200 s.) julkistetaan perjantaina 20. huhtikuuta 2012 klo.
14-17  symposiumissa ”Historical Knowledge and Evidence” Helsingin
yliopiston Metsätalossa, Unioninkatu 40. http://agricola.utu.fi/nyt/tapahtuu/index.php?ilmoitus=5139

Matti Peltosen juhlakirja ei ole mikään tavanomainen juhlakirja, vaan
yhtenäinen artikkelikokoelma, jonka kirjoittajakuntaan kuuluu kolme
maailmankuulua historiantutkijaa: professorit Natalie Zemon Davis,
Carlo Ginzburg ja Giovanni Levi. Teoksen kolme pohjoismaista
kirjoittajaa ovat hekin täkäläisten historiantutkijoiden hyvin
tuntemia nimiä: professorit Risto Alapuro, Janken Myrdal ja Matti
Peltonen itse (ohessa sisällysluettelo).

Itse kirjaan ei sisälly tabula gratulatoriaa, koska kirjan
kansainvälinen kustantaja Cambridge Scholars Publishing ei sellaista
halua, mutta me kirjan toimittajat haluaisimme kuitenkin liittää
Matille annettavaan kappaleeseen onnittelijoiden luettelon. Saman
onnittelijoiden luettelon liitämme niihin kirjan kappaleisiin, jotka
ovat tarjoushintaan 35 euroa myynnissä kirjan julkistamistilaisuudessa.

Jos haluat nimesi onnittelijoiden luetteloon, lähetä siitä tieto
sähköpostitse Marjatta Rahikaiselle (marjatta.rahikainen at helsinki.fi)
31.3. mennessä. Ilmoita samalla, haluatko ostaa itse kirjan
tarjoushintaan 35 e julkistamistilaisuudessa 20.4., niin varaamme
sinulle kirjan nimelläsi varustettuna. Tulkitsemme ilmoituksesi
sitovaksi varaukseksi.

Tervetuloa perjantai-iltapäivänä 20.4. Helsingin yliopiston Metsätaloon!

Susanna Fellman    Marjatta Rahikainen
  professori              dosentti

  *********
Contents

Introduction
Marjatta Rahikainen and Susanna Fellman

Chapter One
On Historical Writing and Evidence
Marjatta Rahikainen and Susanna Fellman

Chapter Two
The Method of Clues and History Theory
Matti Peltonen

Chapter Three
The Silences of the Archives, the Renown of the Story
Natalie Zemon Davis

Chapter Four
Our Words, and Theirs: A Reflection on the Historian’s Craft, Today
Carlo Ginzburg

Chapter Five
Microhistory and the Recovery of Complexity
Giovanni Levi

Chapter Six
Revisiting Microhistory from the Perspective of Comparisons
Risto Alapuro

Chapter Seven
Source Pluralism as a Method of Historical Research
Janken Myrdal

http://www.c-s-p.org/Flyers/Historical-Knowledge--In-Quest-of-Theory--Method-and-Evidence1-4438-3451-3.htm