[H-verkko] Jyväskylä, Väitös: Naisten päiväkirjat ikkunana ajan ja muistin kulttuurisuuteen
agricola at utu.fi
agricola at utu.fi
To Joulu 1 08:51:11 EET 2011
Agricolan tapahtumakalenteriin on lähetetty uusi ilmoitus:
------------------------------------------------------
Väitös: Naisten päiväkirjat ikkunana ajan ja muistin kulttuurisuuteen
Jyväskylä 08.12.2011
Alkamisaika: torstai 08. joulukuuta 2011, 12.00
Päättymisaika: torstai 08. joulukuuta 2011, 15.00
Paikka: Seminaarinmäki, S212, Vanha juhlasali
FL Nina Sääskilahden nykykulttuurin väitöskirjan “Ajan partaalla.
Omaelämäkerrallinen aika, päiväkirja ja muistin kulttuuri”
tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä professori Kuisma Korhonen (Oulun
yliopisto) ja kustoksena professori emeritus Erkki Vainikkala.
”18.2. -89 Olen päätynyt arkkiatri Ylpön sanontaan: ”Mitä ei voi
muuttaa, se pitää unohtaa.” Näin on. Näin pitää suunnata elämä.
—Minunkin, lakata murehtimasta menneitä, tulevia. Olen vanha nainen,
raihnaskin. Teen sen mihin kykenen, muu saa olla. En minä maailmaa
valmiiksi saa. Joku jälkeni korjaa, tavarani, muistoni, roskiksiin
kantaa. —ja minut hautaan joku vie, jos ei muu, niin
hautaustoimisto.”
Näin kirjoittaa lähes 80-vuotias päiväkirjan kirjoittaja.
Päiväkirjassaan hän on 60 vuoden ajan pohtinut omaa ja muiden samaan
sukupolveen kuuluneiden naisten paikkaa ajassa kirjoittamalla
päiväkohtaisia havaintoja elettävänä olevasta elämästä ja laajempia,
koko elämän kokonaishahmoa tavoittelevia muisteluksia. Muistamisen
välttämättömyys on ollut yksi kirjoitusta eteenpäin kuljettava voima.
Nyt alituisen muistamisen pakon tilalle on tulossa unohdus.
Päiväkirja on toiminut kirjoittajalle maailman muuttamisen paikkana,
oman toimijuuden työstämisen tilana. Mutta kuinka hänen muistoilleen
ja kirjoituksilleen tulee käymään? ”Joku ne roskiksiin kantaa”,
kirjoittaja arvelee.
Usein päiväkirjat joutuvatkin juuri roskiin, ullakoille,
kirjoituspöydän laatikoihin tai sukuarkistoihin. Kirjoittajan
moniosainen päiväkirja päätyi kuitenkin kirjoittajan itsensä
lahjoittamana Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjallisuusarkiston
päiväkirjakokoelmaan. Se muodostaa yhdessä kahden muun laajan
päiväkirjan kanssa pääaineiston Nina Sääskilahden
väitöstutkimuksessa.
Sääskilahden mukaan oman elämän aika ei ole vain yksilön sisäistä
kokemusta tai yksilöllisen muistin aluetta, vaan kulttuurin ja
sosiaalisen kenttä, jota voidaan tutkia esimerkiksi tutkimalla tapaa,
jolla omasta elämästä kerrotaan. Tavallisten ihmisten
omaelämäkerrallisia kirjoituksia tutkimalla avautuu näkökulmia
kulttuuriseen itseymmärrykseen.
Päiväkirja-aineistojen kirjoittamisajankohdan, vuosien 1927-1989,
kulttuurikontekstia vasten tarkasteltuina päiväkirjat avaavat näkymiä
tapoihin, joilla kirjoittavat naiset hahmottivat oman sukupolvensa ja
sukupuolensa toimintamahdollisuuksia, tehtävää yhteiskunnassa kotona
ja kodin ulkopuolella, sukupuolten välisiä suhteita sekä
yksityiselämään ja julkiseen kuuluvia tapahtumia. Sääskilahti kysyy:
Millaisia menneisyys- ja tulevaisuusulottuvuuksia kirjoitusten
päähenkilöille hahmotetaan? Millaisia kertomuksia päiväkirjoissa
kerrotaan?
Näin esiin hahmottuu se erityinen tapa, jolla tiettyyn
yhteiskuntaluokkaan, aatemaailmaan, sukupuoleen, ympäristöön ja
kulttuurihistorialliseen tilanteeseen sidoksissa oleva kirjoitus
tuottaa oman elämän ajan esityksiä. 1800-1900 –lukujen taitteessa
syntyneiden naisten kirjoituksissa avioliitto,
porvarillis-kristillisestä lähtökohdasta tuotetut historian esitykset
ja ajan ritualisoinnit nousivat keskeisiksi elämän ajan kehyksiksi.
Sääskilahti paneutui tutkimuksessaan myös aikaan päiväkirjakerrontaa
ja -retoriikkaa rakentavana tekijänä. Tutkimuksessa päiväkirjojen
tapaa hahmottaa aikaa verrattiin fiktion ja omaelämäkerran aikaan.
Huomio kiinnittyi päiväkirjan ajan ominaispiirteisiin, kuten
kalenteriaikaan, lyyrisiin hetkiin, fragmentaarisen ajan estetiikkaan
ja päiväkirjan rakenteen avoimuuteen.
Tutkimuksessa tuodaan yhteen hermeneuttisia ja jälkistrukturalistisia
aikaa koskevia lähestymistapoja. Ajan, muistin ja kertomisen
kysymyksiin omaelämäkerrallisten kirjoitusten kautta paneutuvan
tutkimuksen tavoitteena oli laajentaa omaelämäkerrallisten tekstien
aikaan kohdistuvaa keskustelua ja kehittää teoreettisia näkökulmia
erityisesti hermeneutikko Paul Ricœurin ajan ja kertomuksen
teorioiden avulla. Ricœurin hermeneutiikka toimi tutkimuksessa
yhtäältä kriittisen arvioinnin kohteena ja toisaalta näkökulmien
avaajana.
Teos julkaistaan Jyväskylän yliopiston Nykykulttuurin
tutkimuskeskuksen julkaisusarjassa numerona 105, Jyväskylä 2011, ISSN
1457-6899, ISBN 978-951-39-4548-0, 400 s. Sitä saa tiedekirjakaupoista
ja Jyväskylän yliopiston Nykykulttuurin tutkimuskeskuksesta
osoitteesta www.jyu.fi/nykykulttuuri ja puhelinnumerosta 040 805
3839.
FL Nina Sääskilahti on valmistunut ylioppilaaksi Rantavitikan
lukiosta vuonna 1988. Hän suoritti filosofian maisterin tutkinnon
Jyväskylän yliopistossa vuonna 1996 ja lisensiaatin tutkinnon vuonna
2009. Hän on työskennellyt tutkijana Jyväskylän yliopistossa.
Jyväskylän yliopiston väitöstiedote (
https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2011/11/tiedote-2011-11-30-14-57-00-445296
)
Ilmoitus lähetetty: 1.12.2011 08:04
------------------------------------------------------
Tämä ilmoitus on luettavissa Agricola-verkossa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/nyt/tapahtuu/