[H-verkko] Arvosteltavaksi: Teoksen kevään 2010 kirjoja
Tapio Onnela
tapio.onnela at utu.fi
Ti Maalis 23 13:09:13 EET 2010
Agricola - Suomen historiaverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi
Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun (ISSN 1796-704X)
Jos haluat saada kirjasta arvostelukappaleen, lähetä sähköpostia
osoitteeseen: <agricolan.arvostelut at gmail.com>, jossa ilmoitat kirjan
nimen ja kustantajan sekä aina myös postiosoitteesi (maaposti!).
Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle kirjan.
Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella kyseisen
kirjan.
HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat
vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, jos et
saa arvosteluasi kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale
Agricolan toimitukseen jotta sitä voitaisiin tarjota uudelleen
arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista lisäksi muussakin
julkaisussa ja muualla julkaistun arvostelun voi julkaista myös
Agricolassa.
Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen
Agricolan sivulle: http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/
josta se lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja
julkaisee arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen H-verkko ja Kultut-
listan tilaajille sähköpostina. Arvostelu tallentuu "Agricolan kirja-
arvostelut" julkaisun sivulle:
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja- arvostelut/.
HUOMAA MUUTTUNUT SÄHKÖPOSTIOSOITE!
****
Minä, sinä ja rakkaus
Osta kirja »
Fredrik Lång
Minä, sinä ja rakkaus
Fredrik Långin esseitä sopinee pitää historiaksi kutsutun suuren
palapelin yksittäisinä palasina. Esseen voi sanoa tarkoittavan myös
yritystä. Lång tarkastelee filosofiasta, taiteesta ja kirjallisuuden
historiasta tuttuja tapahtumia ja tapahtumakulkuja, kuitenkin ehkä
hiukan vähemmän tavallisesta näkökulmasta. Esseiden kirjoittaminen on
avoimuutta eri vaihtoehdoille, se on sitä, että yrittää ja kokeilee -
myös epävarmoja ratkaisuja.
Fredrik Långin esseekokoelman tekstit keskittyvät samoihin
perusasioihin kuin moni hänen kaunokirjallinen teoksensa: ei enempään
eikä vähempään kuin ihmiskunnan rakentumiseen, kysymyksiin orjuudesta
ja herruudesta sekä rahatalouden ja protestanttisen etiikan
yhteyksistä. Kysymykseen kohtalon osuudesta minässä. Långin upeista
esseistä avautuu kiinnostavia näkökulmia ihmisen, ihmiskunnan
olemassaoloon.
Alkuteos Jaget, duet och kärleken - och andra idéhistoriska essäer
(Schildts)
***
Rosa Meriläinen
Valtio
Rosa Meriläinen opiskeli politiikkaa samanaikaisesti Tampereen
yliopiston politiikan tutkimuksen laitoksella ja käytännön
politiikassa. Hän havaitsi, etteivät kaikki valtio-opilliset viisaudet
ja periaatteet näy elävästi arjen politiikassa. Jotkin teoriat
tuntuivat jäävän vaille vastinetta todellisuudessa.
Valtio on Meriläisen oma valtio-oppi. Hän kertoo mahdollisimman
yleistajuisesti ja viihdyttävästi omat mielipiteensä poliittisen
järjestelmän keskeisistä periaatteista. Hän esittää väitteitä, joihin
hän kuulee mielellään vastaväitteitä, sillä valtio-opissa ei
useimmiten ole kysymys kiistämättömistä tosiasioista, vaan
mielipiteistä: "Näin minä sen näen, tätä minä haluan."
Kirjassa Meriläinen käy läpi keskeiset valtio-opilliset käsitteet
käyttäen hyväkseen sitä osallistuvaa havainnointia, jota on saanut
poliitikkona tehdä. Osan teorioista ja käsitteistä hän tuomitsee
fiktioksi, osa tuntuu hyviltä ihanteilta ja osa faktalta.
Konkreettiset vastaukset kirja antaa muun muassa seuraaviin
kysymyksiin: Mikä on yhteiskunta? Mitä on politiikka? Mitä
poliitikkojen pitäisi tehdä? Mitä opittavaa utopioista? Millaisia ovat
diktaattorit?
Kirja toimii kattavana, mutta helppolukuisena perusteoksena Suomen
poliittisesta järjestelmästä. Politiikka on hauskaa, joten siitä voi
myös kirjoittaa hauskasti! Meriläinen kirjoittaa järjestelmän sisältä;
rakkaudella ja kunnioituksella kaikkia niitä kohtaan, jotka
omistautuvat politiikalle. Erityisesti ne, jotka ovat kiinnostuneita
demokratian kehittämisestä, löytävät kirjasta välineitä työhönsä.
***
Johanna Rojola (toim.)
Raivoa ja lamaannusta
Vuonna 1936 perustettu vasemmistolainen kulttuuriyhdistys Kiila ry. on
julkaissut perinteikästä albumiaan vuodesta 1937. Kirjallisuuden ja
taiteen kehittämiseen pyrkivän Kiilan albumi 2010 koostuu ensimmäistä
kertaa sarjakuvista, muutamien vasemmistolaista sarjakuvaa
käsittelevien artikkelien ohella.
Albumin tekijät edustavat yhteiskunnallisen sarjakuvataiteen nuorta
nykysukupolvea, jolle asiat eivät ole itsestään selviä eikä valmiita
mielipiteitä ole. Kantaaottavuus, poliittisuus ja yhteiskunnallisuus
saavat tekijöiden käsissä monia kasvoja. Albumin teemoja ovat muun
muassa ilmaston lämpeneminen, feminismi, ydinvoima ja arjen
moraalikysymykset.
***
Robert Crumb
Genesis
Genesis on Ensimmäinen Mooseksen kirja kuvakertomuksena. Albumin
kuvitus on leimallista Crumbia, ihmishahmot reheviä ja Jumala ankara,
vanhatestamentillinen auktoriteetti. Kriitikoiden ylistämä Genesis
ampaisi myyntitilastojen kärkeen Yhdysvalloissa ja Ranskassa heti
ilmestyttyään syksyllä 2009.
Genesis-albumi alkaa maailman luomisesta ja käsittelee niin
vedenpaisumuksen, Sodoman ja Gomorran vaiheet kuin Aabrahamin, Iisakin
ja Jaakobin tarinat. Tyyliltään Genesistä on luonnehdittu
maltilliseksi verrattuna Crumbin räiskyvimpiin albumeihin, ja
tyylivalinta pyrkiikin ohjaamaan lukijan Ensimmäisen Mooseksen kirjan
eriskummallisten tarinoiden äärelle. "Genesiksestä ei tarvinnut tehdä
satiiria. Tarina on niin outo itsessään", totesi Crumb
lehdistötilaisuudessa.
Tiukan katolisen kasvatuksen saanut mutta murrosiässä vakaumuksensa
kyseenalaistanut Crumb kertoo, että kuvittamis-ajatuksen taustalla oli
kiinnostus muinaisista kulttuureista kertoviin tarinoihin, niitä
Ensimmäinen Mooseksen kirja on tulvillaan. Agnostikoksi tunnustautuva
Crumb näkeekin Raamatun ihmisten sanana, myyttikokoelmana.
***
Ernst Billgren
Mitä on taide?
Mitä on taide? Kysymystä on pohdittu vuosisatojen ajan. Toinen
toistaan syvällisempiä vastauksia on annettu.
Uudessa kirjassaan Ernst Billgren vastaa moneen kertaan ja aina eri
tavoin. Yhtäältä hän on sitä mieltä että taide tekee meistä ihmisiä.
Toisaalta hän arvelee että taide loppui jo 1960-luvulla, me emme vain
ole ehtineet huomata sitä.
Kirjan kantava idea on pyrkimys vapauttaa taide mielipidetyranniasta
ja arvotuksista. Siitä kielii myös Billgrenin loppukeväästä Suomessa
avattava taidenäyttely, jossa hän maalaa Suomen taidehistorian
uusiksi. Näyttely järjestetään Galerie Anhavassa.
Kirja koostuu noin sadasta kysymyksestä, joihin Billgren antaa sekä
lyhyet että pitkät vastaukset. "Miten tietää onko maalaus hyvä?" "Mitä
on maku?" "Onko tärkeää onnistua?" Tällaisiin kysymyksiin Billgren
vastaa hauskasti ja ovelasti, tavalla joka saa kenet tahansa - niin
konkarin kuin aloittelijankin - uteliaaksi taiteen äärellä.
Taide antaa meille kaikille jotain, ja Billgrenin kirjan myötä sen
vastaanottaminen muuttuu entistäkin hauskemmaksi ja avartavammaksi.
Tämän ihmisille soveltuvan kirjan on suomentanut Martti Anhava.
***
Paavo Nurmi, Erkki Vettenniemi
Täpärin voittoni
"Sellaisia vaatimattomia ja taaksevetäytyviä suururheilijaluonteita
kuin Paavo Nurmikin on, ei ole helppo saada tarttumaan kynään",
kirjoitti Suomen Urheilulehti tammikuussa 1923. Sen virkkeen taisi
muotoilla Lauri Pihkala, lehden toimittaja ja kotimaisen urheilun
ideapankki, jonka epäsuoraa ansiota käsillä oleva kirjakin on.
Ensimmäisessä julkaistussa jutussaan Nurmi harjoitti ennätyskehityksen
ennakointia. Olympiavoittajan kirjoittajaprofiili laajeni lapsuus- ja
nuoruusmuistelmien kautta matkaraportteihin, joista erottuu
itseironistakin otetta. Hätkähdyttävää on seurata Paavo Nurmen
selostuksia omista kilpailuistaan.
Antologian avausosio sisältää lapsuusmuistoja ja aloittelevan
kirjoittajan analyysejä urheilumuodostaan. Toinen osa koostuu ympäri
maailmaa levinneestä juttusarjasta, jonka tietotoimisto Associated
Press tilasi Nurmelta olympiakesäksi 1932. Kolmannessa tekstiryppäässä
matkustetaan Nurmen mukana Euroopassa ja valtameren tuolla puolen.
Useimmat matkaraportit ilmestyivät Turun Urheiluliiton lehdessä, ja
seuran maineikkaimman edustajan on uskottava avustaneen Kisatorvea
silkasta kirjoittamisen riemusta.
Myöhemmän tutkimuksen tehtäväksi jääköön kysymys siitä, missä määrin
Nurmi omaksui tyylillisiä vaikutteita Sillanpäältä tai toiselta
lempikirjailijaltaan, Leo Tolstoilta.
***
Tom Erik Arnkil
Kyyroksen kirja
Kuninkaan korva on moniosainen historiallinen romaanisarja, jonka
ensimmäinen osa, Kyyroksen kirja, vie juutalaisen kauppiaan pojan,
puolikuurolle isälleen korvaamattoman Benin Baabelin vankeudesta
Persian suurkuninkaan palvelukseen.
Suurkuningas Kyyros laajensi valtakuntaansa esiintymällä
valloittamiensa maiden vapauttajana. Hän käytti apunaan neuvonantajia
ja vakoojia, jotka selvittivät temppelien ja palatsien ristiriidat
sekä kansanjoukkojen täyttymättömät toiveet. Kansojen vaiettua tahtoa
taitavasti hyväksikäyttäen Kyyros kykeni pitämään koossa
ennennäkemättömän imperiumin. Hän vaati itseään kumarrettavan
kuninkaana, mutta antoi valloittamiensa kansojen säilyttää jumalansa.
Ben oli nuori poika, kun Kyyros otti hänet isältään ja vapautti
juutalaiset pakkosiirtolaisuudesta. Benistä tulee uskonnollinen
vakooja, joka toteuttaa salaista tehtävää kuninkaansa luotettuna ja
jumalansa koettelemana.
Kyyroksen kirja on verevä lukuromaani mutta myös historiallisesti
tarkka ja värikylläinen ajankuva, joka vie lukijan Persian
valtakuntaan keskelle kansojen, sotaherrojen ja kuninkaiden kiistoja,
temppelipappien ja jumalien hämmästyttävälle aikakaudelle 500 vuotta
ennen ajanlaskun alkua.
***
Arto Kivimäki
Sankarien aika
Värikkäästi nykykielellä kirjoitetussa Antiikin taruja lapsille -
sarjassa kerrotaan kreikkalais-roomalaisen antiikin tärkeimmät myytit
aikojen alusta Troijan sotaan.
Sarjan keväällä 2008 ilmestynyt ensimmäinen osa Aikojen alussa koostui
Kreikan ja Rooman jumaltaruista, maailman ja jumalien synnystä
kertovista tarinoista. Sankarien aika keskittyy kreikkalaisen
mytologian kuolevaisiin urhoihin, jotka seikkailevat jumalien
haastaessa ja auttaessa heitä matkoillaan. Keskiössä on puolijumala
Dionysos, kultakutrinen vaalea nuorukainen, joka saa ihmiset
hullaantumaan ja tanssimaan hurmoksessa.
Aikojen alussa loppui tarinaan Zeuksen ryöstämästä Europe-neidosta.
Nyt Europen veli, Kadmos, lähtee jäljittämään siskoaan. Kadmos
perustaa jumalten ohjeistuksella Teeban kaupungin, jonka tarupiiriin
kuuluu muun muassa kuningas Oidipuksen tarina.
Arto Kivimäki on ansaittua suitsutusta saaneella tyylitajullaan ja
asiantuntemuksellaan puhaltanut hengen antiikin oikullisiin jumaliin,
inhimillisiin sankareihin ja mielikuvituksellisiin taruolentoihin.
Vanhoihin kreikkalais-roomalaisiin lähteisiin perustuva Sankarien aika
on elävää ja vauhdikasta jännitysnäytelmää alusta loppuun.
***
Atso Almila, Jorma Panula
Vaistoa on vaikia opettaa
Jorma Panula on yksi suomalaisen kapellimestaritaiteen suurimmista
legendoista. Hänet tunnetaan ärhäkkänä ja temperamenttisena
pohjalaisena, joka ei ärräpäitä säästele. Maine on toki totuudella
ansaittu. Mutta viime kädessä kyse on aina tinkimättömyydestä muusain
taiteen edessä, pyrkimyksestä rehellisyyteen ja aitouteen. Kunhan ei
tarvitse vispata Beethovenin Pastoraalisinfoniaa, sillä "Betoveeni,
joka oli Wienissä eikä ollu koskaan käyny maalla, jos vähän jollaan
vaunulla kävi ja haistelemassa ja takaasi, ei se mitään tajunnu
jostaan linnullaulusta ja paskanhajusta."
Atso Almila, Panulan oppilas, kollega ja ystävä, on yhdessä Panulan
itsensä kanssa keskustellut kapellimestarin työstä, opettamisesta,
musiikista ja elämästä, ja koonnut sitten keskustelut kirjaksi -
sensuroimattomina.
Keskustelujen lisäksi Almila kertoo tarinoita Panulasta, Panulan
kollegoista ja oppilaista, joita ovat olleet muiden muassa Esa-Pekka
Salonen, Jukka-Pekka Saraste, Osmo Vänskä, Mikko Franck ja Susanna
Mälkki. Ja toki myös Almila itse. Lukijoille piirtyy kuva
ärhenteleväisestä, mutta suurella sydämellä
varustetustakosmopoliittisestataiteilijasta,jonkanaururypyt
silmäkulmissa paljastavat hänen luonteensa ehkä todemmin kuin runsas
pohjalainen kiroilu.
Vuonna 2006 Tasavallan presidentti Tarja Halonen myönsi Jorma
Panulalle akateemikon arvonimen, jota Panula kommentoi tyylilleen
ominaisesti: "En minä tuommoista ymmärrä. Hävettää. En tiedä, kuinka
suhtautua, tämmöistä suurta meininkiä. Olen pelimannimies."
***
Maria Peura
Antaumuksella keskeneräinen
Antaumuksella keskeneräinen sai alkunsa, kun Maria Peura osallistui
Teatterikorkeakoulussa kurssille, jonka tarkoituksena oli tutkia sitä
mikä estää kirjoittamisen. Itsesensuurin kohtaaminen alkoi tuottaa
monenlaista materiaalia. Mistä häpeässä, syyllisyydessä ja itsen
kohtaamisen pelossa on kysymys? Onko pelko jopa hyvä opas? Mitä
enemmän pelottaa, sitä varmemmin voi tietää katsovansa kohti jotakin
joka on totta. Entä miten rohjeta ja pystyä kirjoittamaan kohtaamansa
sanoiksi?
Kurssin jälkeen Maria Peura jatkoi tutkiskelua romaanien
kirjoittamisen ohella ja piti kirjoitusprosesseista päiväkirjaa.
Näistä tutkimusmatkoista ja päiväkirjoista on syntynyt tämä kirja.
Kirja, jossa Maria Peura käsittelee onnea, kauhua, häpeää, kuolemaa,
kateutta, pelkoa, miellyttämisen halua ja kirjoittamisen hurmiota.
Sitä mistä on kyse taiteen tekemisessä. Paljaasti, suoraan, kohti
katsoen.
Kirja on tarkoitettu kaikille niille jotka halajavat uskaltaa
kirjoittaa, kaikille niille jotka kamppailevat taiteenteossa
totuudellisuuden kanssa. Ja kaikille niille, jotka kamppailevat oman
epätäydellisyytensä kanssa yrittäessään luoda jotakin joka ei sitä
olisi.
***
John Keats
Yön kirkas tähti
Englantilaisen kirjallisuuden tärkeimpiin runoilijoihin kuuluvan John
Keatsin runoja on käännetty ja luettu innolla Suomessa, mutta hänen
kirjeitään ei ole saatavilla suomeksi. Keatsin 99 viimeisen kirjeen
suomennoskokoelma on tärkeä askel esitellä suomalaisille lukijoille
myös tämä Keatsin puoli.
Keatsin 99 viimeistä kirjettä sisältävät myös rakkauskirjeet, joita
Keats lähetti Fanny Brawnelle. Keatsin kirjeet Fannylle ovat kenties
tunnetuimpia kirjallisuushistorian rakkauskirjeitä. John Keats ja
Fanny Brawne olivat toistensa naapureita ja vaihtoivat lukuisia
lyhyitä kirjeitä sekä myös muutamia intohimoisempia viestejä. Yksikään
Fannyn lähettämistä kirjeistä ei ole säilynyt, sillä ne tuhottiin
Keatsin kuoleman jälkeen Keatsin pyynnöstä, mutta Keatsin kahden
viimeisen elinvuoden aikoina lähettämien kirjeiden joukossa on
säilynyt valtaosa Fannylle osoitetuista kirjeistä.