[H-verkko] Arvosteltavaksi: Pohjois-Suomen Historiallisen Yhdistyksen julkaisuja
Tapio Onnela
taonnela at utu.fi
Ke Elo 26 11:33:03 EEST 2009
Agricola - Suomen historiaverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi
Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun (ISSN 1796-704X)
Jos haluat saada kirjasta arvostelukappaleen, lähetä sähköpostia
osoitteeseen: <agricolan.arvostelut at gmail.com>, jossa ilmoitat kirjan
nimen ja kustantajan sekä aina myös postiosoitteesi (maaposti!).
Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle kirjan.
Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella kyseisen
kirjan.
HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat
vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, jos et
saa arvosteluasi kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale
Agricolan toimitukseen jotta sitä voitaisiin tarjota uudelleen
arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista lisäksi muussakin
julkaisussa ja muualla julkaistun arvostelun voi julkaista myös
Agricolassa.
Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen
Agricolan sivulle: http://agricola.utu.fi/nyt/arvos/ josta se
lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja julkaisee
arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen H-verkko ja Kultut-listan
tilaajille sähköpostina. Arvostelu tallentuu "Agricolan kirja-
arvostelut" julkaisun sivulle: http://agricola.utu.fi/nyt/arvos/.
HUOMAA MUUTTUNUT SÄHKÖPOSTIOSOITE!
***
Itämeren itälaidalla II. Rajat ja integraatio Fenno-Baltian
historiassa. Studia Historica Septentrionalia 58
Kari Alenius, Anita Honkala, Sinikka Wunsch (toim.), Pohjois-Suomen
Historiallinen Yhdistys, Rovaniemi 2009, 258 s, mv-kuvitus.
Oulun yliopistossa vuonna 2008 järjestetyn Suomen ja Baltian maiden
historian toisen tutkijaseminaarin teemoina olivat rajat ja
integraatio. Lähtöajatuksena oli, että Suomessa ja Baltian maissa,
kuten muuallakin, rajojen määrittely kuuluu keskeisiin yhteiskunnan
kehitystä ohjaaviin tekijöihin. Siksi sitä on myös syytä eri keinoin
ja näkökulmin tutkia. Rajojen määrittely voi olla henkistä tai
fyysistä. Henkisellä tasolla jokainen ihmisyhteisö määrittelee, millä
kriteereillä kuulutaan omaan yhteisöön ja millä kriteereillä
vastaavasti kuulutaan johonkin muuhun yhteisöön. Kyse on toisin
sanoen ”meidän” ja ”muiden” välisestä rajanvedosta. Usein historiassa
ja nykyäänkin henkiset rajanvedot ovat johtaneet myös konkreettisiin,
fyysisiin rajanvetoihin esimerkiksi valtiollisten rajojen muodossa.
Teoksen artikkelit voidaan jakaa kolmeen kokoavaan ryhmään.
Ensimmäinen ryhmä valottaa varhaishistorian ja 1500–1600-lukujen
kulttuurisia, taloudellisia ja poliittisia kehityskulkuja, jotka
vaikuttivat rajojen muokkautumiseen ja integraatioon. Osin kyse oli
myös jo silloin henkisistä rajanvedoista. Artikkeleiden ajallinen
painopiste 1800-luvun lopulta toiseen maailmansotaan ulottuvalla
jaksolla. Sen sisällä voidaan erottaa kaksi temaattista ryhmää.
Ryhmään numero kaksi kuuluvat ennen muuta mielikuvallisia rajoja ja
integraatiomahdollisuuksia luotaavat artikkelit. Kolmannen ryhmän
muodostavat artikkelit, joissa käsitellään konkreettisemmin rajoja,
niiden vaikutuksia ja niiden ylittämisiä.
http://www.pro.tsv.fi/pshy/julkaisut/St_hist_sep_58.htm
****
Ystävyyden monet kasvot. Toim. Kari Alenius, Olavi K. Fält, Markus
Mertaniemi (toim.),
Studia Historica Septentrionalia 57
Pohjois-Suomen Historiallinen Yhdistys, Rovaniemi 2009, 211 s, mv-
kuvitus.
Oulun yliopiston historian laitos järjesti 14.-15. helmikuuta 2008
kansallisen symposiumin, jossa käsiteltiin ystävyyttä historiallisena
ilmiönä.
Ystävyys, joka merkitsee muun muassa kykyä ja halua toimia
yhteistyössä toisen kanssa, on varmasti yksi tärkeimmistä tai jopa
tärkein ihmisten välinen suhde. Sille rakentuu oikeastaan
kaikkinainen yhteiskunnallinen kehitys. Se luo puitteet
kanssakäymiselle eri tasoilla henkilökohtaisista suhteista valtioiden
välisiin joskus hyvinkin monimutkaisiin suhteisiin asti.
Ystävyys voi olla myös luonteeltaan todella moninaista erilaisissa
kulttuurisissa ja poliittisissa yhteyksissä. Se voi saada tilanteesta
riippuen hyvinkin vastakkaisia ilmenemismuotoja. Se voi olla
esimerkiksi vilpitöntä tai vilpillistä, teknistä tai propagandistista.
Pidetyissä esitelmissä tarkasteltiin ystävyyttä ja sen ilmenemistä
ajallisesti antiikista toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan,
maantieteellisesti koko maailman kiertäen Yhdysvalloista Välimeren ja
Keski-Euroopan kautta Suomeen ja sieltä Venäjän kautta Japaniin sekä
kulttuurisesti ja poliittisesti yksilöiden välisistä suhteista
kansojen ja valtioiden välisiin suhteisiin.
Esitelmistä muokatut artikkelit on nyt julkaistu kirjana. Se antaa
tilaisuuden arvioida, mitä yhteistä ja yleistä on mahdollista sanoa
ystävyydestä kulttuurista ja aikakaudesta riippumatta. Se luo myös
erinomaisen perspektiivin tarkastella ystävyyttä tämän päivän ja
tulevaisuuden maailmassa.
http://www.pro.tsv.fi/pshy/julkaisut/St_hist_sep_57.htm
****
Imagology and cross-cultural encounters in history.Kari Alenius,
Olavi K. Fält, Markus Mertaniemi (toim.),Studia Historica
Septentrionalia 56.Pohjois-Suomen Historiallinen Yhdistys, Rovaniemi
2008, 323 s, mv-kuvitus.
The Department of History at the University of Oulu in Finland
organized the Conference on Imagology and Cross-cultural Encounters
in History on August 29-31, 2007. The papers presented at the
conference are published here. The purpose of the conference was
firstly to consider utilization of an imagological viewpoint in the
study of history in general. The themes included national and
international symbols, persons and groups of people, but also images,
as explaining factors in political and economic decision-making.
Secondly, the conference examined interaction between cultures,
because it has always been apparent how difficult it is to understand
others and dissimilarity. Images of others and dissimilarity are
similar to a biological territory that protects one's own species.
The purpose of the conference was to shed light on these problems
through examples from different ages, which provide an additional
perspective in examining corresponding phenomena today. If we
understand the processes related to images, we can also understand
ourselves better.
http://www.pro.tsv.fi/pshy/julkaisut/St_hist_sep_56.htm