[Dino] Föreläsning med Jenna M. Gibbs
Ann-Sofie Lönngren
ann-sofie.lonngren at littvet.uu.se
Thu Sep 29 14:59:34 EEST 2011
Varmt välkomna på intressant föreläsning med Jenna M. Gibbs, Florida
International University:
?Performing Antislavery, Race, and Citizenship in the Early American Republic?
Tid: Tisdagen den 18 oktober, kl. 14.15?16.00
Plats: Geijersalen, Uppsala universitet, Uppsala
Seminariet anordnas av tvärvetenskapligt 1700-talsseminarium i Uppsala
i samarbete med Litteraturvetenskapliga institutionen och Engelska
institutionen. Föreläsningen kommer också att vara öppen för
allmänheten genom Sällskapet för 1700-talsstudier.
Postseminarium.
Ordf.: Ann Öhrberg
Presentation: Jenna M. Gibbs är assistant professor i historia vid
Florida International University, där hon undervisar i tidigmodern
amerikansk historia. I sin forskning, som huvudsakligen utgår från
transatlantiska relationer mellan USA och Storbritannien 1760?1850,
utforskar Gibbs frågor om kolonialism, slaveri, nationella identiteter
och genus. I sin kommande studie Performing the Temple of Liberty:
Slavery, Theater and Popular Culture in the British Atlantic (1800s to
1850s) kartlägger Gibbs den amerikanska performativa populärkulturens
påverkan på den samtida slaveridebatten. Gibbs föreläsning, som bär
titeln ?Performing Antislavery, Race, and Citizenship in the Early
American Republic: Neo-classical Imagery and Blackface Burlesque
(1770s?1820s)?, behandlar två parallella och motsägelsefulla fenomen
kring åren för den amerikanska revolutionen: antirasistiska
performativa representationer av frihetsmotivet ?Temple of Liberty?
samt den framväxande genren rasistiska karikatyrer, ofta publicerade i
populärkulturella medier.
Jenna M. Gibbs har lämnat följande ABSTRACT: ?Performing Antislavery,
Race and Citizenship in the Early American Republic: Neo-classical
imagery and blackface burlesque (1770s?1820s)?
Eighteenth-century American thespians, balladeers, and artists used
performances of Columbia, an anthropomorphic metaphor of political
liberty from Great Britain and of the natural right to individual
liberty, to depict her bequeathing freedom to Africans from the throne
of her Temple. But in reaction to slave-trade abolition ? Great
Britain?s 1807 legislation and the United States? ban in 1808 ?
cultural producers began bifurcating constitutional from personal
freedom in their iterations of Columbia in engravings, ballads, and
plays. Thus, Philadelphia?s New Theater performed Columbia in dances,
songs and allegorical set pieces that fêted political independence but
featured no supplicant slaves. Side by side with the figurative
removal of the slaves from Columbia?s Temple, white Philadelphians
unleashed a newly virulent form of racial burlesque developed to
disparage free Northern blacks? civic participation and celebration of
slave-trade abolition. Post-abolition blackface burlesque and
performances of Columbia in her Temple of Liberty combined both to
metaphorically exclude blacks from the civic polity and to potently
articulate rigidifying racial codification ? a far cry from
revolutionary-era performances of the emancipationist Goddess.
--
Ann-Sofie Lönngren, Fil.Dr. (Ph.D.)
Litteraturvetenskapliga institutionen (Department of Literature)
Uppsala universitet (Uppsala university)
Box 632, 751 26 Uppsala
Tel: 018-4716188
Hemsida (homepage):
http://www.littvet.uu.se/om_oss/personal/hemsidor_k-r/ann-sofie_lonngren/
Alternativ e-mail (alternative e-mail): ann-sofie.lonngren at lambdanordica.se
More information about the Dino
mailing list