[Dino] Föreläsning med Jenna M. Gibbs

Ann-Sofie Lönngren ann-sofie.lonngren at littvet.uu.se
Thu Sep 29 14:59:34 EEST 2011


Varmt välkomna på intressant föreläsning med Jenna M. Gibbs, Florida  
International University:

?Performing Antislavery, Race, and Citizenship in the Early American Republic?


Tid: Tisdagen den 18 oktober, kl. 14.15?16.00

Plats: Geijersalen, Uppsala universitet, Uppsala



Seminariet anordnas av tvärvetenskapligt 1700-talsseminarium i Uppsala  
i samarbete med Litteraturvetenskapliga institutionen och Engelska  
institutionen. Föreläsningen kommer också att vara öppen för  
allmänheten genom Sällskapet för 1700-talsstudier.

Postseminarium.

Ordf.: Ann Öhrberg


Presentation: Jenna M. Gibbs är assistant professor i historia vid  
Florida International University, där hon undervisar i tidigmodern  
amerikansk historia. I sin forskning, som huvudsakligen utgår från  
transatlantiska relationer mellan USA och Storbritannien 1760?1850,  
utforskar Gibbs frågor om kolonialism, slaveri, nationella identiteter  
och genus. I sin kommande studie Performing the Temple of Liberty:  
Slavery, Theater and Popular Culture in the British Atlantic (1800s to  
1850s) kartlägger Gibbs den amerikanska performativa populärkulturens  
påverkan på den samtida slaveridebatten. Gibbs föreläsning, som bär  
titeln ?Performing Antislavery, Race, and Citizenship in the Early  
American Republic: Neo-classical Imagery and Blackface Burlesque  
(1770s?1820s)?, behandlar två parallella och motsägelsefulla fenomen  
kring åren för den amerikanska revolutionen: antirasistiska  
performativa representationer av frihetsmotivet ?Temple of Liberty?  
samt den framväxande genren rasistiska karikatyrer, ofta publicerade i  
populärkulturella medier.

Jenna M. Gibbs har lämnat följande ABSTRACT: ?Performing Antislavery,  
Race and Citizenship in the Early American Republic: Neo-classical  
imagery and blackface burlesque (1770s?1820s)?
	Eighteenth-century American thespians, balladeers, and artists used  
performances of Columbia, an anthropomorphic metaphor of political  
liberty from Great Britain and of the natural right to individual  
liberty, to depict her bequeathing freedom to Africans from the throne  
of her Temple. But in reaction to slave-trade abolition ? Great  
Britain?s 1807 legislation and the United States? ban in 1808 ?  
cultural producers began bifurcating constitutional from personal  
freedom in their iterations of Columbia in engravings, ballads, and  
plays. Thus, Philadelphia?s New Theater performed Columbia in dances,  
songs and allegorical set pieces that fêted political independence but  
featured no supplicant slaves. Side by side with the figurative  
removal of the slaves from Columbia?s Temple, white Philadelphians  
unleashed a newly virulent form of racial burlesque developed to  
disparage free Northern blacks? civic participation and celebration of  
slave-trade abolition. Post-abolition blackface burlesque and  
performances of Columbia in her Temple of Liberty combined both to  
metaphorically exclude blacks from the civic polity and to potently  
articulate rigidifying racial codification ? a far cry from  
revolutionary-era performances of the emancipationist Goddess.



-- 
Ann-Sofie Lönngren, Fil.Dr. (Ph.D.)
Litteraturvetenskapliga institutionen (Department of Literature)
Uppsala universitet (Uppsala university)
Box 632, 751 26 Uppsala
Tel: 018-4716188
Hemsida (homepage):  
http://www.littvet.uu.se/om_oss/personal/hemsidor_k-r/ann-sofie_lonngren/
Alternativ e-mail (alternative e-mail): ann-sofie.lonngren at lambdanordica.se



More information about the Dino mailing list