<html xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered medium)">
<style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:"Calibri Light";
        panose-1:2 15 3 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin-top:0cm;
        margin-right:0cm;
        margin-bottom:10.0pt;
        margin-left:0cm;
        line-height:115%;
        font-size:11.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
h1
        {mso-style-priority:9;
        mso-style-link:"Otsikko 1 Char";
        margin-top:12.0pt;
        margin-right:0cm;
        margin-bottom:0cm;
        margin-left:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        line-height:115%;
        page-break-after:avoid;
        font-size:16.0pt;
        font-family:"Calibri Light",sans-serif;
        color:#2F5496;
        mso-fareast-language:EN-US;
        font-weight:normal;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:#0563C1;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:#954F72;
        text-decoration:underline;}
span.Shkpostityyli17
        {mso-style-type:personal-compose;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        color:windowtext;}
span.Otsikko1Char
        {mso-style-name:"Otsikko 1 Char";
        mso-style-priority:9;
        mso-style-link:"Otsikko 1";
        font-family:"Calibri Light",sans-serif;
        color:#2F5496;}
span.spelle
        {mso-style-name:spelle;}
span.apple-converted-space
        {mso-style-name:apple-converted-space;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style>
</head>
<body lang="FI" link="#0563C1" vlink="#954F72">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;color:black">Agricola - Suomen humanistiverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun (ISSN 1796-704X). Jos haluat arvostelukappaleen lähetä sähköpostia osoitteeseen:
 <</span><span class="spelle"><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;line-height:115%;color:black"><a href="https://lists.utu.fi/mailman/listinfo/h-verkko"><span lang="FI" style="color:#954F72">agricolan.arvostelutat gmail.com</span></a></span></span><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;color:black">>
 ilmoita kirjan nimi ja kustantaja sekä oma postiosoitteesi ja puhelinnumerosi. Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle kirjan. Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella kyseisen kirjan.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;caret-color: rgb(0, 0, 0);word-spacing:0px">
<span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;line-height:115%;color:black">***<o:p></o:p></span></p>
<h1>Koala kustannuksen kirjoja<o:p></o:p></h1>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Aikakauteni vanki: panssarikomentajan muistelmat 1939-1950<br>
</b>Hans von Luck<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Hans von Luck palveli toisessa maailmansodassa 7. ja 21. panssaridivisioonissa Puolan, Ranskan, Pohjois-Afrikan, Italian ja Neuvostoliiton rintamilla, muun muassa sotamarsalkka Erwin Rommelin alaisena. Vuonna 1939 hänen motorisoitu yksikkönsä
 oli eräs ensimmäisistä Puolan rajan ylittäneistä yksiköistä toisen maailmansodan alkaessa. Hän haavoittui kahdesti ja hänelle myönnettiin kaksi Saksan sotavoimien korkeinta kunniamerkkiä: Saksan kultainen risti sekä Rautaristin ritariristi. Sodan loppuvaiheissa
 hän oli eräs Wehrmachtin nuorimmista eversteistä. Taisteltuaan useilla rintamilla hän joutui huhtikuussa 1945 neuvostojoukkojen vangiksi. Hän vietti viisi vuotta sotavankileireillä Georgiassa ja Kaukasiassa. Vaikka von Luckia ei tuomittu mistään sotarikoksista,
 hän vapautui vasta vuonna 1950.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>F/A-18 Hornet Suomen ilmavoimissa<br>
</b>Jyrki Laukkanen<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">MiG-21- ja Draken-hävittäjien korvaajaksi vuosina 1995–2000 käyttöön tullut McDonnell Douglas, sittemmin Boeing F/A-18 Hornet vei Ilmavoimat ensimmäistä kertaa täysin ajanmukaiseen hävittäjäkalustoon. Koneen suorituskyky ja asejärjestelmät
 mahdollistivat tasavertaisen osallistumisen kansainvälisiin länsimaisiin harjoituksiin ja oman ilmapuolustuksen ja lentotoiminnan pitämiseen kansainvälisellä tasolla.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Lentokoneena Hornet on osoittautunut hyväksi ja luotettavaksi hävittäjäksi, jota on ollut mahdollista päivittää asejärjestelmien jatkuvasti kehittyessä. Myös lento-ominaisuuksiltaan ja suoritusarvoiltaan se on vastannut odotuksia. Hornet
 tulee olemaan palveluksessa 2020-luvun loppuun asti, jolloin käyttöiäksi tulee noin 35 vuotta. Sen korvaajaksi on valittu täysin nykyaikainen Lockheed Martin F-35A Lightning II.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kirjoittaja insinöörieverstiluutnantti evp. ja Ilmavoimien pitkäaikainen koelentäjä Jyrki Laukkanen osallistui omalla panoksellaan Hornetin hankintaan ja käyttöönottoon alkuvaiheesta lähtien erityisasiantuntijana Koelentokeskuksessa. Jo
 vuonna 1968 Ilmavoimien ohjaajana aloittaneen MiG-21-lentäjän ikärakenteen vuoksi lennot Hornetilla rajoittuivat Koelentokeskuksessa koelentoihin kaksipaikkaisella versiolla, jolla lentoaikaa etu- ja takaohjaamossa kertyi noin sata tuntia.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Valmet Vinka & Redigo<br>
</b>Jyrki Laukkanen<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kotimainen Valmet L-70 Vinka tuli Ilmavoimien käyttöön vuonna 1980 korvaten Safirin alkeiskoulukoneena. Vinkan kehitystyö 1970-luvun lopulla kesti viisi vuotta, mutta lopputuloksena oli yli 40 vuoden käytössä kestäväksi ja käyttökelpoiseksi
 osoittautunut alkeiskoulukone. Sillä sai Ilmavoimissa alkeis- ja peruslentokoulutuksen useampi ohjaaja kuin millään muulla Ilmavoimien konetyypillä.<br>
Valmetin omana projektina koulukoneeksi kehittämä L-90 TP Redigo myytiin Ilmavoimille yhteyskoneeksi tehtaan vientiponnistelujen tukemiseksi vuonna 1989. Alkuvaikeuksien ja seitsemän vuoden kehittelytyön tuloksena Redigo saatiin lentokelpoiseksi. Ilmavoimissa
 se aluksi täydensi ja sitten korvasi Piper Arrow -koneita luotettavana nopeana yhteyskoneena 22 vuotta vuosina 1992–2013.<br>
Insinöörieverstiluutnantti Jyrki Laukkasella oli ammatillisesti harvinainen tilaisuus toimia Ilmavoimien puolelta projektikoelentäjänä sekä Vinkan että Redigon kehittelyssä ja tyyppihyväksynnässä. Lentokokemusta Vinkalla kertyi yli 2000 ja Redigolla yli 1000
 tuntia.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Pommitus- ja tiedustelulentäjät Suomen ilmavoimissa 1939-1945<br>
</b>Kari Stenman<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Tämän kirjan ensisijaisena tarkoituksena on antaa lyhyet henkilö- ja palvelustiedot kaikista talvi-, jatko- ja Lapin sodassa sotalentoja tehneistä pommituslentäjistä. Pääsykriteeri ohjaajalla, tähystäjällä
 tai sähköttäjä-kk-ampujalla tähän kirjaan on ollut vähintään yksi sotalento. <br>
Kokonaiskuvan saamiseksi kirjan ensimmäinen puoli käsittää pommituslennoston historiikin, jossa on kuvattu kaikki sen tärkeimmät sotatoimet. Tekstiä elävöittävät muun muassa otteet suoritusilmoituksista sekä vahvuus- ja ryhmitystaulukot. Tekstiä täydentävät
 yli 1000 valokuvaa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><b>Ilmavoimien kuvaustiedustelu 1939-1945<br>
</b>Carl-Fredrik Geust<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Ritari Nils Katajaisen lentäjätaival<br>
</b>Harri Mustonen<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Purjelennon olympiavalmennettaviin sodan alla kuulunut Nils Katajainen oli yksi menestyneimmistä hävittäjälentäjistämme. Ansioistaan hänet nimitettiin Mannerheim-ristin ritariksi – ainoana reservin
 ohjaajista. Katajaisen lentäjätaival oli kuitenkin täynnä vastuksia. Hän haavoittui ja joutui hävittäjillään useisiin onnettomuuksiin. Mutta ”Nipan” siivellä lensi suojelusenkeli ja hän nousi yhä uudestaan lakipartioon turvaamaan allaan lentäviä laivuetovereitaan.
 Kunnes tuli kesä 1944 ja ankarat ilmataistelut Kannaksen taivaalla valtavia vihollismuodostelmia vastaan. Katajaiselle se tiesi tiedustelu- ja torjuntalentoja, joista selviäminen oli päivä päivältä yhä epätodennäköisempää. Lopulta vääjäämätön tapahtui ja hän
 joutui tekemään taisteluvaurioiden vuoksi kaksi pakkolaskua, joista viimeisestä ei uskottu enää kenenkään selviävän. Nils Katajaisesta on kirjoitettu useissa ilmasodastamme kertovissa kirjoissa, mutta nyt hän saa oman teoksensa, joka pohjautuu perusteellisiin
 arkistotutkimuksiin sekä kirjallisiin lähteisiin. <o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Toimittaja, tietokirjailija Harri Mustonen on kirjoittanut aiemmin neljä ilmailun historiaa käsittelevää teosta. Näistä
<i>Hävittäjäkomentaja Eka Magnusson</i> sekä <i>Kohtalona taivas – Hävittäjälentäjä Lauri Nissisen tarina</i> kertovat lentäjistämme sodan taivaalla.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;color:black">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;caret-color: rgb(0, 0, 0);word-spacing:0px">
<span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;color:black">HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, joten jos et saa arvosteluasi kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale
 Agricolan toimitukseen, jotta sitä voitaisiin tarjota uudelleen arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista myös muussakin julkaisussa – muualla julkaistun arvostelun voi julkaista myös Agricolassa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;caret-color: rgb(0, 0, 0);word-spacing:0px">
<span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;color:black">Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen Agricolan<span class="apple-converted-space"> </span><span class="spelle">sivulle:</span></span><span class="spelle"><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;line-height:115%;color:black"><a href="https://agricolaverkko.fi/arvostelut/"><span lang="FI" style="color:#954F72">https://agricolaverkko.fi/arvostelut/</span></a></span></span><span class="apple-converted-space"><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;color:black"> </span></span><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;color:black">josta
 se lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja julkaisee arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen H-verkko ja Kultut- listan tilaajille sähköpostina sekä tallentuu "Agricolan kirja-arvostelut" julkaisun sivulle:<span class="apple-converted-space"> </span></span><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;line-height:115%;color:black"><a href="https://agricolaverkko.fi/arvostelut/"><span lang="FI" style="color:#954F72">https://agricolaverkko.fi/arvostelut/.</span></a></span><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;color:black"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="caret-color: rgb(0, 0, 0);font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;word-spacing:0px">
<o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
</div>
</body>
</html>