<html xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered medium)">
<style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:"Cambria Math";
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
{font-family:"Calibri Light";
panose-1:2 15 3 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{margin:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
font-size:12.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-fareast-language:EN-US;}
h1
{mso-style-priority:9;
mso-style-link:"Otsikko 1 Char";
margin-top:12.0pt;
margin-right:0cm;
margin-bottom:0cm;
margin-left:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
line-height:115%;
page-break-after:avoid;
font-size:16.0pt;
font-family:"Calibri Light",sans-serif;
color:#2F5496;
mso-fareast-language:EN-US;
font-weight:normal;}
a:link, span.MsoHyperlink
{mso-style-priority:99;
color:#0563C1;
text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
{mso-style-priority:99;
color:#954F72;
text-decoration:underline;}
span.Shkpostityyli17
{mso-style-type:personal-compose;
font-family:"Calibri",sans-serif;
color:windowtext;}
span.Otsikko1Char
{mso-style-name:"Otsikko 1 Char";
mso-style-priority:9;
mso-style-link:"Otsikko 1";
font-family:"Calibri Light",sans-serif;
color:#2F5496;}
span.spelle
{mso-style-name:spelle;}
span.apple-converted-space
{mso-style-name:apple-converted-space;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}
--></style>
</head>
<body lang="FI" link="#0563C1" vlink="#954F72">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal"><span style="color:black">Agricola - Suomen humanistiverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun (ISSN 1796-704X). Jos haluat arvostelukappaleen lähetä sähköpostia osoitteeseen: <<span class="spelle"><a href="https://lists.utu.fi/mailman/listinfo/h-verkko"><span style="color:#954F72">agricolan.arvostelut</span><span class="apple-converted-space"><span style="color:#954F72"> </span></span><span style="color:#954F72">at
gmail.com</span></a></span>> ilmoita kirjan nimi ja kustantaja sekä oma postiosoitteesi ja puhelinnumerosi. Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle kirjan. Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella kyseisen kirjan.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;caret-color: rgb(0, 0, 0);word-spacing:0px">
<span style="color:black">***<o:p></o:p></span></p>
<h1>Kosmos kustannuksen kirjoja<o:p></o:p></h1>
<p class="MsoNormal"><a href="https://www.kosmoskirjat.fi/kirjat/mixed-suomalaista-elamaa-kulttuurien-risteymassa-kovakantinen-kirja/"><b><span style="color:windowtext;text-decoration:none">Mixed – Suomalaista elämää kulttuurien risteymässä</span></b></a><b><br>
</b>Alice Jäske, Janina Waenthongkham, Priska Niemi-Sampan<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Millaista on nykypäivän suomalaisuus?<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Kattava tietokirja taltioi mixed-suomalaisten kokemuksia ja esittelee antirasismin periaatteita.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><i><span style="mso-fareast-language:FI">Mixed</span></i><span style="mso-fareast-language:FI"> päivittää kuvaa suomalaisuudesta. Kirja sisältää haastattelujen pohjalta koottuja tarinoita, jotka kuvaavat elävästi ja samaistuttavasti mixed-suomalaisten
kokemuksia. Lisäksi kirjassa käydään kattavasti läpi esimerkiksi antirasismin käsitteistöä ja rasismiin liittyviä ilmiöitä. Monipuolinen teos toimii tietopakettina mixed-identiteetistä Suomessa sekä tarjoaa työkaluja omien kokemusten sanoittamiseen.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Ystävyys</b><br>
Mirja Hämäläinen<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Uusia näkökulmia ystävyyssuhteisiin.
<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Miten valitsemme ystävämme? Miksi on hyväksyttävämpää asua yhdessä seurustelukumppanin kuin ystävän kanssa?
<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Ystävyys on monelle meistä yksi elämän tärkeimmistä asioista, mutta kulttuurissamme sille ei aina anneta samanlaista painoarvoa kuin muille ihmissuhteille. Ystävyys on vetävästi kirjoitettu tietokirja,
joka tarkastelee ystävyyttä niin yksilöllisellä kuin yhteiskunnallisella tasolla. Kirja auttaa lukijaansa tulemaan tietoiseksi ajattelua ohjaavista ihmissuhdenormeista ja ymmärtämään ystävyyttä omassa elämässä.<o:p></o:p></span></p>
<h1>Kulttuurituotannon ja maisematutkimuksen kirjoja<o:p></o:p></h1>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Kulttuuriperintöyrittäjyys, elinvoimaisuus ja tulevaisuuskestävä ympäristö. Case Merikarvia<br>
</b>Maarit Grahn<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Matkailusta ja kulttuuriperinnön hyödyntämisestä on tullut keskeisiä keinoja maaseudun elinvoimaisuuden säilyttämiseksi. Tässä tutkimuksessa tarkastelen, miten maaseudun yrittäjät jalostavat kulttuuriperintöä liiketoiminnaksi ja miten he
samalla rakentavat ja ylläpitävät paikallisidentiteettiä ja alueen vetovoimaisuutta. Matkailuelinkeinojen kehittämisessä kiinnitetään yhä enemmän huomiota kestävän kehityksen periaatteisiin, ja kestävän kehityksen näkökulma on läsnä myös tässä tutkimuksessa.
Käytän tutkimuksessani esimerkkinä Merikarvialla toimivia pienyrittäjiä, joita kutsun kulttuuriperintöyrittäjiksi. Resurssina toimiva kulttuuriperintö on luonteeltaan monimuotoista vaihdellen maaseudun, rannikon ja luonnon perinnöstä teollisuuden tai muun
elinkeinoelämän kulttuuriperintöön. <br>
<br>
Tutkimukseni ajoittui vuosille 2020–2021. Matkailun kehittäminen eteni Merikarvialla vuoden 2021 kuluessa isoin harppauksin eteenpäin, eikä kaikkia viimeisimpiä muutoksia ollut mahdollista sisällyttää tähän kaksivuotiseen tutkimukseen. Siitä huolimatta toivon,
että tutkimukseni antaa oman panoksensa matkailun ja maaseudun kehittämistä koskeviin keskusteluihin tuoden tutkimustietoa maaseudun kulttuuriperintöyrittäjyydestä ja yrittäjyyteen liittyvistä mahdollisuuksista ja haasteista kestävän kehityksen edistämisessä
sekä paikallisidentiteetin ja kuntaimagon rakentamisessa.<o:p></o:p></p>
<h1>Mediapinta Oy:n kirjoja<o:p></o:p></h1>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Keltaruusu ja täysikuu<br>
</b>Tapio Niemi<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Viisikymmenluvun alku on paljolti unohtunut jakso suomalaisen levyiskelmän historiassa. Tämä kirja paikkaa tuota aukkoa. Sen sivuilla esitellään joukko unohtuneita miessolisteja ja vielä unohdetumpia
naislaulajia. Löydetään unohtuneita iskelmähelmiä – ja mahalaskuja. <br>
Kerrotaan Olavi Virran ilmiömäisen nousun alkuvaiheet ja pohditaan suomalaiseen iskelmälaulajaan kohdistuneen palvonnan eli kultin varhaisimpia syntyvaiheita.
<br>
Keltaruusu ja täysikuu on samalla matka tuohon usein niin onnelliseksi ja valoisaksi kutsuttuun vaiheeseen Suomen lähimenneisyydessä.
<br>
FM Tapio Niemi on aikoinaan toimittajana haastatellut useimmat aikakauden taiteilijat. Hän on kirjoittanut Veikko Tuomen elämäkerran ja toimittanut kaksi laulukirjaa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Harrikalla Jenkeissä</b><br>
Pertti Sulasalmi<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kirja kertoo neljän miehen matkasta Chicagosta Los Angelesiin. Koska Harley Davidsonien vuokraus maksoi 1000 euroa viikossa, oli tarkoitus ajaa ja katsella vain tärkeimmät nähtävyydet. Motoristi on kuten tiedetään perillä jo silloin kun
hän starttaa liikenteeseen. USA:ssa ajettaessa ollaan usein osa liikkuvaa maisemakorttia. Harley Davidson on kuin luotu näille teille. Ota rento asento ja anna pyörän viedä.
<br>
Matkan varrella poikettiin mm Memphisissä, Las Vegasissa, Grand Canyonilla, Death Valleyssa sekä San Franciscossa. Osa matkasta ajettiin Route 66:lla.
<br>
Ajoreitti suunniteltiin yhdessä ja hotellit varattiin ennen lähtöä Bookingista. Yleensä ajettiin korkeintaan 500 km päivässä. Vapaapäiviä vietettiin kolmena päivänä. Tuolloinkin pari kaveria ajeli lähiympäristössä ja onnistui siten ajamaan koko reissun aikana
8300 km. <br>
Tarinassa yhdistetään faktaa ja fiktiota. Se on siten eräänlainen romaani. Kirjan kirjoittaja oli matkalla mukana, mutta hänkin on tarinassa osin fiktiivinen. Kirjan tärkeintä osaa näyttelee matka ja sen aikana tapahtuneet havainnot.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<h1>Kustantaja Laaksosen kirjoja<o:p></o:p></h1>
<p class="MsoNormal"><b><o:p> </o:p></b></p>
<p class="MsoNormal"><b>Kauko Kuosma - Rautatieharrastuksen alullepanija<br>
</b>Juhani Katajisto<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kuosma oli yksi ensimmäisistä rautatieharrastajista Suomessa. Hän aloitti 1950-luvun alussa järjestelmällisen rautatiekaluston valokuvaamisen ja hän kuvasi myös värififilmille, joka ei ollut kovinkaan yleistä tuohon aikaan. Hänellä oli
hyvät välineet ja hän matkusti eri puolilla maata. Valokuvauksen lisäksi hän otti rautatieaiheisia kaitafifilmejä.<br>
Pienoismallirakentajana Kuosma oli myös uranuurtaja. Hän piirsi tarkkoja tyyppipiirroksia ja rakensi useita upeita pienoismalleja.<br>
Tähän kirjaan on koottu valikoima Kuosman parhaita otoksia ja kiinnostavia piirroksia.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b><o:p> </o:p></b></p>
<p class="MsoNormal"><b>Junakirja</b><br>
Sakari K. Salo<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Tämä kuva- ja tietokirja esitelee Suomen rautateillä tällä hetkellä liikennöivät diesel- ja sähköveturit, moottorivaunut ja -junat sekä mm. yhä nostalgialiikenteessä olevia höyryvetureita ja muita historiallisia
vetureita. Kalusto on esitelty valokuvin ja tekstein. Teos on neljäs, täydennetty ja ajantasaistettu painos saman nimisestä kirjasta. Mukana ovat nyt myös uudet dieselveturisarjat.
<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Kirjan on koonnut tunnettu rautatieasiantuntija Sakari K Salo.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>RISTO - Tr1-veturin historia<br>
</b>Kari Salo<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Tr1 Ristoa on pidettävä eräänä Valtionrautateiden onnistuneimpana höyryveturisarjana. Sarjan merkitys VR:n sodanjälkeisen tavaraliikenteen merkittävimpänä vetäjänä on kiistaton, niillä vedettiin 1950-luvulla valtaosaltaan Etelä-Suomen raskas
tavaraliikenne. Vasta 1960-luvun puolivälin jälkeen alkoi veturisarjan merkitys vähentyä dieselveturien tullessa laajemmin käyttöön. Riston käyttöalue oli aluksi vain Etelä-Suomi, mutta 1970-luvulla niiden ajojen painopiste siirtyi Pohjois-Suomeen raskaan
kiskotuksen myötä. Kouvola oli pitkään sarjan tärkein varikko.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Tässä teoksessa Kari Salo käy seikkaperäisesti läpi koko sarjan ja jokaisen veturiyksilön historian. Veturisarjan tarina jatkuu, sillä niitä on vielä useita jäljellä ja muutamaa kunnostetaan ajokuntoon.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Lunta raiteilla - Snow on the rails<br>
</b>Juhani Katajisto<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Lunta raiteilla - Lumenaurausta laatikkoauroilla ja muilla välineillä / Snow on the rails - Snow clearance by snowplough and other means<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Laatikkoaurat olivat sata vuotta oleellinen osa rautateidemme talviliikenteen ylläpitoa. Ne mahdollistivat lumisimpinakin talvina rautatieliikenteen jatkumisen. Kirjassa kerrotaan kuinka alkeellisilla
välineillä ratoja puhdistettiin lumesta 1860- ja 1870-luvuilla. Kehittyneempien aurojen tulo 1880-luvulla mullisti siihenastiset aurausmenetelmät. Lumen poisto radoilta tuo edelleen hankalan ja kalliin lisätekijän rautatie-, raitiotie- ja metroliikenteeseen.
<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style="mso-fareast-language:FI">This publication starts with a description of the primitive tools used to clear snow from the tracks in the 1860s and 1870s and how equipment and methods for snow clearing methods evolved
to keep abreast with the gradually increasing traffic volume to save both horse- and manpower. It also tells of how the advent of mechanical ploughs revolutionized snow clearance work in the 1880s. Today snow continues to be a continual burden and financial
expense for our Finnish rail and tram traffic as well metro traffic.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><b>Pieni paloautokirja 3<br>
</b>Jari Auvinen<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Palo- ja pelastusautot ovat kautta aikojen kiinnostaneet niin isiä kuin poikiakin – nykyisin enenevässä määrin myös tyttöjä. Varsinaisten sammutusautojen lisäksi palokunnilla ja pelastuslaitoksilla
on monenlaista kalustoa isoista nostolava-autoista monitoimiautoihin. Näistä kaikista kerrotaan tässä isoille ja pienille harrastajille tarkoitetussa kirjassa. Mukana on myös ulkomaalaisia palo- ja pelastusautoja.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:FI">Jari Auvinen toimii Helsingissä Palomuseon intendenttinä.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:black">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;caret-color: rgb(0, 0, 0);word-spacing:0px">
<span style="color:black">HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, joten jos et saa arvosteluasi kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale Agricolan toimitukseen, jotta
sitä voitaisiin tarjota uudelleen arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista myös muussakin julkaisussa – muualla julkaistun arvostelun voi julkaista myös Agricolassa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;caret-color: rgb(0, 0, 0);word-spacing:0px">
<span style="color:black">Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen Agricolan<span class="apple-converted-space"> </span><span class="spelle">sivulle:<a href="https://agricolaverkko.fi/arvostelut/"><span style="color:#954F72">https://agricolaverkko.fi/arvostelut/</span></a></span><span class="apple-converted-space"> </span>josta
se lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja julkaisee arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen H-verkko ja Kultut- listan tilaajille sähköpostina sekä tallentuu "Agricolan kirja-arvostelut" julkaisun sivulle:<span class="apple-converted-space"> </span><a href="https://agricolaverkko.fi/arvostelut/"><span style="color:#954F72">https://agricolaverkko.fi/arvostelut/.</span></a><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="caret-color: rgb(0, 0, 0);font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;word-spacing:0px">
<span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
</div>
</body>
</html>