<html xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered medium)">
<style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:#0563C1;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:#954F72;
        text-decoration:underline;}
span.Shkpostityyli17
        {mso-style-type:personal-compose;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        color:windowtext;}
span.apple-converted-space
        {mso-style-name:apple-converted-space;}
span.spelle
        {mso-style-name:spelle;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style>
</head>
<body lang="FI" link="#0563C1" vlink="#954F72">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal"><span style="color:black">Agricola - Suomen humanistiverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun (ISSN 1796-704X). Jos haluat arvostelukappaleen lähetä sähköpostia osoitteeseen: <<span class="spelle"><a href="https://lists.utu.fi/mailman/listinfo/h-verkko"><span style="color:#954F72">agricolan.arvostelut</span><span class="apple-converted-space"><span style="color:#954F72"> </span></span><span style="color:#954F72">at
 gmail.com</span></a></span>> ilmoita kirjan nimi ja kustantaja sekä oma postiosoitteesi ja puhelinnumerosi. Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle kirjan. Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella kyseisen kirjan.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;caret-color: rgb(0, 0, 0);word-spacing:0px">
<span style="color:black">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><b>Basam-books<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Terapeuttinen kirjoittaminen<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Juhani Ihanus (toim.) 2022 <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kirjoittamalla voidaan luodata kieltä ja mieltä, jakaa kokemuksia ja merkityksiä ja nauttia eri näkökulmien kirjosta. Tunteiden, ajatusten, muistojen ja kuvitelmien kirjaaminen voi avata jumittuneita tilanteita ja virittää voimavaroja luoviin
 dialogeihin ja muutoksiin. <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kirjoittamisen hoitavat, kuntouttavat sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ovat keskeisiä kirjallisuusterapiassa, jonka taustoja, menetelmiä ja sovelluksia tässä kirjassa esitellään ja arvioidaan. Artikkeleissa alan asiantuntijat
 selvittävät kirjoittamisen monia terapeuttisia ulottuvuuksia – stressistä, traumoista ja menetyksistä mutta myös unista, unelmista ja toiveista kirjoittaminen, päiväkirja-, elämänkaari- ja luontokirjoittaminen sekä meditatiivinen kirjoittaminen otetaan teoksessa
 erityistarkasteluun. <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Teos sopii terapeuttisen kirjoittamisen käytön perustaksi terveys-, sosiaali-, opetus-, kasvatus- ja kulttuurialoilla ja laajemmin itsen kehittämisen tueksi.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Juhani Ihanus, FT, kirjailija, kulttuuripsykologian dosentti (Helsingin yliopisto), taidekasvatuksen ja taidepsykologian dosentti (Aalto-yliopisto) on kirjallisuusterapian uranuurtajia Suomessa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Omia sanoja etsimässä : johdatus vuorovaikutteiseen kirjallisuusterapiaan<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Silja Mäki (toim.), Terhikki Linnainmaa (toim.)<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">2022 <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kirjallisuusterapiassa lukeminen ja kirjoittaminen toimivat terapeuttisina ja kasvua edistävinä välineinä sekä luovuuden lähteinä. Niiden avulla on mahdollista löytää voimavaroja arkeen ja keinoja ihmisten välisen vuorovaikutuksen ja vaikeidenkin
 elämänkokemusten tarkasteluun. <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Tämä kirjallisuusterapiaopas esittelee kirjallisuusterapiaa yleisesti ja menetelmän käyttömahdollisuuksia eri-ikäisten kanssa mm. traumatyöskentelyssä. Mukana ovat myös unimaailman mahdollisuudet ja päiväkirjatyöskentely sekä kirjallisuusterapeuttisen
 aineiston valinnan kysymykset. <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kirja on suunnattu sekä kaikille kirjallisuusterapiasta kiinnostuneille että kirjallisuusterapiaryhmien ohjaajille, kirjallisuusterapeuteille ja terveys-, opetus-, sosiaali- ja kirjastoalojen ammattilaisille.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kulkija Venetsiassa<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Eero Hämeenniemi 2022 <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Tämän kirjan sivuilla tapaamme ruhtinaita, muusikoita, nunnia ja orpokotien porttien taakse suljettuja tyttöjä, jotka saavat kyllä laulaa kirkossa, mutta joiden pitää pysyä kuulijoilta piilossa ristikoitten ja ohuitten verhojen takana.
 Vierailemme maailman ensimmäisessä julkisessa oopperateatterissa, Venetsian kurtisaanien kirjallisissa salongeissa, maestro Claudio Monteverdin kirkossa, ghetton juutalaisten älykköjen keskustelukerhossa, Gonzaga-ruhtinaiden hovissa Mantovassa, nunnaluostarin
 kammioissa ja maestro Giuseppe Tartinin viulutunnilla. <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Tapaamme myös veronkantajan, jonka palkkaan kuuluu kaksitoista lihavaa hanhea, ja säveltäjän, joka joutuu jahtaamaan karanneita nymfeja ympäri teatterin, sekä kurtisaanin, jonka luona Ranskan kuningas vierailee. Historian henkilöt ja fiktiiviset
 hahmot rakentavat samaa, rikasta tarinaa. Venetsian tasavallan viimeisten vuosisatojen elämä piirtyy kirjassa värikkäänä kudoksena, jonka moniulotteiset vuorovaikutussuhteet ja keskinäiset riippuvuudet yllättävät lähes jokaisen lukijan. Tarinaa kehystävät
 kahden orpotytön kertomukset, joiden kautta saamme nähdä, miten yksilönvapautta rajoittavat perinteet ja instituutiot menettävät hiljalleen otteensa venetsialaisten elämästä.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Eero Hämeenniemi on kirjoittanut tätä ennen kahdeksan kirjaa Basam Booksille. Niistä viimeisin on suuren suosion saanut matkakirja ”Napolista etelään”. Hän on myös säveltäjä, Sibelius-Akatemian dosentti ja pianisti. Hämeenniemi on viettänyt
 pitkiä aikoja Venetsiassa. Hän on tehnyt kaupungin musiikkielämästä laajan sarjan YLE Radio 1:lle, minkä lisäksi hän on kirjoittanut monodraaman ”Laura Maddalena” cembalisti ja näyttelijä Elina Mustoselle. Sen keskiössä ovat Venetsian orpokotien musisoivat
 nuoret naiset.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Itsekkyydestä<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">François de La Rochefoucauld, Sampsa Laurinen (suom.)<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">2022 <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">François de La Rochefoucaud'n (1613–1680) mietelauseet ovat aforistiikan klassikkoja, kuin miniatyyriromaaneja, joissa yhteen virkkeeseen kiteytyy elämäntarina tai säälimätön kuva ihmisluonnosta.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">La Rochefoucauld’ta on verrattu miekkailijaan, joka yllättää lukijansa vaihtuvista pistokulmista. Lukija pakotetaan selkä seinää vasten tarkistamaan päivittäisiä valintojaan, elämänsä merkittävimpiä päätöksiä, ihmisluonnon olemusta ja moraalin
 perustekijöitä. Kirja ei jätä rauhaan, koska miekan terä eli aforismin kärki on juuri pistämäisillään sydämeen. Lukijan on puolustauduttava, perusteltava, väiteltävä, kumottava ja todistettava, ja yllättäen moni huomio on kuin suoraan päivänpolitiikasta poimittu,
 vaikka kirjoittajan syntymästä on yli neljä vuosisataa. <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Monet La Rochefoucaud'n mietelauseet ovat vain terävöityneet vuosisatojen saatossa. Ihminen ei ole  muuttunut.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">"Aurinkoa ja kuolemaa ei voi katsoa suoraan kohti." <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">"Kun ei löydä rauhaa itsestään, sitä on turha etsiä muualta."
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">"Näemme enemmän vaivaa näyttääksemme onnellisilta kuin tullaksemme onnellisiksi."
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">"On sellaisia, jotka eivät koskaan rakastuisi, elleivät olisi kuulleet puhuttavan rakkaudesta."
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">"Hulluus seuraa meitä kaikkina ikäkausina, jos joku vaikuttaa viisaalta, se johtuu vain henkilön iän, varallisuuden ja hulluuden sopusuhtaisuudesta."
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">"Uskollisuus rakkaudessa on alituista uskottomuutta, joka saa sydämen kiintymään vuorotellen rakastetun eri piirteisiin suosien milloin yhtä, milloin toista. Uskollisuus on vain yhteen henkilöön sulkeutunutta uskottomuutta."
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Sampsa Laurisen ranskan kielestä laatima suomennos päivittää pian 100-vuotiaan edeltäjänsä (Mietelmiä, suom. J. V. Lehtonen, 1924). Suomentajan särmikäs jälkikirjoitus "Mies mietteiden takana" valottaa La Rochefoucaud'n herttuan aikaa,
 elämää ja persoonaa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kansalaistottelemattomuus (Klassikko-sarja)<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Henry David Thoreau, Antti Immonen (suom.)<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">2022 <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kansalaistottelemattomuus on yhdysvaltalaisen Henry David Thoreaun (1817–62) maineikas kannanotto hallituksen pakkovaltaa vastaan ja yksilön itsenäisyyden puolesta. Thoreaulla on ollut valtava vaikutus koko maailmassa rauhanomaisiin aktivismin
 muotoihin. Muun muassa Gandhi ja Martin Luther King perustivat ajattelunsa väkivallattomasta vastarinnasta Thoreaun kirjoituksiin.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Mitä velvollisuuksia ja oikeuksia yksilöllä on suhteessaan yhteiskuntaan? Mitä tarkoittaa ”vapaus”, jota länsimaissa niin kovasti ihaillaan? Mitä meidän pitäisi tehdä, ellei valtiovalta toimi moraalitajumme mukaisesti? Muun muassa näihin
 kysymyksiin Kansalaistottelemattomuus yrittää vastata. <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">”On olemassa epäoikeudenmukaisia lakeja. Pitäisikö meidän tyytyä vain tottelemaan niitä?”<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Sauna, naiseus ja elämänkaari : perinnekulttuurin paluu<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kaarina Kailo<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">2022<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Saunassa - suomalaisen perinnekulttuurin mikrokosmoksessa - on kautta aikain uudistuttu sekä eheytetty niin kehoa kuin mieltä. Tämä uutuusteos keskittyy saunan elämänkaarirituaaleihin ja unohdettuun, jopa vaiennettuun feminiiniseen puoleen
 ja kulttuurihistoriaan. Kirjassa esitellään saunarituaaleja synnytys-, morsius- ja hääsaunoista sekä lemmennostatussaunoista vainajan viimeisiin löylyihin. Teoksessa tarkastellaan myös erityisesti naisten rituaali- ja sosiaalisessa asemassa tapahtuneita muutoksia
 ja pyritään saunakulttuurin uudistamiseen ennakkoluulottomassa hengessä! <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Koska medikalisaatio ja kirkonmiehet ovat länsimaissa leimanneet naisen kehon luonnolliset prosessit puutostiloiksi, sairauksiksi tai kirkon puuttumista edellyttäviksi epäpuhtauden muodoiksi, on tervehdyttävää palauttaa naisten omanarvontunto
 ja omaehtoinen esipatriarkaalinen kulttuuri myös suhteessa saunaan kehon ja mielen pyhäkkönä. Kirja tarjoaa käytännönläheisiä ehdotuksia siitä, miten siirtymäriittejä ja muuta tapakulttuuria voitaisiin ottaa uudestaan käyttöön luontouskonnon ja ekososiaalisen
 sivistyksen hengessä, ja tarjoaa esimerkkejä varsinkin ikänaisia voimaannuttavista riiteistä.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kaarina Kailo (Ph.D.) on Pohjois-Amerikan tutkimuksen dosentti, tietokirjailija ja tunnustettu matriarkaalisen tutkimuksen asiantuntija. Hän asui Kanadassa l7 vuotta ja toimi pitkään naistutkimuksen viroissa Simone de Beauvoir-instituutissa,
 Montrealissa. Suomessa hän on toiminut Oulun yliopiston naistutkimuksen professorina ja Suomen Akatemian varttuneena tutkijana. Kailo on kirjoittanut satoja artikkeleita ja lukuisia kirjoja.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Pahuuden akselilla : Bazian Prudens: murtunut sotilas<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Nyssa Wood<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">2022 <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Saddam Husseinin armeijan sotilaan poika ottaa elämänsä ensiaskeleet 1990-luvun Janakkalassa. Perhe on saapunut Suomeen seitsemän vuoden pakomatkan jälkeen. Pakomatkalle on lähdetty, koska isä on toiminut salaa Saddam Husseinia vastaan
 välittämällä tietoja hyökkäyksistä kurdisotilaille, peshmergoille. Vaikka ensimmäisiin vuosiin Suomessa mahtuu iloa ja hyviä hetkiä, jättävät vanhempien kohtaamat kauhut jälkensä myös lapsiin.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kun isä päättää muuttaa perheen takaisin Irakiin, levottomuuksien keskelle, on kulttuurishokki valtava. On opittava jälleen uusi kieli, uudet tavat sekä elämään jatkuvan pelon kanssa. Lopulta Bazian löytää kuitenkin paikkaansa ja ajautuu
 töihin Naton joukkoihin, sotilaaksi Irakin sodan jälkimaininkeihin. <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Vuosia myöhemmin Suomeen palaa murtunut mies. Sodan kauhut, huonot valinnat ja yritys elää toisten asettamia tavoitteita todeksi saavat mielen järkkymään ja sirpaloitumaan.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kirjassa käsitellään sodan kauhuja, juurettomuutta ja yksinäisyyttä, tunnekylmyyttä, mielivaltaista toimintaa, väkivallan ja kuoleman äärellä elämistä, selviytymistä. Perheväkivalta, ylisukupolviset sotatraumat, koulukiusaaminen, sotilaana
 toimiminen, hyväksynnän etsintä, pakkoavioliitot, kunnia ja häpeä pakottavat pysähtymään arvojen, anteeksiantamisen ja oman ihmiskäsityksen tutkimisen äärelle.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kulttuuri ja anarkia : Klassikko-sarja<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Matthew Arnold, Anssi Halmesvirta (suom.)<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">2022<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Matthew Arnoldin politisoitunut kulttuurikäsitys on yhä elävä, ajankohtainen ja resonoi etenkin silloin, kun yhteiskunnan keskeiset moraaliset ja esteettiset arvot ovat joutumassa uhanalaisiksi tai peräti syrjään. Se voi herätellä debattia
 tänään, kun materiaaliset arvot hallitsevat markkinaliberalismia, jolle kulttuuri näyttäytyy rahalla ostettavina taideluomuksina ja ihmisen sisäinen sivistys on toisarvoista. Arnold kohottaa kulttuurin ansaitsemaansa arvoon ja puolustaa sitä ihmisen parhaimpien
 ominaisuuksien, kauneuden ja järjen valon kantajana. <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Viktoriaanien aatemaailmaan perehtynyt Anssi Halmesvirta on kaivanut unohduksista Matthew Arnoldin kitkerää polemiikkia nostattaneen Culture and Anarchy -esseen arvellen sen kulttuurisen ja poliittisen sanoman olevan meillä lähes tuntematon,
 mutta lukemisen ja tutkimisen arvoinen myös suomeksi.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Musiikin mimeettisyydestä<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Elina Packalén<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">2022 <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Aristoteles toteaa Runousopissaan, että jäljittely on ihmiselle luontaista lapsesta pitäen: asiat opitaan jäljittelemällä ja lisäksi ihmiset nauttivat jäljittelyistä. Musiikin jäljittelykykyä pohdittiin syvällisesti antiikin Kreikassa ja
 uudelleen 1500-luvun alkupuolelta valistuksen vuosisadan loppuun. Miksi kysymys oli niin kimurantti?
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Aristoteles mietti, tähtääkö musiikki johonkin hyveeseen: voiko musiikki muovata ihmisen luonteen tietynlaiseksi? Descartes puolestaan pohti, voiko musiikki jäljitellä elonhenkien liikkeitä, jotka vaikuttavat mielialaan, affekteihin, tahtotiloihin
 ja käyttäytymiseen. <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Entä miten musiikin vaikutus välittyy kuulijalle? <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Uudessa kirjassaan FT Elina Packalén johdattaa lukijan kiehtovalle aikamatkalle musiikin ja ajattelun historiaan!<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Hannibalin sota ja Sisilian myllerrykset<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Titus Livius, Maija-Leena Kallela (suom.), Ylermi Luttinen (suom.)<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">2021<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Antiikin Rooman tasavallan ajan kohtalokkain sota käytiin karthagolaista sotapäällikköä Hannibalia ja hänen joukkojaan vastaan. Kun tätä vuonna 218 eaa. puhjennutta ns. toista puunilaissotaa oli kestänyt jo neljä raskasta vuotta, sodan
 painopiste siirtyi yllättäen Sisiliaan, Syrakusan mahtavaan kaupunkivaltioon. Sen asukkaat onnistuivat pyristelemään vapaaksi tyrannien ikeestä, mutta aina löytyi viekkaita valtaan pyrkijöitä tilalle. Rikasta kaupunkia havittelivat omistukseensa myös karthagolaiset
 ja tietenkin roomalaiset. Rooman maa- ja merivoimia odotti kuitenkin yllätys: syrakusalaisilla oli turvanaan Arkhimedeen keksimät ja rakennuttamat uudet, nerokkaat sotakoneet.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Jumalat asuvat meissä : 95 teesiä yliluonnollisesta<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Hannu Poutiainen<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">2022 <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Jumalat asuvat meissä: 95 teesiä yliluonnollisesta avaa filosofisia reittejä yliluonnollisen kokemuksen loputtomiin rikkauksiin, sen lupauksiin ja vaaroihin, aarteisiin ja ansoihin.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Filosofian, uskonnon ja taiteen historiassa vapaasti luoviva teos tutkii hirviöitä ja ihmeitä, pyhäinjäännöksiä ja keskipäivän aaveita, noiduttuja maisemia ja lapsuuden painajaisunia. Se kutsuu lukijaansa astumaan epäilyn ja uskon tuolle
 puolen, uskaltautumaan syvemmille ja arvoituksellisemmille ajatuksen poluille, joilla ylimmäksi ohjenuoraksi nousee runoilija William Blaken lause: ”Kaikki, mihin on mahdollista uskoa, on totuuden kuva.”
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">[Kirjailija, FT Hannu Poutiainen on Tampereen yliopistossa toimiva kirjallisuuden ja filosofian tutkija.]<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Tarmo Kunnas <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Nietzsche ajattelijana<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">2022 <o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Tarmo Kunnaksen teos Nietzsche ajattelijana. Aamuruskosta epäjumalten hämärään pyrkii luomaan kokonaiskuvan Nietzschen ajattelusta. Kirja käsittelee saksalaisen runoilija-filosofin totuuskäsitystä, ihmiskuvaa, suhtautumista elämän tragiikkaan
 ja onneen, historiaan, sekä uskontoon. Nietzsche on kaikkein radikaalein moraalin uudistaja, mutta myös hienovarainen moralisti.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Ajattelijaa on tulkittu myös poliittisesti, ja Kunnas tarkastelee Nietzschen suhdetta eri ideologioihin, myös fasismiin ja kommunismiin. Kunnas esittää, että väärien tulkintojen välttämiseksi on-Nietzsche syytä ymmärtää ei vain filosofina,
 vaan ajattelijana, joka käyttää kieltä runoilijoiden tapaan. Näin myös Nietzschen komiikan taju nousee olennaiseksi mielenkiinnon kohteeksi. Myös filosofin arvoituksellinen rakkauselämä on pohdittavana. Kirja käsittelee laajalti Nietzschen vaikutusta = myös
 filosofi Martin Heideggerin suhdetta Nietzscheen.  Tarmo Kunnas on toiminut professorina Helsingin, Jyväskylän ja Sorbonnen yliopistoissa ja hän oli Suomen Ranskan Instituutin ensimmäisenä johtaja Pariisissa. Hän on käsitellyt teoksissaan aikaisemmin uskonnon,
 moraalin, pyhyyden ja pahuuden olemusta sekä rakkautta, kotiseudun ideaa ja fasismia. Kunnaksen teoksia on käännetty lukuisille vieraille kielille.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:black"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:black"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:black">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;caret-color: rgb(0, 0, 0);word-spacing:0px">
<span style="color:black">HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, joten jos et saa arvosteluasi kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale Agricolan toimitukseen, jotta
 sitä voitaisiin tarjota uudelleen arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista myös muussakin julkaisussa – muualla julkaistun arvostelun voi julkaista myös Agricolassa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;caret-color: rgb(0, 0, 0);word-spacing:0px">
<span style="color:black">Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen Agricolan<span class="apple-converted-space"> </span><span class="spelle">sivulle:<a href="https://agricolaverkko.fi/arvostelut/"><span style="color:#954F72">https://agricolaverkko.fi/arvostelut/</span></a></span><span class="apple-converted-space"> </span>josta
 se lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja julkaisee arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen H-verkko ja Kultut- listan tilaajille sähköpostina sekä tallentuu "Agricolan kirja-arvostelut" julkaisun sivulle:<span class="apple-converted-space"> </span><a href="https://agricolaverkko.fi/arvostelut/"><span style="color:#954F72">https://agricolaverkko.fi/arvostelut/.</span></a><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
</div>
</body>
</html>