<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered medium)">
<style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:#0563C1;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:#954F72;
        text-decoration:underline;}
span.Shkpostityyli17
        {mso-style-type:personal-compose;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        color:windowtext;}
span.spelle
        {mso-style-name:spelle;}
span.apple-converted-space
        {mso-style-name:apple-converted-space;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]-->
</head>
<body lang="FI" link="#0563C1" vlink="#954F72">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal"><span style="color:black">Agricola - Suomen humanistiverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun (ISSN 1796-704X). Jos haluat arvostelukappaleen lähetä sähköpostia osoitteeseen: <<span class="spelle"><a href="https://lists.utu.fi/mailman/listinfo/h-verkko"><span style="color:#954F72">agricolan.arvostelut</span><span class="apple-converted-space"><span style="color:#954F72"> </span></span><span style="color:#954F72">at
 gmail.com</span></a></span>> ilmoita kirjan nimi ja kustantaja sekä oma postiosoitteesi ja puhelinnumerosi. Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle kirjan. Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella kyseisen kirjan.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;caret-color: rgb(0, 0, 0);word-spacing:0px">
<span style="color:black">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><b>Atena kevät 2021<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Anu Lahtinen<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Ebba, kuningattaren sisar<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Ensimmäinen 1500-luvun naisesta kertova suomalainen elämäkerta kuvaa, miten perhe ja valtakunta liittyivät yhteen.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Noin nelikymmenvuotiaana Ebba Stenbock oli saattanut hautaan niin miehensä kuin puolet lapsistaan. Puoliso, Suomen pelätyin mies Klaus Fleming, oli kuollut kukistettuaan nuijasodan kahakat. Serkku Kaarle oli anastanut vallan Ruotsin puolella
 valtakuntaa, ja hänen joukkonsa hyökkäisivät pian Turun linnaan. Pystyisikö Ebbaa nyt suojelemaan edes hänen sisarensa Katarina, Ruotsin entinen kuningatar?<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Ebba, kuningattaren sisar kertoo Ebba Stenbockin (k. 1614) elämänmittaisesta tiestä Turun linnan puolustajaksi vuonna 1597 sekä yhteenoton seurauksista. Stenbockin ja Flemingin sukupiirit olivat valtakunnan mahtavimpia, ja niitä myllersivät
 poliittiset riidat, omaisuustakavarikot ja maanpetturuustuomiot. Yhden naisen kautta hahmottuu, millaista oli elämä 1500-luvun lopun kuohuvassa maailmassa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kun Kaarlen joukot saapuivat, Ebba-rouva päätti seistä oikean kuninkaan puolella. Olihan hän edelleen ylhäisen perheen tytär, pelätyn johtajan leski ja kuningattaren sisar.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Heidi Blake<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Tappolista. Kremlin salamurhaohjelma ja Putinin sota länttä vastaan<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Vetävästi kirjoitettu tietokirja, joka pohjautuu muun muassa salaisiin tiedusteluaineistoihin.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">He luulivat löytäneensä turvapaikan Englannin hienostoalueilta, mutta he olivat väärässä. Vladimir Putinin valtaantulon jälkeen Britanniaan paenneet oligarkit ja venäläiset toisinajattelijat ovat yksi toisensa jälkeen kuolleet epäilyttävissä
 olosuhteissa, kuten myös monet heidän juristeistaan ja avustajistaan. Ja vaikka Britannian tiedusteluviranomaisilla on ollut todisteita Venäjän osallisuudesta kuolemiin, poliisi on lopettanut lähes kaikki tutkimukset.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Palkittu tutkiva toimittaja Heidi Blake paljastaa Venäjään kytkeytyvien hämäräperäisten kuolemien ja ilmiselvien murhien verkoston Britanniassa ja muualla lännessä. Venäjän korkeimman johdon hyväksymä salamurhaohjelma sai jatkua lähes kaksikymmentä
 vuotta, ennen kuin entisen sotilastiedustelijan Sergei Skripalin ja hänen tyttärensä murhayritys novitšok-hermomyrkyllä sai länsimaat reagoimaan. Länsimaiden turva ei kuitenkaan suojele, jos oma nimi on Kremlin tappolistalla.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Salaisiksi luokiteltuihin asiakirjoihin, rikos-paikkatodisteisiin ja tiedustelulähteisiin sekä satoihin sisäpiirin haastatteluihin perustuva rohkea kirja paljastaa, mihin Putin salamurhaohjelmallaan pyrkii ja miksi länsimaat eivät ole pontevammin
 vastustaneet verenvuodatusta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kaisa Beltran & Johanna Erjonsalo<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kadonneet tytöt<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Aurinkorannikon seksikaupan uhrit ja haavoittuneet<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kerronnallinen tietokirja näyttää Málagan prostituution karun todellisuuden ja antaa äänen naisille, jotka siihen ovat päätyneet – tietoisesti tai tahtomattaan.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">”Nigerialainen Bella istuu alusvaatteisillaan muovituolilla teollisuusalueella Málagan lentokentän kupeessa. Tänne prostituution hautausmaalle päätyvät ne naiset, jotka ovat seksiklubeille ja bordelleihin liian vanhoja, nuoria, rikkinäisiä
 tai mustia.”<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kadonneet tytöt on vetävästi kirjoitettu teos Aurinkorannikon prostituution karusta todellisuudesta. Ihmiskaupasta, parituksesta ja tytöistä, jotka haluavat köyhistä kotimaistaan Eurooppaan hinnalla millä hyvänsä. Perheistä, joille ulkomailla
 työskentelevä tytär on ainoa tulonlähde. Valepoikaystävistä, jotka lupaavat makean elämän Euroopassa mutta toimivatkin parittajina.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kadonneet tytöt antaa äänen naisille, joiden unelma paremmasta elämästä on muuttunut painajaiseksi. Ravisteleva ja runsaasti kuvitettu teos kertoo, miten ihmisiä ostetaan ja myydään Euroopan laidalla.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kaisa Pulakka<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kurittomat. Jumalattaria, nykynaisia ja muita kauheita akkoja<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Valoisa tietokirja naisiin kohdistuneiden -asenteiden synkästä kulttuurihistoriasta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Lilith oli Aatamin ensimmäinen vaimo, joka demonisoitiin kauheaksi akaksi. Kun Lilithin tarina kerrotaan uudestaan, kuullaan kertomus sukupuolten välisen tasa-arvon kehityksestä. Lilith oli rohkea nainen, joka uskalsi sanoa ei.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kurittomat käsittelee reippaasti ja informatiivisesti naisen asemaa eri aikoina ja tilanteissa. Kulttuurihistoriasta ponnistavan, upeasti kuvitetun kirjan aiheita ovat myyttisten naisten lisäksi seksuaalisuus, sukulaissuhteet, syntymä ja
 kuolema sekä ihan tavalliset mokailevat nykyäidit. Naisen rooli ei ole ollut häävi, mutta yhteiskunnan rakenteisiin pesiytynyt epätasa-arvo voidaan tunnistaa nyt.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kaisa Pulakka pöyhii Kurittomissa vanhat tarinat uusiksi: myytit yhdistyvät omaäänisesti tämän päivän ilmiöihin muistaen, etteivät sukupuoleen liittyvät asenteet kohdistu vain naisiin. Virkistävän kirjan lopuksi voi tehdä Kauhee akka -testin
 ja onnitella itseään siitä, ettei jumalatarten tapaan repinyt lapsiaan kappaleiksi.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Wendy Lower: Rotko<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Erään perheen teloitus, joka johti Ukrainan juutalaisten joukkotuhon jäljille<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Palkittu holokaustitutkija selvittää Ukrainan juutalaisten kohtalon natsimiehityksen aikana ja laajentaa kuvaa kansanmurhan luonteesta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Valokuvassa on nainen lapsineen rotkon reunalla. Takana seisoo mies kivääri kädessään. Naisen pää peittyy savuun. Ase on juuri laukaistu.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Vuonna 2009 holokaustitutkija Wendy Lower sai käsiinsä valokuvan juutalaisperheen murhasta Saksan valtaamassa Ukrainassa. Hirmuteko ei ollut poikkeuksellinen – natsimiehityksen aikana yli miljoona Ukrainan juutalaista murhattiin kirkkaassa
 päivänvalossa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Valokuva ei jättänyt Loweria rauhaan, ja kymmenen vuoden salapoliisityön aikana hän selvitti, keitä kuvassa ammutut olivat, kuka heidät ampui ja mitä Ukrainassa tapahtui. Juutalaisten kansanmurhasta tiedetään hyvin keskitysleirit, mutta
 varsinkin Itä-Euroopassa tavallisia juutalaisperheitä tuhottiin myös ampumalla paikan päällä, paikallisten avustuksella.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Rotkon kuvaama juutalaisperheen kohtalo on avain joukkomurhaan – ja samalla se tarkentaa kuvaa holokaustin luonteesta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Osmo Tapio Räihälä<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Miksi nykymusiikki on niin vaikeaa?<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Yleistajuinen kirja kummallisen kuuloisesta nyky-musiikista ja sen kuuntelemisesta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Miksei kukaan enää sävellä kaunista klassista musiikkia? Onko nykytaidemusiikki oikeasti olevinaan musiikkia?<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Klassista musiikkia sävellettiin viimeksi sata vuotta sitten, ja siitä versonut nykytaidemusiikki heitti perinteiset säännöt romukoppaan. Klassiseen tottuneesta konserttivieraasta nykymusiikki voi kuulostaa vähintäänkin oudolta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Säveltäjä Osmo Tapio Räihälä kertoo kirjassaan, kuinka juuri musiikissa on päädytty vuosisatoja vanhojen taideteosten valtaan muiden taiteenalojen arvostaessa tuoreita näkökulmia. Kiehtovasti hän myös perustelee, miksi jokainen aika tarvitsee
 omat säveltäjänsä.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Teos kasvaa kertomukseksi säveltäjän työstä, taiteen luonteesta sekä kuuntelemisen ja avoimuuden lahjasta. Se osoittaa, ettei nykyajan ”vakava musiikki” ole sittenkään niin vakavaa – eikä ehkä edes vaikeaa. Tämän kirjan lukemiseen ei tarvitse
 musiikin teorian tuntemusta vaan teos sopii jokaiselle musiikinystävälle.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Rami Kangas, Marko Nenonen & Mari Välimäki<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">K niin kuin katastrofi<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Länsimaiden seitsemän tulevaisuutta<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Ajankohtainen tietokirja kertoo, millaista tulevaisuutta koronaviruksen aiheuttama poikkeustila ennustaa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Koronakriisi on ollut ensimmäinen maailmanlaajuinen katastrofi toisen maailmansodan jälkeen. Euroopassa oli jo ehditty unohtaa, millaista on elää uhkaavan kuoleman, romuttuvien talouksien ja poikkeustilan natisuttaman demokratian keskellä.
 Mitä oikein näemme, kun kriisi riisuu ympäriltämme tutun ja turvallisen?<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Korona on kärjistänyt ja nopeuttanut muutoksia esimerkiksi tekemällä etätyöstä valtavirtaa. Millä tavoin pitkälle edennyt digitalisaatio on muuttanut kriisissä keskeistä mediaa ja meitä kaikkia? Toisaalta poikkeustila on tehnyt näkyväksi,
 miten talous, demokratia ja yhteiskunnat olivat jo ehtineet muuttua huomaamattamme. Miten käy demokratian, kun ihmisten perusoikeuksia rajoitetaan? Voimmeko oppia jotain eurooppalaisuutta muovanneesta katastrofien 1600-luvusta? Ja ennen kaikkea: millaisessa
 maailmassa otamme vastaan seuraavan suuren kriisin?<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Historian, kulttuurin ja viestinnän kokeneiden asiantuntijoiden teos tarjoaa seitsemän pohdittua ennustusta siitä, miltä yhteinen tulevaisuutemme näyttää koronakriisin valokeilassa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Florence Given<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Olen upea, mutta en sinun mieliksesi<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Supersuositun somevaikuttajan häpeämätön teos haastaa ahtaat sukupuolinormit ja ennen kaikkea sen, että naisen pitäisi näyttää tietynlaiselta oikeuttaakseen olemassaolonsa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Miten luopua muiden miellyttämisestä ja kuunnella itseään? Miten lakata kritisoimasta muita naisia ja ryhtyä sen sijaan liittolaiseksi? Kuinka tunnistaa sisäistetty naisviha? Miksi kannattaa siivota somensa alemmuudentunnetta ruokkivasta
 kuonasta ja seurata sen sijaan eri värisiä ja kokoisia inspiroivia persoonia?<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kirjassaan Olen upea, mutta en sinun mieliksesi somevaikuttaja Florence Given kertoo räväkästi kasvustaan 2020-luvun feministi-ikoniksi. Given nostaa pöydälle nykyfeminismin tärkeimmät teemat kehorauhasta omien etuoikeuksien tiedostamiseen,
 slut shamingista naisvihan torjumiseen, sheivaamisesta kauneusstandardien hylkäämiseen. Värikkäästi kuvitettu ja vahvoja feministisiä sloganeita vilisevä teos ohjaa kohti elämää, jota miehinen katse ei määritä.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Seija Aunila & Jukka-Pekka Heiskanen<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Äkkilähtöjä menneisyyteen<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">175 välähdystä ajasta, jota ei enää ole<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Vanhoista lehtileikkeistä ja valokuvista koottu hyvän mielen kirja aikamatkustuksen ystävälle.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Vanhat sanomalehdet kertovat historian suurista käänteistä jättäen tavallisen arjen sivuun. Lehtien pikkuilmoitukset ovat kuitenkin nykylukijan aarreaitta. Ne paljastavat, mitä menneen maailman ihmiset toivoivat, pelkäsivät, odottivat ja
 surivat.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Äkkilähtöjä menneisyyteen kiidättää lehti-ilmoituksien ja vanhojen valokuvien siivin lukijan toiseen aikaan. Kirjassa koetaan välähdyksiä naimakandidaattien tai karanneiden puolisoiden etsinnästä, ruokapöydistä kadonneista resepteistä,
 oman maineen varjeluyrityksistä ja tulevaisuuden keksintöjen kauhistelusta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Aikamatkaajaa huvittavat ilmoitusten aihevalinnat ja kieli, mutta samalla hän tunnistaa yhteyksiä tämän päivän somepäivityksiin. Muutama rivi kertoo parilla sanalla elämän tärkeimmistä asioista: ihmissuhteista ja työstä, surusta ja rakkaudesta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:black">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;caret-color: rgb(0, 0, 0);word-spacing:0px">
<span style="color:black">HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, joten jos et saa arvosteluasi kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale Agricolan toimitukseen, jotta
 sitä voitaisiin tarjota uudelleen arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista myös muussakin julkaisussa – muualla julkaistun arvostelun voi julkaista myös Agricolassa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-size-adjust: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;caret-color: rgb(0, 0, 0);word-spacing:0px">
<span style="color:black">Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen Agricolan<span class="apple-converted-space"> </span><span class="spelle">sivulle:<a href="https://agricolaverkko.fi/arvostelut/"><span style="color:#954F72">https://agricolaverkko.fi/arvostelut/</span></a></span><span class="apple-converted-space"> </span>josta
 se lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja julkaisee arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen H-verkko ja Kultut- listan tilaajille sähköpostina sekä tallentuu "Agricolan kirja-arvostelut" julkaisun sivulle:<span class="apple-converted-space"> </span><a href="https://agricolaverkko.fi/arvostelut/"><span style="color:#954F72">https://agricolaverkko.fi/arvostelut/.</span></a><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
</div>
</body>
</html>