<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered medium)">
<style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:-webkit-standard;
        panose-1:2 11 6 4 2 2 2 2 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:#0563C1;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:#954F72;
        text-decoration:underline;}
span.Shkpostityyli17
        {mso-style-type:personal-compose;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        color:windowtext;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]-->
</head>
<body lang="FI" link="#0563C1" vlink="#954F72">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:-webkit-standard;color:black;mso-fareast-language:FI">Agricola - Suomen humanistiverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun (ISSN 1796-704X). Jos haluat arvostelukappaleen lähetä
 sähköpostia osoitteeseen: <agricolan.arvostelut@gmail.com> ilmoita kirjan nimi ja kustantaja sekä oma postiosoitteesi ja puhelinnumerosi. Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle kirjan. Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella
 kyseisen kirjan.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Olavi Paavolainen, Ville Laamanen & H. K. Riikonen (toim.) : Elämme uutta luovaa aikaa : esseitä ja arvosteluja 1922–1950<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Olavi Paavolainen on asettunut poikkeukselliselle paikalle suomalaisen kirjallisuuden historiaan, yleisesti tunnistetuksi keulakuvaksi. Häneen on tavallista viitata
 edelleen, kun tarvitaan esimerkki modernin elämän suomalaisesta tulkitsijasta tai yhteiskunnallisen murroksen polttopisteitä etsineestä kulttuurimatkailijasta. ”Minusta tuntui, että Suomessa ei yleensä oikein tajuttu, mitä maailmassa nykyisin oikein tapahtuu”,
 Paavolainen julisti palattuaan Saksasta syksyllä 1936. Vielä vuosikymmen aiemmin Paavolainen tunnettiin ennen kaikkea nuorena runoilijana sekä sanoma- ja aikakauslehtiin kirjoittavana kotimaan kulttuurielämän kriitikkona. Samalla kansainväliset virtaukset
 kuitenkin jo tuulettivat voimakkaasti sisällissodasta toipuvaa Suomea. Etenkin Helsingistä tuli kohtaamispaikka, jonka ravintoloissa ja asunnoissa pian sodan jälkeen aikuistuneet kulttuurivalppaat nuoret väittelivät. ”Me elämme uutta luovaa aikaa”, Paavolainen
 julisti esseekokoelmansa Nykyaikaa etsimässä alussa (1929). ”On onnellista tänä aikana olla nuori”. Tämän kokoelman tarkoituksena on tuoda edustavasti esille Paavolaisen erityisesti 1920-luvulle ja 1930-luvun alkupuolelle keskittynyt kausi useita eri taiteenaloja
 käsitelleenä, osin uraauurtavana kriitikkona, jolla on erityinen paikka suomalaisen esseistiikan ja kritiikin historiassa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Simo Sipola<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Verokirja<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Verotus on kiehtova juttu. Aika harvat pohtivat sitä huvikseen. Verotus kun on luonteeltaan välttämätön paha: se on pakkoperintää ilman suoraa vastiketta. Lisäksi
 verottaja kajoaa pyhään lehmään nimeltä yksityis-omistus.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Näin ainakin silloin, jos rajoitutaan vain yhteen näkökulmaan. Toisaalta kaikki tietävät myös, että veroja kerätään yhteiskunnan toiminnasta aiheutuvien kulujen kattamiseksi.
 Niin ikään moni ymmärtää, että meikäläisessä järjestelmässä verotus on politiikkaa: sillä ohjataan yhteiskuntaa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Kaiken kaikkiaan verotus on, ja kautta historiansa on ollut, kiehtova juttu.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Uudessa Verokirjassaan toimittaja Simo Sipola kertoo meille kaiken, mitä meidän täytyy tietää verotuksesta. Hän tarkastelee tätä yhteiskunnallisen elämän keskeistä
 ulottuvuutta neljästä näkökulmasta: verojen tarpeen, niiden oikeutuksen, verotuksen kohtuullisuuden ja sen oikeudenmukaisuuden kannalta. Kaikkea tätä valaistaan sekä historian että nykypäivän aineistoilla eri puolilta maailmaa, vaikka tietenkin keskipisteenä
 on Suomi nyt ja (kenties) tulevaisuudessa. Sipola onnistuu mahdottomassa: dokumentaristin vankkumattomalla ammattitaidolla hän saa muodostettua valtavasta aiheestaan sekä selkeän tietopaketin että äärimmäisen mukaansatempaavaa luettavaa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Ville Blåfield&Heli Blåfield<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Saunavuoro<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Kaikki tietävät, että me suomalaiset olemme päällisin puolin hiljaista, lakonista ja introverttiä kansaa – yksinäisiä raatajia, jotka hammasta purren rämmimme hangesta
 toiseen saadaksemme työmme tehtyä.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Mutta on perinteinen elämänalue, jolla toinenkin puoli suomalaisista pääsee esiin: sauna. Kiukaan lämmössä meillä on yllättäen paljonkin puhuttavaa, tai voimme olla
 paljonpuhuvasti hiljaa tai ihan olla vain, myös ventovieraiden seurassa. Muodollisuudet jätetään pukuhuoneeseen tai jopa sen ulkopuolelle ja jäykistelevä pidättyväisyys sulaa löylyssä pois. Sauna on yksinkertaisesti osa suomalaista elämää niin arjessa kuin
 juhlassakin.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Siitä, miten saunotaan, ei Suomessa kuitenkaan vallitse mitään yhtä ja yleistä totuutta. Kirjassaan Saunavuoro toimittaja Ville Blåfield ja valokuvaaja Heli Blåfield
 lähtevät kiertämään kotimaataan maakunta maakunnalta dokumentoidakseen oikeita ja todellisia saunoja ja saunomisia. Kokonaisuus näyttää 19 erilaista kuvareportaasia saunomisen eri muodoista intiimeistä perheilloista varusmiesten palvelussaunaan. Lisäksi kirjaan
 on koottu saunaetiketti, jota ei tarvitse noudattaa, mutta jota usein tullaan noudattaneeksi.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Vesa Heikkinen<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Täydellinen lause<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Ihminen on merkitysolento. Hän tekee merkitystekoja ja elää merkityksissä. Mutta mistä merkityksessä oikein on kysymys?<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Esseekokoelmassaan Täydellinen lause on mahdoton yhtälö kieli-ihminen Vesa Heikkinen tutkii tätä teemaa. Yhdensorttisen vastaushorisontin hän löytää teorioista, erityisesti
 kielitieteilijä M. A. K. Hallidayn ”systeemis-funktionaalisesta” ajattelusta. Sen mukaan kieli on järjestelmä, jotta se toimii. Jotta ihminen voi tehdä sillä asioita. Ihminen on ihminen, koska hän merkitsee, on kykenevä tuottamaan, tulkitsemaan ja ymmärtämään
 sekä ilmaisemaan merkityksiä niin kielellisillä kuin muillakin teoillaan. Jos merkityksiä jostain etsii, kannattaa katsoa ihmisen korvien välin eli aivojen lisäksi ihmisten väliin. Kielenkäyttömme muotteihin ja ideologisiin olettamuksiimme.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Silti ajoittain hiipii mieleen epäilys: löytyykö teoriasta kaikki tarvittava? Kun selvitellään, mitä, miten, miksi ja millaisia merkitykset ovat, taitaa olla välttämätöntä
 kouraista aineistoon myös elettyä elämää, epätäydellisiä lauseita, jotka eivät istu mukavasti mihinkään tunnettuun teoriaan.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Stefan Bremer<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Keskeltä ja täysillä<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Turvapaikanhakijoita ja ylitetyn meren horisontti. Valtava Gobin autiomaa ja veteen hitaasti sekoittuva muste. Oopperan loisto ja kuoleva ystävä... Stefan Bremerin
 teos Keskeltä ja täysillä kattaa 20 vuotta Suomen yhden merkittävimmän ja monipuolisimman valokuvaajan työtä. Se on myös kunnianosoitus Bremerin päättymättömälle uteliaisuudelle, oikeudentunnolle ja absurdin rakkaudelle. Teoksen kahdeksaan kuvasarjaan on ladattu
 uskomaton paukku ihmisen ja maapallon oloa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Seppo Kimanen<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Kamarimusiikin kauneus<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Kamarimusiikin pitkässä perinteessä on syntynyt lukuisia tunnetun musiikkihistorian hienoimmista teoksista. Eikä ihme. Se on lähtökohdiltaan intiimiä musiikkia, jota
 pienet kokoonpanot esittävät lähellä olevalle yleisölle. Niin säveltäjiltä kuin tulkitsijoiltakin vaaditaan monipuolista osaamista onnistuneen, kuulijoita puhuttelevan lopputuloksen saavuttamiseksi.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Kirjassaan Kamarimusiikin kauneus sellotaiteilija Seppo Kimanen kertoo kamarimusiikin tarinan sen tärkeimpien tekijöiden ja teosten kautta. Kirja on ainutlaatuinen
 johdatus<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">tämän omalakisen eurooppalaisen taiteen ääreen.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-language:FI">Kimanen on luonut tarinaa kommentoimaan myös soitinrakentaja Francesco Goffrillerin hahmon. Goffrillerin elämästä ei tiedetä varmuudella paljon, mutta hänen noin
 kolmesataa vuotta sitten rakentamiaan selloja soitetaan yhä maailman merkittävimmissä konserttisaleissa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, joten jos et saa arvosteluasi kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale Agricolan toimitukseen, jotta
 sitä voitaisiin tarjota uudelleen arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista myös muussakin julkaisussa – muualla julkaistun arvostelun voi julkaista myös Agricolassa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen Agricolan sivulle: https://agricolaverkko.fi/arvostelut/ josta se lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja julkaisee arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen
 H-verkko ja Kultut- listan tilaajille sähköpostina sekä tallentuu "Agricolan kirja-arvostelut" julkaisun sivulle: https://agricolaverkko.fi/arvostelut/.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
</div>
</body>
</html>