<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:x="urn:schemas-microsoft-com:office:excel" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered medium)">
<style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:"Calibri Light";
        panose-1:2 15 3 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
h1
        {mso-style-priority:9;
        mso-style-link:"Otsikko 1 Char";
        margin-top:12.0pt;
        margin-right:0cm;
        margin-bottom:0cm;
        margin-left:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        line-height:115%;
        page-break-after:avoid;
        font-size:16.0pt;
        font-family:"Calibri Light",sans-serif;
        color:#2F5496;
        mso-fareast-language:EN-US;
        font-weight:normal;}
h2
        {mso-style-priority:9;
        mso-style-link:"Otsikko 2 Char";
        margin-top:2.0pt;
        margin-right:0cm;
        margin-bottom:0cm;
        margin-left:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        line-height:115%;
        page-break-after:avoid;
        font-size:13.0pt;
        font-family:"Calibri Light",sans-serif;
        color:#2F5496;
        mso-fareast-language:EN-US;
        font-weight:normal;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:#0563C1;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:#954F72;
        text-decoration:underline;}
span.Shkpostityyli17
        {mso-style-type:personal-compose;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        color:windowtext;}
span.Otsikko1Char
        {mso-style-name:"Otsikko 1 Char";
        mso-style-priority:9;
        mso-style-link:"Otsikko 1";
        font-family:"Calibri Light",sans-serif;
        color:#2F5496;}
span.Otsikko2Char
        {mso-style-name:"Otsikko 2 Char";
        mso-style-priority:9;
        mso-style-link:"Otsikko 2";
        font-family:"Calibri Light",sans-serif;
        color:#2F5496;}
span.apple-converted-space
        {mso-style-name:apple-converted-space;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]-->
</head>
<body lang="FI" link="#0563C1" vlink="#954F72">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:10.0pt;line-height:12.65pt"><a name="_Toc515956729"><span style="font-size:11.0pt;color:black;mso-fareast-language:FI">Agricola - Suomen humanistiverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun
 (ISSN 1796-704X). Jos haluat arvostelukappaleen lähetä sähköpostia osoitteeseen: <agricolan.arvostelut@gmail.com> ilmoita kirjan nimi ja kustantaja sekä oma postiosoitteesi ja puhelinnumerosi. Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle kirjan.
 Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella kyseisen kirjan.</span></a><span style="mso-bookmark:_Toc515956729"></span><span style="color:black;mso-fareast-language:FI"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:10.0pt;line-height:12.65pt"><span style="font-size:11.0pt;color:black;mso-fareast-language:FI">***</span><span style="color:black;mso-fareast-language:FI"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Warelia<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Ilpo Mikkola: Kova vuosi Mogadishussa. Aikani siellä 18.7.1993—23.9.1994.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">"Ampiaispesää ei rauhoiteta kepillä hakkaamalla."<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Ilpo Mikkola muistelee kaoottista, vaarallista ja tragikoomista vuottaan keskellä Somalian sisällissotaa. YK ja USA toimivat Somaliassa vihamielisessä ympäristössä ja epäonnistuivat autettaviensa auttamisessa
 täydellisesti.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Mikkola oli UNOSOM-esikunnassa tapahtumien ytimessä ja kirjasi asioita tuoreeltaan muistiin. Sirpaleista koottu teos näyttää havainnollisesti, mikä kaikki Somaliassa meni pieleen. Mikkola kertoo myös ”veijaritarinoita”
 siitä, kuinka YK:n kustannuksella tehtiin paljon rahaa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Ilpo Mikkola työskenteli YK:n kenttäpalveluorganisaatiossa Field Servicessä eri puolilla maailmaa vuodesta 1978 vuoteen 2010. Somaliassa 1993—1994 hän oli Air Operations -osaston vt. päällikkö. Ennen näitä
 YK:n siviilitehtäviä Mikkola palveli vuosina 1973—1978 Suomen YK-pataljoonissa, viimeksi sotilaspoliisina.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Mikkola on kertonut YK-kokemuksistaan aikaisemmin teoksessa ”Suomalaisten YK-siviilivirkamiesten kokemuksia maailman kriisialueilla” (toim. Mikkola, Vanttaja, Kiviharju 2015).<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Kirjoittaja luovuttaa kirjan myynnistä saamansa tekijänpalkkiot Vammautuneet Kriisinhallintaveteraanit ry:lle.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">https://holvi.com/shop/tyrvaanpryki/product/719e68060b686e0d0c1f3264d528067b/<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Olavi Toivola: Abraham Braxin kunnia.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Suomen sodan (1808—1809) aikaiset sotilaat ovat hävityn sodan jälkeen ensin hylkiöitä, mutta vanhetessaan heistä tehdään juhlittuja sankareita. Miten sotaveteraani, pappilan torppari Abraham Brax itse arvioi
 elettyä elämäänsä?<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Abraham (Aapo) Brax (1775–1859) ja lähes kaikki muut romaanin henkilöt ovat todellisia ihmisiä.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">"Abraham Braxin kunnia" on Olavi Toivolan toinen historiallinen romaani. Jo kirjoittajan esikoisromaani ”Jahtivoudin kaksi elämää” (2015) on ollut lukijoidensa arvostama historiallisen romaanin taidonnäyte.
 "Toivola onnistuu kirjassaan kuvaamaan elävästi 1600–1700-lukujen elämää ja ajan ihmisten sielunmaisemaa." (Aamulehti 10. joulukuuta 2015)<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Toivola teki työuransa Nokian paperitehtaan johtotehtävissä. Hänen isoäitinsä oli Abraham Braxin pojanpojan tytär.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><a href="https://holvi.com/shop/tyrvaanpryki/product/c842ad4dbd318ccfc835ccd3feb6531b/">https://holvi.com/shop/tyrvaanpryki/product/c842ad4dbd318ccfc835ccd3feb6531b/</a><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><br>
SAMMAKKO<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Rauno Lahtinen & Anu Salminen: Kakola – vankilan tarina.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Kakola-nimen tuntee jokainen suomalainen. Vaikka vankilan toiminta loppui jo vuonna 2007, keskellä Turkua oleva kielletty kaupunki kiehtoo ihmisiä edelleen. Tämä kirja kertoo hurjien poikien kodin tarinan
 1800-luvun puolivälistä 2000-luvulle saakka. Vankilatoiminnan loputtua Kakola on toiminut niin turistikohteena kuin elokuvien kuvauspaikkanakin. Ainutlaatuiset historialliset kuvat esittelevät vankien ankeaa elämää sata vuotta sitten. Tuoreempien kuvien kautta
 pääsee tutustumaan Kakolaan sellaisena kuin se avautui kaikille uteliaille vankien lähdettyä. FT Rauno Lahtinen on kulttuurihistorioitsija ja palkittu tietokirjailija. Hän on julkaissut lukuisia kirjoja Turun historiasta. FM Anu Salminen on Turun matkailuopas,
 joka oli mukana ideoimassa Kakola-kierroksia ja opasti vankilassa tuhansia vierailijoita.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Kakola – vankilan tarina -teoksen uudistettu painos.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">https://www.sammakko.com/tuote/rauno-lahtinen-anu-salminen-kakola-vankilan-tarina/<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Johanna Lehto-Vahtera (toim.): Hermolepuutusta – August Pyölniitun ajatuksia<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">August Pyölniittu (1887–1979) oli paimiolainen pienviljelijä ja itseoppinut tiedemies, joka sai jo elinaikanaan lempinimen ”Paimion viisas”. Hän oli ahkera lukija, jolle henkinen työ oli maanviljelystä tärkeämpää.
 Hän aloitti kirjoittamisen 18-vuotiaana ja jatkoi vanhuuteen saakka. Viimeiset kirjoitelmat on päivätty vuonna 1974. Kirjoittaminen oli Pyölniitulle elintärkeää hermolepuutusta. August Pyölniittu oli tuottelias kirjoittaja, joka jätti perinnökseen toistakymmentä
 tuhatta arkkia päiväkirjaa, esseitä, keksintöjä ja laskelmia. Hermolepuutusta-kirjan mietteet on poimittu näiltä sivuilta.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Hermolepuutusta on Aboa Vetus & Ars Nova -museon johtajan ja August Pyölniitun museon primus motorin Johanna Lehto-Vahteran Pyölniitun käsikirjoituksista toimittama teos.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">https://www.sammakko.com/tuote/johanna-lehto-vahtera-toim-hermolepuutusta-august-poylniitun-ajatuksia/<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Liv Strömquist: Kielletty hedelmä<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Liv Strömquistin sarjakuva-albumi Kielletty hedelmä käsittelee sitä, jota tavataan kutsua ”naisen sukuelimeksi”. Mikä se oikeastaan on? Ja miksi ihmiskunnalla on ollut niin äärimmäisen vaikea viha-rakkaussuhde
 juuri tähän tiettyyn kehonosaan? Strömquist kokoaa kirjassaan muinaiskreikkalaisista myyteistä, Pioneer-sukkulasta, Prinsessa Ruususesta, hindujumalattarista, Sigmund Freudista, biologian oppikirjoista ja aamiaismuroyrittäjistä värikkään mosaiikin, joka tempaa
 lukijan mukaan tarkastelemaan tämän elimen kulttuurihistoriaa, jota taidemaalari Gustave Coubert nimitti vuonna 1866 ”Maailman alkuperäksi”.  Kielletty hedelmä on opettavainen ja hauska historiallinen analyysi eräästä huonosti ymmärretystä elimestä. Teos tuo
 virkistävän puheenvuoron suomalaiseen keskusteluun sukupuolesta ja feminismistä. Kielletyn hedelmän julkaisuoikeudet on myyty pariinkymmeneen maahan.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">https://www.sammakko.com/tuote/liv-stromquist-kielletty-hedelma/<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Silla Simone: Soldiers of Odin & vieras<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Soldiers of Odin & vieras on dokumentaarinen valokuvakirja, jossa valokuvataiteilija Silla Simone tarkastelee vuonna 2015 syntyneen katupartiojärjestö Soldiers of Odinin toimintaa sen pohjoisilla alkulähteillä
 karun kauniissa Kemissä ja pohjoiskarjalaisessa Joensuussa, joka jo 1990-luvulla sai maineen Suomen epävirallisena skinhead-kaupunkina. Silla Simone (s.1991 Joensuussa) seuraa katupartion jäsenten elämää öisiltä partioinneilta kerhotiloihin ja odineiden koteihin
 ymmärtääkseen, miksi katupartio on syntynyt, ja keitä odinit oikein ovat. Simone jalostaa perinteistä kuvaraporttia runolliseksi kerronnaksi ja haastaa katupartiokerholaiset kertomaan elämäntarinansa omin sanoin. Simone koettelee klassisen dokumentaarisen
 valokuvakerronnan rajoja astumalla välillä itse kameran eteen, intiimeihin tilanteisiin kuvattaviensa kanssa.
</span><span lang="EN-US" style="font-size:11.0pt">Hän lähestyy poliittisesti latautunutta aihetta yllättävästä näkökulmasta.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style="font-size:11.0pt">Soldiers of Odin & the Stranger tells the story of the street patrol group Soldiers of Odin which was founded in Finland in 2015. Photographer Silla Simone (b.1991) follows the street patrol to
 its origins in Kemi, Lapland, as well as to Joensuu in North Karelia, the city which, as early as in the 90’s, gained the reputation as the informal skinhead capital of Finland. The artist Silla Simone accompanies the members from their club houses to their
 private homes to understand who the Odins actually are and why the group exists. With a classic documentary as her starting point Simone develops the series into a poetic tale and challenges the members of the street patrol to tell their life stories in their
 own words. Simone pushes the boundaries of the traditional documentary form by occasionally stepping in front of the camera, meeting the Odins in intimate images. She approaches a politically charged subject from a surprising angle.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style="font-size:11.0pt">https://www.sammakko.com/tuote/silla-simone-soldiers-odin-vieras/<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Brett Anderson: Hiilenmustat aamut<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Kaikkien outsidereiden prinssi, Suede-yhtyeen Brett Anderson, kirjoittaa runollisissa muistelmissaan ajasta ennen menestystä. Hiilenmustalla 1970-luvulla eksentristen työläisvanhempien kodissa kasvoi romantikko,
 joka oppi näkemään maailman nurjan puolen kauneuden. Punk-LP:t, rakkaalta isosiskolta peritty kitara ja vinyylisoitin, David Bowie ja The Smiths mullistivat futista potkineen ja sanomalehtiä jakaneen pikkupojan maailman.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Hiilenmustat aamut ei ole perinteinen menestyksentäyteinen rokkikirja vaan kirja kaikesta siitä, mikä tämän aina itsensä ulkopuoliseksi tunteneen nuoren miehen menestykseen johti. Se on tarina elämästä Marmiten,
 nikotiinin, oluen ja maitoteen kyllästämässä englantilaisessa pikkukaupungissa, säveltäjä Franz Lisztiä palvovasta, Arabian Lawrenceksi pukeutuvasta isästä, sieniä keräävästä hippiäidistä, köyhyydestä, kirpparivaatteista, rakkauksista, kuolemista, epäonnistumisista,
 Lontoon syrjäkujista ja Sueden alkuaikojen surkuhupaisista pubikeikoista. Sirje Niitepõldin suomentaman teoksen esipuheesta vastaa kirjailija Riku Korhonen.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">https://www.sammakko.com/tuote/brett-anderson-hiilenmustat-aamut/<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Martin Ford: Robottien kukoistus<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Johtavatko robotisaatio ja digitalisaatio ennennäkemättömään hyvinvointiin vai katastrofiin? Viekö automatisaatio työpaikkamme? Tekoälyn kehittyessä työpaikat ovat vaarassa: robotit syrjäyttävät niin lääkärit,
 toimittajat, taksinkuljettajat kuin – ironista kyllä – tietokoneohjelmoijatkin. Onko koko kapitalistinen talousjärjestelmä vaarassa romahtaa?<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Teknologian asiantuntija, Kalifornian Silicon Valleyssä elämäntyönsä menestyneenä yrittäjänä tehnyt Martin Ford kirjoittaa tässä mm. Financial Timesin ja Forbesin vuoden talouskirjaksi valitsemassa ja New
 York Timesin ylistämässä teoksessa, kuinka perinteiset työpaikat ovat katoamassa ja eriarvoisuus kasvussa, vaikka osa tehdasteollisuudesta on palaamassa kehitysmaista länsimaihin. Ford esittelee tekoälyn kehitystä ja kertoo mitä on tapahtumassa terveydenhuollossa,
 koulutuksessa, taloudessa tai teknologiassa. Fordin mukaan on todennäköistä, että kaikki rutiininomaisia tehtäviä sisältävä työ tullaan automatisoimaan. Suurin yhteiskunnallinen muutos sitten teollisen vallankumouksen on käynnissä. Robottien kukoistus auttaa
 ymmärtämään, kuinka uudessa tilanteessa tulisi toimia.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><a href="https://www.sammakko.com/tuote/martin-ford-robottien-kukoistus/">https://www.sammakko.com/tuote/martin-ford-robottien-kukoistus/</a><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">ATLASART<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Auvo Viita-aho (toim.): SUOMEN RANNIKKOPUOLUSTUS 100 vuotta – Rannikkotykistöstä Merivoimien rannikkojoukoiksi<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Rannikkotykistön toiminta itsenäisenä Maavoimien aselajina päättyi vuonna 1998. Rannikkotykistöstä ja rannikkojääkärikoulutusta antavasta Uudenmaan prikaatista muodostettiin rannikkojoukot Merivoimiin. Juhlakirja
 taustoittaa rannikkotykistön syntyä, historiaa ja merkitystä aina 1700-luvulta 1900-luvun loppuun, mutta keskittyy vuosituhannen lopun ja 2000-luvun rannikkotykistöä koskeneihin päätöksiin ja niiden toimeenpanoon. Joukko-osastojen osuudet alkavat 1990-luvun
 puolivälistä, johon aselajin edellinen historiakirjasarja ulottui. Lopuksi Merivoimien komentaja, hänkin taustaltaan rannikkotykistöupseeri, kuvaa nykykäsitystä rannikkopuolustuksen tulevaisuudesta Merivoimissa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">2000-luvulla kokonainen elämäntapa rannikolla ja saaristossa vähitellen hävisi, kun kaikki noin 30 linnaketta poistettiin rauhan ja sodan ajan vahvuuksista. Lähes 350 rannikkotykkiä käsittänyt järjestelmä
 supistui kymmenykseen vuosituhannen vaihteen laajuudestaan. Viimeistenkin linnakesaarille jätettyjen tykkien lähtölaskenta on alkanut.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">Juhlakirjassa kuvataan supistamispäätöksiin liittyneitä perusteita ja tehtyjen päätösten vaikutuksia. Teoksessa tukeudutaan aikalaisnäkemyksiin, joissa pohditaan osin värikkäästikin aselajin alasajon tarkoituksenmukaisuutta.
 Korvattiinko rannikkojoukoilla suorituskyky, joka rannikkotykistön myötä menetettiin? Tavoitteena ei ole kritisoida tehtyjä päätöksiä, vaan ennemminkin kuvata sitä, miten tehtyihin päätöksiin suhtauduttiin ja miten niiden pohjalta joukoissa edettiin. Aikalaistarinoinnista
 huolimatta juhlakirja sisältää merkittävän määrän faktatietoa aselajista ja sen ympäriltä. Monet kirjoittajista toimivat tarkasteltavana ajanjaksona rannikkotykistön joukko-osastojen komentajina tai muissa aselajin avaintehtävissä. Kirjoittajajoukkoa täydentävät
 muut asiantuntijat. Juhlakirjan päätoimittajana toimii Auvo Viita-aho ja kuvat on toimittanut Ove Enqvist.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><a href="http://www.atlasart.fi/verkkokauppa/kirjat/suomen-rannikkopuolustus-100-vuotta-rannikkotykistosta-merivoimien-rannikkojoukoiksi/">http://www.atlasart.fi/verkkokauppa/kirjat/suomen-rannikkopuolustus-100-vuotta-rannikkotykistosta-merivoimien-rannikkojoukoiksi/</a><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<h1><a name="_Toc515300853"><span lang="SV">ATLANTIS</span></a><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h1>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<h2><a name="_Toc515300854"><span lang="SV">Elin Jäderström: Hennes excellens Agda Rössel. Från banvaktstugan till FN-skrapan.</span></a><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h2>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Agda Rössel var fel. Fel samhällsklass, fel utbildning, fel kön. När hon utnämndes till Sveriges och världens första kvinnliga FN-ambassadör 1958 blev det upprorsstämning på UD, debatt i riksdagen och smutskastning i pressen.
 Trots motvinden, och ett privatliv präglat av tragik, arbetade Agda Rössel framgångsrikt för Sverige i decennier. I FN drev hon frågor som är aktuella än i dag: avskaffandet av dödsstraff, kvinnlig omskärelse, flyktingmottagande och jämställdhet. Nu kommer
 boken om svensk utrikespolitiks mest okända, och mest eleganta, järnlady.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Elin Jäderström är journalist och biografin om hennes släkting Agda Rössel är hennes bokdebut.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span class="MsoHyperlink"><span lang="SV"><a href="http://www.atlantisbok.se/8083.Bok-Hennes_excellens_Agda_Rossel">http://www.atlantisbok.se/8083.Bok-Hennes_excellens_Agda_Rossel</a></span></span><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<h2><a name="_Toc515300855"><span lang="SV">Claudine Monteil: Systrarna Beauvoir. Syskonkärlek och rivalitet.</span></a><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h2>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Den ena var blond, den andra mörk, en var konstnär, den andra författare, en var foglig, den andra rebell. Hélène och Simone de Beauvoir stod trots sina olikheter varandra nära. Deras relation präglades av förtrolighet men
 också av rivalitet, svartsjuka och förakt. I sin frispråkiga biografi berättar Claudine Monteil ingående hur dessa två systrar, oberoende av sina meningsmotsättningar, tillsammans var frontfigurer i kvinnorörelsen. Monteil, som ingick i systrarnas innersta
 vänkrets, ger oss en initierad skildring av det intellektuella och konstnärliga livet i Paris, från och med andra världskriget fram till vår tid.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span class="MsoHyperlink"><span lang="SV"><a href="http://www.atlantisbok.se/8086.Bok-Systrarna_Beauvoir">http://www.atlantisbok.se/8086.Bok-Systrarna_Beauvoir</a></span></span><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<h2><a name="_Toc515300856"><span lang="SV">Lorenza Foschini: Prousts överrock. Den sanna historien om en litterär passion.</span></a><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h2>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">En del litterär deckargåta, en del biografi, en del mystik och en mans livslånga besatthet blir tillsammans denna charmiga och sanna historia som hänför alla bokälskare. Den handlar om parfymfabrikören Jacques Guerin, samlaren
 som lyckades rädda det mesta av Prousts efterlämnade papper och pinaler, inklusive hans överrock, från det bål som Prousts släktingar planerade att bränna upp allt i.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Lorenza Foschini är prisbelönt författare, journalist och tidigare korrespondent vid Vatikanen. Hon är född i Neapel och bor i Rom.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span class="MsoHyperlink"><span lang="SV"><a href="http://www.atlantisbok.se/8088.Bok-Prousts_overrock">http://www.atlantisbok.se/8088.Bok-Prousts_overrock</a></span></span><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<h2><a name="_Toc515300857"><span lang="SV">Bengt af Klintberg: Påskharen. Folklore om årets dagar, månens fläckar och nedpålade döda</span></a><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h2>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">I Påskharen finns nya »klintbergare« som handlar om månens fläckar, nedpålade döda och vandrande skogar samlade. Vi får också veta mer om mustiga ordstäv, ordspråk och andra folkliga uttryckssätt. Den älskade svenska granen
 får sitt eget kapitel, liksom påskharen och Carl von Linné. En bok som varar från påska till jul eller tvärtom.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Bengt af Klintberg är folklivsforskare och etnolog och kanske mest känd som författare till böcker om vandringssägner (s. k. klintbergare) som Råttan i pizzan och Glitterspray och har tidigare varit programledare för radioprogrammet
 Folkminnen.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span class="MsoHyperlink"><span lang="SV"><a href="http://www.atlantisbok.se/8090.Bok-Paskharen">http://www.atlantisbok.se/8090.Bok-Paskharen</a></span></span><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<h2><a name="_Toc515300858"><span lang="SV">Kent Andersson: Völvor, krigare och vanligt folk. Berättelser om järnåldern.</span></a><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h2>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Av de omkring tio miljoner föremål som finns i Historiska Museets samlingar har arkeologen Kent Andersson valt ut 30 klenoder från järnåldern. Fynden hjälper oss att komma närmare de människor som levde för tusentals år
 sedan och ger upphov till spännande frågor och tolkningar: Hur bar man en hundtandsmönstrad yllemantel för 2 300 år sedan? Finns världens första smiley på guldringen från Bragnum i Västergötland? Hur kom kinesiskt siden till Birka? Varför begravdes hundar
 med samma omsorg som människor? Hur blev elfenbensringar från Afrika högsta mode på Gotland på 600-talet? Vad använde völvorna sina stavar till?<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Kent Andersson är docent i arkeologi och verksam vid Historiska Museet i Stockholm. Till hans tidigare böcker hör I skuggan av Rom och Krigarna från Valsgärde.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span class="MsoHyperlink"><span lang="SV"><a href="http://www.atlantisbok.se/8085.Bok-Volvor_krigare_och_vanligt_folk">http://www.atlantisbok.se/8085.Bok-Volvor_krigare_och_vanligt_folk</a></span></span><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<h2><a name="_Toc515300859"><span lang="SV">Karl Ragnar Gierow: 1914–1918 in memoriam</span></a><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h2>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Karl Ragnar Gierow (1904–1982) var författare, översättare och teaterman. Från 1961 var han ledamot av Svenska Akademien, 1964–1977 dess ständige sekreterare. Hans skapande var brett: poesi, dramatik, filmmanus, reseskildringar
 och essäer. I augusti 1934, tjugo år efter Första världskrigets utbrott, komponerade Gierow ett hörspel för Radioteatern. Det bestod av egenskrivna dikter, korta, kronologiskt ordnade citat och fakta samt vittnesmål från ögonvittnen. När det fyra år senare
 var dags för tjugoårsminnet av krigets slut skrev Gierow en pendang enligt samma princip, nu om 1918. Även den framfördes i radion. Hörspelen utkom i bokform 1939 och återutges nu i Svenska Akademiens serie »Minnesbiblioteket«.<o:p></o:p></span></p>
<h2><a name="_Toc515300860"><span lang="SV">Eufemiavisorna. Flores och Blanzeflor. Hertig Fredrik av Normandie. Ivan Lejonriddaren.</span></a><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h2>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Eufemiavisorna är samlingsnamnet på Sveriges tre första rent skönlitterära<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">verk, riddarromanerna Flores och Blanzeflor, Hertig Fredrik av Normandie och Ivan Lejonriddaren, som utifrån utländska förlagor översattes till svenska i början av 1300-talet. Det genomgående temat är hur en riddare genom
 att utsätta sig för farliga äventyr och svåra prövningar till sist lyckas vinna sin älskade, allt inom ramen för en medeltida sagovärld med jättar, dvärgar och magiska ringar. Texterna presenteras här på moderniserad fornsvenska på vänstersidorna och med löpande
 ordförklaringar på högersidorna.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<h2><a name="_Toc515300861"><span lang="SV">Katharina Vestre: Det första mysteriet. Historien om dig innan du föddes.</span></a><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h2>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Från början är du bara en enda pytteliten cell. Så delar den sig i två. Två celler blir fyra. Åtta. Sexton. Snart dyker konturerna av en människa upp. En ryggmärg. Ett hjärta som börjar slå. Senare: lungor, ögon, mun. En
 hjärna.På några magiska månader förvandlas en cellklump till en organism som kan andas, äta och tänka. Hur är det möjligt? Sedan upptäckten av DNA-molekylen har biologin utvecklats i en rasande fart. Vi kan idag hitta svar på frågor som tidigare verkat omöjliga.
 Hur vet cellerna att de ska forma ett hjärta, och inte en hand eller ett öra? Hur kan enäggstvillingar ha samma gener men olika fingeravtryck? Och vad har vi egentligen gemensamt med en bananfluga?<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Det första mysteriet är en bildande, ögonöppnande och underhållande berättelse om det första och det största mysteriet av dem alla: hur en människa blir till.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:10.0pt;line-height:12.65pt"><span style="color:black">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:10.0pt;line-height:12.65pt;font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;word-spacing:0px">
<span style="color:black">HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, joten jos et saa arvosteluasi kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale Agricolan toimitukseen, jotta
 sitä voitaisiin tarjota uudelleen<span class="apple-converted-space"> </span>arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista myös muussakin julkaisussa – muualla julkaistun arvostelun voi julkaista myös Agricolassa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:10.0pt;line-height:12.65pt;font-variant-caps: normal;orphans: auto;text-align:start;widows: auto;-webkit-text-stroke-width: 0px;word-spacing:0px">
<span style="color:black">Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen Agricolan sivulle: <a href="https://agricolaverkko.fi/arvostelut/"><span style="color:#954F72">https://agricolaverkko.fi/arvostelut/</span></a><span class="apple-converted-space"> </span>josta
 se lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja julkaisee arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen H-verkko ja Kultut- listan tilaajille sähköpostina sekä tallentuu "Agricolan kirja-arvostelut" julkaisun sivulle: <a href="https://agricolaverkko.fi/arvostelut/"><span style="color:#954F72">https://agricolaverkko.fi/arvostelut/</span></a>.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
</div>
</body>
</html>