<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered medium)">
<style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:"Calibri Light";
        panose-1:2 15 3 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
h1
        {mso-style-priority:9;
        mso-style-link:"Otsikko 1 Char";
        margin-top:12.0pt;
        margin-right:0cm;
        margin-bottom:0cm;
        margin-left:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        line-height:115%;
        page-break-after:avoid;
        font-size:16.0pt;
        font-family:"Calibri Light",sans-serif;
        color:#2F5496;
        mso-fareast-language:EN-US;
        font-weight:normal;}
h2
        {mso-style-priority:9;
        mso-style-link:"Otsikko 2 Char";
        margin-top:2.0pt;
        margin-right:0cm;
        margin-bottom:0cm;
        margin-left:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        line-height:115%;
        page-break-after:avoid;
        font-size:13.0pt;
        font-family:"Calibri Light",sans-serif;
        color:#2F5496;
        mso-fareast-language:EN-US;
        font-weight:normal;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:#0563C1;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:#954F72;
        text-decoration:underline;}
span.Shkpostityyli17
        {mso-style-type:personal-compose;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        color:windowtext;}
span.apple-converted-space
        {mso-style-name:apple-converted-space;}
span.Otsikko1Char
        {mso-style-name:"Otsikko 1 Char";
        mso-style-priority:9;
        mso-style-link:"Otsikko 1";
        font-family:"Calibri Light",sans-serif;
        color:#2F5496;}
span.Otsikko2Char
        {mso-style-name:"Otsikko 2 Char";
        mso-style-priority:9;
        mso-style-link:"Otsikko 2";
        font-family:"Calibri Light",sans-serif;
        color:#2F5496;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]-->
</head>
<body lang="FI" link="#0563C1" vlink="#954F72">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:10.0pt;line-height:12.65pt"><a name="_Toc515956729"><span style="font-size:11.0pt;color:black;mso-fareast-language:FI">Agricola - Suomen humanistiverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun
 (ISSN 1796-704X). Jos haluat arvostelukappaleen lähetä sähköpostia osoitteeseen: <agricolan.arvostelut@gmail.com> ilmoita kirjan nimi ja kustantaja sekä oma postiosoitteesi ja puhelinnumerosi. Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle kirjan.
 Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella kyseisen kirjan.</span></a><span style="mso-bookmark:_Toc515956729"></span><span style="color:black;mso-fareast-language:FI"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:10.0pt;line-height:12.65pt"><span lang="SV" style="font-size:11.0pt;color:black;mso-fareast-language:FI">***</span><span lang="SV" style="color:black;mso-fareast-language:FI"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">SCHILDTS & SÖDERSTRÖMS<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV" style="font-size:16.0pt;font-family:"Calibri Light",sans-serif;color:#2F5496"><o:p> </o:p></span></p>
<h2><a name="_Toc519603632"><span lang="SV">Merete Mazzarella: Alma. En roman</span></a><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h2>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Alma Söderhjelm (1870 1949) var en färgstark personlighet som levde under en dramatisk period i världens och Finlands historia. Hon växte upp i en stor syskonskara på Karelska näset, var en av Finlands första kvinnliga studenter
 och sökte dispens från sitt kön av den ryska kejsaren för att få inleda sina studier vid Helsingfors universitet. Hon forskade i Paris och doktorerade år 1900 på pressens historia under franska revolutionen. Hon blev Nordens första kvinnliga docent år 1906
 och Finlands första kvinnliga professor år 1927. Efter fyllda 50 levde hon i långa perioder i Stockholm, som hon älskade och där hon rörde sig i de högsta kretsarna med prins Wilhelm, Mauritz Stiller och Hjalmar Bergman. Hon gjorde sig ett namn som författare
 och frispråkig kolumnist i svenska tidningar och talade öppet om sina förhållanden med män.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Nu har Merete Mazzarella tagit sig an detta formidabla kvinnoöde i romanform. Vi får möta Alma då hon blickar tillbaka på sitt färgstarka liv under de sista åren på en badinrättning i Saltsjöbaden. Förbi flimrar Karl Gerhard,
 Jan Sibelius, Greta Garbo, Alexandra Kollontay och Stockholms konstnärs- och skådespelarvärld.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Vi får läsa om hennes roman Kärlekens väninna som blev något av Den högsta kasten på sin tid; Numera behöver jag inte hymla om varför jag skrev, numera kan jag säga som det var: jag skrev för att hämnas. Vi får läsa om psykisk
 ohälsa, ensamhet och det förbannade men också välsignade arbetet.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><i><span lang="SV">Liksom jag ville vara både magister och kransbinderska har jag velat både arbeta och älska. Jag har varit förtjust i flärd och vackra kläder, jag har velat vara mannens jämlike, jag vet den dag i dag inte hur jag ska
 uttrycka det en man i en annan version? en man som har förblivit kvinna och förstår män på kvinnors vis? Jag har velat vara analytiskt skarp och klar men samtidigt och lika mycket inlevelsefull och intuitiv. Det har inte varit lätt för mig, Jag har velat vara
 både man och kvinna eller också något tredje. Jag har inte velat välja, jag har aldrig velat nöja mig.<o:p></o:p></span></i></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Merete Mazzarella om Alma Söderhjelm:<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Alma Söderhjelm har fängslat mig i decennier, jag har identifierat mig både med hennes roll som "tvålänning", en person som känt sig hemma både i Sverige och Finland - och med hennes ambivalens, inte minst med hennes ambivalens
 inför det akademiska skrivandet.  Med sin förmåga att iscensätta sig, göra sig själv till ett brand ter hon sig utomordentligt nutida. Jag brukar tänka på hur hon som njöt av att bli fotograferad skulle ha älskat att uppträda i teve.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Den här boken är en roman, men en roman som flitigt lånar Almas egna ord ur brev och dagböcker och framförallt ur de fem ibland väl mångordiga men alltid vitala memoarböckerna som hon gav ut mellan 1929 och 1938. Jag har
 också haft utomordentligt stort utbyte av Marja Engmans doktorsavhandling Det främmande ögat. Alma Söderhjelm i vetenskapen och offentligheten (1996) och av Bo Lönnqvists Alma Söderhjelm. Ett litteraturantropologiskt porträtt (2013).<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span class="MsoHyperlink"><span lang="SV"><a href="http://litteratur.sets.fi/bok/alma/">http://litteratur.sets.fi/bok/alma/</a></span></span><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><b><span lang="SV">Julkaistu keväällä/kesällä 2018<o:p></o:p></span></b></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<h2><a name="_Toc519603633"><span lang="SV">Emelie Enckell: Generalens dotter. Dagmar Thesleff</span></a><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h2>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">En biografi om en motsägelsefull, spontan och passionerad kvinna<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Dagmar Thesleff föddes i Viborg 1912 som dotter till Wilhelm Thesleff och Harriet Dippel. Wilhelm var stabsofficer och skickades till fronten vid Riga 1915. Harriet följde med, i hast utbildad till sjuksköterska. Daggi omhändertogs
 av släktingar. Efter föräldrarnas skilsmässa 1919 växte Daggi upp hos sin mormor på franska Rivieran. Där fanns tjänstefolk och glamour, och undervisningen skedde på läkares inrådan mest privat.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">I början av 1930-talet befann sig både Dagmar Thesleff och Olof Enckell i brytningsskeden. Olof hade ett misslyckat äktenskap bakom sig. Daggis relation till den under flera år spelgalna mormodern var komplicerad. Hon hade
 en känsla av utstötthet, många förälskelser och svåra besvikelser i bagaget. Äktenskapet med Olof innebar ett helt annorlunda liv som fyrabarnsmor, hustru och värdinna i ett stort, vedeldat hus i Grankulla.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Dagmar Thesleff var motsägelsefull och färgstark, hon var ofta osäker på sina livsval, hon var både charmerande och passionerad, hon kämpade hela sitt liv med trosfrågor och konverterade till katolicismen. För familjen var
 hon en fast punkt i Grankulla och i sommarstugan på Dånö på Åland. Hon var också en utmärkt stilist och berättare och i biografin om sin mor har Emelie Enckell använt sig av hennes livfulla brevväxling och dagböcker.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span class="MsoHyperlink"><span lang="SV"><a href="http://litteratur.sets.fi/bok/generalens-dotter/">http://litteratur.sets.fi/bok/generalens-dotter/</a></span></span><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><b><span lang="SV">Julkaistu keväällä/kesällä 2018<o:p></o:p></span></b></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<h2><a name="_Toc519603634"><span lang="SV">Alfred Backa: Finland hundranånting 1917–2018</span></a><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h2>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">NY, uppdaterad upplaga av succéboken!<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Alfred Backas Finland hundranånting 1917-2017 har sålt slut i flera omgångar. Nu utkommer en ny förmånligare version som är lite mindre till formatet och har mjuka pärmar. I boken ingår ett helt nyskrivet uppslag om år 2018
 och ett uppdaterat förord.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Vad är högerextremt i båda ändarna med Kekkonen i mitten? Om du svarar Republiken Finlands historia så har du en rätt så mörk humor och världssyn. Då är det här boken för dig!<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">På hundra uppslag avhandlar komikern Alfred Backa Finlands första hundra år. Vi går från nationens första stapplande år till Lapporörelsen, tar en avstickare in i tre krig, får besök av Hitler, vänder ryggen åt Hitler för
 att bli Sovjets bästa vän, radikaliserar studentrörelsen, skaffar ny president, går med i EU och avslutar med nationens färskaste stapplande år. Vi får till och med en inblick i framtiden och allt vad den har att bjuda på. Och det är inte bara Finlands händelser
 det skojas om, när du har läst den här boken har du lärt dig hela världens historia. I alla fall de viktigaste bitarna.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Finland hundranånting är en bok som passar alla. Gamla människor som har glömt hur det var när det begav sig och unga människor som inte var födda när det begav sig. De som vill lära sig hur vi blev det land vi är i dag
 och de som bara vill skratta åt eländet.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span class="MsoHyperlink"><span lang="SV"><a href="http://litteratur.sets.fi/bok/finland-hundrananting-2/">http://litteratur.sets.fi/bok/finland-hundrananting-2/</a></span></span><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><b>Julkaistu keväällä/kesällä 2018<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<h2><a name="_Toc519603635">Tuva Korsström: Älvan och jordanden. </a><span style="mso-bookmark:_Toc519603635"><span lang="SV">En biografi om Mirjam Tuominen och Torsten Korsström</span></span><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h2>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Pappa ett ljus, mamma ett mörker<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Tuva Korsströms bok handlar om författaren Mirjam Tuominen och bildkonstnären Torsten Korsström samt om deras barn Kyra och Tuva. Tyngdpunkten ligger på Mirjam som genom sin genialitet och starka personlighet kom att dominera
 resten av familjen.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Mirjam Tuominen debuterade 1938 med novellsamlingen Tidig tvekan. En mycket märklig debut, skrev Hagar Olsson i sin berömmande recension. Mirjam och Torsten gifte sig ett år senare, på tröskeln till vinterkriget. Torsten
 hade blivit seminarielektor i Nykarleby, men var inkallad under nästan hela krigstiden. Som glödande pacifist och antinazist kände sig Mirjam ensam och olycklig i småstaden. När kriget var slut var också äktenskapet över.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Under en lång och plågsam skilsmässoprocess pendlade Mirjam mellan Nykarleby och Helsingfors medan hon etablerade sitt författarskap med titlar som Besk brygd, Stadier, Bliva ingen. När hon slutligen flyttade till Helsingfors
 med döttrarna blev Torsten kvar som en omtyckt lärare i seminariestaden.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">För Kyra och Tuva blev det med åren så att Mirjam representerade det mörka: vredesutbrott, mentala problem, sjukdom och ökande isolering. Totti stod för somrar i Korpo skärgård, glädje och umgänge med en stor släkt.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">När Tuva Korsström går in i Mirjam Tuominens liv och produktion gör hon det både som dotter och litteraturkritiker. Hon förmår se på sin mor med distans och med beundran för ett författarskap som just nu upplever en renässans.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span class="MsoHyperlink"><span lang="SV"><a href="http://litteratur.sets.fi/bok/alvan-och-jordanden/">http://litteratur.sets.fi/bok/alvan-och-jordanden/</a></span></span><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><b><span lang="SV">Julkaistaan ?<o:p></o:p></span></b></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<h2><a name="_Toc519603636"><span lang="SV">Marcus Rosenlund: Väder som förändrade världen</span></a><span lang="SV"><o:p></o:p></span></h2>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Det finns inget dåligt väder, bara ett klimat på randen till vansinne<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">För att ta över världen räcker det inte med att du skapar världens mäktigaste handelsmakt eller världens mest överlägsna vapenmakt. Du måste också göra dig till herre över vädrets makter. Det har inget av vår historias imperier
 ännu lyckats med, och därför har de alla gått under.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Det må vara vinnaren som skriver historien. Men hur många gånger har det inte varit vädret som har avgjort vinnaren? Eller avslutat berättelsen utan någon vinnare alls?<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Vetenskapsredaktören Marcus Rosenlund debuterar med en bok om hur klimatet och vädret påverkat historiens gång. Här får du bland annat veta hur El Niño-fenomenet bidrog till Maya-kulturens undergång, varför Grönland heter
 Grönland och vad sambandet är mellan Edvard Munchs målning Skriet och vulkanutbrottet på Krakatau 1883. Samt hur vädrets makter hjälpte Englands flotta att betvinga den spanska armadan 1588.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="SV">Rosenlund förklarar svåra saker så att de blir glasklara. Han berättar med entusiasm och kunskap om väder och vind ett ämne som sysselsatt mänskligheten genom alla tider.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span class="MsoHyperlink"><span lang="SV"><a href="http://litteratur.sets.fi/bok/vader-som-forandrade-varlden/">http://litteratur.sets.fi/bok/vader-som-forandrade-varlden/</a></span></span><span lang="SV"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><b>Julkaistaan ?</b><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<h1><a name="_Toc518331749"></a><a name="_Toc519603637"><span style="mso-bookmark:_Toc518331749">KUSTANTAMO S&S</span></a><o:p></o:p></h1>
<p class="MsoNormal"><u><span style="color:#0563C1"><a href="https://issuu.com/setsforlag/docs/2018syksy_ss_lr/2">https://issuu.com/setsforlag/docs/2018syksy_ss_lr/2</a></span></u><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<h2><a name="_Toc518331750"></a><a name="_Toc519603638"><span style="mso-bookmark:_Toc518331750">Kai Aareleid: Korttitalo</span></a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Runollinen perhesaaga 1950-60-luvun Virosta<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal">Sodanjälkeisessä Tartossa yksinäistä tyttöä ympäröivät menneen elämän rauniot, vanhempiensa arvoitukselliset keskustelut, selittämätön pelko ja salaisuudet. Tyttö kokee sivusta sekä yhteiskunnalliset että henkilökohtaiset mullistukset Stalinin
 kuolemasta äitinsä ja isänsä avioliiton hajoamiseen. Tärkeät päätökset tehdään kuitenkin jossain muualla, eikä Tiina pysty estämään kumpaakaan suurista tragedioista, jotka tulevat määrittelemään hänen elämäänsä siitä lähtien. Mutta yhtäkään muistoa ei pääse
 ikuisesti pakoon. Ainakin kerran jokaisen salaisuuden on löydettävä kuulijansa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Korttitalo on intiimi kuvaus sodanjälkeisestä todellisuudesta virolaisessa provinssikaupungissa ja samalla tarkasti kerrottu, kiehtova perhedraama, jossa pienen perheen kohtalo rinnastuu pienen kansan kohtaloon neuvostovallan alla.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><u><span style="color:#0563C1"><a href="http://kustantamo.sets.fi/kirja/korttitalo/">http://kustantamo.sets.fi/kirja/korttitalo/</a></span></u><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Julkaistaan 10/2018<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<h2><a name="_Toc518331751"></a><a name="_Toc519603639"><span style="mso-bookmark:_Toc518331751">Annastiina Heikkilä: Bibistä burkiniin eli totuuksia ranskatar-myytin takaa</span></a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Vetävästi kirjoitettu reportaasi myyttisistä ranskattarista<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal">Osaako jokainen ranskatar kasvattaa bébén? Ovatko kaikki ranskattaret hoikkia ja seksikkäitä? Miksi ranskattaret sietävät puolisoidensa rakastajattaria? Mitä on ranskalainen tasa-arvo naisnäkökulmasta?<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Weinstein-skandaalista alkaneen #metoo-keskustelun kuohut ovat lyöneet erityisen voimakkaina Ranskassa, jossa on julkisuudessa puitu naisten kokemaa seksuaalista häirintää ja heidän asemaansa muutoksen kourissa olevassa ranskalaisessa yhteiskunnassa.
 Keskusteluun ovat työntäneet lusikkansa niin näyttelijä Catherine Deneuve, presidentti Emmanuel Macron kuin valtava joukko tasavertaisuutta vaativia nuoria naisia.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Heikkilä pohtii ajankohtaisessa tietokirjassaan paitsi #metoo-kuohunnan ranskalaisia piirteitä, myös klassisia mielikuvia ja stereotypioita ranskattarista sekä nykypäivän ranskalaisen naisen asemaa. Eri teemoja lähestytään haastattelujen
 kautta. Käsittelyssä ovat myös politiikan nuoret voimanaiset sekä vanhemmat ikonit Marine Le Pen ja Brigitte Macron, nuoria naisia kiehtova ääri-islamismi, hoikkuuden ja tyylikkyyden paineet, seksikkyyden vaatimukset ja äitimyytit.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Minkälainen nainen löytyy viehättävän ja viettelevän ranskatar-käsitteen takaa ja mikä on hänen roolinsa vuonna 2018?<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><u><span style="color:#0563C1"><a href="http://kustantamo.sets.fi/kirja/bibista-burkiniin-2/">http://kustantamo.sets.fi/kirja/bibista-burkiniin-2/</a></span></u><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Julkaistaan 9/2018<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<h2><a name="_Toc518331752"></a><a name="_Toc519603640"><span style="mso-bookmark:_Toc518331752">Maaret Launis & työryhmä: Tästä saa puhua! Seksuaalista väkivaltaa Suomessa</span></a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Memyös-kampanjan tarinoista kirja ja puheenvuoro<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal">Tietokirja seksuaalisesta väkivallasta käsittelee ilmiön eri muotoja häirinnästä hyväksikäyttöön. Se on helposti lähestyttävä perusteos, jossa eri aihepiireihin syvennytään asiantuntijoiden, viranomaisten ja seksuaalista väkivaltaa kokeneiden
 haastattelujen kautta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Teos käsittelee seksuaalista väkivaltaa kahdentoista luvun verran, kahdestatoista eri näkökulmasta. Yhä useampi nainen ja muunsukupuolinen uskaltaa kertoa kokeneensa elämässään seksuaalista väkivaltaa. Seksuaalisen väkivallan muodot ovat
 monet ja uhrille kokemus on usein vedenjakaja, joka muuttaa kaiken. Kirja myös osoittaa, että tilanteesta voi toipua.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kirjan juuret ovat maailmanlaajuisessa #metoo-liikkeessä, joka tunnetaan Suomessa myös nimellä #memyös. Facebookissa #memyös-ryhmä on tuonut yhteen lähes 13 000 naista ja muunsukupuolista jakamaan kokemuksiaan seksuaalisesta väkivallasta.
 Nämä kokemukset ovat perusta kirjalle.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Tästä saa puhua! on inspiroiva teos seksuaalisen väkivallan tunnistamiseen, tunnustamiseen ja siitä selviytymiseen. On korkea aika puhua naisten ja muunsukupuolisten kokemasta väkivallasta sen oikeilla nimillä. Häpeä ei hiljennä meitä enää.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><u><span style="color:#0563C1"><a href="http://kustantamo.sets.fi/kirja/tasta-saa-puhua/">http://kustantamo.sets.fi/kirja/tasta-saa-puhua/</a></span></u><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Julkaistu 5/2018<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<h2><a name="_Toc518331753"></a><a name="_Toc519603641"><span style="mso-bookmark:_Toc518331753">Sherin Khankan: Nainen on islamin tulevaisuus</span></a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Peloton keskustelunavaus<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal">Imaami Sherin Khankan ei pelkää. Hän luottaa järkeensä ja uskoonsa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Elokuussa 2016 Khankan avasi Mariam-moskeijan, Euroopan ensimmäisen vain naisille tarkoitetun moskeijan Kööpenhaminaan. Khankan haastaa vanhoillisen diskurssin ja toisaalta alati lisääntyvän islamofobian levittäessään edistyksellistä, suvaitsevaista
 Koraanin tulkintaa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kirjassaan Sherin Khankan kertoo tarinansa ja pohtii nykyaikaisen naisen roolia islamilaisessa uskonyhteisössä ja yhteiskunnassa. Lukuisat esiintymiset ja kansainvälisissä lehdissä julkaistut artikkelit ovat tehneet hänestä islamilaisessa
 maailmassa varsin epäsuositun hahmon. Hän on joutunut kokemaan uhkailua, pilkkaa, vaaroja ja elämään pelossa, ja toisaalta saanut voimaa yhteisönsä ja perheensä tuesta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Nainen on islamin tulevaisuus on ainutlaatuinen teos rohkeasta naisesta, joka kutsuu kaikkia maailman muslimeja lempeään vallankumoukseen.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><u><span style="color:#0563C1"><a href="http://kustantamo.sets.fi/kirja/nainen-on-islamin-tulevaisuus-2/">http://kustantamo.sets.fi/kirja/nainen-on-islamin-tulevaisuus-2/</a></span></u><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Julkaistaan 8/2018<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<h2><a name="_Toc518331754"></a><a name="_Toc519603642"><span style="mso-bookmark:_Toc518331754">Anton Monti & Pontus Purokuru: 1968. Vallankumouksen vuosi</span></a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Uusi näkemys 60-luvun liikkeistä<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal">Viisikymmentä vuotta sitten opiskelijat valtasivat Vanhan ylioppilastalon. Kaikki tuntevat tämän tapahtuman, mutta vähemmän tiedetään vallankumousvuoden 1968 taustoista. Valtausta pohjusti kymmenen vuotta kestänyt uusvasemmistolainen liikehdintä.
 Kirja kertoo 60-luvun liikkeiden tarinan ja osoittaa tapahtumien kansainväliset taustat haastattelujen ja historiantutkimuksen kautta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">1960-luvulla maailma oli liikkeessä kulttuurisesti ja poliittisesti. Kivettyneet käyttäytymiskaaviot murtuvat, alkuperäinen elämänhimo purskahtaa esiin, kuvaili opiskelijaradikaali Antti Kuusi tunnelmia vuonna 1968. Pääministerinä toimiva
 Mauno Koivisto ymmärsi liikkeiden viestiä ja pyrki sisällyttämään ne poliittiseen päätöksentekoon.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Mullistusvuosien jälkeen Suomi oli toisenlainen. Kaikki ei kuitenkaan mennyt aivan niin kuin tarinaa nuorista radikaaleista tavataan kertoa. Liikkeisiin vaikuttaneet ajattelijat olivat hahmotelleet radikaalin vasemmiston mahdollisuutta
 jo 1930-luvulla. 60-luvun toiminta ei ollut siis niinkään sukupolvikapinaa, vaan kyse oli itsetietoisesta poliittisten projektien sarjasta. Se johti mellakoihin, uudenlaisiin mielenosoituksiin ja kulttuurin vapautumiseen.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><u><span style="color:#0563C1"><a href="http://kustantamo.sets.fi/kirja/1968-2/">http://kustantamo.sets.fi/kirja/1968-2/</a></span></u><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Julkaistaan 10/2018<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<h2><a name="_Toc518331755"></a><a name="_Toc519603643"><span style="mso-bookmark:_Toc518331755">Henna Mäkelin: Kuolema. Kaikki mitä olet aina halunnut tietää</span></a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Myötäelävä opaskirja kuolemasta<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal">Kuolema koskettaa meistä jokaista: me kaikki kuolemme ja ennen sitä koemme menetyksiä. Elämme aikana, jona kuolema on meistä useimmille tuttu lähinnä viihteestä ja lehtien lööpeistä. Kuolemaa ei tarvitse enää nähdä tai kokea arjessa. Ammattilaiset
 huolehtivat sairaat ja vanhukset hautaan. Kun kuolema sitten tavalla tai toisella saapuu, olemme yhtäkkiä keskellä vierasta maaperää, neuvottomina. Mitä pitää tehdä? Miten jatkaa elämää menetyksen kanssa?<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kuolema Kaikki mitä olet aina halunnut tietää koostuu haastatteluista. Kuoleman tutkijat, kuoleman parissa työskentelevät ja tavalliset, kuoleman koskettamat ihmiset kertovat kukin tarinansa. Näin kirja on sekä tietoteos suomalaisesta kuolemasta
 että tositarinoita ja vertaistukea tarjoava opas meidän jokaisen matkalle kohti kuolemaa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><u><span style="color:#0563C1"><a href="http://kustantamo.sets.fi/kirja/kuolema/">http://kustantamo.sets.fi/kirja/kuolema/</a></span></u><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Julkaistaan 10/2018<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt">***<o:p></o:p></span></p>
<h2><a name="_Toc519603645">URSA<o:p></o:p></a></h2>
<h2><span style="mso-bookmark:_Toc519603645">Heikki Oja: Maailmankaikkeuden rakenne</span><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Maailmankaikkeus on saanut alkunsa yhdestä pisteestä 13,8 miljardia vuotta sitten. Koko maailmankaikkeus on edelleen tuon pisteen sisäpuolella. Piste on laajentunut valtavaksi, ja me katselemme sitä sisältäpäin, koska olemme osa maailmankaikkeutta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Heikki Oja avaa universumin saloja lyhyesti ja elävästi sulavassa muodossa. Hän kuljettaa lukijan neljällä hypyllä halki maailmankaikkeuden, näyttää meille menneisyyden taivaalla, osoittaa ihmisen paikan maailmankaikkeudessa ja erittelee
 pimeän aineen ja pimeän energian vaikutukset universumiin. Samalla hän kertoo miten tämä kaikki on saatu selville ja vastaa lopuksi vielä yleisimpiin hänelle yleisöluennoilla esitettyihin kysymyksiin.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Professori Heikki Oja on palkittu tietokirjailija, ja hän on opettanut tähtitiedettä pitkään Helsingin yliopistossa. Hänen viime vuonna ilmestynyt teoksensa Universumi on edennyt jo kolmanteen painokseen.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span class="MsoHyperlink"><a href="https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/maailmankaikkeuden-rakenne/">https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/maailmankaikkeuden-rakenne/</a></span><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Julkaistaan 8/2018<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<h2><a name="_Toc519603646">Palviainen, Asko ja Oja, Heikki: Maailmankaikkeus 2019-2020. Tähtitieteen vuosikirja</a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Maailmankaikkeus 2019–2020 sisältää tiiviin ja helppotajuisen esityksen tähtitieteen perusteista. Kirjassa kerrotaan tutkimuksen tuoreimmat edistysaskeleet. Maailmankaikkeus-kirja ilmestyy joka toinen vuosi ja sopii erinomaisesti ensimmäiseksi
 johdatukseksi tähtitieteeseen tai tietojen päivittämiseen.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Parhaat uudet kuvat ja tiede niiden taustalla: Vuoden kuvat.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Tähtitaivaan ajantasaiset perusteet lähiplaneetoista kaukaisiin galakseihin: Maailmankaikkeus nyt.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Viime aikojen keskeisimmät tähtitieteen tapahtumat ja uutiset: Maailmankaikkeuden kronikka.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span class="MsoHyperlink"><a href="https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/maailmankaikkeus-2019-2020/">https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/maailmankaikkeus-2019-2020/</a></span><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><b>Julkaistaan 8/2018<o:p></o:p></b></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:10.0pt;line-height:12.65pt"><span style="color:black"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:10.0pt;line-height:12.65pt"><span style="color:black">***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:10.0pt;line-height:12.65pt"><span style="color:black">HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, joten jos et saa arvosteluasi
 kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale Agricolan toimitukseen, jotta sitä voitaisiin tarjota uudelleen<span class="apple-converted-space"> </span>arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista myös muussakin julkaisussa – muualla julkaistun arvostelun
 voi julkaista myös Agricolassa.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:10.0pt;line-height:12.65pt"><span style="color:black">Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen Agricolan sivulle: <a href="https://agricolaverkko.fi/arvostelut/"><span style="color:#954F72">https://agricolaverkko.fi/arvostelut/</span></a><span class="apple-converted-space"> </span>josta
 se lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja julkaisee arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen H-verkko ja Kultut- listan tilaajille sähköpostina sekä tallentuu "Agricolan kirja-arvostelut" julkaisun sivulle: <a href="https://agricolaverkko.fi/arvostelut/"><span style="color:#954F72">https://agricolaverkko.fi/arvostelut/</span></a>.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt"><o:p> </o:p></span></p>
</div>
</body>
</html>