<html xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered medium)">
<style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:"Cambria Math";
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
{font-family:"Calibri Light";
panose-1:2 15 3 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{margin-top:0cm;
margin-right:0cm;
margin-bottom:10.0pt;
margin-left:0cm;
line-height:115%;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-fareast-language:EN-US;}
h1
{mso-style-priority:9;
mso-style-link:"Otsikko 1 Char";
margin-top:12.0pt;
margin-right:0cm;
margin-bottom:0cm;
margin-left:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
line-height:115%;
page-break-after:avoid;
font-size:16.0pt;
font-family:"Calibri Light",sans-serif;
color:#2F5496;
mso-fareast-language:EN-US;
font-weight:normal;}
h2
{mso-style-priority:9;
mso-style-link:"Otsikko 2 Char";
margin-top:2.0pt;
margin-right:0cm;
margin-bottom:0cm;
margin-left:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
line-height:115%;
page-break-after:avoid;
font-size:13.0pt;
font-family:"Calibri Light",sans-serif;
color:#2F5496;
mso-fareast-language:EN-US;
font-weight:normal;}
a:link, span.MsoHyperlink
{mso-style-priority:99;
color:#0563C1;
text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
{mso-style-priority:99;
color:#954F72;
text-decoration:underline;}
span.Shkpostityyli17
{mso-style-type:personal-compose;
font-family:"Calibri",sans-serif;
color:windowtext;}
span.Otsikko1Char
{mso-style-name:"Otsikko 1 Char";
mso-style-priority:9;
mso-style-link:"Otsikko 1";
font-family:"Calibri Light",sans-serif;
color:#2F5496;}
span.Otsikko2Char
{mso-style-name:"Otsikko 2 Char";
mso-style-priority:9;
mso-style-link:"Otsikko 2";
font-family:"Calibri Light",sans-serif;
color:#2F5496;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}
--></style>
</head>
<body lang="FI" link="#0563C1" vlink="#954F72">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal">Agricola - Suomen humanistiverkko tarjoaa kirjoja arvosteltavaksi Agricolan kirja-arvostelujulkaisuun (ISSN 1796-704X). Jos haluat arvostelukappaleen lähetä sähköpostia osoitteeseen: <agricolan.arvostelut@gmail.com> ilmoita kirjan nimi
ja kustantaja sekä oma postiosoitteesi sekä puhelinnumerosi. Tiedot toimitetaan kustantajalle, joka lähettää sinulle kirjan. Perustele lyhyesti miksi juuri sinä haluaisit arvostella kyseisen kirjan.<span style="font-size:12.0pt;line-height:115%"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<h1><a name="_Toc515956734">BASAM BOOKS</a><o:p></o:p></h1>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<h2><a name="_Toc515956735">Fernando Pessoa: Levottomuuden kirja (2. painos)</a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">"Kenties jonain päivänä tajutaan, että täytin kaikkia muita paremmin synnynnäisen velvollisuuteni vuosisatamme yhden aikakauden tulkkina. Ja kun se tajutaan, kirjoitetaan, että minua ei ymmärretty aikanani..."<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Fernando Pessoan pääteos Levottomuuden kirja syntyi vuosina 1913-1934 mutta ilmestyi ensimmäisen kerran vasta 1982. Kirjassa Lissabonin kaupungin apulaiskirjanpitäjä Bernando Soares tarkkailee valppaasti ja täydellisin lausein maailman
menoa ja ennen kaikkea itseään: "Minä olen kaikki ihmiset."<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Portugalilaista Fernando Pessoaa (1888-1935) pidetään yhtenä 1900-luvun merkittävimmistä kirjailijoista. Hän työskenteli myös kääntäjänä ja oli ahkera lehtikirjoittaja.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<h2><a name="_Toc515956736">Pang Yun: Noudan vettä ja kerään polttopuita - Maallikko Pangin opetukset</a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Maallikko Pangin sanonnat on kiinalaisen zenbuddhalaisuuden klassikko, joka on koottu Tang-dynastian aikana, todennäköisesti 800-luvulla. Kirja sisältää Pang Yun -nimisen (740-808) maallikkomiehen lyhyitä ja ytimekkäitä keskusteluja aikansa
kiinalaisten zenmestareiden ja -munkkien kanssa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Pang oli köyhä ja yksinkertaista käsityöläisen elämää viettänyt buddhalainen maallikko, joka alhaisesta asemastaan huolimatta oli saavuttanut syvällisen viisauden buddhalaisesta opetuksesta. Muistiin kirjoitetuissa teksteissä hän testaa
zenmestareiden ymmärryksen syvyyttä yllättävillä kysymyksillä ja hämmentävillä reaktioilla. Kysymys ei kuitenkaan ole näsäviisaudesta tai silkasta nokkeluudesta vaan kiinalaiselle buddhalaisuudelle ominaisesta tavasta yrittää viitata sanoilla todellisuuden
perimmäiseen olemukseen, jota ei voi sanoilla tavoittaa. Myöhempinä vuosisatoina maallikko Pangista tuli Kiinassa ja myös muualla maailmassa legendaarinen hahmo, jonka viisaus ja lämmin huumori ovat kannustaneet buddhalaisuuden harjoittajia aikakaudesta toiseen.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><a name="_Toc515956737">***<o:p></o:p></a></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-bookmark:_Toc515956737">Marcus Aurelius: Itselleni (6. painos)</span><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Marcus Aureliuksen Itselleni on Rooman keisarin mietekirja, jossa kiteytyy antiikin filosofian luonne aitona elämäntapana. Rooman valtakuntaa toisella vuosisadalla hallinnut Marcus Aurelius pyrki toteuttamaan stoalaisen filosofian opetuksia
sekä yksityiselämässään että politiikassa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Marcus Aureliuksen ajattelun ytimenä on ymmärrys ihmisen paikasta maailmassa, jossa yksilön hyveitä ovat oikeudenmukaisuus lajitovereitaan kohtaan, totuuden etsintä sekä mielentyyneys siinä tehtävässä, mikä hänelle on elämässä määrätty.
Näihin hyveisiin keisari kannustaa väsymättä itseään - ja samalla lukijaansa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Keisari tiesi kuinka elää hyvää elämää koettelevissa olosuhteissa, kuinka saavuttaa onnellisuus ja rauha kärsimyksen ja sekasorron keskellä ja kuinka tehdä eettisesti oikeita valintoja ilman omanvoitonpyyntiä. Itselleni on oikeamielisen
hallitsijan kirjoittama kirja luonteenlujuudesta, johtajuudesta ja velvollisuudesta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Tämä stoalaisen filosofian klassikko on innoittanut lukijoitaan vuosisadasta toiseen, ja se puhuttelee yhä jokaista, joka joutuu käyttämään valtaa, kohtaamaan vastoinkäymisiä tai uskoo parempaan huomiseen.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<h2><a name="_Toc515956738">Voltaire: Seitsemän filosofista tarinaa</a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kokoelma sisältää seitsemän lyhyttä kertomusta. Se alkaa 21-vuotiaan Voltairen kepeästä itämaishenkisestä sadusta ja loppuu 73-vuotiaan raivokkaaseen, mutta hauskaan taistelupamflettiin.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Silmäpuoli kantaja (1717) kuvailee ihastusta kauniiseen prinsessan. Siinä ilmenee vahvoja vaikutteita Tuhannesta ja yhdestä yöstä.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kaksi lohdun saanutta (1756) kertoo yrityksistä lohduttaa surevaa kertomalla muiden kärsimyksestä, mutta kertoja kohtaa lopulta itsekin lohduttoman menetyksen.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Hyvän bramiinin tarinassa (1759) oppinut bramiini kärsii siitä, ettei löydä perimmäisiin kysymyksiin vastausta. Naapurissa asuva tyhmä eukko on sen sijaan onnellinen, sillä hän ottaa elämän sellaisenaan.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Jeannot ja Colin (1764) on hauska moraalinen satiiri tyhmyydestä ja pöyhkeydestä. Äkkirikastunut perhe luulee, että onnea saa rahalla, mutta tyhjän päälle rakennettu elämä romahtaa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Pieni harhautuminen (1766) kertoo sokeista, jotka väittelevät väreistä ja uskovat sokeaa diktaattoriaan.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Intialainen seikkailu (1766) liittyy tositapaukseen, katolisen kirkon langettamaan mielivaltaiseen kuolemantuomioon. Tarinassa Pythagoras kääntyy kasvissyöjäksi ja pelastaa kaksi ihmistä inkvisition liekeistä, mutta kuolee itse tulipalossa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Amabedin kirjeet (1769) on Voltairen kiihkein teksti katolisen kirkon ahneutta, valtaa, materialismia, kansan riistoa ja kolonialismia vastaan. Kertomus sijoittuu vuoteen 1512. Tarinassa italialainen dominikaanimunkki järjestää intialaisen
nuorenparin vankilaan saadakseen tytön ansaan ja raiskaa hänet. Munkki ja nuoripari viedään Roomaan paavin kuultavaksi, mutta Roomassa juhlitaankin uuden paavin valintaa ja luullaan intialaisia käännynnäisiksi. Munkin tuomiosta ei ole puhettakaan.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Ranskalainen valistusfilosofi Voltaire (1694-1778) on noussut ajankohtaiseksi terrorismin myötä, sillä hän taisteli suvaitsemattomuutta ja uskonnollista fanaattisuutta vastaan ja puolusti sivistystä ja vapautta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><a name="_Toc515956739">Elina Grönlund: Seitsemän asuntoa ja kolme paimenta - Kertomuksia mystisistä kokemuksista</a><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Millaisia mystiset kokemukset ovat ja voiko sellaisia kokea vielä nykyäänkin?<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Teoksessa kerrotaan kuuluisien katolisten mystikkojen kuten Pyhän Birgitan, Avilan Teresan ja Ignatius de Loyolan elämästä ja hengellisistä kokemuksista, suomalaisen Helena Konttisen näyistä ja toiminnasta ja Lorna Byrnen enkelikokemuksista.
Kirjassa käsitellään lisäksi muun muassa islamin mystikoita, neitsyt Marian ilmestymisestä Portugalin Fatimassa, kuolemanrajakokemuksia ja kontemplaatiota sekä zen-meditaatiota ja mindfulnessia.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Teos tuo selkeästi esiin mystiikan maailman moniulotteisuuden ja toisaalta sen universaalin lähteen. Kirja korostaa myös hengellisen ohjauksen merkitystä.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Elina Grönlund on vapaa kirjoittaja ja kääntäjä. Hän on koulutukseltaan erikoissairaanhoitaja ja terveydenhuollon maisteri. Hän toimii kuolevan hoidon kouluttajana ja on kirjoittanut useita aihepiiriin liittyviä tieteellisiä artikkeleita.
Häneltä on ilmestynyt aiemmin teos Matkavalmisteluja ja opastajia (Basam Books 2015).
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<h2><a name="_Toc515956740">Friedrich Nietzsche: Näin puhui Zarathustra - Kirja kaikille eikä kenellekään (näköispainos v. 1907 käännöksestä)</a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Näin puhui Zarathustra on saksalainen filosofi Friedrich Nietzschen (1844-1900) tunnetuin teos. Se on kaunokirjallinen filosofinen tutkielma yli-ihmisen ihanteesta. Teoksessaan Nietzsche arvostelee uskontoa pitäen sen vaikutusta rappiollisena
ja esittelee yli-ihmisen korkeat moraaliset mahdollisuudet ja velvoitteet, joita kasvatus ja yhteiskunnallinen arvomaailma tukahduttavat.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Nietzschen intohimoinen ja satiirinen ilmaisu on sekä nautittavaa että hurjaa luettavaa. Teos on legendaarinen klassikko ja sen kieli on lennokkuudessaan ylittämätöntä.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Teos ilmestyi ensimmäisen kerran suomeksi vuonna 1907 ja julkaistaan nyt näköispainoksena loistavana Aarni Koudan käännöksenä.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<h2><a name="_Toc515956741">Voltaire: Mikromegas - Filosofinen kertomus</a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Siriuksen vieras on käynyt planeetallamme jo 1700-luvulla, mikäli Voltairea on uskominen. Tämä valloittava, filosofinen tieteiskuvitelma kertoo, kuinka kahdeksan peninkulman mittainen Mikromegas päätyy avaruusseikkailunsa lopuksi pikkuruiselle
pallollemme, ja vieläpä Pohjanlahden perukoille. Uteliaisuuttaan hän tulee noukkineeksi merestä haaksirikkoutuneen tutkimusretkikunnan aluksen. Mutta kuinka onnistuu keskustelu maan asukkaiden kanssa, joita muukalainen ei paljaalla silmällä erota? Onko maan
päällä älyllistä elämää? kysyy Mikromegas. Yhdessä hänen kanssaan voimme ihmetellä tieteen saavutuksia, opetella suvaitsevaisuutta ja - nauraa itsellemme.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Ranskalainen valistusfilosofi Voltaire (1694-1778) on noussut ajankohtaiseksi terrorismin myötä, sillä hän taisteli suvaitsemattomuutta ja uskonnollista fanaattisuutta vastaan ja puolusti sivistystä ja vapautta.<a name="_Toc515956742"><o:p></o:p></a></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-bookmark:_Toc515956742">***<o:p></o:p></span></p>
<h2><span style="mso-bookmark:_Toc515956742">Kaisa Kuurne & Simo Kuurne : Sisäisen orvon viisaus - Kuinka löydän kotiin</span><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Orvon kokemus on jokaisen ihmisen osa. Lääkäri-isän ja sosiologityttären yhteinen kirja valottaa, kuinka oman sisäisen orvon kohtaamisesta avautuu rohkeasti uudistuva elämä.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Sisäinen orpo on viisas opas, joka ymmärtää ihmisen erottamattoman yhteyden luontoon ja aikamme ilmiöihin. Kirjan sanoma on, että oman tarvitsevuuden rakastava hyväksyminen on avain elävään läsnäoloon ja myötätuntoon. Teos on tarkoitettu
kaikille, jotka kaipaavat kanssakulkijaa itseymmärrykseen ja eheytymiseen. Kirja pitää sisällään lempeää kannustusta, tietoa ihmisen kehosta, mielestä ja sosiaalisista suhteista sekä käytännön harjoituksia omaan uudistumiseen. Ammattilaisille se avaa uutta
näkemystä inhimillisestä kokemuksesta, kriiseistä ja kasvusta.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kaisa Kuurne on sosiologi ja sosiaalisen hyvinvoinnin dosentti, joka on tutkinut elämän murtumia ja kuulumisen kysymyksiä. Hän opiskelee jungilaista psykologiaa ja villinaisen arkkityyppiä Dr. Clarissa Pinkola-Estésin oppilaana ja ohjaa
naisia rohkeaan uudistumiseen. Hän on joogaopettaja, joka vetää henkisen läsnäolon ja kasvun retriittejä ja opiskelee joogaterapiaa Dr. Ganesh Mohanin johdolla.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Simo Kuurne on erikoislääkäri ja terapeutti, joka on vuosikymmenten ajan hoitanut stressistä ja elämänkriiseistä kärsiviä ihmisiä uusiutuvaan läsnäoloon. Hän on kehittänyt ja vetänyt dialogisia ja toiminnallisia hiljaisuuden retriittejä
sekä toiminut mentorina lukuisissa kasvuprosesseissa yksilöille ja yhteisöille. Näissä prosesseissa ymmärrys sisäisestä orpoudesta on ollut avain uudistuvaan elämään.<a name="_Toc515956745"><o:p></o:p></a></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-bookmark:_Toc515956745"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-bookmark:_Toc515956745">*** *** ***<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-bookmark:_Toc515956745">NEMO, kevät ja kesä 2018</span><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<h2><a name="_Toc515956746">Hédi Fried: Kysymyksiä joita minulle on esitetty keskitysleiristä</a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal">Oliko siellä koko ajan nälkä? Miksi ette tehneet vastarintaa? Voisiko sama tapahtua uudestaan?<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Holokaustista selvinnyt Hédi Fried (s. 1924) on kiertänyt kouluissa yli kolmenkymmenen vuoden ajan kertomassa kokemastaan. Kirjassa hän vastaa nuorten usein esittämiin kysymyksiin.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Suomenkielisen laitoksen esipuheen on kirjoittanut Sofi Oksanen.
<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<h2><a name="_Toc515956747">Tarmo Kunnas: Hyvää kotiseutua etsimässä. Eurooppalainen matkakirja</a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal">Tarmo Kunnas on kirjoittanut teemaltaan ajankohtaisen matkakirjan. Kirja kuljettaa lukijaansa Euroopan keskuksissa Pariisissa ja Roomassa ja maalauksellisilla matka- ja pyöräreiteillä Provencessa, Burgundissa ja Elsassissa. Kunnas matkaa
myös Pohjanmaalla ja pohtii eurooppalaisuutta Kaukoidässä.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kirja avaa ikkunoita vieraiden seutujen ja ympäristöjen ja matkojen entistä syvällisempään kokemiseen. Kunnas näyttää esimerkillään, minkälaisia näkymiä sivistys ja sydämensivistys avaavat niin arkeologisilla nähtävyyksillä ja taidemuseoissa
kuin marokkolaisravintoloissa ja kalatoreilla.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Hyvää kotiseutua etsimässä on lämmin matkakirja eurooppalaisuuden parhaisiin arvoihin. Kunnas kuvaa matkantekoa ja mukavaa elämää iloisella ja onnellisella Euroopan mantereella, mutta samalla välähtävät näkyviin hyvää eurooppalaisuutta
uhkaavat vaarat ja kriisit.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Tarmo Kunnas (s. 1942) on toiminut Jyväskylän yliopiston kirjallisuuden professorina. Hän on opiskellut Helsingissä, Pariisissa, Münchenissä ja Freiburgissa sekä Yalessa. Kunnas on toiminut myös Suomen Ranskan-instituutin johtajana Pariisissa,
ja hän on kirjoittanut lukuisia tutkielmia muun muassa Nietzschen filosofiasta ja eurooppalaisen älymystön suhteesta fasismiin.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<o:p></o:p></p>
<h2><a name="_Toc515956748">Mauri Karvonen: Aavetaloja ja ihmiskohtaloita 2</a><o:p></o:p></h2>
<p class="MsoNormal">Hyytävä tutkimusmatka Suomen kiehtovimpiin aavetaloihin jatkuu.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Kuka juoksentelee Herttoniemen kartanoravintolan suljetulla ullakolla? Onko hotelli Seurahuoneella poltergeist? Miksi Joensuun kaupunginteatterin pimeältä lavalta kuuluu tavaroiden siirtelyn ääniä? Historioitsija Mauri Karvonen kertoo kartanoiden,
linnojen, teattereiden ja muiden tunnettujen rakennusten ja niiden asukkaiden tarinat. Karvosta kiinnostavat lisäksi talojen kummitukset.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">***<span style="font-size:12.0pt;line-height:115%"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal">HUOMIO! Uusia arvostelukappaleita toimitetaan vain niille jotka ovat vanhat arvostelunsa kirjoittaneet. Kirjoista on kova kysyntä, joten jos et saa arvosteluasi kirjoitettua lähetä saamasi arvostelukappale Agricolan toimitukseen, jotta
sitä voitaisiin tarjota uudelleen arvosteltavaksi. Kirja-arvostelun voi julkaista myös muussakin julkaisussa – muualla julkaistun arvostelun voi julkaista myös Agricolassa.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Liitä valmis arvostelusi suoraan sitä varten tehtyyn lomakkeeseen Agricolan sivulle: https://agricolaverkko.fi/arvostelut/ josta se lähetetään ensin Agricolan toimittajalle, joka tarkistaa ja julkaisee arvostelun. Arvostelu lähtee sen jälkeen
H-verkko ja Kultut- listan tilaajille sähköpostina sekä tallentuu "Agricolan kirja-arvostelut" julkaisun sivulle: https://agricolaverkko.fi/arvostelut/.<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
</div>
</body>
</html>