Helsinki, Väitös: Poseeramisia ja itsensä ylittämisiä. - Habituksen esteettinen muokkaaminen 1980-luvun Helsingin kaupunkikulttuurin murroksessa

agricola at utu.fi agricola at utu.fi
Pe Tammi 19 12:09:30 EET 2018


Agricolan tapahtumakalenteriin on lähetetty uusi ilmoitus:
---------------------------------------------------------

Väitös: Poseeramisia ja itsensä ylittämisiä. - Habituksen esteettinen
muokkaaminen 1980-luvun Helsingin kaupunkikulttuurin murroksessa

Helsinki, Unioninkatu 34
27.1.2018 klo 10:00
---------------------------------------------------------

FM Marja Silde väittelee 27.1.2018 kello 10 Helsingin yliopiston humanistisessa
tiedekunnassa aiheesta "Poseeramisia ja itsensä ylittämisiä. - Habituksen
esteettinen muokkaaminen 1980-luvun Helsingin kaupunkikulttuurin murroksessa.".
Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Päärakennus auditorio XIII,
Unioninkatu 34, 3.krs..

Vastaväittäjänä on professori Annette Arlander, Taideyliopisto, ja
kustoksena on professori Hanna Korsberg.

Väitöskirja on myös elektroninen julkaisu ja luettavissa E-thesis
-palvelussa.

***
Väitöskirjassa tarkastellaan habituksen esteettistä muokkaamista
jokapäiväisen elämän sekä teatterin käytännöissä. Työssä analysoidaan
rinnakkain helsinkiläisten niin kutsuttujen futuristiklubbaajien
taiteenomaisessa käytännössä (n. 1981-1985) ja Jouko Turkan
näyttelijäkoulutuksessa (1981-1985) vallinneita ruumiin tuottamisen tapoja
kulttuurisena esityksenä ja vastauksena kaupunkikulttuurin murrokselle.
Teatteritieteen alaan kuuluvassa ja esitysanalyysiin keskittyvässä työssä
hyödynnetään monitieteistä lähestymistapaa. Tarkastelun
yhteiskunnallis-kulttuurisena kontekstina on 1980-luvun alkupuoliskon
helsinkiläinen kaupunkikulttuurimurros. Sitä lähestytään refleksiivisen
modernisaation näkökulmasta tarkastellen sen ilmiöitä toiminnan
irtautumisena valtio- ja keskusjohtoisista rakenteista sekä näkemyksillä
arkielämän estetisoitumisesta ja kulttuurin monimutkaistumisesta eri
elämänalojen rajojen liuetessa keskenään. Työssä kehitetyn
habitus-analyysin avulla tarkastellaan habituksen esteettistä muokkaamista.
Ruumista lähestytään ruumiintekniikoihin ja niihin kiinnittyvien havainnon-
ja suhtautumistapojen sekä affektien koosteena. Ruumiintekniikoiden
harjoittamisen ymmärretään olevan kytkeytynyttä materiaalis-diskurssiiviseen
ympäristöönsä. Esimerkkikäytäntöjen organisoitumista tarkastellaan
hyödyntämällä verkosto -metaforaa tunnistamalla aineistosta tarjoumuksia,
joiden kautta ruumiintekniikat välittyivät osaksi ruumiin esteettistä
tuottamista. Futuristiklubbaajien habitusta muokattiin uudenlaisen
kaupunkikulttuurin tarjoumusten verkostossa. Siinä heterogeenisten sosiaalisten
kontaktien lisäksi vaikuttivat median sekä korkea- ja populaarikulttuurin
kansalliset ja historialliset rajat ylittävät kuvat, kehittyvä
mediateknologia sekä edullisen matkustamisen kautta avautuneet Euroopan
metropolit ja niiden klubit. Futuristiklubbaajat purkivat habituksissaan ja
kekseliäässä elämäntavassaan ironisoimalla ja parodioimalla monia
olennaisesti hegemonisia rakenteita; kuten palkkatyön ja vapaa-ajan sekä
korkeataiteen ja kulttuuriteollisuuden toisistaan erottamista,
heteronormatiivisuutta, agraaris-porvarillisiin ydinperhearvoihin kiinnittyvää
kansalaisuus-ideaalia ja maskuliinista suorituskulttuuria. Aineistoni
perusteella habituksen muokkaaminen ei ollut vain yksilöllisyyttä korostava
identiteettiprojekti, vaan myös kollektiivisia sävyjä tavoittanut prosessi.
Näyttelijäopiskelijan habitusta muokattiin tarkoituksellisesti tyhjennetyssä
harjoitustilassa modernin näyttelijäntaiteen tradition ja nietzscheläisten
vaikutteiden kansalliset ja historialliset rajat ylittävässä verkostossa.
Koulutuskäytännössä luotettiin ruumiin omavoimaisuuteen sekä
mielikuvitukseeen. Vaikka näyttelijäopiskelijan habituksen muokkaamisen
prosessi hajotti sosiaalistumisesta vastuussa olevien instituutioiden, kuten
luokkataustan, perheen, siviilisäädyn ja koululaitoksen valtaa muokata
porvarillista, säädyllistä ja affektikontrolloitua ruumista, se ei
antagonismissaan uudelleen määritellyt kulttuurin tai yhteiskunnan hegemonisia
rakenteita. Sen sijaan se tuotti modernille autonomiselle taiteen sfäärille
ominaista moraalis-esteettistä taiteilijan habitusta. Tällä nähtiin olevan
voimaa vastustaa kulttuurin monimuotoistumista ja taiteilijan aseman
tavanomaistumista eri elämänalojen rajojen liuetessa keskenään.


---------------------------------------------------------
Tämä ilmoitus on luettavissa Agricola-verkossa osoitteessa
http://agricola.utu.fi/ajankohtaista/tapahtumakalenteri/


Lisätietoja postituslistasta H-verkko