[Dino] Fwd: CFP Avain 3/2013: Svenskspråkig samtidslitteratur i Finland

Ann-Sofie Lönngren ann-sofie.lonngren at littvet.uu.se
Tue Jan 29 16:44:21 EET 2013

cfp från Sällskapet för svensk litteraturforskning i finland, för ett
tvåspråkigt nummer. / ann-sofie lönngren

----- Vidarebefordrat meddelande från hlahdenp at mappi.helsinki.fi -----
    Datum: Mon, 28 Jan 2013 17:20:04 +0200
     Från: Hanna Lahdenperä <hlahdenp at mappi.helsinki.fi>
   Ärende: CFP Avain 3/2013: Svenskspråkig samtidslitteratur i Finland
     Till: ann-sofie.lonngren at littvet.uu.se,
maria.margareta.osterholm at gender.su.se

Hej,
Här kommer CFP för ett tvåsråkigt nummer 2/2013 av Avain - Finsk
tidskrift för litteraturforskning, en refereegranskad tidskrift som
ges ut av Sällskapet för litteraturforskning i Finland.

CFP:t får spridas, och jag vore tacksam för tips på svenska
epostlistor vars läsare kan tänkas vara intresserade.

Bästa hälsningar,
Hanna

***

CFP för Avain - Finsk tidskrift för litteraturforskning, nr 3/2013

Svenskspråkig samtidslitteratur i Finland

"På självständighetsdagen var jag en av de tvåtusen utvalda på
slottsmottagning hos presidenten. Visst kan det kännas såsom balsam på
min nötta självkänsla – men de som så påfallande liknar mig i
perfektionssamhällets hårda röntgenljus ligger samtidigt och fryser
ihjäl på avstjälpningsplatsen i Fredriksberg."

Christer Kihlmans kontroversiella Människan som skalv (1971) framstår
som ett provokativt efterskalv av 1960-talets samhällsorienterade,
finlandssvenska prosa. När boken nu föreligger i nyutgåva verkar den
indirekt uppmuntra till diskussion: hur ser det litterära sammanhang
ut som Människan som skalv nu landar i?

I Avain 3/2013 efterlyser vi bidrag som kan utgå från vitt skilda
frågeställningar: är den svenskspråkiga prosan i Finland
samhällsanknuten? Har den ett socialt samvete, tar den ställning? Går
den att problematisera ur ett intersektionellt perspektiv som sätter
fokus på frågor kring till exempel klass, kön och etnicitet? Hur
hänger dagens autofiktion i ihop med gårdagens uppfattning om det
privata som politiskt?

Vi välkomnar bidrag som på olika sätt kartlägger den svenskspråkiga
prosans nuläge, dess tematik, etiska/samhälleliga position(er) och
estetiska val. Tyngdpunkten kan också ligga på frågor kring reception
eller författarroll.

Redaktörer: FM Eva Kuhlefelt, FM Hanna Lahdenperä och docent Kristina Malmio.

Både förslag och färdiga artiklar kan skickas till följande adresser:

hanna.lahdenpera at helsinki.fi
eva.kuhlefelt at helsinki.fi

Deadline för de färdiga texterna är 15.5. 2013. Vi tar gärna del av
era artikelidéer redan tidigare.

--
Hanna Lahdenperä, FM
Doktorand i nordisk litteratur
e-post: hanna.lahdenpera at helsinki.fi

Hanna Lahdenperä, MA
Postgraduate student
Department of Finnish, Finno-Ugrian and Scandinavian Studies
University of Helsinki
tel.+358-(0)40-7517513
e-mail: hanna.lahdenpera at helsinki.fi

http://www.helsinki.fi/sup/

----- Slut på vidarebefordrat meddelande -----

--
Ann-Sofie Lönngren, Fil.Dr. (Ph.D.)
Litteraturvetenskapliga institutionen (Department of Literature)
Alternativ e-mail (alternative e-mail): ann-sofie.lonngren at lambdanordica.se